Napi Gazdaság, 2006. augusztus (16. évfolyam, 148-170. szám)

2006-08-01 / 148. szám

k­ ­ . A NAPI Gazdaság vírusvédelmét a VirusBuster megoldásai biztosítják ! —"______***. «"»»•»»'u.hu.i.rhu_______VirusBuster Kft.» Telefon: 382-7000 «Fax: 382-7007 •e-mail: mail@virusbuster.hu »internet: www.virusbuster.hu NAPIgazdaság Megjelenik ötször egy héten Felelős szerkesztő:___________Sü­le László Tiszteletbeli főszerkesztő: Dankó Ádám Lapszerkesztők:___________Baka Zoltán, ___________B. Varga Judit, Szabó Márta Kiadó:________NAPI Gazdaság Kiadó Kft. Ügyvezető:______________Süle László SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Antal László, Bartha János, Berend T. Iván, Békési László, Czirják Sándor, Dankó Ádám, Erdély Zsigmond Gábor, Hardy Ilona (elnök), Helényi István, Kardos Péter, Köves András, Lengyel László, Simor András, Surányi György, Szálkai István, Vadász Péter, Vértes András A szerkesztőség szavazata alapján 2005-ben az év újságírója: Tóth László Levente • Főmunkatársaink: diószegi József, Nagy László Sándor, Tóth László Levente STRATÉGIAI IGAZGATÓ: Karagich István • ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS TERJESZTÉSI IGAZGATÓ: Csendes Károly • MARKETINGIGAZGATÓ: Kovács Ilona • MARKETINGIGAZGATÓ-HELYETTES: Ivicsics Edit • HIRDETÉSI IGAZGATÓ: Orbán Zsolt • TERJESZTÉSI MENEDZSER: Menus Zsófia • MAGYAR GAZDASÁG: Domokos László (rovatszerkesztő) • NEMZETKÖZI GAZDASÁG: Gáti Tibor (rovatvezető), Barabás T. János (rovatszerkesztő) MAGYAR VÁLLALATOK: Abrahám Ambrus, Horniák Balázs (rovatszerkesztők) • PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC: Korányi G. Tamás (rovatvezető), Almás Andor (rovatvezető-helyettes), Eidenpenz József, Madarász János, Mezősi Tamás (rovatszerkesztők) • NYERSANYAGPIACOK: Abrahám Ambrus, Tóth László Levente (rovatszerkesztők) • VEZETŐ KÉPSZERKESZTŐ: Túrós-Bense Levente • SZERKESZTŐSÉGI TITKÁR, VEZETŐ OLVASÓSZERKESZTŐ: Pajor Péter • VEZETŐ TÖRDELŐ: Máriás Judit • DOKUMENTÁCIÓ: Fazekas Márta • SZERKESZTŐSÉG: 1135 Budapest KV­., Csata utca 32. • Postacím: 1555 Budapest, Pf. B • ISSN 1217-5501. • A grafikai tördelés Aldus PageMaker tördelőprogrammal készül. ELŐFIZETHETŐ a kiadónál: NAPI Gazdaság Kiadó Kft. (1135 Bp., Csata u. 32., tel.: 450-9624, fax: 450-9626, terjesztes@napi.hu), a Magyar Posta Rt. LHI Hírlapelőfizetési Irodájá­ban (HELIR Budapest XIII., Lehel út 10/a, postacím: HELIR 1900 Budapest), a hírlapkézbesítőknél, vidéken a postahivatalokban, valamint Budapesten a kerületi ügyfélszolgálati irodák­ban. Árusításban teljesen a HÍRKER Rt., a LAPKER Rt., valamint az alternatív terjesztők. ELŐFIZETÉSI DÍJ: egy évre 46 800 Ft + áfa, fél évre 24 000 Ft + áfa, negyed évre 12 300 Ft + áfa. ÁLTALÁNOS FELHASZNÁLÓI ÉS ELŐFIZETŐI FELTÉTELEK: A NAPI Gazdaság bármely részének másolásával és a lap terjesztésével kapcsolatos minden jog fenntartva. A NAPI Gazdaság, valamint a NAPI Online tartalmai (fotók, írott anyagok vagy azok részletei) kizárólag a kiadó írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélyével többszörözhetők vagy közvetíthetők a nyilvánossághoz. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 36. § (2) bekezdése szerinti tiltó nyilatkozatnak minősül, nem érinti azonban a 37. § szerinti szabad felhasználás lehetőségét. Tilos a lap elektronikus tárolása, feldolgozása, többszörözése és értékesítése a kiadó írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélye nélkül. A lapból értesüléseket átvenni csak a NAPI Gazdaságra való hivatkozással lehet. A hirdetések tartalmáért a szerkesztőség felelősséget nem vállal. __________________________________ Központi telefonszám:______________450-9600 Fax:__________________________450-9601 E-mail-cím:__________________napi@napi.hu Hirdetésfelvétel:__________450-9696, 450-9600 Számítástechnika:_________________ORG­I Bt. Nyomdai előállítás: Ringier Kiadó Kft. Nyomda Internet:____________________www.ringier.hu E-mail:________ringierprint@ringier.hu Felelős vezető: Bertalan László nyomdaigazgató A NAPI Gazdaság és a NAPI Online az alábbi cégekkel kötött sajtófigyelési megállapodást: GY&K PR és Marketing Kft., Hír-Adás Sajtóügynökség és Médiafigyelő Kft., Inet Kft., IMEDIA Kft., Internet Securities Magyarország Kft., Observer Budapest Médiafigyelő Kft.______ UJJ] online www.napi.hu Kiadó:________________www.Napi.hu Online Kft. Ügyvezető igazgató:___________________Rónai Balázs Hírigazgató:________________________Ádám Viktor Szerkesztők: Csernátony Csaba Zoltán, Domokos László, Ember Zoltán, Madarász János, Mezősi Tamás, Szabó Márta Munkatársak: Csendes Iván (hírügynökségi üzletág­­vezető), Nagy Imre (web manager), Göcsei Gábor (webmaster), Csernák Valéria Cím: 1135 Budapest, Csata u. 32., telefon: 450-9600 4 MAGYAR GAZDASÁG ÉS VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A 2006. AUGUSZTUS 1., KEDD Csomagolt csődök­ ­• NAPI GAZDASÁG Az Euler Hermes nemzetközi hitelbizto­sító - többek között a kormányzat intézkedé­si csomagjának hatásá­ra - korábbi álláspont­jával ellentétben ma már arra számít, hogy az előző évinél az idén akár 8-10 százalékkal is több lehet a fizetésképtelensé­gi eljárás. Az idei első félévben 2005 azonos időszakához ké­pest már 14 százalékkal több „procedúra” indult. Kozma András igazgatósági tag úgy véli: a folyamatokat a csődtör­vény módosításának hatásán kí­vül a várhatóan csökkenő gaz­dasági növekedés és a forint ár­folyamának ingadozása is befo­lyásolja. Kozma szerint Magyar­­ország kereskedelmi partnere­inek többsége esetében az üz­ Az Euler Hermes elemzői szerint Eu­rópát az euró visszaerősödése „bün­teti”: egy 10 százalékos növekedés az euró árfolyamában 0,7 százalékos növekedési különbözetet eredmé­nyez az Egyesült Államok javára. lett csődök száma az idén kismértékben csökken, de 2007-ben erős növekedésnek in­dul. Az Euler Hermes ál­tal kialakított globális csődindex a 2004. évi nyolcszá­zalékos esést követően tavaly két százalékkal nőtt. A fizetés­­képtelenség eseteinek világ­szerte megfigyelhető emelkedé­se az Egyesült Államokban be­következett rendkívüli növeke­désből és a kezdődő világgazda­sági lassulásból adódik - álla­pítja meg a hitelbiztosító elem­zésében. A csődök száma me­redeken nőtt az Egyesült Király­ságban (7,9 százalékkal) és Kí­nában (9,5 százalékkal). A bri­teknél az idén márciusban az utolsó egy évre számítva már 17 százalékkal volt több csőd a ko­rábbinál. Korábbi tapasztalatok szerint a nehézségek különösen a kiskereskedelmet és az építő­ipart sújtják, de egyre gyakorib­bak a magáncsődök is. Az Euler Hermes előrejelzése szerint a globális index 2006-2007 so­rán tovább romlik majd. Tíz százalékkal is nőhet a fize­tésképtelenségi eljárások szá­ma. Mol-beszállító lesz a Kész-vezér és a Resonator közös cége • ÁBRAHÁM AMBRUS Jövő év első negyedévében indítja be a nagyigmándi biodí­­zelgyárat az Öko-Line Kft., amely a napokban ál­lapodott meg beszállí­tói szerződéséről a Mol Nyrt.-vel. A társa­ság 5 milliárdos beru­házással kelti életre az 1994-ben elké­szült, ám soha üzem­be nem helyezett gyárat. Az Öko-Line egyébként 2003-ban vásárolta meg a felszámolás alatt lévő - Bábolna melletti - nagyigmándi gyár tulajdonosá­val szemben fennálló követelé­seket és az ingatlant - tájékoz­tatta lapunkat Novák Gergely projektmenedzser. A társaságot - éppen erre a projektre - akkor 50-50 száza­lékban a Kész Kft. és a Resona­tor Kft. alapította 3 millió fo­rinttal, utóbbi cég neve a közel­múltban a Ganz-Transelektro kapcsán került ismét a köztu­datba. Mintegy egy éve azon­ban a Kész Kft.-től Varga Mi­hály, az építőipari vállalat első embere vásárolta meg a tulaj­donrészt, s időközben a társa­ság alaptőkéjét is csak­nem 800 millió fo­rintra emelték a tulaj­donosok. Az 5 milliárdos fej­lesztés révén az üzem 50 ezer tonna biodízel előállítására lesz al­kalmas - az integrátorokkal kötött megállapodások után mintegy 50 ezer hektárról vá­sárolnak majd repcemagot­­, és már 2007-ben 11, 2008-ban pedig már 14 milliárd forintos árbevétellel számolnak. A Mal egyébként nem „viszi el” a tel­jes termelést, csupán a na­gyobb szeletét, így az üzem a hazai piacon nagyobb felhasz­nálóknak is szállít majd, leg­alábbis már folynak ezek elő­készítéséről a tárgyalások - mondta Novák Gergely. Emel­lett a tervek szerint Németor­szágba is szállítanának. Az Öko-Line Kft., négy ter­mék előállításával számol. Évi 50 ezer tonna biodízellel, illet­ve saját présüzemeiben állítja majd elő a biodízel alapanya­gául szolgáló repceolajat is. Melléktermékként a prés­üzemben repcepogácsa kelet­kezik, amelynek ma az energe­tikai hasznosítása látszik gaz­daságosabbnak, míg az észte­­rezés során keletkező „G-fá­­zis"” (glicerin, kálium-hidro­­xid és zsírsav keveréke) a biodízel és a sajtolóüzemek energiaellátására szolgálhat majd. (A repce lehetőségeiről lásd még írásunkat a 12. olda­lon.] TERVEZETT ÁRBEVÉTEL 11 MK­lIMIlll Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.. Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Pályázati Iroda PÁLYÁZATI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS A LEGKEVESEBB KOCKÁZATTAL 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Aktuális pályázati információk a legjobb cégek tanácsadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consultingcenter.hu INTERJÚ BUJDOSÓ SÁNDORRAL, AZ ÖNKORMÁNYZATI TÁRCA (ÖTM) ÖNKORMÁNYZATI ÉS LAKÁSÜGYI SZAKÁLLAMTITKÁRÁVAL Okosabbak és szebbek lesznek a kistérségek A kormány a közjogi szerződések rendszerével vonná be a regionális társulásokat az állami feladatok végrehajtásába - mondta lapunknak Bujdosó Sándor, az ÖTM szakállamtitkára. Az első kistérségi közigazgatási szolgáltató központok 2008-ban nyílhatnak meg, fejlesztésüket uniós forrásokból finanszíroznák.­­ DOMOKOS LÁSZLÓ - A kormány mozgástere néhány hét alatt jelentősen szűkült, mivel az ellenzéki el­utasítás miatt nem jönnek létre a választott regionális önkormányzatok és a telepü­lések továbbra sem kötelesek kistérségi társuláshoz csatla­kozni. Ezek után hogyan le­het az önkormányzati refor­mot folytatni? - Az ellenzéki támogatás hi­ánya miatt olyan technikákat keresünk, hogy a „feles” törvé­nyek és alacsonyabb szintű jog­szabályok keretei között folyta­tódhasson a reform. Az önkor­mányzati alapértékeket semmi­képpen sem kívánjuk megsér­teni. Választott regionális ön­­kormányzatok hiányában nem lehet hatásköröket telepíteni erre a szintre, arra azonban van mód, hogy a központi feladatok végrehajtásába vonjon be a kor­mány területi szereplőket. A szándék az, hogy a kistérségek­hez hasonlóan a megyék és me­gyei jogú városok regionális tár­sulásainak létrejöttét, az e ke­retekben folyó önkormányzati együttműködést ösztönözzük, és azok a kidolgozás alatt lévő úgynevezett közjogi szerződé­sek rendszerével bevonhatóak legyenek az állami feladatok végrehajtásába. Ez már létező gyakorlat egyes európai orszá­gok közigazgatásában. Az államigazgatási hatáskö­röknél sokkal szélesebb a mozgástér, mivel itt minimális a kétharmadosok száma. A kormány határozott szándéka az, hogy a dekoncentrált szervek dzsungelében rendet vág. Ma 42-féle területi államigazgatási szerv működik egy ré­­giónyi területen. A kabinet már határozott arról, hogy a dekoncentrált szervek számát csökkenti, valamint 2007. január elsejével regionális működési szinten kell a hivatalok mű­ködését kialakítani­­ úgy, hogy a nem régiószékhelyeken működ­jenek úgynevezett városi kirendeltségek is.­­ Választási év lévén, a 2007-es büdzsé részletes szá­mai csak november 15-én lesz­nek ismertek. Nem túl rövid az idő a településeknek az alkal­mazkodáshoz?­­ Reményeim szerint a re­form fő irányaihoz kapcsolódó, szükséges döntések a nyár vé­gén megszületnek és ősszel a részletek is ismertté válnak, a 2007-es költségvetési tervezés­hez ugyanis ezeket az önkor­mányzatoknak ismerniük kell. Az időigénnyel várhatóan nem lesz gond, mivel a települések eddig is csak a költségvetési törvény kihirdetése után tudták előkészíteni költségvetési ren­­deleteiket.­­ Lamperth Mónika minisz­ter asszony a közelmúltban dobta be a köztudatba a kis­térségi közigazgatási szolgál­tató központok fogalmát, ame­lyek az okmányirodák bázisán jöhetnek létre. Mit tudnak majd ezek a szervezetek?­­ A tervek szerint e központokba ügyfélszolgálatot, ér­demi ügyintézési lehetőséget „hoznának be” azok a dekoncentrált szervek, amelyek jelenleg nem tartanak fenn kirendeltségeket a megyei szint alatt, így ezek a szervek, ezek a közigazgatási szolgáltatások könnyeb­ben elérhetőek lesznek az ügyfelek számára. Ide tartoz­hat például az ÁNTSZ, a földhivatal, a fogyasztóvédelem, a munkaügyi központok, az adóhivatal. Emellett látjuk azt a fo­lyamatot, amelyben a közüzemi vállalatok sorra bezárják ügy­félszolgálataikat, ezért szeretnénk lehetőséget biztosítani arra, hogy e szolgáltatók a központokban megjelenjenek. Augusztus végére a nagy kérdések eldőlnek, pedig a ritkán előforduló vagy speciális szakértelmet igénylő ügyfajtákkal kapcsolatos hatás­körök elvihetőek lesznek a kis­térségi központi jegyzőkhöz - hasonlóan az építésügyi igazga­tás mai körzeti igazgatási rend­szeréhez. E lehetőségeket most elemzi a tárca. Marad idő az alkalmazkodásra Változhatnak a kistérségek határai - És mi változik kistérségi szinten? - A többcélú kistérségi társulások rendszerének továbbfejlesz­téséhez elengedhetetlen a jelenlegi lehatárolás finomítása. A tör­vény alapján a helyi önkormányzati általános választásokat kö­vető hat hónapon belül a települési önkormányzatok kezdemé­nyezhetik új kistérség létrehozását, másik kistérséghez való át­csatolást vagy a kistérség székhelyének megváltoztatását. A 2004-es lehatárolásnál 168 kistérség jött létre; akkoriban több olyan hiba is bekerült a rendszerbe, amely nem a „valós” von­záskörzeten alapult. A kistérségi társulásokról szóló szabályozást is módosítani kell, mivel a társulások működése egyre inkább differenciált. Belső műhelyfogalmaink szerint például léteznek városias kistérségek - ahol a központ gazdaságilag és pénzügyileg is erős város -, va­lamint úgynevezett vidékies vagy rurális kistérségek, ahol a szék­hely kis lélekszámú vagy néhány éve várossá nyilvánított tele­pülés, átlag alatti fejlettséggel. Ennek megfelelően a pénzügyi­leg ösztönzött feladatok esetében is differenciálni kell. Milyen változtatásokat terveznek az államigazgatási felada­tok ellátása területén? - Az ösztönzési rendszert arra szeretnénk felhasználni, hogy a kis lélekszámú településeken - ahol gazdaságtalan a polgármeste­ri hivatal fenntartása - ne kelljen sokszor erőn felül, gyakran a szín­vonalas ügyintézéshez szükséges szakmai kapacitás hiányában is önálló polgármesteri hivatalt fenntartani. A települési jegyzőktől központok uniós pénzből - ilyen centrumok kialakítása forrásigényes, és látva a költ­ségvetés mai állapotát, nehéz lehet onnan pénzt szerezni.­­ A központok kialakításához alapvetően uniós forrásokat sze­retnénk felhasználni. A most formálódó NFT2-ben szerepel az igazgatási rendszer korszerűsítése operatív program. A sikeres működés további feltétele, hogy legyen minden településen kor­szerű informatikai eszköz és a közigazgatáshoz értő szakember, aki a segít az állampolgároknak ügyeik intézésében, a hatóságok­kal való kapcsolat létesítésében, így mindenfajta ügyet kezdemé­nyezni lehet majd a lakóhelyen, és még a kistérségi székhelyre sem kell utazni, nemhogy a régióközpontba. Ráadásul egyre ke­vesebb ügyfajta intézésekor sem szükséges majd a személyes rész­vétel. Várhatóan 2008-ban már működhetnek az első ilyen cent­rumok. Helyet is kell találni számukra, több településen valószí­nűleg bővíteni is kell a mai okmányirodákat. És számolni kell a közbeszerzési eljárások lefolytatásának időigényével is. - Hogyan vonzzák oda a közüzemi szolgáltatókat? - Esetükben főként ügyfélszolgálatban gondolkodunk. Érdeklő­déssel figyeljük a már zajló hasonló kísérleteket, például Makóét (az önkormányzat a közszolgáltatók számára irodát biztosított, ahol azok legalább havonta egyszer személyesen is elérhetőek - a szerk.). Reményeim szerint már a tervezés során elérjük a közüzemi vál­lalatok tevékeny részvételét és anyagi áldozatvállalását is. -

Next