Napi Gazdaság, 2006. november (16. évfolyam, 213-232. szám)
2006-11-02 / 213. szám
a pannon A vezető mobilszélessáv-szolgáltató közel hozzád INTERJÚ VERES JÁNOS PÉNZÜGYMINISZTERREL Nem puhul fel a költségvetés Nem érez személyes felelősséget az idei államháztartási hiány elszállása miatt Veres János pénzügyminiszter Töretlennek érzi a bizalmat maga iránt mind a kormányfő, mind a kormánypárti frakciók részéről. A koalíciós pártokkal megállapodtak arról, hogy azok nem fogják felpuhítani a 2007-es költségvetési törvényjavaslatot. A gazdasági növekedésre adott előrejelzést konzervatívnak tartja, míg a kamatkiadást szerinte 17 milliárd forinttal dobhatják meg jövőre az elmúlt időszak utcai eseményei. BAKA ZOLTÁN - Nem gondolt arra a választások után, az államháztartás valós helyzetének feltárásának pillanatában, hogy a helyzetért felelősséget kellene vállalnia, és le kellene mondania? - Hozzám köthetően, az én aláírásommal, az én felelősségi körömbe tartozóan nem növekedett a hiány. Érdemes felidézni, hogy mire terjed ki a pénzügyminiszter felelősségi joga: a Pénzügyminisztérium fejezet költségvetési előirányzatának felhasználására. Természetesen vállalom a felelősséget, ha ebben a fejezetben valaki eltérést tapasztal, ha az én aláírásommal hitelesítve költött többet a tárca a költségvetési előirányzatán. - Ha jól értem, most a minisztertársai felelősségére utal... - Meg kell nézni, hogy melyek azok a kiadási előirányzatok, amelyek adott esetben túlteljesülnek, vagy hol maradnak el a bevételek a várttól. Nagy munkát fektettem a munkatársaimmal az elmúlt időszakban abba, hogy az adóbevételek a tervezettnek megfelelően befolyjanak, mint ahogy abba is, hogy a kiadások az előirányzatokon belül maradjanak. Durva leegyszerűsítésnek vagy ismerethiánynak gondolom, ha valaki az egész államháztartás hiányáért viselt felelősséget egy személyre, a pénzügyminiszterre próbálja leszűkíteni. A saját részéről tehát biztosnak érezheti a helyét, de állítólag a miniszterelnök bizalma már nem teljesen töretlen ön iránt. Számít arra, hogy a közeljövőben távoznia kell? - Nem foglalkozom állítólagos kérdésekkel, feladatom van, és azt igyekszem a legjobb tudásom szerint ellátni. Egyébként az elmúlt napokban is több órát dolgoztunk együtt, ezek során a bizalmatlanság mint kérdés egyszer sem merült föl. Vagyunk annyira őszinte viszonyban egymással, hogy a kormányfő jelezné felém, ha elfogyna a bizalma. De ezt a kérdést nem is nekem, hanem a miniszterelnöknek kellene feltenni. - A kormánypárti parlamenti képviselőcsoportok felől sem lát baljós jeleket? - A költségvetési egyeztetések okán mindkét frakcióval találkoztam, az elmúlt hetekben többször is; ezek során semmifajta aggály nem merült fel a részükről. A frakciók nem fogják szétszedni a büdzsét Egyeztettek a kormánypárti frakciókkal arról, hogy a jövő évi költségvetés „tabu”, vagyis ezúttal végképp nem engedhető meg a benyújtott javaslat felpuhítása? - A képviselőkkel egyeztettünk erről. A frakciók támogatni fogják, hogy a jövő évi költségvetést a konvergenciaprogram tartalmának megfelelően hajtsuk végre. - Változatlanok maradhatnak például az egészségüggyel kapcsolatos tervek? A beadott törvényjavaslatokhoz számos képviselői módosító javaslat érkezett az Országgyűlésben. A tárgyalások során erre is kitértünk, ez alapján mondhatom, hogy meg fogunk állapodni az egészségügyi költségvetésről, a reform pontos részleteiről is. - A költségvetést megalapozó makropályán mely mutatóknál áll fenn az eltérés lehetősége komolyabb mértékben a pénzügyi tárca szerint? - Információim szerint a jövő évi gazdasági növekedés várható mértékében tér el leginkább a minisztérium és a piac véleménye. Azt gondolom, hogy a 2,2 százalékos növekedési várakozásunk eleget tesz a konzervatív tervezés követelményeinek. Természetesen ha a jövő évi növekedés ezt meghaladja, akkor az új helyzethez lehet igazítani a költségvetési tervszámokat. Tehát a PM szerint is inkább felfelé mutató, vagyis a nagyobb növekedést feltételező kockázat van a GDP-várakozásokban? - Minden szakértő azt állítja, hogy inkább az óvatos tervezés a jellemző a költségvetésre. Mai tudásunk szerint azonban semmi nem indokolja, hogy a 2,2 százaléknál magasabb növekedés alapján készítsük a költségvetést. - Ez érvényes a bevételekre is? Több elemzés is napvilágot látott erről, hogy ebben azért hagytak némi puffert. - Ismerem ezeket az értékeléseket. Örülök, hogy nem olyanok jelennek meg, miszerint túlfeszített a költségvetés. Talán a munkámat is minősíti, ha mind több pozitív értékelés lát napvilágot az általunk követett tervezési gyakorlatról. A tüntetés 17 milliárdba kerül jövőre A PM szerint 200 milliárd forinttal dobja meg a kamatkiadásokat az elmúlt hetek utcai eseményei miatt megingó befektetői bizalom. A piacon erre csak legyintenek, mondván, a hozamok alakulása alapján pár milliárd lehet csak az eltérés. Számításaink szerint 17 milliárd forinttal növelik a jövő évi kamatkiadást az események. A rákövetkező évben, tehát 2008-ban ez a hatás már elérheti a 70 milliárdot, s hasonló nagyságrenddel lehet számolni 2009-re is. Vagyis a következő négy évre vetítve a többletkiadás valóban eléri az említett 200 milliárd forintot. Elemzők szerint év végéig 8,5 százalékra emelkedhet az alapkamat. Ez még az a szint, ami mellett tarthatóak lesznek a jövő évi kamatkiadások? - A kiadásokat az állampapírok hozamgörbéjének alakulása határozza meg. Nem független persze az állami finanszírozás költsége az alapkamattól, de az csak egy indikatív szám. Azt tudtuk figyelembe venni a tervezéskor, ami az állampapír-hozamgörbéből az eddigi információk alapján kiolvasható volt. Ha a jegybanki alapkamat változása összhangban lesz a hozamgörbében tükröződő változásokkal, akkor elmondhatjuk, hogy a kamatszint esetleges változása nem borítja fel a kiadási tervet. Nem lesz „vagyontranszport”-kedvezmény - Hozzányúlnak még idén az adótörvényekhez? Úgy hallani, hogy ha nem is átfogó módon, de apróbb változtatásokra készül a tárca. Kisebb jogtechnikai változásokról valóban készülnek előterjesztések. Az egyik ilyen a szövetkezeti célrészjegy és a kamatadó viszonyát tisztázza, a másik javaslatunk pedig az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulást érinti. - Változhat a különadóról szóló törvény? Az Audi és a GKM már bőszen egyeztet erről. - Elképzelhetőnek tartom, hogy a kutatás-fejlesztés figyelembevételével pontosítjuk a törvényt. - Lesz-e törvényjavaslat a külföldön fialtatott vagyon kedvezményes hazahozataláról? - Jelenleg nem ismerek olyan lehetőséget, amely biztosítaná, hogy alkotmányos problémák nélkül ez megvalósulhasson. ÚTBAN A PARLAMENT FELÉ Semmit nem bíznak a szerencsére MAKROPÁLYA (VÁLTOZÁS AZ ELŐZŐ ÉVHEZ. SZÁZALÉK) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Bruttó hazai termék (GDP) 4,2 4,1 2,2 2,6 4,2 4,3 GDP belföldi felhasználása 1,4 2,1 0,2 0,7 3,1 3,0 ebből: Háztartások fogyasztása 3,8 2,50,8 0,1 1,5 2,5 Bruttó állóeszköz-felhalmozás 5,6 6,0 2,4 4,3 7,8 5,0 Külkereskedelmi forgalom (áruk és szórg.) Exportvolumen-változás 11,613,0 11,010,1 9,5 9,1 Importvolumen-változás 6,8 9,8 8,3 7,9 8,4 7,9 Életszínvonal mutatók Egy keresőre jutó reálbér 6,3 3,2 -4,20,6 1,9 3,0 Foglalkoztatottak számának változása 0,0 0,3 0,0 0,3 0,7 0,7 Fogyasztói árszínvonal, évi átlag 3,6 3,5 6,2 3,3 3,0 2,8 Egyensúlyi mutatók (a GDP %-ában) Folyó fizetési mérleg hiánya 6,8 6,9 5,0 3,2 1,7 0,3 Külső finanszírozási igény 6,0 6,1 3,6 1,6 -0,8-1,9 Forrás: törvényjavaslat PSPIN Prémiummal a feketemunka ellen • A munkaügyi felügyelők is bekerültek abba a körbe, ahol célprémiumot tűz ki a kormány a minél eredményesebb teljesítmény elérése érdekében. A költségvetési táj törvényjavaslat szerint az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőp,,ség (OMMF) dolgozói 333,3 millió forint jutalomhoz juthatnak jövőre. Az ösztönzés gggy azt sejteti, hogy minden korábbinál intenzívebb ellenőrzéseket folytatnak az illegális vagy rendezetlen foglalkoztatási viszonyok ellen a felügyelők. Mégpedig az A- adóhivatallal karöltve. Annyira nyilvánvaló a cél, hogy a javaslat nem is állapít meg külön teljesítendő feladatokat az OMMF számára: az adóhivataltól várt bevételek teljesülésétől teszi függővé a jutalom kifizetését. Az APEH-nek egyébként 13,8 milliárd forint prémiumot szán a büdzséterv, aminek a kifizetéséhez az áfából, szja-ból, lakossági illetékekből, illetve a járulékokból az előirányzatot 10 százalékkal kell meghaladnia a bevételnek. Nem kell azonban az év végéig várniuk az adóhivatali dolgozóknak a pénzre, a teljesítéstől függően negyedévente történnek a kifizetések. Változott viszont az a korábbi szabály, amelynek alapján november végén kiürülhetett a pénzeszsák, ha olyan jól álltak a bevételek: a javaslat szerint a december 28-i állapot dönti el, hogy minden, erre a célra tervezett pénz kifizethető-e. A két szervezeten kívül még a VPOP és a környezetvédelmi tárca juthat prémiumhoz jövőre. NAPI HÍR NAPI GAZDASÁGA- 2006. NOVEMBER 2., CSÜTÖRTÖK 3 NINCS MÉG RENDELET A TARIFAKEDVEZMÉNYEKRŐL Két részletben jut tőkéhez a MÁV • NAPI GAZDASÁG A kormány 111,6 milliárd forint tőkeemelést hajt végre jövőre a Magyar Államvasutak Zrt.-nél, ám a költségvetési törvényjavaslatból az olvasható ki, hogy ez csak egy - de meghatározó - része az eltervezett tőkejuttatásnak. Az előterjesztés ál-A GySEV Zrt.-nél 300 millió forintos tőkeemelést hajtanak végre a tervek szerint. talános indokolásában az szerepel, hogy eredetileg ugyan 2007 és 2008 között egyenletesen elosztva terveztek a MÁV-nak nyújtandó egyszeri jellegű juttatással, ám végül 80 százalékot már jövőre rendelkezésre bocsátanak. Vagyis 2008-ban további 28 milliárd forint tőkejuttatásra kerülhet sor. A vasúttársaság ezenfelül 102,9 milliárd forinthoz jut jövőre szolgáltatási szerződés címén - vagyis piaci alapokra helyezik (formailag is) a finanszírozást. Idén ilyen jogcím még nem szerepelt, hanem a MÁV 50 milliárd forintot kapott a személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére. Nincs egyelőre hír viszont a közlekedési tarifák támogatásának alakulásáról, még az ehhez szükséges rendeletek sem születtek meg. A költségvetésben a fogyasztói árkiegészítés során szerepel az az összeg, amit az utasok kedvezménye után fizet a büdzsé a közlekedési társaságoknak. Az árkiegészítésre jövőre 120 milliárd forintot szánnak, ami 5 százalékkal - vagyis nem jelentős összeggel - marad el az idei előirányzattól. Ez alapján feltételezhető, hogy a tarifák átszabása a különböző kedvezményezett csoportoknál hozhat komolyabb változást, de összességében a megtakarítás nem lesz jelentős. TŐKEEMELÉS 111,6KISSZEBES 1 91