Napi Gazdaság, 2006. december (16. évfolyam, 234-252. szám)
2006-12-01 / 234. szám
2 HÍRHÁLÓ ► Lamperth kitart a régiós átalakítás mellett Erős kompetenciákkal rendelkező térségi önkormányzatok kialakítása szükséges, és ezt a régiókban kell megszervezni, mert a tervezéshez, a nagyprojektek kialakításához sokkal alkalmasabbak, mint a megyék - jelentette ki Lamperth Mónika, az önkormányzati és területfejlesztési tárca vezetője a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) rendezvényén. Véleménye szerint a régiók versenyképessé tételéhez összehangolt fejlesztésekre van szükség. A második Nemzeti Fejlesztési Tervben helyet kapott a regionális operatív program, amelynek összege 2007-2013 között 1620 milliárd forint. A miniszter szerint van realitása annak, hogy a választási rendszer régiós választási rendszerré alakuljon, és a régiók például a jövőben maguk szedjenek adót. * Együtt kommandóznak a hatóságok Az ünnepek előtti hetekben országszerte közös ellenőrzési akciókat tart az adóhatóság, a VPOP, a határőrség, a fogyasztóvédelmi és munkaügyi felügyelet, valamint az ÁNTSZ munkatársai. Szerdán a józsefvárosi piacon csapott le egy 220 fős csapat, az ellenőrzés a távol-keletről származó veszélyes, illetve hamisított áruk felderítésére, az illegális munkavállalások és engedély nélküli üzemelések feltárására, valamint a nyugtaadási kötelezettség teljesítésére irányult. A példátlan méretű akció nyomán több mint 31 millió forint értékű árut foglaltak le, 7 millió forint bírságot szabtak ki, három üzletet bezártak, nyolc személlyel szemben pedig idegenrendészeti jogsértés miatt eljárást indítottak. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA- 2006. DECEMBER 12., PÉNTEK-SZOMBAT Lassult az ipari árak növekedésének üteme • NAPI GAZDASÁG Az előző hónapokhoz képest lassult az ipari árak növekedése októberben, az év egészét tekintve azonban inkább gyorsabb emelkedést hozott a tizedik hónap - derül ki a KSH tegnap közzétett adataiból. Az ipari termelői árak az előző hónaphoz mérten 1 százalékkal visszaestek, az egy évvel korábbival összevetve azonban 7,0 százalékkal emelkedtek. Az ipar belföldi értékesítési árai az előző hónaphoz képest 0,2 százalékkal csökkentek, a 2005. októberivel összehasonlítva 10,6 százalékkal emelkedtek. A belföldi értékesítési árak 2004 decembere óta először lettek alacsonyabbak az előző havinál. A feldolgozóipari ágazatok belföldi értékesítési árai az előző hónaphoz képest 0,2 százalékkal csökkentek. A jelentős súlyt képviselő élelmiszerek árszínvonala 0,8 százalékkal emelkedett. A szeptemberhez viszonyított legnagyobb mértékű árcsökkenés a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás ágazatban volt megfigyelhető (6,8 százalék), ez elsősorban a kőolaj és a kőolajszármazékok világpiaci árainak esésére vezethető vissza. A feldolgozóipar egészében az elmúlt egy év alatt 6,5 százalékkal emelkedtek az árak; a feldolgozóipari ágazatok közül a fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártása ágazatban volt a legjelentősebb a drágulás. A legkisebb árnövekedést a kokszgyártás, kőolajfeldolgozás és a textília, textiláru gyártása (2,8 százalék) ágazatokban regisztrálták. A villamosenergia-, gáz-, gőz- és vízellátás ágazat árai 23,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Az exportértékesítés havi termelői árai az előző hónapinál 1,7 százalékkal kisebbek, az egy évvel korábbiaknál 4,4 százalékkal magasabbak voltak. A forint egy hónap alatt az euróhoz viszonyítva 2,7 százalékkal, a dollárhoz viszonyítva 1,8 százalékkal erősödött. A forint 2005 októberéhez hasonlítva az euróhoz képest 6,2 százalékkal, a dollárhoz képest 1,2 százalékkal értékelődött le. IPARI TERMELŐI ÁRAK* V 110--------------------108-----A ■ 102 -------------11 A A A Éj! 2005.1. 2006.1. 2006.X. A változás, az előző év azonos hónapja ¥ 100 forrás* KSH Az EIB hitelezi az M3 továbbépítését ► NAPI GAZDASÁG Két szerződés keretében újabb 620 millió hitel euró hitelt nyújt Magyarországnak az Európaia A Beruházási Bank (EIB). Az erről szóló szerződést csütörtökön írta alá Veres János pénzügy- finiimigliz miniszter és Ivan Pilip, a pénzintézet Magyar- 801111111 M 1,1 “ országgal foglalkozó alelnöke. Az egyik hitelkeret-megállapodás a 2007-2013-as Kohéziós Alap támogatásából a Közlekedésfejlesztési Operatív Program, valamint a Környezet és Energia Operatív _________________________ Program keretében megvalósul Magyarország 1990 óta az EIB-től jó projektek magyarországi mintegy 90 projekt finanszírozása- központi költségvetési forrásához összesen csaknem hatmilliárdnak finanszírozását szolgálja, eurónyi, kedvezményes, hosszú le- Az EIB igazgatósága összesen járatú hitelt kapott. A beruházások 300 millió euró összegű köreelsősorban a környezetvédelmi es tet hagyott jóvá, ennek első közlekedési infrastruktúra, az ipar, részletéről, százmillió euró az energetika, a telekommunikáció, felhasználásáról állapodtak valamint az oktatás fejlesztését most meg- Újdonság, hogy a szolgálták kölcsönt az uniós pályázatok előkészítésénél is fel lehet használni, az EIB ezt korábban nem vállalta. A másik, 320 millió eurós hitel pedig az M3-as autópálya továbbépítését segíti. Ezzel a Nyíregyházát és Debrecent elkerülő utak, valamint a Görbeháza és Debrecen közötti - december 15-én átadandó - autópálya-szakasz megépítését, illetve a kapcsolódó beruházások megvalósítását szolgáló központi költségvetési kiadások 50 százalékát finanszírozzák olcsóbban. E hitel futamideje 30 év, tízéves türelmi idővel. Kényes témák a hétvégi kormányülésen • VAJNAI LAJOS A Fidesz (szabaddemokrata ihletésű) nyugdíjmódosító indítványának megszavazása miatt kialakult koalíciós feszültség is témája lesz a ma kezdődő kétnapos balatonőszödi kormányülésnek - értesült lapunk. Hétfőn több szabaddemokrata képviselő - köztük Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is - megszavazta az ellenzéki párt nyugdíjreform-javaslatát, ami több tíz milliárd forinttal terheli meg a büdzsét. Pénteken véglegesíti a kabinet a konvergenciaprogram szövegét, amit ezután küldenek el az Európai Uniónak. A politikusok áttekintik az egészségügyben, az oktatáspolitikában, illetve a szociális ellátások területén megtett intézkedéseket, megvizsgálják, hol lehetne gyorsítani a reformokat. Szóba kerül a II. nemzeti fejlesztési terv operatív programjaihoz kapcsolódó akcióprogramok előkészítése. A hétvégi találkozó másik fontos témája a közlekedési reform lesz: a miniszterek megtárgyalják a vasút helyzetét és a tervek szerint döntenek a vasút átfogó fejlesztési programjáról, valamint a vasúti és a buszmenetrendek, illetve tarifarendszerek összehangolásáról. Ehhez kapcsolódóan megvitatják a tömegközlekedési tarifák és díjak kérdését, valamint a reformmal kapcsolatos fejlesztéspolitikát, például az autópályaépítések ütemének változtatását. Várhatóan megszületik a döntés, hogy a három lehetséges helyszín - a Lágymányosi hídtól délre fekvő pesti Duna-part, a Déli pályaudvar, illetve a Nyugati pályaudvar melletti terület - közül hol épül fel a kormányzati negyed. Gyurcsány Ferenc miniszter-elnök, Veres János pénzügyminiszter, Molnár Lajos egészségügyi miniszter a szeptemberi balatonőszödi kormányülésen ÉRZŐDIK A KÖZIGAZGATÁSI ÁLLAMTITKÁROK HIÁNYA A munka felét végezték el a tárcák októberig • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az élelmiszer-biztonsági szervezetről szóló szakmai javaslat tudomásunk szerint elkészült, de még egyeztetni kell róla más tárcákkal. Darabszámra a legtöbb teendője a Szociális és Munkaügyi Minisztériumnak maradt, ott a 14 feladatból nyolcat tekinthettek október végén lezártnak. Időközben csökkent a kisebbségi önkormányzati vagyonjuttatással, és a kormány elé került szociális alapú energiaár-támogatási rendszerről szóló javaslat is. Nem fest jól a gazdasági tárca mérlege: Kóka Jánosék közepes eredményt, 6-ból hármat tudnak felmutatni. A maradék közt szerepel a helyközi személyszállítási közszolgáltatás átalakítási reformkoncepciója (lásd cikkünket a MÁV-Volán párhuzamosságról). Nem büszkélkedhetett jó eredménnyel az önkormányzati tárca sem, ahol a múlt hónap végéig a feladat teljesítéséről kellett volna számot adni, de csak háromról sikerült. Nem készült el a területfejlesztésről szóló törvény módosítása (erről beszélt Lamperth Mónika egy októberi, nem a köznek szánt, de kiszivárgott előadásában, amikor a szocialistákat próbálta megnyugtatni az elbukott önkormányzati választások után, hogy a törvénymódosítás után megmarad a befolyásuk a regionális fejlesztési tanácsokban. Százszázlékos teljesítményével kihúzhatja magát viszont az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, de az 5 feladatból négyet teljesítő Pénzügyminisztériummal is elégedett lehet a kormányfő. Utóbbi egyedül az értékpapírosításra vonatkozó új törvényjavaslattal csúszott ki az október végi határidőből. Úgy tudjuk, a késlekedések zömét a közigazgatási egyeztetések hosszadalmassága okozta - valószínűleg e tapasztalatok is hozzájárultak ahhoz, hogy tervbe vették a közigazgatási államtitkári pozíció visszaállítását. A kormány a függőben lévő ügyek idei lezárulásával számol, egyedül a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság rendezésével kapcsolatos költségvetési kiadásokról szóló előterjesztés csúszik át a következő évre, nem a területfejlesztési tárca hibája miatt, az UEFA ugyanis december helyett 2007 áprilisára halasztotta a döntést a helyszínről. Danks Emese kormányszóvivő korábbi bejelentése szerint a kormány december 9-éig értékeli a minisztériumok első féléves teljesítményét, de valószínűleg a ma kezdődő kétnapos kormányülésen is napirenden lesz az elemzés. Jobban állnak a tárcák a kormányhatározatokban előírt feladatok teljesítésével. Október végéig nem tudta elfogadni a kormány a sármelléki Repülőtér határátkelőhely megnyitásához szükséges rendeletet, illetve rendezetlen volt a helyi tömegközlekedési rendszer átalakításának és a MÁV Zrt. tőkejuttatásának ügye. Utóbbira egyébként július 24-éig adott határidőt a PM-nek és a GKM-nek a kormányhatározat. TELJESÍTÉSIDARAB 1 Tárca Feladat Teljesítve GKM6 3 FM5 4 IRM4 4 FVM2 0 SZMM 148 ÖTM7 KOM7 Egyéb 23 11 Összesen 66 36 Forrás: NAPI Gazdaság 3 3 TELJESÍTÉS 53 Kóka egy helyben topog • FOLYTATÁS a 1. OLDALRÓL Győrben és Szegeden a polgármesteri hivatalban szeptemberben sor került az első regionális szakmai egyeztető fórumokra, amelynek résztvevői szolgáltatóként a MÁV, a GYSEV, a Volán-társaságok, megrendelőként a megyei közgyűlések elnökei, megyei jogú városok polgármesterei, a Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, a GKM, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium delegáltjai voltak. A tanácskozásokról fellelhető dokumentumokból nem derül ki a MÁV álláspontja a térséget érintő esetleges vonalbezárásokról, a Körös Volán Zrt. vezérigazgatója viszont különösebb beavatkozások, fejlesztések nélkül is elképzelhetőnek tartotta az utazók vasútról közútra való terelését. A Volán-társaságok tehát nem lennének kerékkötői a GKM elképzelésének, ehhez képest úgy tűnik, nincs haladás az ügyben. A minisztériumban azt mondták: októbertől decemberig a két régióban összesen húsz egyeztető megbeszélést tart a tárca. Ezek során feltérképezik a helyi problémákat, felkészítik az önkormányzatokat a megrendelői pozíció kiépítésére, az egyeztetéseken tapasztaltak alapján pedig adatbázist alakítanak ki. Szakmai körökből is úgy értesültünk, hogy folynak a párhuzamos közlekedés megszüntetéséről az egyeztetések, de döntés még nem született. A közlekedési társaságok menetrendje decemberben változik, de ez nem jelenti azt, hogy ha a döntés megszületne, ne lehetne módosítani azon. Nem feltétele az előbbieknek a régióba tartozó Volán-vállalatok regionális szintű társaságba szervezése, de mindenképpen célszerű lenne ezt is egy csapásra elintézni - úgy tudjuk, ilyen szándéka volt is a tárcának, de ez a folyamat épphogy elkezdődött. A vonatkozó kormányrendelet alapján egyébként 2007. augusztus végéig kell a hét regionális szintű társaságot összehozni. Mindkét említett régióban megkezdődtek az előkészületek a regionális közlekedésszervező irodák felállítására, amelyek révén érdemi kapcsolattartásra, hatékony közlekedésszervezésre nyílik lehetőség. Az eddig történtek alapján viszont valószínűsíthető, hogy a korábban beharangozott időpontra nem sikerül összehangolni a két régió tömegközlekedését - mondta Ábrahám Gergely. KÓKA JÁNOS