Napi Gazdaság, 2006. december (16. évfolyam, 234-252. szám)

2006-12-01 / 234. szám

2 HÍRHÁLÓ ► Lamperth kitart a régiós átalakítás mellett Erős kompetenciákkal rendelkező térségi önkormányzatok kialakítása szüksé­ges, és ezt a régiókban kell megszervezni, mert a tervezéshez, a nagyprojektek kialakításához sokkal alkalmasabbak, mint a megyék - jelentette ki Lamperth Mónika, az önkormányzati és területfejlesztési tárca vezetője a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) rendezvényén. Véleménye sze­rint a régiók versenyképessé tételéhez összehangolt fejlesztésekre van szükség. A második Nemzeti Fejlesztési Tervben helyet kapott a regionális operatív prog­ram, amelynek összege 2007-2013 között 1620 milliárd forint. A miniszter sze­rint van realitása annak, hogy a választási rendszer régiós választási rendszerré alakuljon, és a régiók például a jövőben maguk szedjenek adót. * Együtt kommandóznak a hatóságok Az ünnepek előtti hetekben országszerte közös ellenőrzési akciókat tart az adó­hatóság, a VPOP, a határőrség, a fogyasztóvédelmi és munkaügyi felügyelet, va­lamint az ÁNTSZ munkatársai. Szerdán a józsefvárosi piacon csapott le egy 220 fős csapat, az ellenőrzés a távol-keletről származó veszélyes, illetve hamisított áruk felderítésére, az illegális munkavállalások és engedély nélküli üzemelé­sek feltárására, valamint a nyugtaadási kötelezettség teljesítésére irányult. A példátlan méretű akció nyomán több mint 31 millió forint értékű árut foglaltak le, 7 millió forint bírságot szabtak ki, három üzletet bezártak, nyolc személlyel szemben pedig idegenrendészeti jogsértés miatt eljárást indítottak. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG­A- 2006. DECEMBER 1­2., PÉNTEK-SZOMBAT Lassult az ipari árak növekedésének üteme­ ­• NAPI GAZDASÁG Az előző hónapokhoz képest lassult az ipari árak növekedé­se októberben, az év egészét te­kintve azonban inkább gyorsabb emelkedést hozott a tizedik hó­nap - derül ki a KSH tegnap közzétett adataiból. Az ipari termelői árak az előző hónaphoz mérten 1 százalékkal visszaes­tek, az egy évvel korábbival összevetve azonban 7,0 száza­lékkal emelkedtek. Az ipar bel­földi értékesítési árai az előző hónaphoz képest 0,2 százalék­kal csökkentek, a 2005. októbe­rivel összehasonlítva 10,6 száza­lékkal emelkedtek. A belföldi értékesítési árak 2004 decembe­re óta először lettek alacsonyab­bak az előző havinál. A feldolgozóipari ágazatok belföldi értékesítési árai az előző hónaphoz képest 0,2 szá­zalékkal csökkentek. A jelen­tős súlyt képviselő élelmisze­rek árszínvonala 0,8 százalék­kal emelkedett. A szeptember­hez viszonyított legnagyobb mértékű árcsökkenés a koksz­­gyártás, kőolaj-feldolgozás ága­zatban volt megfigyelhető (6,8 százalék), ez elsősorban a kő­olaj és a kőolajszármazékok vi­lágpiaci árainak esésére vezet­hető vissza. A feldolgozóipar egészében az elmúlt egy év alatt 6,5 szá­zalékkal emelkedtek az árak; a feldolgozóipari ágazatok kö­zül a fémalapanyag, fémfeldol­gozási termékek gyártása ága­zatban volt a legjelentősebb a drágulás. A legkisebb árnöve­kedést a kokszgyártás, kőolaj­feldolgozás és a textília, tex­tiláru gyártása (2,8 százalék) ágazatokban regisztrálták. A villamosenergia-, gáz-, gőz- és vízellátás ágazat árai 23,5 szá­zalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Az exportértékesítés havi termelői árai az előző hónapi­nál 1,7 százalékkal kisebbek, az egy évvel korábbiaknál 4,4 százalékkal magasabbak vol­tak. A forint egy hónap alatt az euróhoz viszonyítva 2,7 száza­lékkal, a dollárhoz viszonyítva 1,8 százalékkal erősödött. A forint 2005 októberéhez ha­sonlítva az euróhoz képest 6,2 százalékkal, a dollárhoz képest 1,2 százalékkal értékelődött le.­ ­ IPARI TERMELŐI ÁRAK* V 110--------------------108-----A ■ 102 -------------11 A A A Éj! 2005.1. 2006.1. 2006.X. A változás, az előző év azonos hónapja ¥ 100 forrás* KSH Az EIB hitelezi az M3 továbbépítését ► NAPI GAZDASÁG Két szerződés keretében újabb 620 millió hitel euró hitelt nyújt Magyarországnak az Európai­­­a A Beruházási Bank (EIB). Az erről szóló szerző­­dést csütörtökön írta alá Veres János pénzügy- fi­niimi­gli­z miniszter és Ivan Pilip, a pénzintézet Magyar- 801111111 M 1,1 “ országgal foglalkozó alelnöke. Az egyik hitel­keret-megállapodás a 2007-2013-as Kohéziós Alap támogatásá­ból a Közlekedésfejlesztési Operatív Program, valamint a Kör­nyezet és Energia Operatív _________________________ Program keretében megvalósul Magyarország 1990 óta az EIB-től jó projektek magyarországi mintegy 90 projekt finanszírozása- központi költségvetési forrásá­hoz összesen csaknem hatmilliárd­­nak finanszírozását szolgálja, eurónyi, kedvezményes, hosszú le- Az EIB igazgatósága összesen járatú hitelt kapott. A beruházások 300 millió euró összegű köre­elsősorban a környezetvédelmi es tet hagyott jóvá, ennek első közlekedési infrastruktúra, az ipar, részletéről, százmillió euró az energetika, a telekommunikáció, felhasználásáról állapodtak valamint az oktatás fejlesztését most meg- Újdonság, hogy a szolgálták kölcsönt az uniós pályázatok előkészítésénél is fel lehet használni, az EIB ezt korábban nem vállalta. A másik, 320 mil­lió eurós hitel pedig az M3-as autópálya továbbépítését segíti. Ezzel a Nyíregyházát és Debrecent elkerülő utak, valamint a Gör­beháza és Debrecen közötti - december 15-én átadandó - autó­pálya-szakasz megépítését, illetve a kapcsolódó beruházások megvalósítását szolgáló központi költségvetési kiadások 50 szá­zalékát finanszírozzák olcsóbban. E hitel futamideje 30 év, tíz­éves türelmi idővel. Kényes témák a hétvégi kormányülésen • VAJNAI LAJOS A Fidesz (szabaddemokrata ihletésű) nyugdíjmódosító indít­ványának megszavazása miatt kialakult koalíciós feszültség is témája lesz a ma kezdődő kétnapos balatonőszödi kormányülés­nek - értesült lapunk. Hétfőn több szabaddemokrata képviselő - köztük Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is - meg­szavazta az ellenzéki párt nyugdíjreform-javaslatát, ami több tíz milliárd forinttal terheli meg a büdzsét. Pénteken véglegesíti a kabinet a konvergenciaprogram szöve­gét, amit ezután küldenek el az Európai Uniónak. A politikusok áttekintik az egészségügyben, az oktatáspolitikában, illetve a szo­ciális ellátások területén megtett intézkedéseket, megvizsgálják, hol lehetne gyorsítani a reformokat. Szóba kerül a II. nemzeti fejlesztési terv operatív programjaihoz kapcsolódó akcióprogra­mok előkészítése. A hétvégi találkozó másik fontos témája a köz­lekedési reform lesz: a miniszterek megtárgyalják a vasút hely­zetét és a tervek szerint döntenek a vasút átfogó fejlesztési prog­ramjáról, valamint a vasúti és a buszmenetrendek, illetve tari­farendszerek összehangolásáról. Ehhez kapcsolódóan megvitat­ják a tömegközlekedési tarifák és díjak kérdését, valamint a re­formmal kapcsolatos fejlesztéspolitikát, például az autópálya­építések ütemének változtatását. Várhatóan megszületik a dön­tés, hogy a három lehetséges helyszín - a Lágymányosi hídtól délre fekvő pesti Duna-part, a Déli pályaudvar, illetve a Nyugati pályaudvar melletti terület - közül hol épül fel a kormányzati negyed. Gyurcsány Fe­renc miniszter-­­elnök, Veres János pénz­ügyminiszter, Molnár Lajos egészségügyi miniszter a szeptemberi balatonőszödi kormányülésen ÉRZŐDIK A KÖZIGAZGATÁSI ÁLLAMTITKÁROK HIÁNYA A munka felét végezték el a tárcák októberig • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az élelmiszer-biztonsági szervezetről szóló szakmai ja­vaslat tudomásunk szerint el­készült, de még egyeztetni kell róla más tárcákkal. Darabszámra a legtöbb teen­dője a Szociális és Munkaügyi Minisztériumnak maradt, ott a 14 feladatból nyolcat tekinthet­tek október végén lezártnak. Időközben csökkent a kisebbsé­gi önkormányzati vagyonjutta­tással, és a kormány elé került szociális alapú energiaár-támo­gatási rendszerről szóló javaslat is. Nem fest jól a gazdasági tár­ca mérlege: Kóka Jánosék köze­pes eredményt, 6-ból hármat tudnak felmutatni. A maradék közt szerepel a helyközi sze­mélyszállítási közszolgáltatás átalakítási reformkoncepciója (lásd cikkünket a MÁV-Volán párh­uzamosságról). Nem büszkélkedhetett jó e­­redménnyel az önkormányza­ti tárca sem, ahol a múlt hónap végéig a feladat teljesítéséről kellett volna számot adni, de csak háromról sikerült. Nem készült el a területfejlesztésről szóló törvény módosítása (er­ről beszélt Lamperth Mónika egy októberi, nem a köznek szánt, de kiszivárgott előadásá­ban, amikor a szocialistákat próbálta megnyugtatni az elbu­kott önkormányzati választások után, hogy a törvénymódosítás után megmarad a befolyásuk a regionális fejlesztési tanácsok­ban­. Százszázlékos teljesítmé­­nyével kihúzhatja magát vi­szont az Igazságügyi és Rendé­szeti Minisztérium, de az 5 feladatból négyet teljesítő Pénzügymi­nisztériummal is elé­gedett lehet a kor­mányfő. Utóbbi egye­dül az értékpapírosí­­tásra vonatkozó új törvényjavas­lattal csúszott ki az október végi határidőből. Úgy tudjuk, a késlekedések zömét a közigazgatási egyezte­tések hosszadalmassága okozta - valószínűleg e tapasztalatok is hozzájárultak ahhoz, hogy terv­be vették a közigazgatási állam­titkári pozíció visszaállítását. A kormány a függőben lévő ügyek idei lezárulásával számol, egyedül a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság rendezésével kapcsolatos költségvetési kiadá­sokról szóló előterjesztés csú­szik át a következő évre, nem a területfejlesztési tárca hibája miatt, az UEFA ugyanis decem­ber helyett 2007 áprilisára ha­lasztotta a döntést a helyszínről. Danks Emese kormányszóvi­vő korábbi bejelentése szerint a kormány december 9-éig ér­tékeli a minisztériumok első féléves teljesítményét, de való­színűleg a ma kezdődő kétna­pos kormányülésen is napiren­den lesz az elemzés. Jobban állnak a tárcák a kormányhatározatokban­ előírt feladatok teljesítésé­­vel. Október végéig nem tudta elfogadni a kormány a sármelléki Repülőtér ha­tárátkelőhely megnyitásához szükséges rendeletet, illetve rendezetlen volt a helyi tömegközlekedési rendszer átalakításának és a MÁV Zrt. tőkejuttatásá­nak ügye. Utóbbira egyébként július 24-éig adott határidőt a PM-nek és a GKM-nek a kormányhatározat. TELJESÍTÉS­I­­DARAB 1 Tárca Feladat Teljesítve GKM6 3 FM5 4 IRM4 4 FVM2 0 SZMM 148 ÖTM7 KOM7 Egyéb 23 11 Összesen 66 36 Forrás: NAPI Gazdaság 3 3 TELJESÍTÉS 53 Kóka egy helyben topog­ ­• FOLYTATÁS a 1. OLDALRÓL Győrben és Szegeden a polgármesteri hiva­talban szeptemberben sor került az első regio­nális szakmai egyeztető fórumokra, amelynek résztvevői szolgáltatóként a MÁV, a GYSEV, a Vo­lán-társaságok, megrendelőként a megyei köz­gyűlések elnökei, megyei jogú városok polgár­­mesterei, a Regionális Fejlesztési Tanács elnö­ke, a GKM, az Önkormányzati és Területfejlesz­tési Minisztérium delegáltjai voltak. A tanács­kozásokról fellelhető dokumentumokból nem derül ki a MÁV álláspontja a térséget érintő eset­leges vonalbezárásokról, a Körös Volán Zrt. ve­zérigazgatója viszont különösebb beavatkozá­sok, fejlesztések nélkül is elképzelhetőnek tar­totta az utazók vasútról közútra való terelését. A Volán-társaságok tehát nem lennének ke­rékkötői a GKM elképzelésének, ehhez képest úgy tűnik, nincs haladás az ügyben. A minisz­tériumban azt mondták: októbertől decemberig a két régióban összesen húsz egyeztető megbe­szélést tart a tárca. Ezek során feltérképezik a helyi problémákat, felkészítik az önkormány­zatokat a megrendelői pozíció kiépítésére, az egyeztetéseken tapasztaltak alapján pedig adat­bázist alakítanak ki. Szakmai körökből is úgy értesültünk, hogy folynak a párhuzamos közle­kedés megszüntetéséről az egyeztetések, de döntés még nem született. A közlekedési társa­ságok menetrendje decemberben változik, de ez nem jelenti azt, hogy ha a döntés megszületne, ne lehetne módosítani azon. Nem feltétele az előbbieknek a régióba tartozó Volán-vállalatok regionális szintű társaságba szervezése, de min­denképpen célszerű lenne ezt is egy csapásra elintézni - úgy tudjuk, ilyen szándéka volt is a tárcának, de ez a folyamat épphogy elkezdődött. A vonatkozó kormányrendelet alapján egyéb­ként 2007. augusztus végéig kell a hét regioná­lis szintű társaságot összehozni. Mindkét emlí­tett régióban megkezdődtek az előkészületek a regionális közlekedésszervező irodák felállítá­sára, amelyek révén érdemi kapcsolattartásra, hatékony közlekedésszervezésre nyílik lehető­ség. Az eddig történtek alapján viszont valószí­nűsíthető, hogy a korábban beharangozott idő­pontra nem sikerül összehangolni a két régió tö­megközlekedését - mondta Ábrahám Gergely. KÓKA JÁNOS

Next