Napi Gazdaság, 2009. március (19. évfolyam, 41-62. szám)

2009-03-02 / 41. szám

NAPI GAZDASÁG 2009. MÁRCIUS 2., HÉTFŐ A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN . A PIAC MEGEGYEZÉST VÁR A LLOYDS ÉS A KORMÁNY KÖZÖTT A Lloyds Banking Group Plc részvényei 13 százalékkal zuhantak, miután kiderült, hogy egyelőre nem állapodott meg a kormánnyal arról, hogyan vesz részt az állami bank­biztosítási programban. Várakozások szerint a bank 250 milliárd font (278,8 milliárd euró) kockázatos követelését helyezi a program védelme alá. Összességében több mint 500 milliárd font értékű rossz hitel gyűlhet össze a bankok megtisztítását szolgáló alapban, amelybe tegnap az RBS Group Plc 325 milliárdnyi követelését helyezte ki. A Lloyds-csoport külön hozta nyilvánosságra két elődje, a HBOS és a Lloyds TSB 2008-as eredményét, mivel a szeptemberben elhatározott egyesülést - amely a HBOS megmen­tését szolgálta - csak januárban bonyolították le. Az előbbi bank 7,5 milliárd font nettó veszteséget könyvelt el megnövekedett rossz vállalati hitelei miatt, az utóbbi 819 millió font nettó nyereséget ért el a 2007-es 3,29 milliárd után. A társaság közölte: több vállalati és személyi hitelt nyújt, mint 2007- ben, de csökkenti forrásait, hogy osztalékot kell fizetnie a kormány elsőbbsé­gi részvényei után. Az állam a Lloyds-csoport 43 százalékos tulajdonosa, 250 milliárd font rossz hitelt helyezhet az állami alapba­­ a bank. ELSZAKADHAT AZ OPEL A GM­TŐL Az Opel 80 év után kiválhat a General Motors­­ból - ezt irányozza elő felügyelőbizottságának szerkezetátalakítási terve, ugyanakkor a GM nagy-britanniai cége, a Vauxhall is megválhat az anyavállalattól. Carl-Peter Forster, a GM Europe vezetője szerint az amerikaiak készek megválni az Opel-részvények 25-30 százaléká­tól, de a többitől nem, vagyis továbbra is szoros maradna a kapcsolat közöttük. Az igazgató sze­rint az európai GM-cégeknek 3,3 milliárd euróra volna szükségük, hogy kikerüljenek válságos pénzügyi helyzetükből, de az Opel egymaga ennyit remél a német államtól - amely azonban ennek fejében egy végrehajtható szerkezet­­átalakítási tervet vár a gyártól. Ezt az Opel ma terjeszti elő, és Forster szerint többek között egymilliárd eurós megtakarítást tartalmaz, elsősorban a bérek és az alkalmazotti létszám csökkentésével. A VÁLLALKOZÁSOK EGYRE INKÁBB ÉRDEKLŐDNEK A KISZERVEZÉS IRÁNT Áttervezik elvárásaikat a flottavásárlók Piaci becslések szerint a ma­gyarországi utakon mintegy 35 ezer gépkocsi fut valamilyen céges flotta tagjaként. A gazda­sági helyzet általános romlása jelentős élénkülést hozott a flot­takezelés piacán, a kiszervezés lehetősége iránt egyre több vál­lalat érdeklődik - mondta el a Napinak a mintegy tízezres flot­taállományt kezelő LeasePlan Hungária Zrt. ke­reskedelmi igaz­gatója. Jókuti Gá­bor szerint a tár­saság már meg­lévő partnerei a válság hatására növekvő számban kérik a tanácsadók segítségét a flottaköltségek további optima­lizálására is. A Ford éves értékesítésének több mint felét adják a flotta­eladások, amelyek harmadát operatív lízing konstrukció­ban értékesítik - mondta Varga Zsombor, a Ford Közép- és Ke­let-Európai Értékesítő Kft. pr- és kommunikációs igazgatója. A társaság tapasztalatai szerint a flottavásárló cégek az elmúlt hónapokban kivárnak: kitolják a tender­kiírást, a megnyert ten­derek esetén a rendelést, illetve már meglévő flottáknál a jár­műpótlást. Az elmúlt hat hónap után ugyanakkor most mintha mozdulni látszana a piac: egyre több cég indítja el a rendeléseket, felismerve, hogy a készlettisztulások után jelentősen emelkedni fog az autók ára. A Porsche Hun­gária eladásaiban a flották tavaly 39,7 százalékos részt képviseltek, ezek a gépjárművek 70-80 száza­lékban finanszírozásban keltek el - mondta Érsek-Csanádi László, a társaság közületi és nagybani értékesítési igazgatója. Az elmúlt hónapokban érezhetően lelassult a flottaértékesítés. Azok a cégek, ezerre rúg a céges flottákban futó gépjárművek száma amelyek nem függesztik fel tel­jesen a vásárlást, egyértelműen­­ a költségtakarékosság irányába mozdulnak, csökkentik a flot­ták darabszámát, a járműveket pedig alacsonyabb kategóriákból igyekeznek beszerezni. Ennek­­ köszönhetően a vállalatnál az idei évre jelentős, 20 százalékot meghaladó visszaesésre számí­­­­tanak a flottaértékesítés terén, ugyanakkor a finanszírozás aránya várakozásaik szerint még tovább nőni fog. Tavaly majdnem minden má­sodik járművét valamilyen vál­­­­lalatnak adta el a Peugeot Hun­gária, ezen belül az értékesített autók ötöde került finanszírozási konstrukcióban flottakezelésbe. Seres László vállalati értékesítési menedzser tájékoztatása szerint a jövőben az értékesítés hajtó­ereje lehet a céges értékesítés, januárjában ugyanis már az értékesítés 60 százalékát tette ki ez a szegmens. novák csaba FLOTTAÉRTÉKESÍTÉS (2008) Cég Részesedés (százalék) Ford 50 Porsche Hungária 39,7 Peugeot 50 Forrás: cégközlés O Becslések szerint 35 NAGY RÉSZT SZEREZ A CITIGROUPBÓL AZ ÁLLAM A Citigroup megegyezett a kormánnyal az állami tulajdon növeléséről, amiért cserébe átalakítják a bank igazgatóságát - jelentette a pénz­ügyminisztérium. A kormány átváltja az állam elsőbbségi részvényeit törzsrészvényekre, ám egyfelől csak akkora összegben, amilyenben a Citi szintén elsőbbségi részvénnyel rendelkező magánbefektetői is átala­kítják saját papírjaikat, másfelől maximum 25 milliárd dollár értékig. A kormány kezében lévő törzsrészvények aránya tehát attól függően alakul, hogy a magánbefektetők mekkora összegű átalakításra hajlandóak. A Citigroup becslése szerint az állam végül 36 százalékos tulajdonosa lehet a banknak. Az átváltási árfolyam részvényenként 3,25 dollár lesz, ami 32 százalékos prémiumot tartalmaz a bank csütörtöki záróárához képest. A kormány tavaly két részletben 45 milliárd dollárért vásárolt elsőbbségi Citi­­részvényeket. Cserébe az igazgatóság tagjainak többségét a legrövidebb időn belül leváltják, a testületbe független szakembereket választanak. Vikram Pandit vezérigazgató ugyanakkor megőrizheti a székét. Szakértők szerint a részvényátalakítás segíthet javítani a bank úgynevezett tangible equity ratióját - azaz a pénzintézet kezében lévő tényleges dologi javak mérlegfőösszeghez viszonyított viszonyát -, ami azt mutatja, mekkora összeget kapnának a részvényesek, ha a bank bedőlne. Eltűntek az akciós autók a kereskedésekből Gyakorlatilag kiürültek a magyarországi raktárkészletek, ráadásul március elejével kifutottak az akciók is, így immár alig lehet igazán jó áron új kocsit találni. Akik hitelre vásárolnának, jóval 10 százalék feletti thm-mel kell megbarátkozniuk. Bár még futnak az óriási akciókról szóló au­tóhirdetések, a gyakorlatban már nagyon nehéz valóban olcsó autót találni - állapíthattuk meg az autószalonokat körbejárva. Nem kizárt persze, hogy aki profin alkuszik, komolyabb eredményt is el tud érni. Általánosságban elmondható, hogy a szalonok többségében a jelentős kedvezményekkel árult au­tókat szinte az utolsó példányig elvitték. Ez nem jelenti azt, hogy egyes modellekből ne volna még akciósan, ám a felszereltség- vagy színválasztékot sokszor egyetlen autó testesíti meg. A kereskedőkkel beszélgetve az is gyorsan ki­derült, hogy a komolyabb, 20-30 százalékos aján­latok csupán a tavalyi gyártású, készleten maradt autókra vonatkoznak. Ez azonban nem zavarha­tott sokakat, ugyanis a szalonok többségében azt a választ kaptuk, hogy alig van már ezekből. Az sem volt ritka, hogy egy-egy modell már teljesen elfogyott, vagy az utolsó, esetenként a magasabb felszereltségű, drágább darab várt vevőre. Az egyik japán márkánál viszont a jenárfolyamra hivatkozva közölték, hogy túlzott árengedményre ne számítsunk. A kereskedők egyöntetűen állították, hogy szin­te minden autót készpénzzel vittek el a vevők, míg korábban túlnyomó többségben voltak a hitellel vásárlók. Aki azonban mégis hitelre venné autóját, jobb alkupozícióban van. A Renault például ko­molyabb kedvezményt ad annak, aki a helyi finan­szírozást választja, de hasonló a helyzet a Kiánál is. Arra azonban fel kell készülni, hogy a korábbi olcsó, könnyen hozzáférhető kölcsönök korsza­ka véget ért, a devizahitelek thm-jei mindenhol jóval meghaladják a 10 százalékot. Ráadásul ott az árfolyamkockázat is, amelynek a nagyságát mostanában nem szükséges ecsetelni. Mindemel­lett mégis jól járhat, aki most vesz autót, mert az újonnan beérkező kocsik árát már a gyengébb forinthoz szabják, így áremelés várható. Kérdés persze, hogy a drágítás nem okoz-e majd újabb készletfelhalmozódást. (A cikk teljes terjedelmében a Napi Online-on - www.napi.hu - olvasható.) DEÁK BÁLINT I GOMBI­A­. Az „Alapítvány a Kereskedelmi Dolgozókért” segít a foglalkozási eredetű egészségromlást szenvedett kollégáknak a (06-1) 428 8098-as telefonszámon megismerhető körülmények fennállása esetén. ADÓSZÁMUNK: 19661311-1-42 KÉRJÜK, SEGÍTSE, HOGY SEGÍTHESSÜNK! A Népszava január végétől cikksorozatban mutatja be a fog­lalkoztatás helyzetét, a rendszerváltástól napjainkig kiala­kult változásokat. Részletesen elemzi, milyen foglalkoztatási mutatók jellemezték az országot, milyen változásokkal kel­lett megküzdenie a társadalomnak.­­ A hazai foglalkoztatás helyzete a rendszerváltást követően ‹ Mi kell a foglalkoztatás növekedéséhez? - szakértői vélemények, hatástanulmányok › A Start program › A szociális támogatási rendszer átalakítása - Út a munkához program › Bemutatkozik a Start régió kártya › Uniós kitekintés a foglalkoztatás­bővítés tükrében › Programok a leghátrányosabb helyzetű térségeknek · Sikertörténetek - foglalkoztatás­bővítés kis- és közepes vállalkozásoknál A foglalkoztatás mai helyzete Keresse a sorozatot hetente a Népszavában! „A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő­piaci Alapból támogatja" NÉPSZAVA

Next