Napi Magyarország, 1999. január (3. évfolyam, 1-25. szám)

1999-01-02 / 1. szám

2 MAGYARORSZÁG Szilveszter fedél nélkül újabb minisztériumi támogatás a krízishelyzet miatt Az óév utolsó napján a hajléktalanszállókon és az éjjeli mene­dékhelyeken pezsgővel és virslivel kedveskedtek az otthontala­noknak és az elesetteknek. Bár nem történt újabb fagyhalál az országban, szilveszter éjszakáján is több embert kellett súlyos lehűléssel kórházba szállítani. A Szociális és Családügyi Minisz­térium további sürgősségi anyagi támogatást biztosít a téli krí­zishelyzet enyhítésére. Az új évet az otthontalanok többsége meleg helyen, egy pohár pezsgővel és meleg étel­lel köszönthette a különböző karitatív szervezetek menedék­helyein. Az év fordulóján sze­rencsére nem történt fagyhalál, azonban sok utcára szorult em­bert veszélyeztet folyamatosan a téli hideg. Az Erzsébet Kór­ház sürgősségi osztályán az el­múlt másfél hónap alatt 35 erő­sen lehűlt hajléktalant kezeltek az úgynevezett vérmelegítő spirállal - mondta Zacher Gá­bor főorvos. A fővárosban az Erzsébet Kórház rendelkezik az egyetlen ilyen eszközzel, amellyel a legkönnyebb a le­hűlt ember testhőmérsékleté­nek normalizálása. Ezzel a be­rendezéssel megmentettek már olyan hajléktalant is, akinek teste 19 fokra hűlt le. A főor­vos hozzátette: azok a fedél­nélküliek, akiknek szervezete tartalékkal rendelkezik, kibír­nak akár 10-15 fokos hőveszteséget is. Azok viszont, akik több éve az utcán élnek, esetleg tbc-fertőzöttek, és az idei hidegben már tüdőgyulla­dást is kaptak, nem élnek túl ilyen mértékű lehűlést. Az óév utolsó napján mint­egy 20 veszélyben lévő hajlék­talanról érkezett bejelentés a Menhely Alapítványhoz - tud­tuk meg az alapítvány illetéke­sétől. Kökényesi Antal, Buda­pest rendőrfőkapitánya pa­rancsba adta a BRFK teljes személyi állományának, hogy a hajléktalanok ellátása érde­kében működjenek együtt a Menhely Alapítvánnyal. Az utasítás szerint a szolgálatot teljesítő járőröknek telefonon kell értesíteniük a szervezetet, ha a főváros területén kimerült vagy a fagyhalál veszélyének kitett hajléktalanokat látnak. Az alapítvány minden riasztást követően szociális munkást vagy úgynevezett krízisautót küld a helyszínre, és a rászo­rultak állapotától függően in­tézkednek. A tél nem csupán a hajlékta­lanok közül szedi áldozatait. A nagyszámú haláleset - több mint hetven ember fagyott meg az elmúlt másfél hónap alatt - mögött elsősorban a társadalmi szolidaritás elégtelensége hú­zódik meg, nemritkán az em­beri felelőtlenség és gondat­lanság - olvasható a Szociális és Családügyi Minisztérium közleményében. Hozzáteszik: a minisztérium újabb sürgőssé­gi támogatást biztosít a téli krí­zishelyzet kezelésére, elsősor­ban a szálláshelyek számának szükség szerinti bővítésére, az utcai szolgáltatások - étkezte­tés, teajáratok - és az utcai szociális munka megerősítésé­re. Szilveszter éjszakáján egy kivételével minden hajlékta­lanszálló és éjjeli menedékely túlzsúfolt volt. -Z­ Főkapítányi évköszöntő Kökényesi Antal ezredes, fő­városi rendőrfőkapitány és há­rom helyettese, Bökönyi István, Gál Gyula és Szik László rendőr ezredesek köszöntötték a Buda­pest közterületein szolgálatot teljesítő rendőröket az év utolsó napján. A főkapitány és helyettesei a Moszkva téren, a Nyugati és a Keleti pályaudvarnál, valamint a Blaha Lujza téren kívántak bol­dog új évet a posztoló rendőrök­nek, majd kisebb ajándékcsoma­gokat adtak át nekik. Egy taxisofőrt is hasonlókép­pen üdvözölt a főváros rendőri vezetése, megköszönve ezzel a jó együttműködést az egész taxis­szakmának. Nyugalmas volt az évforduló Nem történt petárdabaleset Folytatás az 1. oldalról Tegnap a Fővárosi Közterü­let-fenntartó Rt. munkatársai elszállították az óévbúcsúztató maradványait a közterekről; 150 köbméter szemetet - trom­bitát, konfettit, álarcot -, és több tízezer üveget - tájékozta­tott Szegedi Péter, az FKF Rt. szóvivője. Az új év első napján reggel hattól a délutáni órákig 200-an dolgoztak gépi és kézi szerszámmal a szemételtakarí­táson. A nagyobb köztéri mulatsá­gok helyszínén, így a Nyugati pályaudvarnál, a Kis- és Nagy­körúton, a Vörösmarty téren, valamint az aluljárókban adó­dott a legtöbb munka. A szil­veszteri vigasságok után fel­halmozódott idei szemétmeny­­nyiség megfelel a tavalyinak. Z. N.-H. H. Véget ért a mulatság, kezdődhet a takarítás Fotó: Koncz György Belpolitika 250 ezer forintos életbiztosítást kapnak Idén is sorsoltak az év első szülöttjei között Az újév első két órájában összesen öt budapesti és hat vi­déki csecsemő, köztük egy iker­pár születéséről érkezett beje­lentés az AB-Aegon Biztosító­hoz. Az immár haminckilenc éves hagyomány szerint az éjfél és 1 óra között világra jött újszü­löttek közül közjegyző jelenlét­ében sorsolták ki azt a négy vi­déki és egy fővárosi babát, akik 250 ezer forint kezdeti összegű életbiztosítást kaptak ajándékba a biztosítótársaságtól. A Buda­­pest-bébi Litvinov Gregor, szü­lei orosz állampolgárok. A vidé­ki nyertes babák: Finta Zsófia (Jászberény), Göndöcs Petra (Veszprém), Suki Evelin (Békés­csaba), Szűcs Márton (Szeged). Az ÁB-bébik népes családjá­ba immár 139-en tartoznak. Vannak köztük hármas és né­gyes ikrek is, sőt, az 1992. de­cember 19-én született lombik­bébi négyes ikrek is tiszteletbeli ÁB-bébik lettek. A nyertesek so­rából 44-en már betöltötték a 18. életévüket, s így felvehették az ajándékkötvény alapján járó ösz­­szeget. MTI Nincs egyetértés a vasutas szakszervezetek között Ma folytatódnak a bértárgyalások Az előzetes tervek szerint a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszerve­zete (VDSZSZ) ma folytatja a bértárgyalásokat a MÁV vezeté­sével. A másik két vasutas-szakszervezettel ellentétben nem von­ta vissza jövő heti sztrájkfelhívását. A Vasutasok Szakszerveze­te, valamint a Mozdonyvezetők Szakszervezete elállt a munka­­beszüntetéstől, mert a csütörtöki egyeztetésen elfogadhatónak tartották a vasúttársaság által a jövő évre vállalt béremelési ja­vaslatot. A tervezet szerint 1999-ben 14,5 százalékos alapbér­­emelés és 1,5 százalékos teljesítményhez kötött bérfejlesztés jár­na a MÁV-dolgozóknak. A Vasutasok Szakszervezete és a Mozdonyvezetők Szakszerveze­te is elfogadhatónak tartotta a MÁV vezetésének jövő évi bér­emelési ajánlatát a Vasúti Érdek­egyeztető Tanács csütörtöki ülé­sén. A VDSZSZ viszont elutasítot­ta a tervezetet. A társaság vezeté­sének ajánlata szerint összességé­ben 16 százalékkal emelkednének a vasutas bérek. A 14,5 százalék­ból 0,5 százalékot arra használná­nak fel, hogy az alacsony jövedel­mi kategóriákban a számukra ked­vezőtlen személyi jövedelemadó szabályai ellenére is nőjön a reál­bér. Ebből a 0,5 százalékból jutna továbbá arra, hogy a mozdonyve­zetők is elérjék az 1,7 százalékos reálbéremelést. A tárgyaláson ezzel kapcsolat­ban Sípos István vezérigazgató el­mondta: a 0,5 százalékból 600 se­gédmunkásnál 2 százalékos, 5500 betanított munkásnál 2,1 százalé­kos reálbéremelést érhetnének el. További 6800 betanított munkás­nál az úgynevezett soros előlépte­tés és más ösztönzők felhasználá­sával jutnának el a 2 százalékos reálbérnöveléshez. A 0,5 száza­lékhoz szükséges 215 millió fo­rintból ezután megmaradó össze­get használnák fel a mozdonyve­zetők keresetemelésére. Más for­rások felhasználásával elérhetnék az 1,7 százalékos reálkereset­emelést a mozdonyvezetői mun­kakörökben. Ez ugyanakkor még távol áll a Mozdonyvezetők Szak­­szervezete által követelt 3 százalé­kos mértéktől. Az ajánlatot visszautasító szak­­szervezet képviselője a tárgyalá­son kijelentette, hogy a 14,5 száza­lékos alapbéremelés a bértábla szerint csupán 13,4 százalékos nö­vekedést garantál, a többi egyéb juttatásból adódik. A szakszerve­zet képviselője megengedhetetlen­nek nevezte, hogy a különféle tel­jesítményhez kötött juttatásokból a munkavállalók jelentős köre ki­marad. Számításaik szerint cáfolható a társaság vezetésének azon állítása, hogy valamennyi dolgozónál reál­bér-növekedést eredményez a fel­ajánlott 16 százalékos bruttó kere­setemelés. Szerintük jelentős kör­ben, több mint 10 ezer dolgozónál csupán 1 százalék alatti a reálbér­­színvonal javulása, de sok munka­­vállalónál még reálbércsökkenés is feltételezhető. A VDSZSZ szerint a másik két érdekképviselet és a munkáltató által aláírandó dokumentum nem minősül bérmegállapodásnak. A munkáltató jogi szakértője ugyan­akkor rámutatott: a munka tör­vénykönyve szerint a harmadik reprezentatív szakszervezet nélkül aláírandó béremelésre vonatkozó dokumentum kollektív szerződés erejű megállapodásnak minősíthe­tő. A dokumentumot hétfőn végle­gesítik a felek. E szerint a vasuta­sok reálkeresete 1999-ben átlago­san 1,7 százalékkal emelkedhet. Ez a 14 százalékos alapbérfejlesz­tésből, az 1,5 százalékos teljesít­ményhez kötött béremelésből, va­lamint 0,5 százalékos differenciál­tan elosztott keresetemelésből va­lósítható meg. A Felső-Tisza tavaly novem­beri, évszázados árhullámának le­vonulása után eddig több mint százmillió forintot fizettek ki a vé­dekezésre, a károk helyreállítására - mondta Zilahi József, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés elnöke, a megyei vé­delmi bizottság vezetője. A megye 186 településén az áradás következtében az utakban, a közművekben és az épületekben 643 millió, míg az erdő- és mun­kagépekben 61 millió forintnyi­ kár keletkezett. A legsúlyosabb helyzetbe a mezőgazdaság került, éppen a legszegényebb beregi és szatmári részen. Az agrárkamara és a megyei földművelési hivatal felmérése szerint mintegy 3,5 mil­liárd forint a gazdálkodók kára. A terület 90 százaléka bevetetlen, legutoljára a II. világháború ide­jén maradtak el ennyire a mező­­gazdasági munkákkal. A károk enyhítésére a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium még 1998-ban elkülönített 750 millió forintot, az új esztendőben további egymilliárdra számíthat­nak a gazdálkodók. Az árhullám levonulása után látszik, hogy a folyó Tiszabecs,­­ Tiszakóród és Tiszaszentmárton térségében egyes kanyarokban elmosta a partot, 20-40 métert is elsodorva belőle. Tavasszal kő­sarkantyúk beépítésével gátolják meg a további károkat. A veszé­lyeztetett területeken igazítottak a nyúlgátakon, igyekeztek hely­reállítani az utakat. Tarpánál, az ukrán határ térségében újabb 200 méteres szakaszon támasztóbor­dákkal erősítették meg azt a töl­tést, amelyet a novemberi nagy víznyomás odébb tolt néhány méterrel. Ezekben a hetekben tekintik át a szakértők az árvízvédekezés fej­lesztési terveit. A költségvetésben a töltések megerősítésére 850 mil­lió forintot szavazott meg az Or­szággyűlés. A vízügyi szakembe­rek arra számítanak, hogy a költ­ségvetés általános tartalékából az év folyamán még további 2 milli­árd forintot kapnak a legfontosabb munkálatok elvégzésére. Cselényi-MTI Szabolcsi mérleg Százmilliós árvízkárok Villamosok metró helyett Felemás fővárosi tervek, sovány milliárdok A főváros új, hétéves közleke­désfejlesztési terve szerint ismét előtérbe kerül a villamoshálózat fejlesztése, tekintettel a négyes metróról szóló vita várható elhú­zódására. Lukács András, a Leve­gő Munkacsoport elnöke mégis elégedetlen. Szerinte alig tapasz­talható előrelépés, hiszen jobbára csak a kötelességét teljesíti a Vá­rosháza azzal, hogy felújít egy­két, évek óta szüneteltetett vagy nagyon rossz állapotú villamosjá­ratot. Valódi fejlesztésekre csak sovány milliárdok jutnak, ráadá­sul a hétéves terv még csak nem is kötelező érvényű. A fejlesztési terv első helyen foglalkozik a Ferihegyi repülőtér tömegközlekedési összeköttetésé­nek javításával, miszerint a reptér utasait vonatok szállítanák a Kő­bánya-Kispest vasútállomásra. A koncepció a 4-es metrót ugyan tartalmazza, de figyelmet fordít az ahhoz kapcsolódó, illetve azzal párhuzamos felszíni tömegközle­kedési fejlesztésekre is. Ez az elv azonban a konkrét összegek és ha­táridők felsorolásánál kevésbé mutatkozik meg. Ugyanis szinte csak olyan fejlesztéseket szám­­szerűsítettek, amelyek nem a 4-es metró felszíni kiváltását szolgál­ják: 10,2 milliárd forintot szánnak a budai alsó rakpart bővítésére, mely 2004-ben fejeződne be. Az Újpesti új Duna-híd finanszírozá­sát a kormánytól várják, de az ah­hoz kapcsolódó közúti fejleszté­sekre 36 milliárdot kívánnak el­költeni, javarészt a Körvasútsori körút idén kezdendő és 2011-ig történő kiépítésére. Az 1-es villa­mos továbbépítését szintén ebben az évben kezdik meg, s egy év alatt a Vajda Péter utcáig készül­nek el, 1,7 milliárdos költséggel. A Keleti pályaudvartól induló 44-es villamost 9,4 milliárdért újra kívánják indítani, az új lágymá­nyosi egyetemi negyed megnyitá­sával párhuzamosan pedig mind­két irányba meghosszabbítják a 19-es villamost s azt összekötik a 17-es villamossal. Lukács András úgy véli: az üres szavak mögött nem látható, hogy valóban nagyobb összeget szánnának a fejlesztésekre, hiszen csupán a villamos-, HÉV-, metró-, és trolihálózat felújítására évi húszmilliárd kellene. Sajnálatos, hogy úgy határoztak az összegek­ről és a határidőkről, hogy nem várták meg a közeljövőben elké­szülő közlekedési rendszerfejlesz­tési tervet, így fordulhatott elő, hogy hibás súlypontozással ke­vésbé fontos feladatokat részesít­­nek előnyben. Például az első he­lyekre sorolt Ferihegyi vasúti ösz­­szeköttetés kiépítése csupán évi kétmillió utasnak nyújt jobb köz­lekedési lehetőséget, amíg az M1-M7-es autópályák felől jövő, s a város zsúfoltságát nagymér­tékben növelő, összesen évi 45 milliószor belépő autós utas tö­megközlekedésre tereléséhez semmilyen fejlesztést nem szor­galmaztak. Értelmetlen a kiemelt helyen szereplő rakpartbővítési terv is, hiszen nagyon kevés autós halad át a fővároson észak-déli irányba, így a bővítéssel csak az agglomerációból Budapestre áramló forgalmat gerjesztenék. Villamosfejlesztésekre kevés pénzt szántak, főként olyan fel­adatokra, amiket mindenképpen el kell végezni. A legkézenfek­vőbb fejlesztésre, a rendkívül ol­csó, de nagymértékű javulást eredményező zárt busz- és villa­­mossávok kiépítésére pedig csu­pán 75 millió forintot szavaztak meg 1999-re. hgeri 1999. január 2., szombat Ökotanácsadás gazdáknak A környezetvédelmi felügye­lőségek Magyarországon in­kább hatósági feladatokat látnak el, s - szűkös anyagi lehetősége­ikből adódóan - nem foglalkoz­nak környezetgazdálkodási ta­nácsadással, ezért a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) tanácsadó szolgálatot indít vidéki gazdák­nak az év elejétől. Az a céljuk, hogy olyan lehetőségeket ajánl­janak, amellyel a gazdák földje­iken megvédhetik a madárvilá­got, de nem csorbulnak a gaz­dálkodói érdekeik sem. A szer­vezet több mint húszmillió fo­rintot kapott a feladatra, na­gyobb részt a PHARE-alaptól, kisebb részt a vidékfejlesztési tárcától és az egyesület brit test­­vérszervezetétől. A magyar programot szakmai tanácsadás­sal is segítő RSPB brit madárvé­dő szervezet, amely Európa leg­nagyobb természetvédő moz­galma, három hónapot töltött az MME felkészítésével. - Sok vi­déki gazdálkodó és halastó-tu­lajdonos, akik főként védett és részlegesen védett területeken tevékenykednek, nem is tudják, hogy milyen állami támogatáso­kat kaphatnak, ha a környezetkí­mélő gazdálkodási formát vá­lasztják - hangzott el a szerve­zet tájékoztatóján. Az MME kü­lönös figyelmet fordít arra, hogy a gazdákat a gyepek, a ná­dasok és az erdők védelmére biztassa, s sok olyan praktikát kínál, amely számos esetben még csak jelentősebb munkát vagy anyagi ráfordítást sem igé­nyel. A tanácsadókat a 06-30- 952-5128-as vonalon lehet elér­ni, kérésre akár ingyenes hely­színi tanácsadást is vállalnak. H. G.

Next