Nefelejts, 1874. január-december (16. évfolyam, 1-52. szám)

1874-10-18 / 42. szám

494 NEFELEJTS.­ ­S hogy rendes kenyérkereset után lásson. Voltaire jó gyermek­­ volt s így válaszolt: „Én szívesen elmegyek akár Amerikába s S ott megélek kenyéren és vizen, csak azt engedje meg, hogy­­ távozásom előtt átkarolhassam térdeit, s bocsánatáért esedez-­c hessem.“ Ennyi alázattól meghatva ,atyja megbocsátott neki s­i örült, hogy fia — óhajtásához képest — tanulni egy ügyvédi irodába ment. Később ugyan maga is gyakran mondogatta, hogy­­ e száraz foglalkozás mellett sok hasznosat tanult, de azért sokáig nem bírta ki a szellemölő munkát, újra tudományokba mélyedt , s az utálatos irodát Caumartin báró gyönyörű könyvtárával­­ cserélte fel, ki örömmel megengedte neki, hogy ott tanulmányait­­ gyarapítsa. Eközben bekövetkezett XIV. Lajos halála s az egykor­­ annyira ünnepelt uralkodót gúnyversek özöne követte sírjába. ’ A nép gyűlöletét főleg azáltal vonta magára, hogy élete utolsó éveiben a jezsuitákat kegyébe fogadta. A gyanú Voltakét érte,­­ hogy a részindulatú költemények legnagyobb részét ő írta. S néhány mindenesetre az ő tollából származott. Többek közt azt­­ mondta : „a­helyett, hogy az uralkodó csupa takarékosságból a­­ lovak számát kevesbítette az udvarnál, helyesebben tett volna,­­ ha a szamarak számát szállította volna kevesebbre.“ Jóllehet Voltaire koránsem maga szerkesztette a meg-­­­jelent gúnyiratokat s egész sereg bűntársa volt, mindazáltal csak maga jön elitélve s egy évig volt a Bastille-ban toll és tinta nélkül elzárva. Ennek daczára is megalkotta „Henriade“­­ját, legkitűnőbb költői művét, melyet, amint fejében megszü­letett, kibocsáttatása után csaknem minden változtatás nélkül tett papírra. Mikor a Bastille-t elhagyta, az orleansi herczeg magá­­hoz hivatta s elég kegyes volt a legnagyobb elismeréssel nyi­­íl­­atkozni kitűnő tehetségei felől, mire az elmés költő igy felelt:­­ „Végtelenül örülnék, ha fenséged ezentúl kegyes volna tartá­somról gondoskodni, de a lak­ást illetőleg nem óhajtanék még egyszer gondot szerezni a királyi kormánynak.“ Ezenkívül még más magasrangú nevezetességek is igye­keztek, hogy öszszeköttetésbe léphessenek a költővel, kinek hírneve csak növekedett a bastille-i fogság által. Bethune her­­czeg meghívta magához sully-i kastélyába, hol akkoriban az irodalom és aristokratia legkiválóbb szellemei szoktak volt összegyűlni. Legalább ötven szellemdús nő volt ott, köztük a csípős nyelvéről híres du Deffaud marquisnő, ki Voltairet kivá­lókép kegyelte. Mikor később a marquisnő megvakult, Voltaire­­ azt irta neki: „Ön oly két szemet vesztett el, melyeket egykor ép oly szépeknek, mint veszélyeseknek tartottam magamra is nézve.“ Hogy a marquisnő szintén melegebben érzett-e Voltaire­­ iránt, nem lehetett tudni, bár — miután később meggyűlölte Jd őt — körülbelül azt lehetett következtetni, hogy egykor bizo­­­­nyosan szerette is. s Eddigelé Voltaire az egyszerű Áronét Ferencz Mária ne- fl­vet viselte, de egyszer csak szükségesnek tartotta, hogy nemesi ír czimet használjon, s erre nézve anyjának egyik jószágához folya­­modott, melyet ez egy nemes rokonától örökölt, s igy helyette­ S iitette nevét a Voltaire névvel. Ő mindenek fölött aristokrata­­ és monarchikus érzelmű volt, bármennyire demokratának híresz­­­­telte is magát; ő mindent akart a népért, de semmit a nép által, s a világot még csak képzelmi sem tudta a franczia udvar fénye nélkül. Hogy a nagy kitüntetések mellett ellenségei sem hiányozo­t­tak, az nagyon természetes; azzal vádolták pártfogója, az orle­­ansi herczeg előtt, hogy egy egészen aljas gúnyverset írt ellene, holott az nem mástól származott, mint egy kétes rangú és ter­­­hetségű szerzőtől, bizonyos la Grange-Chancel-től. A herczeg mindazáltal meggyőződni látszott kegyencze alattomossága­­s hálátlanságáról, s habár nem is hagyta magát tanácsadói által rábeszéltetni, hogy Voltairet újra a Bastille-ba zárassa, de száműzte Párisból. Voltaire az enyhe büntetést arra használta, hogy megírta „Artemise“ czimü tragoediáját. Egyúttal megis­merkedett egy kitűnő tehetségű fiatal színésznővel, kinek a fő­szerepet betanította s felül rá még belé is szeretett. A herczeg — daczára gyanújának, hogy ő irta róla a pasquillokat — megengedte Voltairenak, hogy Párisba vissza­térjen s uj szomorujátékát — kedvesével együtt — színre hoz­hassa. A mű előadatott a theatre fragais-ban, de mind őt, mind kedvesét — kifütyülték. A második felvonás után egyre jobban nyilatkozott a kö­zönség nemtetszése s Voltaire dühösen rohant a színpadra, majd gyalázkodva, majd kérve, hogy legalább hallgassák végig da­rabját. Első szavainál a nevetésnek és pisszegésnek egész vihara tört ki,­ de hirtelen elterjedt mindenfelé, hogy a híres Vol­taire a kifütyölt darab szerzője. Ekkor megeredt a taps és töme­gesen követelték az előadás folytatását. A fiatal művésznő a leg­nagyobb tetszést aratta, de Voltairet nem lehetett oly könnye­dén megbékéltetni; elhagyta a színházat s darabját többet soha sem adatta elő és többé soha nem látta kedvesét sem. Később még egy másik színpadi malheur-je is volt. Elő­adatta „Marianne“ czimű tragoediáját Lecouvreur Adrienne-nel , csodamű­vésznővel s azt hitte, hogy ezzel majd helyreüti az „Artemise“ szinrehozatalával szenvedett kudarczot. A főjelenet­nél, mikor a szép Adrienne-nek a méregpoharat kell kiüritnie, a legnagyobb feszült figyelem uralkodott a házban s egyszerre va­lami elménet egy közönséges életet hangoztat a síri csendben. Az egész közönség hangos kaczajra fakadt s a darabot lehetet­len volt tovább játszani. Később Voltaire a jelenetet megvál­toztatta, igy azután mindig osztatlan tetszés közt került a darab színpadra. Két ily botrányos kifütyöltetés után mégis fönnmaradt számára a szerencse, hogy megérje a legnagyobb diadalt, mit valaha drámai költő élvezhetett. Kevéssel halála előtt valóság­gal megistenitették s babérral kosz­oruzták meg a színpadon. Egy de Rohau lovaggal történt czivódás újra a Bastille-ba vitte Voltairet, mi végkép felizgatta haragját Francziaország önkényes kormányrendszere ellen. Innét sikerült neki Angliába menekülni, hol három évet töltött s honnét magával hozta hazá­jába a forradalom m­agvát, melynek előkészítése kétségkívül nagyrészben az ő műve. Hazatérte után valóságos pamphleu­róvá lett; „Pucelle“-je nyílt kigúnyolása volt az erkölcsnek és vallásnak, s „Julius Caesar“-ja egyenesen a forradalmat proklamálta. Gúnyolódási hajlama főkép a papság ellen irányult, mely pert indított ellene. Hogy az üldözés elől meneküljön, Normandiába szökött, s ott álnév alatt élt. A felfedeztetéstől s elfogatástól való folytonos félelem rendkívül lehangolta kedélyét s valóságos szánalmat ébresztett csodáléiban. Egy előkelő hölgy, ki szintén ezek közé tartozott, du Chatelet marquisnő, magával vitte őt Cirey­­kastélyába, hol minden üldöztetés ellen biztosítva volt. Voltaire évekig tartózkodott Cirey-ben; teljesen meg­­bűvölve érezte magát a kastély asszonya által, s elnevezte azt „isteni Emíliájának, tudós Urániájának.“ E nő mindenesetre rendkívüli tudományos képzettséggel birt, többel mint egy mathematika- vagy physika-tanár, mert nem csak a régi és újabb nyelveket birta, hanem e fé­r­fi­as tudományokon XVI. ÉVFOLYAM

Next