Nemere, 1874 (4. évfolyam, 1-103. szám)

1874-11-21 / 92. szám

szepsi-Szt.-Györffy 1874. Negyedik Mi­am 92. sz. Szombat, november 21. J Megjelenik o/, a laplic.Ln-le V, kint kétszer szerdsá n­­­s szombaton. Az íi . :p«0k tív . oJ't. —kr. "élévVe •. • . . 3fi. —kr. ieg) eilévre . . 1a. 5okr. A szerkesztő irodája: Kopincz, «­lézsa-leleház. Kiadó-hiv.Csiki-utca­i tn­ Politikai, társadalmi, szépirodalmi és közgazdásza­ti lap. Hirdetési díj : 5 hasábos garmond sorért, vág annak helyéért 5 kr. 1—10 sornyi hirdetés ára mindig 40 kr. — Bélyegdij minden iglanaskor 30 kr. — Nagyobb hirdetéseknél alku szerint. — Hirdetések főivé,­tettnek a kiadóhivatalnak­ Sepsi-Szt.-György, 1874. november 20.­­ a Lesz-e földmives iskolánk?­­ ! (VK) A S.-Szt.-Györgyön felállitmdó „f­öld­­mives-iskola“ rég­i ked­vencz e­szméje Háromszék­­ lakosságának. [ A mint értesültünk, ez irányban a legide­­t­tékesebb helyen élénk mozgalom indult meg. Háromszék törvényhatósága bizottmánya­­ több ízben folyamodott kormányunkhoz rá -Szt­­ . Györgyön egy földmivelési iskola felállítása vég­­ v­ett, de ez ideig siker nélkül. Háromszék közművelődése, anyagi jóléte felvirágoztatására, egy földmives-iskola a legjó­­­­tékonyabban folyna be. Ha földmivelési iskolánk felállítva lesz szé­­­ künk gazda-közönsége bizonyára fel fog hagyni a századok óta fennálló s saját nézete szerint , legjobb földmivelési rendszerrel, s a kor kívánal­mainak, a gazda-közönség érdekeinek megfele­lőbb gazdálkodás ű­zésére, adja magát. Székely népünk a méh szorgalmával dol­gozik s hogy ennek daczára oly csekély ered­ménynyel, annak oka szerény nézetünk szerint egyedül a szakismeret hiányban keresendő. Nem azt mondjuk mi ezáltal, hogy népünk nem mű­veli elég tisztán és jól kevés földjét, de igenis­ állítjuk, hogy nem képes a rendelkezésére álló­ talajból a lehető hasznot kivonni s a talajnak meg-­ adni azt, mi neki a mostaninál több, talán há­romszoros hasznot is adna. A világ gazdag és hatalmas államai jólé­tüket a gazdasági szakismerettel párosult szoro­­galomnak köszönhetik, mert az alapja, közvetlen oka az ipar és kereskedelem felvirágzásának is. Üdvözöljük lelkünkből a földműv­ési is­kola felállítására vonatkozólag keletkezett moz­galmat, mert ez intézmény felállítása által be­váltva látjuk azon sokszor hangoztatott ígéretet: „hogy népünk anyagi és szellemi felvirágoztatásáért mindenre készek vagyunk Gazda-közönségünk óriásit nyerne egy ily intézmény által, melyben gazdasági pályára szánt fiait az elméleti és gyakorlati ismeretekben ké­­pezteth­etné, hogy azok az életbe kilépve szak­ismerettel párosult szorgalmak által a gazdaság minden ágát tökélyre emeljék s ezáltal eszkö­zöljék vidékünk lakossága szellemi és anyagi jó­léte felvirágzását. Ez iskola első és czélszerű berendezése 40—50 holdnyi lehetőleg egy tágban lévő­ te­rületen — mintegy 12— 15.00 fo­­rtba kerülne, be­leértvén a túltelíts instructust is. Ha valósul, mit szivünkből óhajtunk S.-Szt.­­t György városban, mint székünk középpontjában, a szék képviselő-testü­lete által 1867 óta oly sok­szor kért földmivelési iskola felállítása: nem fo­gunk késni ez intézmény kialakítási mozgalmai­ról, olvasóközönségünket időnként értesíteni. A mielőbb megtartandó törvényhatósági köz­gyűlés hivatása ez intézmény életre hívását ille­tőleg megtenni a kellő lépéseket s elhatározni S.­Szt.-Györgyön egy földmivelési iskolának fel­­állítását, mely esetben gazda közönségünk kép­viselő testületünk iránt hálásan volna lekötelezve, mert a nép jóléte érdekében hazafias buzgalom­mal fáradozik. Hétfalu, oct. 26-án, 1874. Jelii So leb’ denn wohl du Stieles Haus Ich zieh mit Lust von dir hinaus. Kőszívű mostoha; Koldus árvaságom Nem feledem soha! (Vége.) Önök igyekeztek lépést tartani Európa cultus népeivel, mert volt pénz bővében, hogyan kívánhatják azt tőlünk, ha pénzforrásainkat önök merik ki, csak 1848-tól kezdve 40—50 ezer forintos pert fizetünk ke­nyéradó birtokaink és jogaink visszaszerzése végett? El kellett maradnunk, mert az egész haza látja, hogy lábainkig bilincsek rakattak. És még újabbakkal is a akartak terhelni, de, mert népünk halálát nem­ óhajb­a­n­ tettük, nem fogadtuk el az afféle egyenjogúsítást;­­ most azzal kérkednek, hogy nagylelkűleg felmentettek azok hordozásától. Szép nagylelkűség! Adják vissza a dézmáinkat, s azt fogjuk nagylelkűségnek nevezni, je bár jogunk van azokhoz. Különben az jelenleg per,­­ és nem jóakarat tárgya.­­ Azt állítja továbbá a névtelen czikkíró, hogy­­ Csernátfalu, Krizba és Apácza dézmájának helyreállí­tásáért sokat fáradott az egyházi kormány. Ezt nem­­ fogja senki tagadni közülünk. Hanem szerencsénkre­­ nem a mi hibánkkal történt ez a baj. — Ezt a bajt­­ önök okozták. — Lássuk. 1849. után a szász papok kiszámították a megszűnt dézm­a értékét a Barczaságon­­ és azon mennyiségben húzni a kezdették évenként a­­ fizetést. Kapja magát Brassó­­ város s hasonlag kár­­i pótlást követel az országtól a nevezett magyar köz­­­­ségek határán neki járó, de megszűnt dézmáért A városi tanács a papsághoz folyamodik megtudandó, hogy ezen községekben mennyire van szabva a dézma kárpótlás, de itt nem boldogulhatott. A város részéről egy bizottmány szállt ki a városi dézma értékének meghatározása végett s mi történt?­­Kevesebbre szab­ták az értéket, mint a papok, innen származott a baj. A teremtő midőn azt mondta „legyen“, az anyagot is előállította, az egyházi kormány papjaink sürge­tésére megtette intézkedéseit, ezt nem tagadhatni, de kérdjük: eszközölt-e tanítóink számára évenként a városi pénztárból valami csekély összeget, mint a városi tanítóknak, azon városi pénztárból, hová sok ezernyi jövedelmeink folynak? A statusdotatio 10 éven át tesz 160.000 forintot, ebből kaptunk mindössze 1160 forintot. Többhöz volt volt nekünk jogunk, mert mi vagyunk a legszegényeb-­­ bek a Szászföldön a szászok al­att. A nationaldotatioból merészeltek ugyan Enyeden­­ tanuló zsombori ág. hitv. tanulók segélyt kérni, a kő- s halmi consistorium elfogadta kérvényüket és pártolta, de a főconsistorium­ kereken megtagadott minden se­gélyt, mert a nationaldotatio csak németeknek adható, tehát Biuczaságon tudtuokkal egy magyar hitközség sem nyerhetett ebből. A Gusztáv Adolf egylettől kaptak hitközségeink czikkíró szerént 5—600 frtot, tehát német pénzt. Egyes hitközségeink csak évi járulékaikkal ezt visszafizették. Szép, de tőlünk is szép, hogy a visszafizetésen kívül annyi szász hivatalnokokat fogadtunk körünkbe. Volt idő, midőn Hétfaluban mind a hét községi jegyző szász volt, úgy sz­óló papi hivatalban három, inspectorok mindig szászok, osztoztatók, orvosok, de ki tudná előszámlálni, hány száz hivatalnok élt e nép után és hány ezer meg ezer forint ment nem magyar, hanem szász kézre? Tessék ezt is megírni a német Mutter­­landnak, hogy mi ezerszerte többet adunk a szászok­nak mint ők nekünk! És kérdjük mióta vagyunk a Barczaságon, hány ifjagyart vettek be községeikbe papnak, tanítónak, jegyzőnek és más szolgának, kik a szász hivatalban magyarul írogattak volna, mint nálunk a szászok németül? Hogy a bolonyai magyar pap magyar nyelvet tanit a szász iskolákban s jó jövedelmet húz onnan és ezelőtt néhány magyar tanár a szász tanításért? ép úgy nem méltó az említésre, mint a barczasági magyar váló perekből kétszáz éven keresztül szász kezekbe folyt tetemes jövedelem. Ne feledjük a szakadáti magyar papi állomást, mely két­ezer forintnál többet jövedelmez már két ízben egy­másután mind szász papnak! Mit mondanak ehez kedves kérkedő urak ? Ez az egyetlenegy magyar papi állomás évi jöve­delme túlhaladja mindazon adományok összegét, me­lyeket valaha nekünk nyújtottak. S mégis mi vagyunk a hálátlanok! Minden jövedelmeink kezükbe mennek akár hány szász hivatalnokot mi tudunk magyar he­lyett s mégis hallatlan szemtelenséggel­­azt kiabálják Németországnak, hogy ők soha sem tapasztalták, mi­szerint valamely m­agyar segélyző-egylet egy fillért is adott volna mint községnek, avagy Németorszgnak ez Ne feledje a „Kronstädter“ egy régebbi nyilat­kozatát: „Gróf Mikes a hosszúfalusi felső népiskola számára tett 100 frtos alapítványával elbolondította a riétfalusi magyarok fejét“. — igen önök mindig irigy és gyanús szemmel nézték a felénk nyújtott ma­gyar kezeket, miért? önök igen jól tudhatják. Ne feledkezzünk el Kósa Sándorról, ki a „Füg­getlen polgár“-ban azt állítja, hogy a szász nemesek jobbak, mint a magyar nemesek, Ziétfalu jobban áll, mint Bodola; sokkal­­szűkebb a „Nemere“ helye hogysem itt sok szót vesztegessünk. Kósának ily hold­koros állítására hivatkozni czikkírónak nagy badarság? De ennél még nagyobb badarság azt mondani, hogy a Hétfalusi jobbágyság törvény által megállapított; nem törvény az uraim, hanem ravaszság. Ez különben jelenleg per tárgya tehát — hagyjuk. A lólábak szépen kilógnak czikkírónak ezen tételéből; a barczasági magyar papok 1848 előtt csak káplánok voltak minden szakismeret és egyetemi tanul­mány nélkül, tehát a műveit, tapasztalt városi nagy pap vezérlete alá kelle őket t­ö­r­i­k-s­z­a­b­a­d k­e­­yezni. Úgy látszik valakinek nagyon fáj a foga ily gyönyörű pap zsandárságra szert tehetni, hogy a ma­­gyar papokat kénye-kedve szerint dirigálja! Voltak itt a szolgaságra törpített magyar papok de nem káp­­ánok, (csak a szászok tartották annak) kik több teher­viselés mellett sokkal többet tettek, mint némely fentek­, külföldön járt szász papok. Tisztelet a kivételeknek. Tudnánk itt szép dolgokat elbeszélni régibb időkből a városi nagy pap-zsandárság­ korszakából, de nem tettük azon szász papok kedvéért, a kik titokban velünk tartanak és elszakadási szorgalmunkat örömmel szemlélik. Azt állítja továbbá névtelen czikkíró, ki úgy látszik, nagyon közel áll a hivatalos adatok tárához hogy a magyar papok 1861-ben nem külső nógatás következtében, hanem a szász papok jóakaratjából vétettek föl a káptalanba. Hát az a jóakarat miért nem nyilvánult 1848. után egész 1861-ig, mig a ma­gyar presbyteriumok két ízben nem rontottak neki annak e. káptalani vasas ajtóinak? Bizony szép jó akarat! Csak ne kérkedjenek uram nagylelkűséggel, mert az bárhol egyebütt feltalálható, csak önöknél nem. És végtére szóljunk-e valamit az egyházi tör­vényhozásokról, a német nyelven tartott tanácskozá­sokról ? Ezekre csak ennyit. Önök elve az volt, hogy mi oly viszonyban állunk önökhöz, mint önök a­z. országgyűléshez, azaz: a­ többség határoz. De mi nem akarunk így többé magyarisáltatni. Kedves urak hallják meg utolsó szavunkat. Ha önök egy tiszta papírdara­bot nyújtanak nekünk, hogy rá írjuk kívánságunkat, mi ezt írjuk rá: jó egésséget adjon isten, maradjanak békével, s mi szövetség nélkül is szerető protestáns testvérek maradunk és önöket nem magyarizáljuk. A­mi Pávai és Orbán könyvét illeti, tudják meg önök, hogy nem papok, hanem kiáltó tettek nyújtották azokba az anyagot, és ha ugyancsak pokolba kellene azoknak vándorolni, hadd menjen elől Leher paripája, az önök kedvencz paripája. Ha Pávai és Orbán műveinek papjaink általi pártolása és megszerzése idézte elő 1973. nov. végze­tes hetedikét és kidobatásunkat a csupa méltányos­ságra fektetett szövetségből, (és ezt elismerni czikk­író tehát a választás előtt el volt határozva a had­­szenet) kérdjük, nem az önök rút érdeke egyengette az utat a magyar nemzethez átsimuláshoz ? Ám le­gyen tehát így, minden rosznak van jó oldala is; ki hitte volna, hogy Pávai és Orbán miatt szabadul meg egy­mástól Brassó és Hétfalu­­és majd a többi magyar községek is? Csak maradj magadnak kőszívű mostoha, Koldus árvaságom nem feledem soha ! Válasz a „Hot,“ ,,31. Polgár“ , „Igazmomló“-ban közelebb­ről megjelent „Háromszékről“ czimű­ közleményre. Levelező úr elég merész nyilvánosan positív té­nyekkel szembe valótlan és az egész érdekelt törvény­­hatóság tudatával ellentétes adatokat közölni azon bol­dogító hitben, hogy azért mert koholmányai nyomta­tásban napvilágot látnak, azokat az olvasó-közönség fe­ledve múltat s mellőzve az ész bíráló-­képességét, va­lónak veendi.

Next