Nemzeti Társalkodó, 1838. július-december (1-26. szám)

1838-10-25 / 17. szám

század része sem tudja. Egy görög bölcsről mond­ják, hogy a’ csillagok útját jobban ismerte mint lelke’ ösvényeit; aztán azt is mondják, hogy éppen ezért egykor lába kificzamodott. Miért van nálunk is annyi minden­féle ficza­­modás? p. o. . . . de feleljen maga a’ nyá­jas olvasó. Dedrádon évenként lófuttatást tartanak; igaz, inkább mulatságból, mint azon maga­sabb elnézések’ tekintetéből, mellyeknek, teszem, a’ pesti lóverseny, ’s az állatnemesítő társa­ság köszönik létöket; de ezen inkább régi szokásnak hódoló mulatsággal nem lehetne-e a’ hasznost is összekötni, ’s teszem, Somogy' példájára egy kolozsi lóversenyt állítani fel a' dedrádi, vagy akármellyik gyepen? A' hasz­nossal okosan párosítandó mulatságnak azt hiszem több hasznát venné az ország , mint sok más mulatságnak !!! * * * A’ Dedrádon évenként tartatni szokott ló­­futtatásnak határ ideje a’pünköst innepek’má­sod napja, helye pedig a’ falu ala­tt elnyúló gyönyörű rétnek az egész községet illető része. Mikor ’s micsoda körülménly nyújtott ke­letkezésére alkalmat, nem tudják. Merőben el­fogadható azok’ véleménye, kik eredetét a’ha­zai fejedelmek’ idejére viszik vissza , ’s azt e­­redetileg a’ hadi szolgálatra megkívántató ka­tonai előgyakorlatnak tartják. Hihető, mi sze­rént a’ régibb időkben a’ népes helységnek, mint a’ melly akkorban is, mint most, sza­bad rendelkeztetési joggal birja telkeit, ta­karmány földeit, ’s községi javait, a’ honi fe­jedelmek által kötelességül tűzetett ki, hogy más kapuk’ (porták) példájára bizonyos szá­mú lovas katonákat küldjön a’ fejedelmi tá­borba, vagy a’közönséges nemesi fölkelés’ (in­­surrectio ) alkalmával a’ felült sereghez. ’S mi lehet e már természetesb az akkori villongó korban, a’ mikor minden bizonytalan é s csak az volt bizonyos, hogy harczolni kell, hogy a’harcz’ fiai az akkori harczi tudományra , ü­­gyes lovaglásra ’s a’ t.­előre képeztetvén , pró­bált bajnokok bocsátanak csak a’ hadi síkra, a’ nemzet’ igazaiért vívni bátrak és erősek is. Ez okból, ha a’ megyei nemesség bizonyos i­dőben fegyver gyakorlatok’tartása végett vala­hol össze vonult, (’s Kolozs vmegye’alsó ke­rületében hol lehetett volna erre alkalmasabb helyet választani a’ dedrádi térnél?) megje­lentek ott a’ dedrádi lovagok is, annyival is inkább, mivel a’fegyvergyakorlatoknak, ezen quasi próba háborúknak ollykori megtartását országos végzés is parancsolta ezen szavakban : ,,Statuitur, quod siquidem pedites a’ duabus portis dami soliti hactenus militiae ignari , pa­­rumque habiles fueriot, in posteruno a dua­bus partis quisque unicum jobbagionem , ab opere russico immunem, armis instructum ha­­beat, quibus comites locumtenentes ordinent, iique angariatim armilustria et e­­xercitia publica instituant. “ Ezen véleményen bár teljesen megnyu­godva is , azon idő óta nagyot változtak a’ körülmények, a’ had’ fiai szántani, kapálni, kevesen tanulni, sokan a’ csendesen nyugvó élet’ bájait kezdvén ízlelni, a’ hol a’régiekhez von szó szeretet ősei’ szokásait saját életébe fel­vette ’s meggyökereztette, a’ kor’ simultával változtatták bélyegöket, ’s lassanként a’ sze­­ntébb század’ simább köntösét öltötték ma­gokra. Így történt az, hogy miután a’ kato­náskodás ’s ezzel járó fegyvergyakorlat Er­délyben­ feleslegessé vált, a’ dedrádi ’s más szomszédos helységek a’ hajdani napok’ emlé­kére megtartották ugyan azt, de más alakban ’s a’ kor’ lelkéből , vagy saját nemzeti életek­ből merített czélt tűzvén ki, így lett lassan­ként talán a’ Kolozs megyei katonásdiból egy­szerű népszokás , népinnep. — Az innepet megelőző napokat már foly­

Next