Nemzeti Ujság, 1843. július-december (38. évfolyam, 70-172. szám)

1843-09-27 / 120. szám

NEMZETI ÚJSÁG. HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapító ta­­k­­­tár István táblabíró, f­iadja Útsvegye. Harmincznyolczadik. év. 120. szám. Pest, szent Mihály hava 27kén 1843. lapjainkra az évnegyedes előfizetés (october­­töl december utósóráig) minden cs. kir. postahi­­v­atal által 3 fi., helyben pedig a kiadó-hivatalban Zöldkert-utcza 488. szám alatt 2 ff. 30 kr. pengő­ben elfogadtatik. TARTALOM. flatali napló. Országgyűlés. (XLVII. orsz. u. a 2.. n. egyesültek vallásügye, a karloviczi érsek beszédével. A hím­f. törv. könyv vált Korunk ügyei. (A káptalanok szavazatügyében.) Vidéki 1­e v. Kraszná­­ból (közgy. vege, fölsőbb rendeletek), Győrből (ne­velésügy). Ti­liosi napló. Portugallia. Spanyol,- An­gol,- Porosz- , Olaszország. Sajtó-öv. Juhászat. N­apvizsga* világ. Társalgási tere ill. Hiv jel. a kisdedévé /idézett egylettől. — Hirdető HAZAI NAPLÓ. Országgyűlés. XLVIIdik Orszá­gos ülés a FORRnél September 1­6kán. Tárgy'* a legközelebb múlt ülésben előterjesztett indítvány, s a szőnyegen levő szenet folytatólagos vitatása. Az indítványt illetőleg szót emelt egy főispán, ki három részre osztván nézeteit, az elsőt, mi­szerint a g. n. egyesülteknek országos hivatalok­ra,­ alkalmazhatását hathatósan eszközlendő orszá­gos választmány kiküldetése javasoltatik, azon okból nem pártoló, mert kívánja, hogy az indít­ványnak eredménye legyen, eredménye pedig csak úgy lesz , ha itt e helyen , hová nem tar­tozik , nem tárgyaltatik. A másodikat, miszerint a g. n. egyesültek nemzeti congressusokat kíván­nak tartatni, méltányosnak találta, s miután je­lesen kimutatta a g. n. egyesülteknek hazánkra nézve tett érdemeit, nevezetesen épen azon megyében is kitüntetteket , mellyel a szólónak van szerencséje jelenleg kormányozni, azt szive szerint pártolá, s a magas fő­­ek figyelmébe ajánlá. A harmadikat, tudnillik a Julianum Calen­­darium mgmaradását melegen óhajtá. Utána szóló püspök szinte hasonló véleményét nyiltkoztatá e tárgy érdemében, jelesen az országos választmány kiküldetését szerfölöttinek, s a fejedelem jogait sértőnek állítván. Egy mágnás nem ellenzé az or­szágos választmány kiküldetését azon föltétel alatt, ha ezen választmány tagjai g.­n. egyesültek le­­endőnek , mint a­kik illető kiküldetésük felada­tába hitvallásuknál fogva beavatottak , a­mi pe­dig a congressusok megtartását illeti, szerinte úgy volna megkérendő ő felsége , hogy amikor a car­­loviczi érsek ő maga azt tartatni jónak és ezélsze­­rűnek látja, azt akkor mindig megengedni mél­­tóztassék. Volt, ki a n. e. görögöket, kiknek számuk hazánkban s a hozzá kapcsolt részekben 11 ezerre terjed, nemzetnek nem tekinté , s a nemzeti congressusokat tőlök megtagadtatni ja­­vallá ; de javallata megczáfoltaték, s miután e tárgy minden oldalról megvitattaték , a választmány fö­löslegesnek , a congressus pedig eszközlendőnek nyilvánittaték , s ez végzésül ki is mondatott. Ezután olvastatott a n. egyesült görögök vegyes házasságait illető törvényjavaslat, mire latinul szót emelt a temesvári n. e. görög püspök, kinek e tárgybani beszédét egész kiterjedésében magyarul alább közöljük. Egy mágnás figyelmez­­tető a fő RLlet, miszerint a KK. és RRek üze­­netének 5ik pontja egyedül a g. n. egyesült ve­gyes házasságokra szorítkozik, alább mégis em­lítés létezik az evangélikusokról is, ennélfogva kéri a magas főRRet, határoznák meg, kikre volna a fölhozott pont kiterjesztendő , s annak módo­sítását ajánlá. A karloviczi érsek történetesen elő­sorolta, miszerint 1650től fogva a mai napokig min­­dig azon egyházban köttetett a vegyesházassági szerződés, mellyhez a vőlegény vallására nézve tartozott, és ez végzésül is kimondatott. Ezt követte a KK. és RRnek a n. e. görö­gök vegyes házasságokban­ váló pereket tárgyazó üzenetének fölolvasása, mellyben, miután egy mágnás érinté,miszerint váló perekben mindenesetre a katholicus bíróságot kell föntartani, mert a ka­tolikusok váló pereit tárgyazó törvények szigoru­­abbak, mint a protestánsokéi, mint kiknek meg­engedtetik az elválasztás után is uj házassági szerződésre léphetni; a többség azonban úgy nyi­latkozván , hogy a válóperek a vegyes házassá­gokban azon szó­szék előtt történjenek , mellyhez a vőlegény, vallására nézve tartozik ; ez végzé­sül ki is jelentetett, s az ülés eloszlott. A temesvári püspök beszéde : Igaz ugyan, hogy a trulláni, laodiceai, és calcedoni zsinatok­nak a görög egyház által is bevett törvényei — mint állitatok — a v. házasságokat úgy kárhoz­tatják, mint a romai k. egyház, de mivel honi törvényeink a közjó tekintetéből tiltják a v. házas­ságokat bármilly ürügy alatt akadályozni, nem tekintvén, valljon egy v. más egyháznak fegyelme azokat egyszerűn vagy föltételesen helyben ha­­gyja-é , vagy kárhoztatja? Innét méltányos, hogy a t­ozás gondoskodjék arról, hogy a v. házasságokat illető­leg olly törvényeket alkosson, mellyek akár azoknak milly egyházban, s pap előtt leendő össze­kötése,akár azokból származandó magzatok melly vallásbani nevelésökre, akár az illyetén házasság­ból eredő pereknek milly egyházi hatóságok előtt leendő elitélésére nézve, semmi törvényesített egyház másiknak alá ne vettessék. Tökéletes val­lásszabadságot , alázatos véleményem szerint más­kép nem gondolhatok, hacsak annak elve és ok­tatása teljes épségben meg nem tartatik; minthogy azonban a törvényesített hitvallások elveinek és oktatásainak nagyobb kisebb különbségeit tekintve, a vegyes házasságok kivéve a mind­két vallásu evangelicusokét egymás között , kinek - kinek saját fegyelmi szoros megtartásával össze nem egyezhető, innét a vegyes házasságokat nem­csak meg nem engedő, de bármilly ürügy a­­latt akadályozni tiltó honi törvények értelmében, a vegyes házasságban, illyetén elvek különbsé­géből eredhető kerülhetlen összeütközéseknek va­­lamelly kiegyenlítése okvetlenül szükséges, melly olly viszonyos engedmények nélkül lehetlen, mel­­lyek bár melly egyház elveinek sérelme nélkül az előadott kérdésekre nézve a különbféle vallások közt egyenlőséget szülnek. És innen , valamint a róm. kath. egyház a hiteredetiséget magának tulajdonítva a vegyes házasságokat kárhoztató egyházi törvények kedvezéseivel élt, —mi pedig a házasságróli oktatásunk , és a mondott egyházi törvényeket illetőleg kelt legfölsőbb rendeleteknek eddig híven engedelmeskedünk , úgy a most al­kotandó javallott törvényeknek is, — a­mennyi­ben nekünk sérelmünkre nem leendnek — ezentúl is engedelmeskedni készek vagyunk. Mielőtt a t. KK. és RR. üzenetének fő pont­jára nyilatkoznám, azokra nézve kívánom véle­ményemet kifejteni , mellyek a múltkor közlött észrevételeim ellenére fölhozattak , mintha mi dogmánkat polgári rendelményeknek alávetnek. Nem a hitelvekről volt szó , mert ezeket a fegyel­miekkel össze nem vegyíthetni , szó volt a fegye­lemről, mellyel a görög vallás a vegyes házassá­gokat illetőleg tart. A mint minap nyilvánítom, f­elismerem, miszerint a görög egyház bevette régi , fegyelmi szabályai, minden más érzelmű­ekkel ,­­ s igy még a r. katolikusokkal kötött vegyes há­zasságokat is kárhoztatják. A többiek között azon pecum. chalcedoni zsinatnak 14dik canonja, melly egyszersmind megengedi a vegyes házasságokat azon föltétel alatt, ha az igaz hitü (ortodoxa) személlyel házasuló, igaz hitre térendését ígéri, s az illyetén házasságokból születendő magzatok is a kath. egyház tagjaivá neveltetnek. — A r. kath. egyház a hit igaz voltát magának tulajdo­nítván , a vegyes házasságokat szinte kárhoztatja, mint az idézett szabályok tanítják; — azokat mégis fél század alatt, ha nem is az említett canon egész értelmében; de a törvénynek , és királyi leiratok­nak hódolván a canon kisebb sérelmével tűre , én megáldá. A mi egyházunk pedig, szinte eredeti igaznak tartván magát, a törvény és királyi rendeletek kedve­zésének hiányával, az említett canonban foglalt föl­tételek nélkül, annak egész kijátszására a vegyes házasságokat megszenvedte, s azon canonban fog­lalt fegyelem letiprásával nem vádoltaték ; — most pedig, midőn törvények javalltatnak arról , hogy a vallásos téritvények a múltra nézve megsemmi­­tessenek, hogy a vőlegény egyházában történjék az összekötés, s hogy mind a két nemű magza­tok az apa vallásán neveltessenek, és igy olly törvények, mellyek ha nem helyeztetnek is az egész canon gyakorlatába, de ahhoz a lehetőségig közelitnek, a mennyire történhető egyéb valláso­kat , és bevett törvényeket illetőleg is , s pedig úgy , hogy a­mennyire egy részről a canonnak sérvet okoznak , más részről azt illemszerűleg kipótolják,­­ csodálkozom hogy következet­lenséggel vádolhatnak, ha a canonnal nem egyező polgári törvényekhez járulunk. Bizonyára ezen esetben, midőn a honi törvények szerint akadá­lyozni nem merjük, nem is akadályozhatjuk, és így egyházam boldogsága , az említett fegyelmi szabályok szoros megtartásával össze nem egyez­hető , lelki meggyőződésem szerint az egyházi boldogság nagyobb figyelmet igényel a szerint ,,az egyházi boldogság legfőbb egyházi törvény.“ Ezen értelemben vettem én az általam fölhozott fegyelmi alávetést, úgy általánosan is ha valami, külön­ben az egyház boldogságára alkotott fegyelmi szabályok , ha a körülményekhez képest annak ártalmára vannak, ugyanazon körülményekhez mérve módosíthatók, nem pedig a mi egyházunk­nak minden fegyelmét megváltoztatni. A dogmák alárendeléséről pedig , mivel a dogmai kérdések­­ről szó sem volt, nem is gondolhattam, annál ke­­vésbé szólhattam.­­ Elvégre is úgy vélem, hogy mivel egy részről a házassági tan különbségére nézve a törvény szerint bevett vallások, a vegyes házasságokat, kivéve az evangélikusokat, egymás közt saját fegyelmének megtartásával össze nem egyeztethetők,­­ más részről pedig meg nem gá­tolhatjuk a vegyes házasságokat, egyházam bol­dogságára hasznosabbnak tartom, ha a vegyes házasságban az elveknek az oktatási különbség miatti elmellőzhetlen összeütközésében olly törvé­nyek alkotandására adom egyezésemet, melly minden egyház fegyelmének azt különben b­eolt­­ására nézve sértetlenül hagyván kisebb sérelmet okoznának, s más részről egyházi egyenlősé­get eszközölnének, s illy viszonyos engedményre hajlandónak nyilatkozom. September lükén fölséges királynénk szüle­tése napja lévén, az ország rendes primás c­ége által 10 órakor tartott miseáldozatra teljes ünne­pélyességgel megjelenvén ,­­ ülés nem tartatott.

Next