Nemzeti Ujság, 1843. július-december (38. évfolyam, 70-172. szám)

1843-10-18 / 132. szám

NEMZETI 132. szám. Test, Mind­szent hava 18kán 1843. HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapító Hultschr István táblabiró, feiadja Harmincznyolczadik év. TARTALOM. Hazai napló. Kinev. Megtiszt. Ország­gyűlés. (72. és 73. Kér ülés : a szab. kir. városok ügye, a zsidók. Egy püspök beszéde.) Vidéki lev. Nyarából (petlékutasitás folyt.). Külföldi napló. Francais­, Angolország. Alapvizsga. Jelenkor, Világ, Pesti Hírlap. Társalgási terem. Magyar academia. Jel. a nemz. színháztól. HAZAI NAPLÓ. Kinevezések, Ő CS. s apóst. k. Felsége a nagy-váradi görög egyesült székes káptalannal Cor­nel­y János olvasó-kanonokot nagypréposttá; Bőr­ből a Miklós éneklő-kanonokot olvasó-kanonokká ; Christian Basil nagy-Zétai plebánust éneklő-kano­nokká ; Pák János makói plebánust őr-kanonokká; Dobra Sándor nagy-váradi plebánust oktató-kanonok­ká, és Alexi János Várad-Olaszi mezővárosa plébá­­nusát canczelláriai kanonokká legkegyelmesebben kine­vezni méltóztatott. Ő cs. s apost. kir. Felsége az eperjesi görög-ka­tholikus székes káptalannál megürült tiszteletbeli kano­­nokságokkal , Zubriczky Mihály zdobai plébánust, M­i­h­a­­­i­c­s György jarembini plebánust, Dudinszky Mihály szent­széki jegyzőt és Stephancsik Mi­hály somai plebánust jegkegyelmesben fölruházni mél­­tóztatott. Megtiszteltetés. Öcs. sáp. kir. Fölsége B­o­s­i­c­s Miklóst a 12. számbeli Nádor ezredi őrnagyot, dij-elengedés mellett, magyarországi nemességgel mél­­tóztatott legkegyelmesebben megajándékozni. Országgyűlés, LXXII. k­e­r. ü­l­é­s vol. 9. Elnökök: Bács (Lafinovics), Abauj (Sem­­sey). Jegyző: Szentkirályi Napl­ó­v­i­v­ő: Eischl.) Tárgy: a városok rendezése. A tanácskozás a 85-dik §-sal kezdetvén meg, a 86-dik §-ra nézve, melly azt rendeli , hogy : ,,a városok azon fekvő javakat, mellyeknek jelen tör­vény kihirdetésekor már birtokában voltak, meg­tartják , s őket azoknak birtokában nem birhatási czimnél fogva háborgatni nem lehet­i némelly kö­veteli az amortisationalis törvény megdöntését, má­sok az egész törvényt fölöslegesnek látták; erre azonban egy megyei követ megfelelt, s megjegyzé hogy ezen törvényrendelet az amortisatiót semmi­kép sem törli el, hanem igen szükséges , mivel több városok az amortisatio után különbféle bir­tokokat szereztek , de ezek az az előttiekkel úgy össze vannak zavarva, hogy ha ezen czímnél fogva megtámadtathatnának , akkor csak perhal­maz alakulna ebből , s épen ennek akarta a vá­lasztmány elejét venni, midőn jelen törvényren­deletet javas­ja. Egy más megyei követ úgy véli , hogy az illy amortisatio után szerzett birtokok törvényelleni utón szereztetvén, azokat törvényesitni nem lehet. Egy városi követ pedig szabad birtok-sze­­rezhetést kiván a városoknak. Mind­ezek eredménye az jön, hogy a jegyző a szerkezetet ekként változtatja : a városokat azon fekvő javak birtokában, mellyeknek jelen törvény kihirdetésekor a 85-dik §. értelmében birtokában voltak , nem birhatási czimnél fogva háborgatni nem lehet. A 9 ük §. azt rendeli, hogy a város a lako­sokat semmiféle jövedelmeik szaporításában egyed­­áruság által nem korlátolhatja, még a kisebb királyi haszonvételekre nézve sem. Ez ellen többen szólottak, különösen egy városi követ előadó, mikép ezen törvény által a királyi haszonvételek töröltetnek el a városok­ban, anélkül pedig, hogy a lakosoknak könnyebb­ségére lenne , sőt épen a lakosok terhére, és ha minden lakos mészárszéket nyithat, korcsmát tarthat­hat, akkor a nyereség egynéhány gazda­gok kezébe játszatik a szegényebb polgárok vilá­gos kárával, mivel ezek a concurrentiát amazok­kal kiállani nem foghatják. Eddig a kb­. haszon­vételekből jövő pénz a város belszükségeire for­­ditatott, s ez által a lakosok az ezen czélra ki­vetendő adótól szabadultak meg, ha most ezen haszonvételek a várostól elvezetnek ; nincs egyéb hátra, mint vagy egyenes adózás, vagy más adó­­czikkelyekre, több adó­kivetés által a szükséges kárpótlást és belszerkezete költségeit eszközölni, minek súlyát a nyereséget a korcsma , mészár­szék sat. nyitás által bevevő gazdag érezni nem fogja, de fogja annál nyomasztóbban a szegény polgár.­­ Fölhozatik a törvény mellett, hogy ez az egyedáruságot, mellyet a város gyakorol, meg­szünteti, úgy de ezen haszonvételek állyak, mellyeket egyedárúság nélkül gyakorolni nem is lehet. Ha a választmányt talán azon nemes czél vezérlé e javaslatában , hogy a curialis benefici­­umok legyenek ezután a közönségé , ám legyen , de ha a városok ezeket föláldozni kénytelenek, remény, hogy a nemesi rend is azt fogja tenni,­­ különben igazságtalanság lenne. Mivel tehát ezen törvény világos igazságtalanságot foglal magában, annak megállam­a nem lehet, hanem kéri úgy módosítatni, hogy a városok a jövedelmek bármi­nő szaporításában a lakosokat nem korlátolhatják, az előbbi curiális haszonvételekre azonban az előbbi gyakorlatban hagyatnak. Mire egy követ azt jegyzi még meg , hogy hát a vámjogot, ha minden polgár gyakorolhatja, hogy lehet majd szedni ? a minden háznál fölállí­tandó mészárszékre ki lesz képes fölügyelni ? Mik csakugyan méltányoltatván, egy megyei követ által akkint javallaték módositatni a szer­kezet , hogy mint a városi követ kiváná, de egy kis hozzátétellel, t. i. a városok a lakosokat jö­­vedelmeik szaporításában nem korlátolhatják, a kb­. haszonvételeket pedig vagy magok gyakorol­hatják , vagy tetszésük szerint magánosokra ru­házván azokról máskint rendelkezhetnek. A 92 dik§. kimarad. a 98ra, melly igy szól: ,,a városi község minden közdolgokban a polgá­rok által képviseltetik 44 és a 99re, melly azon qualificatiókat foglalja magában , mellyek megkí­­vántatnak arra, hogy valaki polgár lehessen, egy megyei követ csodálkozását jelenté a fölött, hogy tudott a választmány egyrészről képviseleti rend­szert elfogadni, és még­is azt javaslani, hogy csak azok legyenek polgárok , és így a válasz­tásokba is befolyók, kik vagy polgári fekvő va­gyonnal bírnak, vagy gyárosok, kereskedők, kézmivesek, vagy pedig kik a város nagyságához aránylag 400, v. 300, v. 200 ft. évenkénti jö­vedelmet tudnak kimutatni; igy a városnak szegé­nyebb része bár­miilyen intelligentiával bíró egyé­neket foglaljon magában , minden képviseleti rend­szer mellett képviselve nem lenne, a választá­sokba be nem folyhatna , mert polgár nem lenne. Ha a történeteket megtekintjük , ennek példáját sehol föl nem találjuk. Athénében a negyedik va­gyontalan osztály kizáratott ugyan a hivatalkod­­hatásból, de nem a választásokból, s Aristides — a népbarát — ezt is megadá neki; — így volt Spártában is. A rómaiaknál még a gyűlöletes curiatum votum­ok idejében is a vagyontalan osz­tály legalább 1 vokssal birt, s még e mellett is a nép ezen osztálya annyira zavargott , hogy tri-I bunus plebiseket kellett adni neki. Igaz ugyan, hogy Európának némelly országában , különösen Francziaországban 300 franknyi évi jövedelem kí­vántatik a polgári jogok gyakorolhatására, úgy de itt nincsen is képviseleti rendszer. Ha a választ­mány Illyés valamit képviseleti rendszer nélkül ja­­vallana , talán nem kellene csodálkoznia, de ezen kettő együtt meg nem állhat, ez az intelligent­a egy részét kizárná a polgári jogok gyakorlatából, és csak a terhekben részesítené, katonáskodtatná a­nélkül , hogy érdeke képviseltetnék valaki ál­tal , ez új elkülönözéseket állít föl , mellyeknek épen ellenkezőjét az egyesülés elvét pártolja min­den józan politika. — Magyarország történetei elég tanúbizonyságát adták már annak , hogy a vagyonosság nem garantiája a hazafiságnak, hi­szen— kérdi — kik tárták föl Magyarország nemez­­tiségét egy időben ? egy két protestáns pap , a szegény emberek , de nem a vagyonosok. Igen helyesen mondja Záborszky Lengyelország ha­nyatlásának okairól írt munkájában, hogy két mód van a nemzeteket megbuktatni — had és mesterségesen szőtt oltalm­azgatás. Most is azt eszközöljük-e, hogy az illy polgári jogoktól fosz­tott osztály oltalmát majd ott keresse, hol nem kellene ? Az mondaték gyakran , hogy ezen vá­rosok rendezéséről kidolgozott munkálat majd si­­nórmértékül fog szolgálni a megyék rendezésének is; hát illy elvek szerint fogjuk-e majd rendezni a megyéket. — Ha képviseleti rendszert akarunk a városokba bevinni, ezen elv meg nem állhat; határoztassék el tehát voks útján , ha képvise­leti rendszert akarunk-e , vagy pedig itt is úgy­nevezett ősnépgyűléseket állítani kívánunk. Mire a szavazat szükségtelennek találtatott, hanem a fölhozott 98ik §. a szerkezetből ki­hagyatván a tanácskozás a jövő ülésben folytat­­tatik. LXXIX. Ker. ülés oct. 10. (Elnökök, sat. kik elébb.) — Tárgy a városok rendezése. A tanácskozást a 99dik §. nyitá meg, s mi­vel ennek kezdete mindjárt azt rendeli, hogy a városnak minden tagjai, ha sem atyai, sem gyámi, sem úri hatalom alatt nincsenek, születés és vallás­különbség nélkül, ide értve a zsidókat is, polgárok , ha sat, s itt következnek a megkívánt qualificatiók, t. i. ha polgári ingatlan vagyont birnak , ha kézmivesek , gyárosok , mesterembe­rek , v.­ha nagy városban 400, középben 300, kicsinyben 200 ft. évi jövedelmet kimutathatnak. Az izraelitáknak a munkálatban kimondott polgá­rosítása volt a kő , mellyen a vélemények egy része megtört, egy része keresztül sikamlott , s czáfolat czáfolatot idézett elő. El­őször egy város követe emelvén szót, nyíl­tan kimondá , hogy jelen rendelet az izraeliták emancipatioját teljesen kimondja, mi olly rögtön minden e kérdés sikeres eldöntéséhez szükség­kép megkívántató előkészületek nélkül tétetik itt, hogy illy rögtönzésre példát nem mutat a história. Maga Napoleon, ki hol megjelent szabadságot hirdetett, sem látta azt jónak, hogy ezen kérdés a rögtönzés utján döntessék el; ő 1806ban előbb 100 gazdag egyént hivatott elő, kik ebbeli aka­ratjának rész következmények nélküli sikerülé­sé­­re tervet készítsenek, s miután ez megtörtént, mondotta csak ki az izraeliták emancipatioját, s még ekkor is mi történt? Kevés idő múlva 1808- ban már arra látta magát kényszerítve Napóleon, ezen nép és szabadság hőse, hogy megszorító rendeletet adjon ki az izraeliták iránt. A porosz és más európai hatalmak szinte nem egyszerre vágták el ezen megoldandó csomót, hanem előbb nevelés, iskolák által igyekeztek ezen néposztályt annyira kiképezni, hogy fölszabadulásuk a stá­tusban zavart ne okozzon. Magyarország mennyi üdvöt várt a váltótörvényektől, sim­a zsidók uzso­ráskodása ezeket jótékony hatásukból mennyire kivetkőztette; talán azon reményből adassék meg az emancipatio, mivel ekkor majd a nemzet ér­dekeihez fognak simulni ? ezt ugyan mondani nincs okunk, miután ők a törvényeket tharmudják helyben, vagy nem helybenhagyása után mérik , s ha ezen előítéletekkel terhelt könyv valamit kár­hoztat , akkor nincs erő, melly őket annak tel­jesítésére reá bírhassa. Mennyire lánczolja le egy idegen hon a zsidókat, azon példa világosan ma-

Next