Nemzeti Ujság, 1920. november (2. évfolyam, 259-282. szám)

1920-11-21 / 275. szám

Ára: hétköznap 1 korona, vasárnap 2 korona.Vasámnap, 1920 november 21. » IJ k ér/. 2 ?,5, rt MZETI ÚJSÁG KERESZTÉIT POLITIKAI KAPJ Feleld« szer­kentet Téri­­ Előfizetési irt Egész évre MO kor., félévre 10 kor. '›‘nKt/ \ negyedévre 70 kor., egy hónapra 25 kor. Egyes szám \~ 11 korona. — Hirdetések milliméteres díjszabás szerint.­ ­ ".vr" 9 Keresztény Kurzus félretalálfisíti. Raffay Sándornak a keresztény kurzusról irt cikkét*) hiba volna szó nélkül hagyni. Raffay egyéni tekintélye és a protestáns tá­borban a keresztény kurzushoz, tehát a ke­resztény összetartáshoz való őszinte ragaszko­dása egyaránt azt követelik, hogy ha félreértés vagy a helyzet megítélésében eltérés mutatko­zik, az nyomban nyíltan tisztáztassék, mert a lappangó lelki disszonancia alkalmas meleg­ágya a további félreértéseknek és az elhidegül­­­ésnek is. Meg vagyunk róla győződve, hogy Raffay a keresztény irányzat iránti szeretetből írt cik­kében „a keresztény kurzus megszilárdulásá­nak óriási akadályairól“, vagy ami egyre megy,, „a keresztény kurzus félrehajlásairól.“ Az első akadályt „a természetes ellenmondásban látja, amely az ország integritásának vissza­szerzése és a szigorú keresztény kurzus között mutatkozik, és ezért óv a ma hangos sikereitől, nehogy a holnap diadalát­­veszítsük el. Az ország integritását csakis az összes­­ polgárok váll­vetett, egységes, testvé­ries együttműködése szerezheti meg, a keresz­tény kurzus mai hangulata és formája azon­ban ezt az együttműködést kizárja — így hangzik a Raffay megállapítása és ebből vonja le azt a következtetést, hogy a módszeren vál­toztatni kell és abba kell hagyni a jelszavas­­kodást. Ha e megállapításnak nincs ruperti értelme, jxui osztják legkészségesebben e nézetet, mert a keresztény restauráció munkája mindig azt­­jelentette előttünk, hogy a társadalmat és a közéletet, a kultúrát és politikát, az irodalmat kis művészetet, meg természetesen a gazdasági­­életet és a benne rejlő hatalmat a keresztény szellemmel kell áthatni, ami konkrét, annyit is jelent, hogy a keresztény magyarság befo­lyása alá kell juttatni. Raffay azonban mintha úgy látná, hogy ez a munka azért nem megy előre, mintha nem volnánk eléggé szelídek és megértésre törekvők a Jézus szellemében. A helyzet ilyen megítélésében azonban óvato­sabbak legyünk és ne hagyjuk ezt is kihasz­náltatni ellenségeinktől, kik erre oly fürgék és élelm­esek. Mert hogy áll a helyzet a keresztény kurzus megítélése szempontjából? A keresztény poli­tika céljai, módszerét, tartalmi értékét nem lehet és nem szabad megítélni egyesek és fele­lőtlen elemek cselekedeteiből vagy nyilatkoza­taiból. Minderre mérvadó csak a keresztény nemzeti kormányzat felelős irányítóinak sze­replése lehet. Ebben pedig nagyító üveggel se lehet túlzásokat, jelszavakat felfedezni. Aki azzal szemben is opponál és azoknak a törek­véseknek is frontot csinál, melyeket a keresz­tény kormányzat vall, az valóban magától a komoly keresztény irányzattól idegenkedik, attól, mely ha sikerre vezet, új korszakot in­augurál a kereszténységtől eltávolodott Ma­gyarországon. Raffay Sándor nem tud mu­tatni egyetlen tünetet se arra, hogy a zsidóság feladta volna a liberalizmus alatt elfoglalt hadállását és bele akarna illeszkedni­ abba a nemzeti akaratba, hogy a keresztény magyar­ságot illeti a nemzeti továbbfejlődésben a tőle elvett szerep. Ellenkezőiig ott van a végzetes baj, hogy a zsidóság nagy része minden hatalmával — ideértve egész nemzetközi összeköttetéseit — frontot csinál annak a halálos veszedelemben feltámadt nemzeti elhatározásnak, hogy ke­resztény országgá legyünk, melyben mindenki boldogulást találhat, ha beilleszkedik a ke­resztény nemzeti egység konstruktív gondola­­tába. A magyar nemzeti jövendőben a keresz­tény államiság és az integritás összeforrt. A nemzet lelkében nagy megpróbáltatások és véres tapasztalatok váltották ki történelmi és egyben faji jövőjének ezen egyedül lehetséges elgondolását, többet, biztos megérzését. Aki ebben a lelki újjászületésben és közösségben sem­ részes, az nem lesz ezentúl se alkotó té­t. A Magyar Helikon nov. 15-as számú.­nyezője a magyar jövendőnek. Az destruktív eleme marad. Pedig Raffay Sándor is felállítja a tételt, hogy azokra nézve, kik a keresztény nemzeti eszmével megbarátkozni nem tudnak és azzal szembehelyezkedni próbálnak, hogy azokra nézve csak természetes eredmény és visszaha­tás a nemzet részéről az ellenük fordulás. Raffay is követeli tehát a meghódolást a nagy nemzeti gondolat előtt. Ámde akkor a jézusi szelídség egymagában nem használ a nemzeti akarattal szemben fellázadók ellen. Sőt nem az a természetes folyamat még az igazán ke­resztény lelkekben is, hogyha látják, hogy maga a nemzetet egységesen átfogó nagy tör­ténelmi gondolat és program is visszautasí­tásra, ellenállásra, nyílt és titkos ellenmun­­kára talál, hogy akkor a lelkek feszültségéből villámok cikkeznak ki. Ha tehát igaz volna, hogy még az ország integritásának munkájából is hiányzik az ösz­­szes polgárok vállvetett együttműködése, ez is csak azt mutatná, hogy az ország összes pol­gárai nem egyformán illeszkedtek be abba a történelmi fordulatba, mikor­­a kereszténység nemzeti életszükségletté lett. Sőt tovább me­hetünk. Amennyire sajnos, még az is igaz lehet, hogy a zsidó faji gondolat és uralmi tö­rekvés sokakban a keresztény kurzussal szem­ben annyira erős, hogy még az ország integri­tásának gondolata se tompítja le, annyira kétségtelen, hogy az erőszakkal tőlünk elszakí­tott népek lelkében vonzó erőt a visszatérést­,s a kevésbbé elzsidósodott országokból az képez­het, ha tudják, hogy nemzeti kifejlődésük le­hetősége egy keresztény országban jobban biztosítva van. A keresztény politika, melyet Magyarország hivatalosan zászlajára írt, ép­pen az ország integritása visszaszerzésének­ lehet egyik hathatós eszköze. Ha ez is gyön­gülni fog, legkevésbbé azok bűne lesz, kik ko­molyan akarják a keresztény Magyarországot, hanem akik komolyan nem akarják és akik annál komolyabb ellenállást fejtenek ki, men­tül inkább azt látják, hogy nem frázisos jelszó­­politika folyik, hanem céltudatos keresztény­­nemzeti politika kezdődik. A zsidósággal szemben tehát valóban nem jogosult a keresztény kurzus megszilárdulásá­nak egyik akadályát a túlzásokban és jelsza­vakban keresni. Ez inkább önmagunknak szól­hatna tanulságul. A keresztény kurzus másik félrehajlását Raf­fay abban a törekvésben látja, hogy legújab­ban „a protestánsokat mellőzni igyekszenek.“ Engedje meg Raffay Sándor, hogy a keresz­tény kurzus megszilárdulásának ezzel a sze­rinte másik akadályával ne foglalkozzam. Higgye el, hogy ezt sokkal többen panaszol­ják a katolikus részről. Még azt sem kutatónk, hogy hol jogosabban, mert egyszerűen nem lé­tezőnek tekintek most a keresztényiek között minden felekezeti kérdést Mi e szerint is csi­nálunk politikát és mindent És tegyük meg, hogy még a fülünket is dugjuk be minden ilyen vénasszonyoknak való siránkozás elöl — akármelyik oldalról jó. Egy a Krisztusunk, egy a hazánk. Mindig elegen leszünk, kik ezt vallva dolgozni tudunk közösen a keresztény­nemzeti megújhodásért — csak komolyan dol­gozzunk és megértsük, hogy a nagy cél érde­kelten minden komoly és konstruktív munka is ellenállásra­ talál,­ sőt ez talál legnagyobbra a keresztény nemzeti politika ellenségei ré­széről. Túri Béla. 1»W' immwHHiwi HwminiiiiiH!» Megalak­ílt az­z osztrák kormány. Mayr Mihály dr. miniszterelnök és külügyminiszter* —­­A Nemzeti Újság bécsi tudósításától. — Hosszú és kínos vajúdás után ma végre meg­született az új osztrák kormány. Az utolsó 21 órá­ban háromszor változott meg a helyzet, háromszor dőlt meg a már véglegesített miniszteri lista. Ma délelőtt a Schöbe­r-kormány még befejezett dolog­­nak látszott, délután Schober visszaadta megbizatá­­sait, mire a keresztényszocialista párt Maijr Mihály dr.-t bízta meg a kormány­alakítással. Maijr azután rövid egy óra alatt összeállította kormányát. A nemzetgyűlés mai ülése ezután a szokásos for­malitások között folyt le. Weisskirchner elnöki megnyitója után Seipel dr. jelentette, hogy a főbi­zottság a következőket ajánlja minisztereknek: Szövetségi kancellárnak és külügyminiszternek Maior Mihály dr.-t, bel- és hadügyminiszternek Glanz János dr.-t, közoktatásügyi miniszternek Breiskij Walter dr.-t, pénzügyminiszternek Grünn Ferdinand dr.-t, élelmezési miniszternek Grünberger Alfréd dr.-t, közlekedésügyi miniszternek Pesla Károly dr.-t, igazságügyminiszternek Balday Rudolf dr.-t, kereskedelmi miniszternek Meinl Eduardot,­­földművelésügyi miniszternek Mateis Alajost és népjóléti miniszternek Kiesch József dr.-t. Ezután megejtették a választásokat A nagyaié, merek a keresztényszocalistákkal szavaztak, a szo­ciáldemokraták viszont ellenzéki ttdláspontot fog­laltak el. A kormányt így is 99 szavazattöbbséggel választották meg. A keresztényszocialisták éljenez­tek, egy szociáldemokrata azonban elkövette az a nem éppen ízléses dolgot, hogy a generalmar­­schot fújta. Az ú­j kormányelnök a jövő kedden fejti ki rész­letes programját Mayr dr. miniszterelnök kije­lentette, hogy a kormánya kizáróan gazdasági jel­legű és fő célja egyrészt, hogy a nemzeti­ államok­kal a legjobb viszonyt tartsa fenn, másrészt hogy a külföldről megfelelő támogatásban részesüljön s az ország gazdasági helyzetét a rendes kerékvá­gásba juttassa. December elején érkezik meg az amerikai magyarok karácsonyi ajándéka. Az Amerikai Magyar Népszava legutóbbi számá­ban hosszabb cikk foglalkozik az amerikai magyarok szere­te­tadományával: összesen 16,261 csomag gyűlt össze 2 millió dollár értékben, úgy, hogy körülbelül 100,000 magyar családnak lesz az idén boldog kará­csonya. A csomagok túlnyomó része az itthonmaradt ro­konok címéb­e jön, de nem feledkeztek meg az ame­rikaiak ismeretlen honfitársaikról sem. Széchenyi Lászlóné grófné maga 40000 dollárt meghaladó ado­­mányt küld a szenvedő magyar gyermekeknek. A grófné különben, aki a csomagolás, szállítás és biz­tosítás költségét is viseli, nemcsak vagyonával, ha­nem személyes közreműködésével is kivette részét a szeretetmunkából, mert — mint a lap írja — éjjele­ket töltött a csomagok rendezésében és a levelezés intézésében. A Mar Cantábrico hajó két hete hagyta el Amerikát s azóta már ki is köthetett Hamburg­ban. A csomagok az Országos Gyermekvédő Liga címére érkeznek s december 10-ike körül lesznek Budapesten. A fővárosba szóló küldeményeket azon­­nal kézbesítik, a vidékiek** pedig rifetta továbbítják. A magyar békeszerződés a francia kamarában. PAris, nov. 20. A képviselőház külügyi bizott­ságának tegnapi ülésén az elnök kijelentette, hogy a Magyarországgal való béke­szerződ­ést már ebben a hónapban» ratifikálni fogják. Angii és Olaszország is rövid időn belül meg­ejtik a ratifikációt. Leblanc képviselő kifeje­zést adott annak a reményének, hogy gondos­kodni fognak arról, hogy Magyarország fen­­maradásának lehetőségeit el ne vágják. "(ÍW

Next