Népiskolai Tanügy, 1886 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1886-10-09 / 41. szám

322 lesztessenek és értékesíttessenek. Épp azért meg vagyok győződve arról is, hogy midőn különösen a magyar nyelv ismeretének terjesztése érdekében a közreműködők ezután is minél nagyobb mérvű szor­galmat s ügybuzgalmat kifejteni hazafias feladatnak tekintendik, egyben minden oly heveskedő s erősza­koskodó túlbuzgólkodástól óvatosan tartózkodni fog­nak, a mely a nem-magyar ajkú nemzetiségek ter­mészetes érzékenységét okos számításon kívü­l hagy­va, csakis a vegyes ajkú híveknek eddig örömmel tapasztalt békés egyetértését megzavarni s első rend­ben a magyar nyelv jogosult érdekeit veszélyeztetni képes volna ! De midőn imigy népiskoláimnak egész általá­ban kedvezőbb állapota fölött méltó örömömet, sőt egy még szebb jövőnek reményét is kifejezem : nem tehetem, hogy egyben ne utaljak azon hiányokra és bajokra is, melyeknek pótlását, illetőleg orvoslását főtanfelügyelői hivatalom nem kevés helyen eddigelé eredménytelenül sürgette. Ugyanis évek óta tapasztalt akért, hogy sem a tanítók, sem az iskolaigazgatók és iskolaszékek nem fordítanak kellő gondot az „Iskolai Naplók“ rendbentartására. A legtöbb helyen ezen Naplókból csak a „C. minta“, vagyis a „Mulasztási Napló“ van meg, míg a „Felvételi Napló“ (A. minta) és „Anyakönyvi Napló“ (B. minta) hiányzik. Pedig a szabályrendeletek előírják az egyiket úgy, mint a másikat, de mert a felettes helyi hatóságok főleg csak azzal szoktak törődni , hogy vannak-e mu­lasztások , azért a tanítók csak a „Mulasztási Nap­lót“ kezelik és tartják rendben. Minthogy azonban egyiknek úgy mint a másiknak meg van a maga értelme és gyakorlati haszna, és különben is mind a három minta elő van írva : komolyan kényszerü­lök figyelmeztetni az iskolaigazgatókat, illetve is­kolaszékeket arra, hogy a Naplók mindhárom min­tájának elkészítéséről és rendbentartásáról múlhatat­lanul gondoskodjanak. Hasonlóan rendellenes és fonák gyakorlat mu­tatkozik a tan­ter­vek és órarendek körül is. Tantervek ugyan főegyházmegyém legtöbb is­kolájában vannak­­­, de mivel az egyes tankörök viszonyai időnkint változni szoktak — mert pl. sza­poríthattak a tanerők — , azért a tanterveknek is változniok kell s így az iskolaigazgatóknak kötel­mükben állana a változott viszonyoknak megfelelő újabb tantervek s órarendek elkészíttetése­ és meg­­erősíttetéséről önkényt gondoskodni. Minthogy pe­dig e körül általában tűrhetetlen mulasztás tapasz­­­­­taltatik: figyelmeztetem és utasítom az iskolaszéke­ket és igazgatókat, hogy a mely iskoláknál még főtanfel­ügy­előileg jóváhagyott tanterv s órarend nincsen, az ilyeneket haladéktalanul ké­szíttessék el s megvizsgálás, illetőleg jóváhagyás végett 1881. évi junius hó 18-kán 1571. sz. a. ki­bocsátott körrendeletem­ 2.) pontjának értelmében a kerületi iskolaigazgatóhoz, illetőleg főtanfelü­gyelőm­­höz mielőbb küldjék be ; továbbá az egyszer meg­erősített tanterv­­i órarendtől való eltérést a taní­tóknak semmi szín alatt meg ne engedjék ; és a­hol új állomások szervezésével a tankör viszonyai vál­tozást szenvednek, ott a változott viszonyoknak meg­felelő új tanterv és órarend elkészíttetéséről, nem várva a felsőbb helyről való felszólítást és sürge­tést, gondoskodjanak. Végre sajnosan értesültem arról is, hogy igen sok tanító a tornát és éneket nem tartja előírt, kötelezett tantárgyaknak , és mert vagy maga sem tanult tornát, vagy az énekhez hangja nincs : egy­szerűen mellőzhetőknek véli ezen tárgyakat és mel­lőzi is, mert — — nincs, a ki őket azok tanítá­sára szorítsa. Vannak oly helyek is főegyházme­gyémben, a­hol a tornát, ha több tanítóval bír is az iskola, egyetlen egy tanító tanítja , az éneket pe­dig kizárólag a helyi kántor kezeli. Ez sincsen ren­dén. Miért is, tekintve, hogy még az oly tanító is, ki annak idején a képezdében a tornát nem tanulta, kevés szorgalommal és jó akarattal könnyen elsajá­títhat e tárgyból annyit, a­mennyi a népiskolákban kívántatik; tekintve, hogy az éneket nemcsak elő­­énekléssel, de hegedűkíséréssel is lehet tanítani ; te­kintve végre, hogy mind a torna, mind az ének épp úgy előirt és kötelezett tantárgy, mint akár a nyelvtan vagy irvaolvasás : szigorúan utasítom a helyi iskolaszékeket és igazgatókat, hogy ezen tan­tárgyakat, az iskolákból önkényesen számkivetni meg ne engedjék, ellenkezőleg azok rendszeres tanítására a tanítókat kötelezzék. Egyben fölhívom a t. tankerületi hivatalos is­kolalátogató urakat, hogy ezen rendeletem pontos és lelkiismeretes megtartását mindenütt figyelemmel ki­sérjék s az e körül netán tapasztalandott hiányos­ságról és mulasztásokról majdan nekem kimerítő je­lentést tegyenek. Kelt Kalocsán, 1886. augusztus hó 29-én. Lajos s. k. bibornok, érsek.“ Amit körlevele második részében dr. Haynald bíboros érsek úr őeminentiája sürget , az más egy­házmegyékben talán még inkább volna sürgetendő ; azért és méltán his­szü­k, hogy hától, néptanítóink az ügy fontosságától áthatva az iskolai napló­kat, tanter­veket és órarendeket, úgyszin­tén a torna és ének tanítását illetőleg más *­ Oly helyi és részletes tantervek t. j., melyek már az egyházmegyei tanhatóság jóváhagyását bóják.

Next