Népiskolai Tanügy, 1886 (16. évfolyam, 1-52. szám)
1886-10-09 / 41. szám
322 lesztessenek és értékesíttessenek. Épp azért meg vagyok győződve arról is, hogy midőn különösen a magyar nyelv ismeretének terjesztése érdekében a közreműködők ezután is minél nagyobb mérvű szorgalmat s ügybuzgalmat kifejteni hazafias feladatnak tekintendik, egyben minden oly heveskedő s erőszakoskodó túlbuzgólkodástól óvatosan tartózkodni fognak, a mely a nem-magyar ajkú nemzetiségek természetes érzékenységét okos számításon kívül hagyva, csakis a vegyes ajkú híveknek eddig örömmel tapasztalt békés egyetértését megzavarni s első rendben a magyar nyelv jogosult érdekeit veszélyeztetni képes volna ! De midőn imigy népiskoláimnak egész általában kedvezőbb állapota fölött méltó örömömet, sőt egy még szebb jövőnek reményét is kifejezem : nem tehetem, hogy egyben ne utaljak azon hiányokra és bajokra is, melyeknek pótlását, illetőleg orvoslását főtanfelügyelői hivatalom nem kevés helyen eddigelé eredménytelenül sürgette. Ugyanis évek óta tapasztalt akért, hogy sem a tanítók, sem az iskolaigazgatók és iskolaszékek nem fordítanak kellő gondot az „Iskolai Naplók“ rendbentartására. A legtöbb helyen ezen Naplókból csak a „C. minta“, vagyis a „Mulasztási Napló“ van meg, míg a „Felvételi Napló“ (A. minta) és „Anyakönyvi Napló“ (B. minta) hiányzik. Pedig a szabályrendeletek előírják az egyiket úgy, mint a másikat, de mert a felettes helyi hatóságok főleg csak azzal szoktak törődni , hogy vannak-e mulasztások , azért a tanítók csak a „Mulasztási Naplót“ kezelik és tartják rendben. Minthogy azonban egyiknek úgy mint a másiknak meg van a maga értelme és gyakorlati haszna, és különben is mind a három minta elő van írva : komolyan kényszerülök figyelmeztetni az iskolaigazgatókat, illetve iskolaszékeket arra, hogy a Naplók mindhárom mintájának elkészítéséről és rendbentartásáról múlhatatlanul gondoskodjanak. Hasonlóan rendellenes és fonák gyakorlat mutatkozik a tantervek és órarendek körül is. Tantervek ugyan főegyházmegyém legtöbb iskolájában vannak, de mivel az egyes tankörök viszonyai időnkint változni szoktak — mert pl. szaporíthattak a tanerők — , azért a tanterveknek is változniok kell s így az iskolaigazgatóknak kötelmükben állana a változott viszonyoknak megfelelő újabb tantervek s órarendek elkészíttetése és megerősíttetéséről önkényt gondoskodni. Minthogy pedig e körül általában tűrhetetlen mulasztás tapasztaltatik: figyelmeztetem és utasítom az iskolaszékeket és igazgatókat, hogy a mely iskoláknál még főtanfelügyelőileg jóváhagyott tanterv s órarend nincsen, az ilyeneket haladéktalanul készíttessék el s megvizsgálás, illetőleg jóváhagyás végett 1881. évi junius hó 18-kán 1571. sz. a. kibocsátott körrendeletem 2.) pontjának értelmében a kerületi iskolaigazgatóhoz, illetőleg főtanfelügyelőmhöz mielőbb küldjék be ; továbbá az egyszer megerősített tantervi órarendtől való eltérést a tanítóknak semmi szín alatt meg ne engedjék ; és ahol új állomások szervezésével a tankör viszonyai változást szenvednek, ott a változott viszonyoknak megfelelő új tanterv és órarend elkészíttetéséről, nem várva a felsőbb helyről való felszólítást és sürgetést, gondoskodjanak. Végre sajnosan értesültem arról is, hogy igen sok tanító a tornát és éneket nem tartja előírt, kötelezett tantárgyaknak , és mert vagy maga sem tanult tornát, vagy az énekhez hangja nincs : egyszerűen mellőzhetőknek véli ezen tárgyakat és mellőzi is, mert — — nincs, a ki őket azok tanítására szorítsa. Vannak oly helyek is főegyházmegyémben, ahol a tornát, ha több tanítóval bír is az iskola, egyetlen egy tanító tanítja , az éneket pedig kizárólag a helyi kántor kezeli. Ez sincsen rendén. Miért is, tekintve, hogy még az oly tanító is, ki annak idején a képezdében a tornát nem tanulta, kevés szorgalommal és jó akarattal könnyen elsajátíthat e tárgyból annyit, amennyi a népiskolákban kívántatik; tekintve, hogy az éneket nemcsak előénekléssel, de hegedűkíséréssel is lehet tanítani ; tekintve végre, hogy mind a torna, mind az ének épp úgy előirt és kötelezett tantárgy, mint akár a nyelvtan vagy irvaolvasás : szigorúan utasítom a helyi iskolaszékeket és igazgatókat, hogy ezen tantárgyakat, az iskolákból önkényesen számkivetni meg ne engedjék, ellenkezőleg azok rendszeres tanítására a tanítókat kötelezzék. Egyben fölhívom a t. tankerületi hivatalos iskolalátogató urakat, hogy ezen rendeletem pontos és lelkiismeretes megtartását mindenütt figyelemmel kisérjék s az e körül netán tapasztalandott hiányosságról és mulasztásokról majdan nekem kimerítő jelentést tegyenek. Kelt Kalocsán, 1886. augusztus hó 29-én. Lajos s. k. bibornok, érsek.“ Amit körlevele második részében dr. Haynald bíboros érsek úr őeminentiája sürget , az más egyházmegyékben talán még inkább volna sürgetendő ; azért és méltán hisszük, hogy hától, néptanítóink az ügy fontosságától áthatva az iskolai naplókat, tanterveket és órarendeket, úgyszintén a torna és ének tanítását illetőleg más * Oly helyi és részletes tantervek t. j., melyek már az egyházmegyei tanhatóság jóváhagyását bóják.