Népművelés, 1959 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1959-01-01 / 1. szám

VI. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1959. JANUÁR­­P|H1L­ÍVP|PS AZ ORSZÁGOS NÉPMŰVELÉSI TANÁCS FOLYÓIRATA Negyven éve halt meg. Negyven éven át sokszor és sokan emlékeztek rá, sokszor ünnepelték meg születése s halála évfordulóját, olykor hamisan hivatkozva rá s eltorzítva művének értelmét. A felszabadulás után új fénybe állítottuk alakját, megmutat­tuk igazi jelentőségét. S 1959 január­ja: újabb alkalom arra, hogy alakját s művét idézzük. Mert erre a megidézésre, úgy érez­zük, szükség van. Neve él: a köztu­datban, iskolakönyvekben, szobrokon és utcaneveken; a Petőfi—Ady—Jó­zsef Attila forradalmi folytonossá­gának tudata mélyen beleivódott a lelkekbe; de vajon él-e, hat-e, ele­ven-e Ady Endre műve? Mintha most olyan időszakban élnénk, ami­kor Petőfiénél és József Attilánál kevésbé kedvelt s ismert lenne mű­ve; ifjúságunk, diákjaink nehezeb­ben találnak hozzá utat, kevésbé szavalják s idézik olvasóink. Túl messze lenne már tőlünk, nem adhat­na a mának elég eleven tanítást? Az előttünk járó nemzedék élménye ma­rad már, a ma számára csak tiszte­letreméltó irodalmi emlék? Ismeretes: az ő lírája külön, egysé­ges, nagy világ. Aki kinyitja versei gyűjteményét, az — az Új versek el­ső sorától fogva — sajátos légkört érzékel, olyan nagy költészet légkö­rét, amelynek megvannak a maga törvényei, tájai, amely önmagában is teljes világ — s ugyanakkor min­dennél hűbb tükre egy kornak, egy nemzedéknek. Mert Ady Endre lírája páratlan érzékletességgel és elevenítő erővel idéz fel számunkra egy kort, egy vi­lágot , amely örökre letűnt, amely feszültségekkel volt terhes, amely reményekkel volt viselős. A század­elejei Magyarország felszínén csillo­gó, de mélyen rothadó, külsőleg idil­likus, de valójában a pusztulás felé száguldó világát; ez a „téli Magyar­­ország”, a „magyar ugar”, a magyar láp, a magyar mocsár, a már-már el­süllyedő, mérges gőzökkel teli láp­ország, a bitang urak, a pimasz he­rék, s a fáradt, lázadni sem tudó, hőkölő nép országa, a „fél-emberkék, fél-nemzetecskék” Dunatáján — ezt az ellentmondástól s végzettől terhes régi Magyarországot minden történe­lemkönyvnél hitelesebben az ő költé­szete adja vissza. De nemcsak a ma­­randóság, hanem a kezdés országa is volt ez. „Tűz-ország": az „új lángok, új hitek, új kohók, új szentek­ orszá­ga, új élet zsendüléséé, reményeké és bizakodásé. A földmunkásmozgalom­ban és külvárosi munkástanyákon, A DY diáktársaságokban és a radikális pol­gárság köreiben érik a változás, gyü­lekezik „a Láznak ifjú serege”, s en­nek a változtatni­ akarásnak, újat-kí­­vánásnak, a forradalomul elé való rohanásnak is Ady lírája a legtelje­sebb tükrözője,­­ több annál: feli­dézője, összegezője, életr­ekeltő­je. „Nekünk forradalmas minden futó óra”: a kor minden igaz törekvése, vágya és tettrekészsége szinte benne összpontosul. Az újat­teremtés, a ma­gyar glóbust átformálni­ akarás pedig olyan lendülettel, olyan lázasan, olyan máig magával ragadóan, a régi iránti olyan szenvedélyes gyűlölettel, az újba vetett olyan bizalommal hangzik fel ebben a költészetben, hogy korának anyagi erővé vált ható­ereje, kortársainak harcra­ buzdítója lehetett s a mának is adhat szenve­délyt és elszánást, lelkesedést és tett­vágyat. Ady a XX. század magyar irodal­mában egyedülálló jelenség; azért is, mert kora, az 1906-tól 1918-ig terjedő alig több mint egy évtized közép­ponti alakjává, irodalmának, s ezen túl­ szinte egész haladó táborának vezetőjévé, az új céloknak s törekvés­­eknek szinte megtestesítőjévé lett akinek egyénisége s műve körül csap­tak össze a korhadó régi, feudális Magyarország s a születő új ország erői, aki egymagában jelentette — ellenség és barát számára — a meg­újulást: irodalomban, művészetben, politikában. S század eleje Magyarországának páratlan megidézője ez a költészet más okból is: kora változó s alakuló emberének teljes érzelmi és értelmi életét átfogja; egy különlegesen erős, teljes életet élő egyéniség ereje nyomja rá bélyegét a versekre; egy­szerre minden kortársáé és csak az övé az a hallatlan teljesség és gaz­dagság, amely köteteiből árad. Az ér­zéki, vad szerelem s a női karokban való csendes elpihenés: Hágár oltára és Léda ajkai közt, Ifjú karok kikö­tőjében és a Csinszka-szerelemben való megnyugvás; a Mi urunk: a Pénz utáni hajsza, dacos nekilendülés az életnek és a keserű megbánás, — a falura való menekülés és a nagy­városokban való feloldódás — de mit soroljuk prózai-ügyetlen szavakkal a kimeríthetetlent? — tehát a modern élet ezernyi érzése, sokszorosan el­lentmondó kavargása, — olykor de­kadens-fáradt hangulatai is, — ott vibrál, ott él ebben a költészetben. Az Új versek idején — mai ízlésünk­kel — talán még érzünk némi tet­­szelgést, szecessziós modorosságot, ma már avultnak tűnő fordulatokat s attitűdöket is, — de Ady költésze­tének hangja, — korával mindig egy­beforrva, de mindig afölé is emel­kedve — egyre magasabbra szárnyal, egyre tisztábbá, erősebbé, mélyebbé válik. Tudjuk: Ady Endre, — ha politi­kai kifejezésekkel akarnánk jelle­mezni, — polgári radikális forradal­már volt, ha úgy tetszik, kispolgári demokrata,­­ aki azonban messzebb­re jutott, mint az egyébként is gyen­ge s ellentmondásokkal teli magyar polgári radikalizmus. Eljutott a mun­kásosztály történelmi jelentőségének felismeréséig, s ezen túl: a vele való mély szövetségig. Odaállott a jövőt, történelmet formáló új osztály mellé; a „vörös nap” idézőjévé lett, a „szűz proletár-seregek?”-be, a „jövendő fe­hérei”-be vetett reményét; s az, ami ma természetesnek s magától értető­­dőnek látszik, az ő korában s helyze­tében nagy felismerés, nagy tett s nagy érdem volt. Hadd tegyük ehhez hozzá: nála is összeforr magyarság és munkásmozgalom, szocializmus és hazafiság, cáfolatul — akkor és má­ig — azok számára, akik a kettőt szétválasztani, sőt: szembeállítani igyekeznek. A magyar költészetnek, — s a ma­gyar közgondolkodásnak, — számta­lan kezdeménye és ága indul Adytól. Nem epigonjai vitték tovább életé­nek igazi tanulságát, s nem a rá hivat­kozó fajvédők, a nacionalizmus kü­lönféle változatainak hirdetői, sorai, műve és magatartása azoknál talált igazi visszhangra, akik a nép javáért, a haladásért, a szocialista forrada­lomért küzdöttek. Alig volt valaki, aki hatása alól kivonhatta volna ma­gát; kortársai éppenúgy, mint a fia­talok, valamilyen módon őrzik hang­ját. De ami a számunkra a legfonto­sabb: a fiatal József Attila az ő hang­ján szólal meg, s őrzi mindvégig ezt az indítást; a kommunista költőgárda, — Komját Aladár éppúgy, mint Gá­bor Andor, — az ő gondolatait s sza­vait is viszi tovább. A Horthy-rend­­szer nehéz éveiben az ő versei ott szerepeltek, elmar­adhatatlanul a munkáskultúr-esteken, — a munkás­ság öntudata alakításában, forradal­mi érzése ébrentartásában mindvé­gig döntő szerepe volt az Ady-versek­­nek. Adynak ezt az igazi, éltető, erőt adó, magatartást formáló hagyomá­nyát folytathatjuk ma is tovább. Adytól tanulni — Adyt tanítani: to­vábbra is kötelességünk. Szabolcsi Miklós 3

Next