Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1988-01-01 / 1. szám

KORMOS SÁNDOR Gondolkodás és gyakorlat megújulása Ideológiai életünk elevensége, hatásfoka, az elméleti és a politikai munka korszerűsége - mint arra az 1987. novemberi központi bizottsági ülést megelőző vita és az állásfoglalás is utal - döntő mértékben azon múlik, mennyire vagyunk képesek nyomon követni a világban végbemenő változásokat, társadalmunk fejlődését, az ebből adódó valós igényeket és teendőket. A marxiz­­mus-leninizmus csak e követelmény következetes érvé­nyesítésével töltheti be történelmi küldetését, azt, hogy - jelenleg és a jövőben is­­ iránytű legyen a cselekvés­hez, orientálni tudja a gyakorlati munkát. „A marxiz­­mus-leninizmus ideológiája - hangsúlyozza az MSZMP KB üléséről kiadott állásfoglalás - magába foglalja az egyetemes kultúra alapértékeit. Olyan társadalmi érték­rend kialakítására irányul, amelynek alapján humánus közösségi kapcsolatok jönnek létre, ugyanakkor kibon­takozik és gazdagodik az ember személyisége. A mások érdekeit sértő, önző törekvésekkel szemben szükséges a közösségi értékek határozott ideológiai képviselete." A közművelődés elméleti és gyakorlati megújulása ered­ményezheti azt, hogy el tudja látni a társadalmi, gazda­sági változásokból reá háruló feladatokat, alkotó része­se, formálója legyen ezeknek a folyamatoknak. Önma­gunkat is megváltoztatva és az önmagunkról, tennivaló­inkról alkotott új felfogás birtokában remélhetünk csak megfelelő teljesítményt. Valóságismeret A valóság tényleges ismeretének alapvető feltétele és következménye a közművelődés helyzetét elemző, a fej­lesztést tudományosan megalapozó kutatás. Szükséges ez, hiszen a közművelődés feladatai megvalósíthatatla­nok a történeti előzmények feltárása, a művelődéspoliti­kai és személyiségformáló funkciók tanulmányozása, a gyakorlat sokoldalú megismerése, az érdekviszonyok alakulása, az értékek hatása, vagyis­ tudományos kuta­tómunka nélkül. Mindennapi tevékenységünk a megvá­laszolást igénylő kérdések sokaságát veti fel. A közmű­velődéssel kapcsolatos tudományos kutatások, ezek va­lóságfeltáró törekvése az elmúlt években jelentősen fej­lődött. Eredményei biztatást adnak, hogy elhiggyük: az elmélet nem tehertétel. Ellenkezőleg: elmélet nélkül te­vékenykedni a közművelődésben olyan, mintha lemon­danánk arról, hogy mielőtt bármihez kezdünk, gondolat­ban tisztázzuk, elképzeljük, mi az, aminek a létrehozásán fáradozunk. Előfeltevés nélkül szinte minden út zsákut­cába vezet. Ám megfelelő elméleti megalapozás, tudo­mányos vizsgálat megóv bennünket a gyakorlat zsákut­cáitól. A közművelődési kutatások azon felismerése, miszerint jelentős és egyelőre növekszik a rés a művelődési esély­­egyenlőség területén az egyes társadalmi csoportok kö­zött, valamint az, hogy kultúra nélkül nincs gazdasági és társadalmi stabilizáció s hosszabb távon kibontakozás, gyakran kap teret a szakirodalomban és a tanácskozáso­kon. A kialakult helyzetet és a megoldás lehetséges mód­jait - gyakran indulatosan - megtárgyaljuk a közművelő­dés igényes szakmai fórumain. A közös gondolkodás mindig hasznos, és gyakran erőfeszítésekre is ösztönöz. Ügyelnünk kell azonban arra, hogy az elmaradás mégoly fájdalmas tényének felsorolásával, bemutatásával se tor­zítsuk el a valóságos helyzetet, lehetőségeinket. Nem a nullapontról indulunk, hiszen a közművelődésben nap­jainkban is értékes és gyümölcsöző tudományos kutatás és gyakorlati tevékenység folyik, s ha a kívánatosnál lassabban is, de megkezdődött az elmélet és gyakorlat egymásra találása, a megújulás. S e közben elismerést érdemlő eredmények is születnek (pl. a mindennapi kul­túra előtérbe kerülése, a népfőiskolai mozgalom, művelő­dési egyesületek alakulása). Ezek még akkor is megbe­csülést érdemelnek, ha sok mindenben még a konzervati­vizmus hat, ha nem történt meg az eszmény és valóság gyümölcsöző egybevetése, ütköztetése. Ugyanakkor valljuk meg azt is, hogy a közművelődés­ben dolgozók jelentős részét nem nagyon foglalkoztat­ják ideológiai, elméleti kérdések. Némelyek szerint ugyan régebben sem volt kedvenc időtöltés a közműve­lődés ideológiai összefüggéseivel való foglalkozás. Bár 30-40 évvel ezelőtt ki se kerülhettük, hogy a legkülön­bözőbb ideológiai tételekkel ne találkozzunk. Feltehető­en éppen ennek az agyonideologizált időszaknak a ne­gatív visszahatása az egyik oka annak, hogy napjaink­ban a közművelődési dolgozók körében nincs nagy te­kintélye az elméletnek, az ideológiának. A másik ok talán még jelentősebb: sok mindenről, amit a „csalhatatlan" ideológia jegyében tettünk vagy tenni akarunk, kiderült, hogy csillogása hamis, a gyakorlatban alig használható. Felvetődhet a kérdés: kedvezőek-e a marxizmus-leni­­­nizmus pozíciói napjaink közművelődésében? A válasz egyértelmű: látszólag igen, hiszen a marxizmus-leniniz­­mus ideológiája hegemón szerepet tölt be. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy nem csupán a marxizmus-leniniz­­mus elkötelezettjei dolgoznak a közművelődésben. A helyzetet csak bonyolítja, hogy a közművelődés mun­kásainak egy része ideológiai-elméleti kérdésekben nem

Next