Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-02-23 / 21. szám

A történelem nem mutat fel nemzetet, mely félig vad állapotából oly rövid idő alatt emelkedett volna a mű­veltség színvonalára, mint a magyar, nem egészen fél század alatt. Egy két évtized még e szent király bölcs kor­mánya alatt,­vagy egy pár hasonló buz­­galmú utód kellett volna, hogy a haj­dan Európa homlokán, földet rázó vi­harokként tombolt Hunnok utódaiból a keresztény Európa műveltségi koszorú­jába a leg­szebb virágok rejljenek ! — De fájdalom!------------olvassák önök az Árpádok alatti magyar történelmet, és e sajnos „de“ után hagyott hézagot a hátramaradást szülő okok hosszú sorá­val pótolhatandják. — Mégis e dicső fejedelmek alatt a nemzeti művelődés­nek nagyszerű alap vettetett s nemes irány tűzetett ki. Az Árpádház kihalta után, az an­­jouk alatt hazánk gazdag, nyugodt és tekintélyes lett az európai hatalmak so­rában ; mindazonáltal művelődésünk fej­lődése korántsem volt arányban a kül­­fény és hatalom nagyságával. E fejedel­mi család törekvéseiben fő súlyt fekte­tett a királyi fény s tekintély emelé­sére ; de elmulasztá, mi annak szilárd­ságot eszközlött volna; — a nemzet szel­lemi és anyagi érdekeinek párhuzamos gyarapítását. Vajha az udvari fény jó­tékony irányban hatott volna népneve­lésünkre is, de nemzetünk népéletére csak olyan volt az, mint az éjszaki fény, mely nagyszerű ragyogásával bámulatra ragad, de sugaraival nem melegít, nem éleszt. — Maga a nagy Hunyady dicső fia, Mátyás az igazságos, hit vitézsége,­­bölcsesége, igazság- s tudomány-szere­­tete, valamint a néphezi ragaszkodásá­ért egyaránt dicsőít minden történész; a művelődés terjesztésében oly fonák nemzetellenes irányt követett , hogy ezen oldalróli megtámadások ellen való­ban rá­szorult ama nagy védelmezőre, kit Horváth Istvánban fel is talált, ki­nek nagy lelke — a magyar nyelvet ille­tőleg is,— örvendetes részleteket tudott fölfedezni Mátyás kormányzata emlékei­ben, — Teleki—a nagy történész ellen, ki munkája V. kötetének 527-ik lap­ján ezt mondja Mátyásról: „Anyanyel­vét ékesen beszélte, de annak felvirá­goztatására mit sem tett.“ Említsem-e a szerencsétlen Jagellók korszakát, mi­dőn előbb félrabszolgaságból röghöz kötött egész rabszolgaságba nyűgözte­tek a nép; utóbb pedig a nagyok visz­­szavonása s durva irigysége e gyászsir szélére vonzolá Mohácsnál az alig há­rom évtized előtt oly dicső, oly hatal­mas hazát.­­ A reformatio terjedése némi izgatást idézvén elő, mozgás­ba indítá a szellemi erőket; saj­nos azonban, hogy ezek csaknem ki­zárólagosan a vallási téren működtek s nem tértek azon nemes ösvényre, me­lyet e korban a francziák és németek kijelöltek.— Tagadhatlan mégis, hogy a vallási viták emelőleg hatottak nem­zeti művelődésünkre s a nagy Pázmán alatt, a csaknem folytonos viharok da­czára közoktatásügyünk is javult s a 17. században Zrínyi, Gyöngyösy, Ko­­háry s több költő és történész mellett találjuk már Apáczai Csere János lo­­gicáját is, mi világos tanujelül szolgál, hogy komolyabb tudományokkal is kez­dett foglalkozni a magyar. — Bekövet­kezett a szathmári béke, mely után előbb szellemi laethargia fogta el a nem­zetet ; majd a szomszéd német­ és fran­­cziákkal­ szorosabb összeköttetés, ezek nyelve, szelleme­s szokásai elsajátítá­sára vezette a nagyokat. Amabból csak oly érzékeny döfés ébreszthető fel, mi­lyen a lángeszű II. József 1784-i­g a német nyelvet a nemzetre erőszakoló rendelete volt, emezt néhány kő keblű magyar testőr buzgalma varázsolta a nemzetiséget megölendő méregből u­­gyanazt felélesztő jótékony elemmé. Ezek nemzeti fejlődésünkben a főbb mozzanatok, melyek után, ha nem állunk is jelenleg más nemzetekkel a tudományosság színvonalán, el kell-e csüggednünk? Engedjék meg önök, hogy

Next