Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1874-05-23 / 21. szám

242 mennyi az eszm­etársítás törvénye szerint kellő időben adassák elő, hogy az egymáshoz szellemi rokonságban állók egymást kiegészítve szoros ös­­­szefüggésben maradjanak , és hogy minden tárgy kellő időben, alkalmas évszakban és napon taníttassák. 5) A tantervkészítésnél úgy kell a tananyagot elosztani, hogy az iskola tulajdonképem tancélját elérje, a nélkül, hogy a gyermekek elméjét túlságosan fárasztaná. A felsőbb osztályúak az alsóbb osztályokban tanultakat folytassák és így azokat egészen magukévá tegyék. Az ismétlés a tudás anyja. A tanu­lók kora, az egés­z iskola, úgyszintén minden egyes osztály feladata, szó­val az egymás mellett és egymásután törvényei, a concentratio és a paedagogiának törvényei a tanterv kidolgozásánál öszhangzó kapcsolatban szem előtt, tartassanak. 6) A tantervnek a tananyagot akkor kell felosztania, hogy abból önkényt látható legyen, hogy mit és mennyit kell minden osztályban min­den tantárgyból évenkint, havonkint és naponkint, sőt minden egyes órá­ban előadni. Hány mesét, elbeszélést, példabeszédet, költeményt kell minden osz­tályban betanítani, hány és minő olvasmányt olvastatni és tárgyalni, hány és minő nyelvtani, terné­zettudományi és mennyiségtani feladatot kell minden osztályban hetenkint, havonkint és évenkint kidolgoztatni ? Hány és minő növényeket, állatokat és ásványokat kell hetenkint, havonkint és évenkint bemutatni és tárgyalni ? Minő hazafias ünnepélyek és emlékna­pok tartatnak minden osztályban ? stb. stb. Hazánkban lévő iskoláink közöl hány tartja magát ily részletezett tantervhez ? A budapesti terézvárosi tankerület, már a múlt évben dolgozott ki ily tervet, mely azonban, fájdalom, nyilvánosságra nem jutott, pedig mily elkerülhetetlenül szükséges, hogy az oktatás minden iskolában jól átgondolt­­terv szerint történjék. Nem helyeselhetjük azt, ha a tervet az igazgató vagy bármelyik más tanító készíti és miheztartásul átadja a többi tanítóknak, hanem a tan­terv az egész tanítótestületet foglalkoztassa. A tantervek legyenek a me­gyei, a kerületi és helyi tanítóértekezletek rendes tárgyai. A tanító kötelessége minden héten már a következő héten felosz­tandó tananyagra vonatkozó jegyzéket kidolgozni, hogy az valamely ta­­nítógyűlésen közösen megvitatva a többi tanítók tananyagával, az idővel és más körülményekkel teljes öszhangzásba hozassák. a népiskola csak akkor fogja feladatát sikeresen megoldhatni, ha a tanítók tervszerűen fognak oktatni s erre nézve a tanterv szükségkép megkívántak­ eszköznek tekintendő. A­mi az építésznek az alaprajz, a tábornoknak a haditerv és az orvosnak a rendelvény, az a tanítónak a tanterv. Ha a tanítók és a középtanodai tanárok ily apró részekre osztott, terv kidolgozásával fognak foglalkozni , ez esetben a paedagogia és mód­szertan is haladásnak fog örvendhetni, mert ily tanterv nem egyéb, mint a psychologia és paedagogi­a­ törvények együttes alkalmazása. Az előre bocsátottak után remélem, hogy a következő tételek valók­nak és helyeseknek fognak elismertetni, és nagyon örülnék, ha a t. tanító­­gyűlés ezeket elfogadná : I. Minden államban a kormánynak jogában áll, sőt kötelessége is a különféle iskolák számára átalános tanterveket kidolgozni. II. Ezen tantervek paedagogiai elveken alapuljanak, de a tanítók szabad mozgását, a korszellem, a neveléstudomány haladását akadályozniok nem szabad.

Next