Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1874-02-14 / 7. szám

74 Hogy a polg. iskolák 4 alsó osztálya inkább a reálgymn. helyette­­sitéseül tekintetik, igazolja azon körülmény is, mert noha a latinnyelv abban a terv 74. §-a szerint csak mint rendkívüli tárgy tanittathatik és pedig a tanterv szerint a gymnasiumba lépni szándékozók miatt, mégis e tárgy tanulása akárhány helyen kötelezőleg rendes tárggal adatik elő ; mi több — lehetnek esetek, midőn e tárgy rendkivüli tanárának tisztelet­­diját­ a kényszeritettek is fizetni kötelesek. Ha pedig minden tanuló köte­­leztetik annak tanulására, akkor mire való a polg. tanoda, vagy annak alsó 4 osztálya, a gymnasium mellett? De ha a latin nyelv tanulására erőszakolt tanuló abból elégtelen ér­demjegyet nyer, mily következményei lehetnek ennek, tekintettel a törv. 74. §-ára? Javítóvizsgálatra, osztályismétlésre utasitni őt jogtalanság s a polg. tanodákra káros ; e nélkül a tárgy tanítása, ismerve a gyermek éle­tét, ki jobbára még csak bizonyítványáért tanul, nevetséges. ■— Hogy ezek igy nem maradhatnak, szabályzandók, ellenőrzendők, igen természetes. Ha a polg. tanodák érdekeivel s a középtanodák 4 alsó osztálya iránti viszonyával tisztában leszünk, a két felső osztál­lyal könnyebben igazodunk el, számba véve s a tantervbe felölelve a gyakorlati élet sok­­szerű igényeinek s érdekeinek lényegét. Ez irányban azt kellene kimu­tatni : 1) mit kiván az élet a polg. iskolától, illetőleg mily befolyással lehet ez a gyakori­ élet különleges érdekeire ? 2) Ugyancsak kimutatandó volna , mily más tanintézetekre szolgálhatna az előkészületül is ? 3) A szo­ros értelemben vett kereskedelmi, iparos és talán földmi­velői pályán kívü­l mely pályák volnának a polg. tanodával kapcsolatba hozhatók ? (Pl. posta, távirda, vaspálya, jegyzőség, iroda, telekkönyv stb). Oly fontos dolgok ezek, melyek mielőbbi beható megvitatása a polg. tanodáknak jelentékeny lendületet adhatna. A polg. tanodák kormányzata szintén kérdés tárgyát képezheti : is­kolaszéki, vagy olynemű vezetés és oly felügyelet előnyösebb-e, milyen a középtanodáknál fönnáll? — „Sok szakács elsózza az ételt;“ másrészről „egyesített erővel többre megyünk“ és „több szem többet lát“ tartja a közmondás; ily ellentétek közt aztán mégis el kell igazodnunk. Ha az erők valóban egyesülnének, ha a szemek tisztábban látnának, ha a sza­kácsok a munk­a-felosztás elvét követnék, akkor a kérdést mellőzhetnék, de az nem mindenkor történik úgy s azért a polg. iskoláknak ez is egyik életkérdése. Itt figyelmen kívül nem hagyható azon sokszerű viszony sem, mely a tanszemélyzet s a tanulók közt fönforog ; milyenek az osztályozás, fe­gyelmi ügyek ? stb. Tehát hogy a polg. tanodák, mint a tanítóképezdék és középiskolák, úgynevezett iskolai törvények nélkül el nem lehetnek, ezt a tanodák je­lentősége s a tanulók kora is eléggé igazolja. Miként állunk eddig pl. az osztályozással, a felsőbb osztályokra való felvétellel? Egyik tanoda így, a másik amúgy jár el, s ha e tekintetben határoz is, az más tano­dára ki nem terjed. Hátra volna annak megvitatása is : vájjon a kormány által segélye­zett, úgyszólván fentartott polg. tanodák alkalmas helyeken vannak-e felállítva ; avagy oly községek, melyek 4—5 s vidékük 5—6 tanulót ad­nak évenkint a polg. tanoda I. osztályának, megérdem­lik-e az évi 5—6 ezer frtnyi államsegélyt, és nem volna-e inkább ugyanazon pénzen 10—12 néptanítói állás vagy rendes elemi és felső népiskola szervezésével se­gélyezendő a vidék ; a miértö—6 száz tanuló nyerhetne oktatást ? vagy talán a polg. tanoda áthelyezendő lenne máshova, hol az kétségtelenül több tanulót nyerve, dúsabban kamatoznék ? Az ország pénzügyi helyzete okvetetlenül megkívánja annak szám­

Next