Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1874-11-21 / 47. szám

NÉPNEVELŐK LAPJA. A „NÉPNEVELŐK PESTI EGYLETÉNEK“ KÖZLÖNYE. J­'N­E­V­E­L­É­S"O­K­T­A­T­ÁSÜGYL­E­T­I­L­A­P. Felelős szerkesztő : Gyulai Béla.. Munkatársak: Dr. Ballagi M., V. Balogh L., Barabás Gy., Bója G., Bálint M., Dobján L. Do­linár Gy., Faluvégi A., Falvay A., Fillinger K., Fuchs F. Garami i­., Goldberg J., Goll J., Gyertyánffy J., György Al., Halász Gy., Hönigsfeld A., Hübner J. Iványi A., Jablonszky N., Kapi Gy., Kálnay N., Kárpáti E., Kemencky K., Kerékgyártó E., Király K., Kiss A., Kohn Gy., Kriesch J., Lakits Y., Lederer A., dr. Márky L., Mayer M., Molnár Al., Molnár K., Molnár L. Morvay K., Neumann S., Németh G., Pédery Gy., Péterfy S., Prárner Ag., Rohr F. Koller M., Roth V., Ságh J., Schuch J., Sch­warcz Gy., Szélig J., Stern M., Szervizer J., Stojanovics I., Szarvas G., Szász L. Szente J., Tallos I, dr. Toldy L., Túry J., Ujházy F., Ullerich Gy., Wittinger J., Vajdafy E. és G., Vass M., Volf Gy. Weber S., Vizer E., Závodszky K., Zirzen J., Zsengeri S 47. szám. Budapest, 1874. November 21. IX. évfolyam. Miként tartassanak jövőben az iskolai vizsgálatok? (Folyt, és vége.) Eddig pl. ha az olvasást vizsgálták, olvasott a gyermek, míg az el­nök másikat nem szólított, s nem egyszer megtörtént, hogy a tanuló ott folytatta az olvasást, hol vessző, vagy épen semmi írásjel sem volt. így keresztül mentek az olvasmányon, mi ha megtörtént, kezdtek másikat, azután a harmadikat a­nélkül, hogy egy gyermeket is kérdeztek volna : vajjon tudja-e, mit olvasott, vagy érti-e a darabban foglalt kifejezéseket, szólásmódokat ; vagy a tanulságot számon kérték volna ; olvastak tehát gépszerűleg, minden élet nélkül, melyből a gyermekek semmi, de épen semmi hasznot nem húztak ; minden figyelmet az anyagra, a testre fordítottak, a szellemre semmit. Jövőben ez így nem történhetik. Ol­vassanak a gyermekek igen ezután is, de kérjük tőlük számon, a­mit ol­vastak. Az alsóbb osztályú tanulóknál kérdezzünk ki minden egyes mon­datot — ha szükséges — vagy legalább 4—5 sort külön; a felsőbb osz­tályokban a darab végén vagy nagyobb pontok, illetőleg olvasmányrészek befejezésével tegyük a kikérdezést. Legcélszerűbb ezt az illető osztályta­nítóra bízni, ki­ismervén a gyermekek képességét, szorgalmát s egész természetét, legbiztosabban ki fogja belőlük aknázni az általuk összegyűj­tött ismeretet. Igen sok helyen szokás volt eddig az olvasással összekapcsolni a nyelvgyakorlatot, illetőleg a nyelvtant is. És ez nem lett volna baj, mert e kettő valóban igen helyesen összekapcsolható, azonban miből állt ezen nyelvtani vizsgálat? Rendesen kikapott az elnök, vagy más valaki az ol­vasmányból egy szót s első kérdés is az volt, milyen beszédrész az, fő­név, melléknév vagy ige stb. s ha esetleg ez utolsóhoz tartozott, rögtön utána kérdezek : melyik mód, idő, szám, személy­­es alakban van, s ha egy és más adott módot, időt stb. eltalált a gyermek, kész volt a diadal, kétségbevonhatlanul helyesen kezeltetett a nyelvgyakorlat s azt hitték, a tanuló mindazt tudja, mire neki az életben e tárgyat illetőleg szüksége lesz. Hogy ki tudják-e gondolatukat fejezni s tudnak-e helyesen írni, az mind mellékes dolog volt, fő, hogy ismerjék a beszédrészeket. Én tehát Megjelenik minden szombaton. Ára : Egész évre 4 frt, félévre 2 frt, negyedévre 1 frt. Pályázatok és egyéb hirdetések petit soron­ként 10 krral szám­ittatnak. Előfizetési pénzek postai utalván­nyal küldendők. A lap szellemi részét illető küldemények a szerkesztőhöz Budapestre, nagy-diófa-utca 13. sz. ; előfizetési pénzek, reclamatiók stb. a kiadóhoz inté­­zendők. Kiadó : Aigner Lajos könyvárus Budapes­ten, váci-utca 18. szám ,,Nemzeti szálloda“

Next