Népnevelők Lapja, 1875 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1875-10-09 / 41. szám

EflWWI // NÉPNEVELŐK LAPJA. A „NÉPNEVELŐK PESTI EGYLETÉNEK1' KÖZLÖNYE. J^N­E­V­E­L­É­S-O­K­T­A­T­ÁSÜGYI j'H­E­T­I­L­A­P. Felelős szerkesztő: Glyxilai Béla. Keim Gy., Kunkei A., Kriesch J., Lederer A., dr. Márki J., Mayer M., Molnár Al., Molnár J­., Morvay K., Neumann S., Németh G., Pál S. Péterfy S., Rohr P., Roller M., Roth V, Ságh J. Schön J., Sebesztlia K , Somly­ai J., Schuch­­ T., Schwarcz­ Gy., Szente J., Szélig J., Stern M., Szervizai L., Schmidt E., Schoher X., Stojanovics L, Szarvas G., Szász L. Szente J., Tanos I., dr. Toldy L., Túry I., Ujhizy F., Ullerich Gy. Wittinger J., Wolfshörndt J., Vajdafy E. és G. Vasa M., Wolf Gy. Weber 8., Vizar E., Závodszky K., Zirzen J., Zichy A., Zeengeri S. Ala: frt, ne-Egész évre 4 frt, félévre 2 gyedévre 1 frt. Pályázatok és egyéb hirdetések petit soronkint 10 krral számíttatnak. Kiadója: Tettey Nándor és társa Bu­dapesten, váci utcában a „vas táskóhoz.11 A szerkesztő lakása Budapesten, VII. Ki­rály utca 46. sz. 41. szám. Budapesten, 1875. Október 9. X. évfolyam.­ ­A­z iskolai örömökről: „üti ridentibus arrident, ita tientibus adfient humaní vultus.“ A mint az emberi arc a mosolygónak mosolyog, úgy sír a síróval. Demokritos. A külvilág és saját magunk kedélyállapota közt létezik kölcsönös vi­szony, így boros ég, ködös idők, nedves-hideg napok, kopár vidék méla kedélyállapotot Süninek , tiszta kék égboltozat, tiszta jég és napsugár pe­dig összhangzatos vidor érzetet keltenek. A­mi a felnőttre nézve a fent mondott, az a gyermeknek iskolai életében a vidámság. Basedow, Kant és Jean Paul hangoztatták különö­sen a gyermek vidám kedélyének szükségességét és feltartását. Kant ál­lította, hogy: , A gyermekeket, különösen leányokat, korán kell fesztelen nevetéshez szoktatni, mert az arcvonásoknak felvidulása lassankint az egész belső lényre hat, mi által megállapíttatik a mindenki iránti vidám­ság, barátságosság és jóakarat dispositiója." — Jean Paul kivánta, hogy : „A nevelő legyen az egész házban a legvidorabb ember, mert vidámsága gyermekeknek minden ismeretmezejét cukomezővé alakítja.11 Schiller pe­dig szentségnek nevezi ez isteni szikrát. Ha barátságosak és nyájasak vagyunk, ha szavaink vonzó hangzásúak, akkor örömest feltárul előttünk a gyermeki lény. Ez által érjük el a gyer­meknél azon önbizalmat, tanulás- és munkakedvet, valamint vidor hangu­latot, melyek nélkül vajmi csekély eredményhez jutunk, az iskolai életet kínossá tes­szük, magunk és a gyermekek közt pedig mély hézagot idé­zünk elő. Tanulhatunk a természettől, ha tekintjük a fiatal növényt, mely mi­dőn a meleg­, veteményes ágyból a szabad mezőnek hús földjébe átültetik, egy ideig betegeskedik, és növésében gátolva van. Az élénk, víg, gond nélküli és ruganyos kedélyű gyermeknél is így van ez, ha a kedves fesz­telen és víg családi életből a feszes, rendezett és komoly iskolai életbe

Next