Népnevelők Lapja, 1876 (11. évfolyam, 1-53. szám)

1876-09-16 / 38. szám

38. szám. Budapest, 1876. szeptember 16. XI. évfolyam. MESÉS-OKTATÁSÜGYI HETILAP. A „Népnevelők pesti­ s a kisdednevelők országos egyletének“, az „Egyetemes tanítógyülés 50-es bizottságának“, a „Budapesti tanítótestületnek“, az „Eötvös-alapgyüjtő központi bizottságnak“, a Czegléd-vidéki — s több tanítóegyletnek rendes közlönye. Felelős szerkesztő : Lakits Vendel. Az­­'i' jí'lt'nik­e lap minden szombaton. Előfizetési ára : Egész évre 4 frt., félévre 2 frt. negyedévre 1 frt. Hirdetések petit soronkint 10 krral számíttatnak. Kéziratok­ a szerkesztőhöz (Józsefváros, muzeumutcza 4. sz.) Előfizetési pénzek, reclamatiók sat. Wodianer F. kiadóhoz (belváros, megyeháztér 9. sz.) küldendők. Az iskolai takarékpénztárakról*). Több egy événél, hogy az iskolai takarékpénztárak eszméje megpen­díthetett s a nagy élénkség folytán, melyet országszerte előidézett, a vele való tüzetesebb foglalkozás a szakavatott és szakavatatlan körök részéről elegendő jogot ad kimondani azt, hogy az eszme a pro és a contra nézetek, a több oldalról való megvilágítás, sőt behatóbb tanulmányozások tisztító szű­rőjén keresztül ment már, mely oknál fogva nem volna hátra más, mint el­dönteni, melyik részen van az igazság, s az iskolai takarékpénztárakat vagy meghonosítani, vagy elvetni. De e mindenesetre kívánatos lépés mindaddig el fog maradni, míg a két pártot vitájában nagyobbrészt az oppositionális szempont, s nem az elfogulatlan ítélet,­ az érvek kellő mérlegelése vezérli. Akik amellett kardoskodnak, hogy a takarékosság fejlesztése, ápolása céljából múlhatlanul életbe kell léptetni az iskolai takarékpénztárakat, mindenesetre nagy támogatásukra szolgál az, hogy minden erénynek alapját nagy részben a megszokás teszi s az önálló gondolkodással járó belátás ke­vésbé működik közre, tehát a takarékosság ápolása szintúgy az iskola felada­tai közé tartozik. Hogy e tétel igaz, csak arra kell utalnom, hogy minden felnőtt, érett korú egyén magában egyesíti mindazon szokásokat, gondolko­dásmódot, előítéleket stb., melyek sajátjai voltak ama körnek, melyben nö­vekedett, úgy, hogy biztosan lehet állítani, hogy az erény inkább öröklött, mint szerzett tulajdon. Különben a nevelés fontossága hangsúlyozásának nem volna értelme, s kinek jutna eszébe beszélni a szülők s az iskola erkölcsi hi­vatásáról s valamely egyén jellemének okait neveltetése körében kutatni? De ama tétel nem kevésbé támogatja az ellenvéleményüeket is, t. i. azokat, kik az iskolai takarékpénztárak behozatalának nem barátjai, és pe­dig abban, hogy a megszokott erény nem oly szilárd, megingathatlak a­mi­nek bizonyításául szolgál az, hogy a leggondosabb nevelésben részesült egyé­­ n) Az iskolai takarékpénztárak kérdésének tárgyalását kimerítettnek vélvén, az e tárgyra vonatkozó vitát lapunkban a jelen cikk közlésével befejezettnek nyilvánítjuk. Elég alkalmat s­zert adtunk a pro és contra nyilatkozatoknak ; tudhatjuk már, melyik részen van az igazság. Ismerik tisztelt olvasóink nézetünket is, mely nem változott s most is az, hogy az iskolai takarékpénztár — paedagogiai kár nélkül — csak akkor lesz­ életbeléptethető, ha előbb a házi­ipart honosítjuk meg s a takarékpénztárakat munka­alapra fektethetjük. Szerk. 38

Next