Szabad Nép, 1951. március (9. évfolyam, 51-76. szám)

1951-03-16 / 64. szám

PÁRT ÉS PÁRTÉPÍTÉS Az egyeld párttitkár népnevelő-értekezletre készül Az egyeld pártszervezet titkára, Mo­ntis Antal elvtárs, népnevelőértekez­letre készül. Papír fekszik előtte az asztalon — a kongresszusi beszá­molókat jegyzeteli, készül a beszédé­re. A járási bizottságon csak néhány nap múlva tartják meg a községi tit­károk értekezletét. Ott foglalkoznak majd a kongresszus anyagával, de ad­dig sem lehet tétlenkedni. A kon­gresszusi határozatokat Egyeken is végre kell hajtani, s a nagy munka első lépése, hogy a népnevelők is­merjék a kongresszus egész anyagát. Szép sorjában követik egymást a jegyzetben a beszédek kivonatai, ipa­runk, mezőgazdaságunk fejlődésének lelkesítő számai. Hiba csak ott van, hogy Mónus Antal elvtárs nehezen találja meg a fát az erdőben, — a kongresszus egész anyagában az ügyekre vonatkozó, a helyi tennivaló­kat. Ebből a vázlatból az ország bár­mely községében ismertethetné egy elő­adó a kongresszust. Ez pedig nem jó dolog. Nem azt jelenti, hogy ez a be­számoló mindenütt jó lenne, hanem azt, hogy nem egészen jó az sehol sem, sántít a féllábára. Ezzel nem jutnának gyorsan előbbre az egyedi agitátorok, mert nem kapnának mun­kájukhoz helyi érveket Pedig a párt­titkár ismeri a község gondját-baját, a pártszervezetek működését, az ered­ményeket, a tennivalókat. És ezek mind összefüggnek a kongresszusi határoza­tokkal, amelyek a munka megjavítá­sát, előrehaladásunk útját mutatják. Rákosi és Gerő elvtársak beszéltek arról a kongresszuson, hogy az ötéves terv végéig mezőgazdasági termelésünket 30 százalékkal kell emelnünk. Egyeknek is nagy utat kell megten­nie, hogy a határ, a szántóföldek több gabonát, gyapotot és más növényt ad­janak az országnak. Az első lépések­nek már most itt az ideje: a tavaszi munkákat kell jól elvégezni. Géppel gyorsabban is, könnyebben is megy ez a munka. De sok egyénileg dolgozó paraszt a kulák „magyarázatára” hall­gatott és nem akarja megérteni a ve­­tő­gép előnyeit. „Minek kérjek kölcsön vetőgépet, nem húzgálom ide-oda azt a masinát — mondják —, majd el­vetem a szemet kézzel is." A kézzel való vetéshez több vetőmag kell, mégis kevesebb termést ad, a gépi ve­tés egyenletes érést, sokkal több ter­mést jelent,*. Ezért írja elő , a rendelet. A termés­emelésért folyó harcot ennek az igazságnak a megis­mertetésével kell itt kezdeni. Erről beszélni kell a népnevelőkkel feltét­lenül. A kongresszuson sok szó esett a termelőszövetkezeti csoportok erősítéséről. Új csoportok alakítása őszig ugyan nem lehetséges, de az egyénileg dolgozó parasztok közötti felvilágosító munkát és — ami most rendkívül fontos —, az új tszcs-k belső szervezeti megszilárdításának munká­ját egy pillanatra sem szabad abba­hagyni. A régi ■ csoportokban is van­nak új feladatok. Az egyeki „Sztaha­­nov”-csoport tavaly két hold gyapo­tot vetett. Az idén 15 hold gyapot­vetést irányoz elő a gazdasági tervük. Ez a tavalyinál sokkal nagyobb fel­készülést, több gondosságot, lelkiisme­retesebb munkát követel. Ha a nép­nevelők ezt megmagyarázzák min­den csoporttagnak — ezzel is segítik a kongresszusi határozatok végrehaj­tását. A tszcs-k építésében minden erő­szak, erőltetés ellenkezik a Párt po­litikájával. A meggyőzés, a jó példa vezethet csak tartós eredményre. Nagy nyomatékkal hangsúlyozta ezt a kon­gresszuson Rákosi elvtárs. A „Sztaha­­nov”-tszcs példája is ezt igazolja. Kovács Mihályt például türelmetlen sürgetéssel léptették be a csoportba. A belépési nyilatkozat aláírása óta szí­nét sem látták a „Sztahanov” tájé­kán. Ez még a kongresszus előtt tör­tént, de azóta is előfordult túlkapás. Nem azért, mert az ottani elvtársak nem fogadják meg Rákosi elvtárs fi­gyelmeztetését, hanem azért, mert nem ismerik még azt. Ezekre a pél­dákra hivatkozni kell az értekezleten , és jobban megértik a népnevelők, mennyire az ő életükről volt szó a kongresszuson. A pártszervezeteknek, a népnevelők­nek sokkal többet kell foglalkozniok a pártonkívüliekkel. Erről is határo­zatot hozott a kongresszus p rasztokhoz, húzódoztak a felvilágosító munkától. A csoport látta ennek ká­rát, mert bár jó gazdasági eredményt értek el, de a tszcs-fejlesztés során ebbe a csoportba mégsem léptek be annyian, mint amennyi kívülállót be lehetett volna vonni, ha a tagok nem fordítanak hátat a falunak és hírül viszik új életük szépségét, eredmé­nyeit. A Párt, Rákosi elvtárs helytállásra, áldozatvállalásra szólította fel népünket a kongresszu­son, hazánk és házunk, a béke meg­őrzése, erősítése érdekében. Rákosi elvtárs a kongresszusi nagygyűlésen azt mondotta: „... a jövőben is élen akarunk járni és példát akarunk mu­tatni áldozatban, fegyelemben, ön­tudatban, a munka és a béke frontján mindenütt, ahol küzdeni kell azért, hogy sokat szenvedett hazánk töret­lenül fejlődjön tovább, erős legyen, szabad, független, boldog és virágzó". A tavaszi munka mellett most a be­adás teljesítése az egyekiek, s különö­sen a kommunisták helytállásának próbaköve. Zsibók Béla elvtárs jól megállta a próbát: 600 százalékra tel­jesítette kötelezettségét, példáját meg kell ismertetni minden falubelivel. A község 80 százaléka teljesítette eddig második félévi gabonabegyűjtési elő­irányzatát, de ha mindenki megérti, hogy a beadás a haza iránti köteles­ség, hamar elérhető a 100 százalék, sőt az előirányzat túlteljesítése is. A kongresszus hatalmas távlatokat nyitott népünk előtt. Az ötéves terv során megváltozik az ország képe, a 80 milliárdos beruházás nyomán gyárkémények erdeje nő ki a földből, öntözőcsatornák hosszú kilométerei viszik az életet, a termést adó vizet a tikkadt földekre. Boldog ország épül — ezt jelenti a 80 milliárd. Mit kap mindebből Egyek? A népnevelők erre a kérdésre büszkén válaszolhatnak a falubelieknek. Új gépállomást kap a falu, könnyebb lesz a fáradságos me­zei munka. Villanyfény ragyog a most még sötét utcákon. Eltűnnek a sáros utak is, ezer méter kövezett járda épül. Az ötéves terv során állatte­nyésztő-állomás létesül Egyeken, jó­vérű fajlovakat nevelnek majd a falu­ban. A Párt gondoskodása, a kon­gresszus határozatai megváltoztatják Egyeken is a dolgozók sorsát Mónus Antal könnyen kiegészít­hette jegyzeteit a helyi adatokkal Job­ban tudnak így agitálni a népnevelők, s felvilágosító szavukkal minden egyeki megtudhatja, mit kell tennie, mire szólítja fel a Párt, hogyan erő­sítheti a békét. H. L. erősítsük a Párt kapcsolatait a pártonkívüli dolgozókkal. Ne kövessék tehát az egyeki párt­tagok a III. alapszervezet „példáját”. Itt a népnevelőértekezletre bejövő ér­deklődő pártonkívülieket valósággal f­elzavarták, mert ők „nem népneve­lők". Hosszú hónapok óta alig volt ebben a szervezetben tagjelöltfelvétel. Egy-egy új tagjelölt, szinte fehér holló-számba megy. Ugyanígy „csiga­héjba húzódtak" sokan a „Sztaha­­nov”-tszcs tagjai közül is. Nem szí­vesen jártak az egyénileg dolgozó­ra­ SZABAD NÉP PÉNTEK, 1951. MÁRCIUS 1. Az 1848-as sajtószabadság megszületésének évfordulóján felavatták az egyéves újságíró-iskolát Március 15-én délelőtt tartották meg a magyar újságírók hagyomá­nyos szabadságünnepüket a gellérthe­gyi újságíró-iskola épületében. Az ün­nep keretében avatták fel a most megnyíló újságíró-iskolát. Az ünnepséget Vadász Ferenc elv­társ, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének főtitkára nyitotta meg. Üdvözölte a jelenlevő Dobi Istvánt, a minisztertanács elnökét, a Magyar Dolgozók Pártja Központi Vezetőségé­nek megjelent tagjait, Jánosi Ferenc elvtársat, a népművelési miniszter első helyettesét és a megjelent lap­szerkesztőket. Ezután Mihályfi Ernő népművelési miniszterhelyettes mondott ünnepi be­szédet. — A cenzúra eltörlésének, a már­ciusi ifjúság forradalmi fellépésének és győzelmének idei­ évfordulóját —­­kezdte beszédét Mihályfi Ernő —, az­zal ünnepeljük, hogy megnyitjuk az újságíró ifjúság iskoláját, az első tan­folyamot, amely a népi demokráciánk­ban újjászületett magyar sajtónak új újságírógenerációt fog nevelni. Így kötjük össze a múltat a jövővel, ha­ladó hagyományainkat jövendő cél­jainkkal. Ezután az iskola hallgatóságának társadalmi összetételéről beszélt. El­mondotta, hogy az ország minden részéből 110 fia­tal jött el az iskolára tanulni. Kö­zülük 62 munkás-, 29 pedig dol­gozó parasztszármazású. Ezután arról beszélt, hogyan vásá­rolta meg a múltban az uralkodó­osztály a sajtót, majd rámutatott, hogy a világ másik felén még ma is azok a sajtóviszonyok, amelyek a fel­­szabadulás előtt Horthyék Magyar­­országán uralkodtak. Ezekre a viszonyokra jellemző, hogy az amerikai burzsoá sajtó a keres­kedelmi hirdetésekért hárommil­­liárd dollárt kap évente és ezért­­ az összegért teljes mértékben alá­rendeli magát az amerikai Gyár­iparosok Országos Szövetségének. Ez a Szövetség irányítja a sajtót és ez az irányítás nem esik nehezére, tekintettel arra, hogy az újságok tu­lajdonosai maguk is nagykapitalisták, akiknek osztályérdekük, hogy a népet bolondítsák, lapjaikon keresztül meg­hamisítsák az igazságot. — A sajtószabadság 1848. március 15-i megszületésének, a gyűlölt cen­zúra eltörlésének évfordulóját ünne­peljük ma — folytatta —, de ünnepel­jük a mi igazi sajtószabadságunkat is, amit az a nap hozott m­eg, amely befejezte 1848. félbehagyott és elbukott művét, meghozta a teljes szabadságot és utat nyitott a szocializmus felé. Március 15-én hálatelt szívvel gondolunk április 4-re, felszabadu­lásunk évfordulójára, s a Szovjet­unió dicsőséges és győzelmes had­seregére, amely a nép szabadsá­gával együtt meghozta a sajtó szabadságát is. — Rákosi Mátyás bölcs tanításait — mondotta — megfogadta a magyar sajtó. Véget vetett az addig elburján­zott szenzációhajhászásnak. Megszüle­tett az újhangú, felelősségteljes, a szocializmus építésében minden erejé­vel részvevő magyar sajtó, amelynek olvasótábora, példányszáma minden múltbéli elképzelést felülmúl. — A magyar sajtó fejlődése útján — fejezte be beszédét — nagy lépés ez a ma megnyílt iskola amelynek felállításáért valamennyi magyar új­ságíró nevében a Magyar Dolgozók Pártjának és Népköztársaságunk kor­mányának mondok köszönetet. Az iskola hallgatói, a megjelent vendégekkel együtt nagy tapssal kö­szöntötték a Pártot és Rákosi Mátyás elvtársat, majd Komját Irén elvtárs­nő, az iskola igazgatója mondott be­szédet. — Az újságírói munka is becsület és dicsőség dolga lett, és sokszor­ hősi tett — mondotta. — Gondoljunk Rózsa Ferencre, Fucsikra, Gabriel Pé­­rire és mindazokra, akik a fasizmus elleni harcban életükkel és halálukkal egyaránt szolgálták meggyőződésük propagandáját. Gondoljunk a szovjet újságírók ezreire, akik sokszor életük állandó veszélyeztetésével végezték nagyszerű munkájukat. A továbbiakban hangsúlyozta, hogy a hallgatóknak az eszmei, politikai oktatás és nevelés mellett el kell sa­­játítaniuk az újságírás sajátos mes­terségét és művészetét. Ezután a hallgatók nevében Simkó Magda elvtársnő mondott köszönetet a Pártnak és a kormánynak azért a lehetőségért, amelyet az újságíró-isko­lával a fiatal újságírójelöltek számára megteremtett. A hallgatók nevében fo­gadalmat tett a jó tanulásra. A szovjet tudomány a nép szolgálatában V. P. Nyikityin elvtárs előadása a Magyar Tudományos Akadémia ünnepi ülésén A Magyar Tudományos Akadémia a Magyar-Szovjet Barátság írónapja alkalmából ünnepi ülést rendezett, amelyen Vaszilij Petrovics Nyikityin elvtárs, akadémikus „A szovjet tudo­mány a nép szolgálatában" címmel előadást tartott. Az alábbiakban rész­leteket közlünk Nyikityin elvtárs elő­adásából: — 1918 januárjában a nagy Lenin ezt mondotta: „Azelőtt az emberi agy, az emberi lángelme csak azért alkotott, hogy egyeseknek biztosítsa a technika és kultúra minden áldá­sát, másokat pedig megfosszon a leg­szükségesebbtől — a művelődéstől és a fejlődéstől. Most a technika minden csodája, a kultúra minden vívmánya az egész nép tulajdonába megy át." — A szovjet tudomány valóban népi tudomány. Ez a lényege, ez fö­lényének forrása a haldokló kapita­lista világ népellenes, néptől távol­álló tudományával szemben. A szov­jet tudós magasztos hivatása, hogy együtt haladjon a néppel, meggyőző­déssel és igazsággal szolgálja a né­pet. A szovjet tudós társadalmi, álla­­mi tényező, tevékenyen és öntudatosan részt vesz azoknak a nagyszerű átalakító ter­veknek a megvalósításában, amelye­ket Lenin és Sztálin lángelméje je­lölt meg.­­ A szovjet tudósok tettekkel igye­keztek bebizonyítani, hogy méltók a nép gondoskodására és bizalmára, arra törekedtek, hogy becsülettel tel­jesítsék azt a feladatot, amelyet a nagy Sztálin tűzött eléjük: a közel­jövőben nemcsak utolérni, hanem túl is szárnyalni a külföld tudományos eredményeit. Tudományunknak e tör­ténelmi feladat megoldásában elért sikereit szemléltetően bizonyítja, hogy a szovjet tudósok felfedezték az atomenergia és az atomfegyverek gyártásának titkát Az atomenergia, amelyet az imperia­lizmus gengszterei monopolisztikusan akartak felhasználni, most már a béke, a haladás, a szocializmus fegy­vere. 1941 -től 1949-ig több ezer kiváló tu­dós kapta meg a Sztálin-díjat. Az 1949-es év tudományos eredményei között Ambarcumján és Markarján az asztrofizika területén újabb típusú csillagcsoportot fedeztek fel. Pav­ Iovszkij akadémikus a parazitológia területén végzett alapvető munkát, amely óriási jelentőségű sok fertőző betegség megelőzésében. Bogoraz a plasztikai sebészet területén végzett merészen új kutatómunkát. Különösen említésre méltó a tudós Lepesinszkája asszony munkája, amelyet a Sztálin­­díj I. fokozatával­­ jutalmaztak. A munka címe: „A sejtek eredete az élő anyagból és az élő anyag szerepe a szervezetben." Lepesinszkája a dialek­tikus materializmus tanítását követte és tudományos kollektívájának több­éves kutatómunkája alapján teljes egészében megdöntötte Virchow tudo­mányellenes, dogmatikus sejtelméletét, amely a reakciós weiszmannizmus egyik alapvető tétele. A szovjet tudó­sok valóban világraszóló felfedezést tettek: bebizonyították, hogy a szervezetben nemcsak a sejtek rendelkeznek az élet sajátosságai­­val, hanem a sejtnélküli élő anyag is, amely megfelelő körülmények között képes sejtté fejlődni Ezzel újabb távlatok nyíltak a fajok kialakulása rendkívül finom mecha­nizmusának megismerésében. Nyikityin elvtárs ezután rámutatott arra: a szovjet tudomány újító jellegét a szocialista társadalom légköre, megál­líthatatlan előrehaladása teremti meg. A szovjet tudósok bátor felfedezéseinek gránitalapja a marxista-leninista el­mélet. — A szovjet tudósok példaképe, leg­főbb irányítója — mondotta — a nagy Sztálint, ő vezette Micsurin ma­terialista biológiai tanítását, a szé­les, alkotó, szocialista útra, ő kez­deményezte a Pavlov tanairól szóló vitát, a nyelvtudomány kérdéseiről írt zseniális munkái mérföldkövek a szov­jet és nemzetközi tudomány történe­,­tében. Részletesen ismertette Nyikityin elv­társ, milyen elszakíthatatlan kapcsolatban áll a szovjet tudomány az élettel és gya­­korlattal. Az első ötéves terv idején már nem­csak a dolgozószoba és laboratórium volt a tudósok „munkahelye”, hanem az építkezések, a kolhozföldek is. Ez az együttműködés megtermékenyí­tette a tudományos munkát. A le­­ningrádi üzemekben 1949 elején a fé­mek 15—20 százalékát olvasztották gyorsolvasztási módszerrel — ez a szám ma 65—70 százalékra nőtt. A gyakorlattal szorosan egybeforrott tu­dományos munkának döntő érdeme van a bányák nagyfokú gépesítésé­ben. Egyre szélesebb körben alkal­mazzák a szovjet gépszerkesztők bá­nyakombájnjait, amelyek a legjobbak a világon s egyszerre végzik a szén­fejtés, réselés és rakodás munkáját. Új, nagytermelékenységű gépeket szer­kesztettek, amelyek az építkezésnél, rakodómunkáknál, az erdőkitermelés­ben pótolják a kézi munkát. Nincs messze az idő, amikor a szakképzettséget nem kívánó fizi­kai munka csak a múlt emléke­ként fog élni országunkban. — A tudomány és a termelés em­bereinek baráti együttműködése nem­csak műszaki és gazdasági szem­pontból nagyjelentőségű. Szervesen összefügg a sztahanovista­ mozgalom­­mal és egyik oldala annak a folya­matnak, amely a szellemi és fizikai munka közti ellentétek leküzdéséhez vezet. Ma már mindennapos jelenség, hogy sztahánovisták, élenjáró kolhoz­parasztok előadást tartanak a főis­kolákon, a termelés újítói részt vesznek a tudományos intézetek munkájában. A sztahánovista­ mozgalom ma már új, magasabb fokra emelkedett az iparban: az egyéni és csoportos szta­­hánovista-munkáról rátérnek a szta­hánov­ista­ műhelyek és üzemek mun­kájára. A tudománynak és a terme­lésben közvetlenül dolgozóknak ez a szoros kapcsolata, a tapasztalatok el­terjesztése nemcsak a termelékenysé­get emeli, hanem a munkások és kol­hozparasztok tömegének műszaki-kul­turális színvonala emelésével köze­lebb jutunk a kommunizmushoz . A szovjet tudománynak, mint népi tudománynak sajátosságai lehe­tővé tették a tudományos munka új módszerének és szervezési formáinak, az új erkölcsi arculatú tudósnak a kialakulását. A szovjet tudomány fejlődésének alapja a szocialista terv. Egyes tudósok szétforgácsolt erőfe­szítései helyébe a tudományos kol­lektívák egymással összefüggő, cél­irányos tevékenysége lépett. Egyedül a Szovjetunió Tudományos Akadémiá­jának rendszerében több, mint 200 kutatóintézet, laboratórium és kutató­állomás működik, több tízezer tudo­mányos munkatárssal. Rámutatott Nyikityin elvtárs a kri­tika szabadságának döntő szerepére a tudomány fejlődésében. A kritika leg­­életerősebb formája — mondotta —, amelyre a Párt és Sztálin elvtárs is rámutatott, a szabad, alkotó vita. — A kommunizmus anyagi alapjai­nak megteremtése során a szovjet tudomány szerepe mérhetetlenül meg­nőtt és a továbbiakban még jobban fog növekedni. Valóságunkban már világosan kirajzolódnak a kommuniz­mus körvonalai. A szovjet kormány nemrégen határozatot fogadott el ha­talmas villanyerőművek építéséről a Volgán, a Dnyeperen, a türkmén fő­csatorna, a délukrajnai és északkrími csatorna építéséről. A nép ezeket az építkezéseket a kommunizmus építkezéseinek ne­­vezte el. Erről nem lehet közönyösen beszélni. Hiszen arról van szó, hogy megszün­tetjük az aszályt. 25 millió hektárnál nagyobb területet fogunk öntözni és vízzel elárasztani, ami két világrész, Európa és Ázsia földrajzi körülmé­nyeinek megváltozását idézi elő. Ar­ról van szó, hogy mérhetetlenül megnöveljük energiaforrásainkat és ezzel lehetővé válik, hogy az elektro­mosságot nemcsak az iparban, ha­nem a mezőgazdasági termelésben is a legszélesebb területen alkalmazzuk.­­ A szovjet tudósok előtt érdek­­feszítő, lenyűgöző alkotómunka be­láthatatlan távlatai nyílnak meg. Óriási elméleti és gyakorlati jelentő­ségű problémák merülnek fel, ame­lyeknek nagyarányú kidolgozásához már számos tudományos kutató in­tézetünk és főiskolánk hozzáfogott, élükön a Szovjetunió Tudományos Akadémiájával. A szovjet, tudományos élet minden munkáját a béke és az alkotás szelleme hatja át. A béke­­ a legnagyobb érték, a­­civi­lizáció továbbhaladásának feltétele, az emberi gondolat újabb diadalainak záloga. És most ez ellen térnek a leggonoszabb ellenségek, akiket a tu­domány valaha is számontartott, több­­évszázados története során. Philipp Morrison, az ismert fizikus találó ki­fejezése szerint az amerikai imperialis­ták a tudományt, egy újabb, még szörnyűbb háború fegyverkovácsává akarják tenni. Az imperialista agresz­­szorok útjában azonban ott áll a béke híveinek világmozgalma, amely­nek soraiban örömmel látjuk a haladó külföldi tudomány képviselőit is, élü­kön Frederic Joliot-Curievel. — A szovjet tudósok — mondotta befejezésül Nyikityin elvtárs — tet­tekkel harcolnak a békéért. Valameny­­nyien aláírták a történelmi jelentő­ségű stockholmi békefelhívást. Fá­radhatatlanul dolgoznak szeretett né­pükért, s minden erejüket a szocialista haza erejének és dicsőségének növelé­sére szentelik, híven teljesítik köteles­ségüket a békéért, a szabadságért és a szocializmusért harcoló egész dol­gozó emberiség iránt Baranov elvtárs előadása Pavel Alekszandrovics Baranov professzor, a Szovjetunió Tudományos Akadémiájának levelező tagja, az Agrártudományi Egyetem dísztermé­ben előadást tartott „A micsurini bio­lógia a stockholmi VII Nemzetközi Botanikai Kongresszuson" címmel. Előadásában elmondotta, hogy a kongresszuson a morganista tudósok támadni igyekeztek az élenjáró mi­csurini biológiát. A szovjet küldöttek azonban eredményeikkel bizonyították, hogy az idealista áltudománnyal szemben a micsurini biológia nem csupán a tényeket állapítja meg, ha­nem a jelenségek elméleti magyaráza­tával viszi előre a fejlődéstan tudo­mányát. — Meggyőződésem — mondotta be­fejezőül —, hogy Magyarországon, ahol a micsurini elvek termékeny ta­lajra találtak, igen értékes eredmé­nyek fognak születni.

Next