Népszabadság, 2007. augusztus (65. évfolyam, 178-203. szám)

2007-08-01 / 178. szám

Szeméthegy a Szigeten Htokban hordták el Illegális hulladéklerakó került elő a Sziget Fesztivál helyszínén. A rendőrség vizsgá­lódik. Nem tudni, ha öt éve folyamatosan bontják le és szállítják el a tízezer köbmé­teres szemétdombot, miért csak most ér­tesültek róla a hatóságok. 21. oldal Olaszországban vásárolt a Mól Finomítót Mantovából A Mól közel 200 milliárd forintért Észak- Olaszországban vásárol magának olajfi­nomítót. Ezzel ma már mintha harapófo­gó venné körül a rá pályázó osztrák OMV schwechati egységét. 14. oldal Az elidegenedés rendezője Meghalt Antonioni Ingmar Bergman hétfői halálála után néhány órával újabb legendás képírómes­ter távozott az élők sorából: Michelangelo Antonioni, csaknem 95 évesen. 10. oldal Fotó: MTI/AP/Wehrle Ifjú titánok a hazai divatpiacon Je suis belle Manapság külföldön reneszánszukat élik a dizájner duók. A Moholy-Nagy Művé­szeti Egyetem mostani végzősei között is felbukkant egy ígéretes páros, akik „Je suis belle” márkanéven forgalmaznak kö­zösen megálmodott modelleket. 20. oldal Csángó takarító, maláj mérnök Százezer feketemunkás Szakértők a gazdaság egészében 25-30 szá­zalékosra becsülik a feketemunka arányát, a külföldiekét pedig az összes feketemun­ka 15-20 százalékára. Egy friss felmérés szerint a külföldiek 66 százaléka magyar nemzetiségű, csaknem 90 százalékuk a szomszédos országokból érkezik. 2. oldal Diploma-különkiadás Pótfelvételi lehetőségek Több mint száz újabb pótfelvételi lehető­séget közlünk csütörtöki lapszámunkban megjelenő Diploma-különkiadásunkban. Ezek többsége hagyományos egyetemi szintű kiegészítő képzés, amelyekre most utoljára lehet jelentkezni. Jövőre ilyen oktatási formák már nem indulnak. Mai mellékletünk: Kerékvilág 16., 17. oldal Leszerel a brit hadsereg Észak-Írországban S. Takács András London Észak-Írországban tegnap éjféltől a az északír rendőrség gyakorolja a ka­tonai funkciókat, s nem a brit hadse­reg, ahogyan az elmúlt harmincnyolc éven át. A brit csapatok 1969-ben ér­keztek az országba, mert a katoliku­sok és a protestánsok közötti konf­liktus tarthatatlan állapotokat ger­jesztett az utcákon. 1972-ben, amikor a legveszélyesebbnek ítélték a hely­zetet, London 27 ezer katonát állo­­másoztatott ott. Az elmúlt csaknem négy évtizedben több mint 751 kato­na halt meg. Az erőszaknak az vetett véget, hogy 1997-ben az IRA (ír Köz­­társasági Hadsereg) nevű gerillacso­port fegyverszünetet hirdetett. Eb­ben az évben halt meg az utolsó brit katona, Stephen Restorick, akit egy ellenőrzőponton lőttek le. A békefo­lyamat az 1998-ban megkötött nagy­pénteki békeegyezséggel vette kez­detét. Idén májusban közös kor­mányt alakítottak az észak-írországi protestáns és katolikus közösség po­litikai képviseletei, hivatalosan is vé­get vetve a több évtizedes felekezeti vérontásnak. Ötezer brit katona egyébként továbbra is a határokon belül marad, de nem kapnak helyi feladatot, hanem külföldi bevetések­re képzik ki őket. Sokan bizalmatlanok a rendőrség­gel szemben. A Demokrata Unio­­nista Párt képviselője, Jeffrey Donaldson szerint a mai politikai fo­lyamatoknak nyoma sem lenne a brit hadsereg nélkül, és ha a béke „meg­törik”, a katonai jelenlétet növelni kell. - Remélhetőleg erre nem kerül sor - tette hozzá. - Nehéz volt évekig együtt élni a brit katonák bosszantásával - mond­ta egy bolttulajdonos -, örülök, hogy eltűnnek. Egy ír nyugdíjas szerint az emberek most a békefolyamat hasz­nát élvezik. - Semmi okot nem látok arra, hogy visszatérjünk a múlthoz. Egy fiú testvére, akit brit katonák lőt­tek le tisztázatlan körülmények kö­zött, nem felejt. - Ami történt, ve­lünk marad életünk végéig. Az ír katolikus közösség emléktáblája az észak-írországi Armag külvárosában. A képeken a katolikus-protestáns összecsapások civil áldozatai Fotó: Reuters - Andrew Paton Új atomerőmű épülhet 2020 után Magyarországon Immár a gazdasági tárca szerint is elkerülhetetlen, hogy 2020- tól új atomerőmű épüljön Ma­gyarországon. Igaz, kisebbre és szabályozhatóbbra számítanak. A lehetséges magánberuházók éberen várnak a pillanatra. Marnitz István A gazdasági tárca jelenlegi elképze­lései szerint 2020-tól szükség lesz új atomerőmű építésére az országban - fogalmazott kérdésünkre Fels­­mann Balázs, a Gazdasági és Közle­kedési Minisztérium szakállamtitká­ra. Úgy vélte, hogy lehetnének más változatok is - például az árambeho­zatal vagy a fosszilis energiahordo­zók (szén, gáz) -, de az drágább ára­mot eredményezne, illetve egyéb problémákat is okozna. Korábban a tárca - SZDSZ-hez kötődő - elöljárói a lehetőséget még csak „egy vizsgá­landó opciónak” nevezték, és a most „társadalmi vitán” lévő országos energiapolitikai koncepció is hason­lóképpen fogalmaz. A szocialista párt és az ellenzék igenje már eddig is borítékolható volt. Vagyis a parla­ment - néhány, valamennyi pártban kisebbségben lévő környezetvédő kivételével - valószínűleg egyhan­gúlag támogatna egy 10-15 év múlva kezdődő új atomerőmű-építést. Az mindenesetre biztosnak lát­szik, hogy jelentkező akadna a mun­kára. Tegnap a Világgazdaság a né­met Süddeutsche Zeitungot idézve arról írt: a német E.ON és RWE „partnerhálózatot” hozna létre a ré­gióban egy 2020 körül kezdődő atomerőmű-építésre. Bakács István, az E.ON Hungária igazgatósági tag­ja lapunknak az RWE-vel - verseny­társakkal - való együttműködés le­hetőségét újságírói spekulációnak nevezte. Hozzáfűzte: az E.ON való­ban foglalkozik a térségbeli atom­erőmű-építési lehetőségekkel, de Magyarország egyelőre nincs az ér­deklődésük homlokterében, tekint­ve hogy a kérdés nálunk egyelőre nem aktuális. Új... folytatás a 13. oldalon Áron alul vinnék a MÁV Cargót A nagy szakmai befektetők kiszorulhatnak a versenyből - Csak egy ajánlat érte el a kormány várakozását Kapitány Szabó Attila Tucatnyi kérője közül csupán egy adná meg a várt 80 milliárd forintot a MÁV Cargo privatizációs tende­rén. A biztos befutónak tartott Deutsche Bahn (DB) kieshet, nagy esélyes lesz viszont egy román ma­gánvasút. A Fidesz az árufuvarozó cég eladásának leállítását követeli. Nagy lesz a lemorzsolódás a MÁV Cargo Zrt. privatizációs ten­derén. A 30 milliárd forint alaptőké­jű, 47 millió tonnás tavalyi szállítási teljesítményével a magyar vasúti fu­varpiacon 82-83 százalékos részese­dést magáénak mondó cég eladása az év privatizációs története lehet - jelenleg más, ilyen jelentőségű álla­mi eladás nincs a láthatáron. A cég megvásárlására 12 befektető jelent­kezett, ám közülük legalább hétnek - az árajánlatok és a szakmai prog­ramok értékelése után - augusztus közepén biztosan útilaput kötnek a talpára. Köztük előreláthatólag olyan szakmai befektetőknek is, aki­ket korábban a nagy esélyesek kö­zött emlegettek. A legnagyobb vesztesnek egyelő­re a Deutsche Bahn látszik. Értesü­lésünk szerint a favoritok közé so­rolt német állami vasúttársaság már a rajtot elrontotta. A júliusi határ­időre beadott 44 milliárd forintos árajánlata messze a leggyengébb a mezőnyben. Ami nem csak azért furcsa, mert a DB erejéből ennél jobb ajánlatra is futná. Visszafogott szereplését érthetetlenné teszi, hogy a MÁV a privatizációs tender kiírásában egyértelművé tette: áru­fuvarozó cége értékesítésénél az egyik legfontosabb szempontnak a vételár maximalizálását tekinti. Azt pedig a korábbi hivatalos közlések­ből is tudni lehetett, hogy a gazda­sági és a pénzügyi tárca is legalább 80 milliárd forintot remél a MÁV Cargo eladásából. Az alapinformációk azonban lát­szólag nem csak a Deutsche Bank il­letékeseinek a figyelmét kerülték el. A német vasútnál csak valamivel van jobb helyzetben a szintén esé­lyesnek tartott CFR Marfa. A román állami vasút - a hírek szerint hama­rosan eladósorba kerülő - árufuva­rozó vállalkozása első nekifutásra 46,5 milliárd forintos ajánlatot tett. Ami - ahogy a német társaság ese­tében, úgy itt is - kevésnek látszik ahhoz, hogy a magyar privatizációs tender tárgyalásos szakaszán részt vevő, legfeljebb öt pályázó közé ke­rüljön. Áron... folytatás a 15. oldalon 06 40 24 84 24 www.citibank.hu Megálmodni. Megvalósítani. HIRDETÉS citibank ',illslJkva"5ral

Next