Népszabadság, 2011. február (69. évfolyam, 26-49. szám)

2011-02-14 / 37. szám

Derdák Tibor szociológus Elhagyott szegények Magyarországon jó néhány helyen szük­ség van közfürdőkre és mosodákra, hogy az embereknek legyen hol fürdeni és ki­mosni a ruhájukat - így beszél lapunknak adott interjújában Derdák Tibor szocioló­gus, aki az életét tette arra, hogy remény­telen helyzetben lévő cigány embereken segítsen tanítással, életvezetéssel. Ő már lemondott az államról, szerinte az egyhá­zak és a civil szervezetek felé kell fordulni, nincs más remény. 4. oldal Önkormányzati átalakítás Bizonytalan tervek Az önkormányzati rendszer átalakítására készül a kormány, de a részletekről még keveset tudni. Az viszont tény, hogy a Fi­desz ma sok mindent másként lát, mint el­lenzékben, így nem tabukérdés többé a kis önkormányzatok megszüntetése és a tár­sulási kötelezettség előírása sem. 2. oldal Alkotmányozás Ellenzéki feltételek Az MSZP csak feltételekkel tér vissza az alkotmányozáshoz - döntött a párt a va­sárnapi frakcióülésen. A szocialisták er­ről törvényjavaslatot nyújtanak be a par­lamentben. Az LMP ugyancsak garanciá­kat vár a Fidesztől ahhoz, hogy ismét részt vegyen az alkotmányozásban. 3. oldal Az elmaradt Kossuth-díjas Kézdy György 75 éves Az elmaradt Kossuth-díj fáj, de nem érde­kel - mondja lapunknak a 75 éves Kézdy György színész, akit ötször terjesztettek fel az elismerésre, de mindig eltűnt a je­lölés. Sohasem rejtette véka alá a vélemé­nyét, de nem politizál nyilvánosan, mert nem ért hozzá. Amit közölni akar a világ­gal, az hallható az önálló estjén. 18. oldal Born Free-jelentések Állatkerti borzalmak Fliába született uniós irányelv az állatker­tekre, az intézmények zöme nem tartja be ezeket az előírásokat - állítja idei jelenté­sében a Szabadnak született (Born Free) nevű állatvédő szervezet. Az állatkertek működését roppant kritikus szemmel fi­gyelő Born Free országjelentéseket készí­tett, s több kertet is bezáratna az ott ta­pasztalt borzalmak miatt. Magyarorszá­gon jobbak lettek az állatok életkörülmé­nyei. 14. oldal Egy világpolgár klubtulajdonos Halad a futballkaraván Martin Scorsese diáktársa volt New York­ban, a rendezői szakon. Jogász, ingatlan­befektető, a Honvéd tulajdonosa. George F. Hemingway szerteágazó pályája azt bi­zonyítja, valóban az élet a legnagyobb ren­dező. A világpolgár klubtulajdonos sze­rint amúgy a hazai futballkaraván, ha las­san is, de halad. 16. oldal TUDOMÁNY - TECHNIKA: 14. OLDAL Kacskaringós útdíj Sztráda kilométerenként hat forintért személyautóval, motorkerékpárral Orbán Viktor kormánya magáévá tette elődje ter­veit: kapuk nélkül ugyan, de a megtett úttal arányos sztrádadíjak bevezetése el­döntött kérdés. Csak az átál­lás időpontjáról kell határoz­ni, és arról, ki legyen a gazdá­ja a több tízmilliárd forin­tos beruházásnak. Megszer­zéséért a fejlesztési, a nem­zetgazdasági, a közigazga­tási és a belügyi tárca egy­aránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mond­ták, az új rendszert „az autós­­társadalom kétharmada tá­mogatja”. Kilométerenként nettó hat forint­­ 2009-es ára­kon számolva ennyivel sarcol­­nák meg az autópályákon sze­mélygépkocsival, motorke­rékpárral közlekedőket. Elv­ben csak néhány fillérrel töb­bet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rend­szerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés ta­lán 2013-2014-es indulását követően elsőként a négy­napos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matri­­ca szűnne meg. Újabb egy­két év elteltével, valamikor 2017-2018 táján a havi cím­ke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani. Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a 2009-es nettó hat forint az új, elektronikus díjrend­szer bekapcsolásakor már nem hat forint lesz­­ ér­téke a rendszer üzembe állí­tásának egyelőre bizony­talan időpontjától függően akár nyolc vagy tíz forint is lehet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Gödöllőről az M3-as autópályán személy­­gépkocsival fővárosi munka­helyükre tartó autósok alkal­manként legkevesebb mint­egy 120-160 forintot fizet­nek majd a sztrádahasznála­tért az új díjrendszer kiépí­tését és a matricás díjfizetés megszüntetését követően. Ez az összeg azonban csak egy útra szól, így aki Gödöllőről személyautóval jár munká­ba, naponta 240-320, havon­ta 4800-6400, egy évre pedig akár 57,6-76,8 ezer forintot is fizethet az M3-as használa­táért­­ a forgalmi adó nélkül. Részletek a 10. oldalon » Sokkal többért keringhetünk Fotó: Sopronyi Gyula Élelmiszerválság fenyeget Az ENSZ élelmezésügyi szervezetének, a FAO-nak a februári jelentése szerint az élelmiszerár-index hét hónapja töretlenül emel­kedik, s immár túlszárnyal­ta a 2007-08-as, az eddi­gi legsúlyosabb válságidő­szak csúcsát is. A gondok nagyrészt a vi­szontagságos időjárásnak tulajdoníthatók: az ausztrá­liai, indonéziai és malájföldi esőzéseknek, áradásoknak, valamint az Egyesült Álla­mok mezőgazdasági öveze­tét sújtó szokatlanul erős téli viharoknak. Másrészt a múlt évi oroszországi szá­razság és tüzek okozta ter­méskiesés, a brazíliai Ama­zonas hatalmas vidékén fél évszázada nem tapasztalt szárazság is rontott a hely­zeten. S még lehet sorolni: Kí­na középső és északi részén október óta nem hullott ér­demi csapadék, ami kétsé­gessé teszi a termést, továb­bi magasságokba küldve a világ élelmiszertőzsdéin a jegyzéseket. Az árak elsza­badulásához vezetett: a piac előre beárazza, hogy a szá­razság miatt Kína feltételez­hetően jelentős gabonaim­portra szorul az idén (pedig az elkövetkező egy-másfél hónap még hozhatna annyi esőt, hogy a helyzet ne vál­jon drámaivá). Nemcsak az igen sze­szélyes természet löki egy­re feljebb az árakat, az ipar alapanyagigénye is növeli a hiányt. Részletek a 9. oldalon »

Next