Népszabadság, 2011. február (69. évfolyam, 26-49. szám)
2011-02-14 / 37. szám
Derdák Tibor szociológus Elhagyott szegények Magyarországon jó néhány helyen szükség van közfürdőkre és mosodákra, hogy az embereknek legyen hol fürdeni és kimosni a ruhájukat - így beszél lapunknak adott interjújában Derdák Tibor szociológus, aki az életét tette arra, hogy reménytelen helyzetben lévő cigány embereken segítsen tanítással, életvezetéssel. Ő már lemondott az államról, szerinte az egyházak és a civil szervezetek felé kell fordulni, nincs más remény. 4. oldal Önkormányzati átalakítás Bizonytalan tervek Az önkormányzati rendszer átalakítására készül a kormány, de a részletekről még keveset tudni. Az viszont tény, hogy a Fidesz ma sok mindent másként lát, mint ellenzékben, így nem tabukérdés többé a kis önkormányzatok megszüntetése és a társulási kötelezettség előírása sem. 2. oldal Alkotmányozás Ellenzéki feltételek Az MSZP csak feltételekkel tér vissza az alkotmányozáshoz - döntött a párt a vasárnapi frakcióülésen. A szocialisták erről törvényjavaslatot nyújtanak be a parlamentben. Az LMP ugyancsak garanciákat vár a Fidesztől ahhoz, hogy ismét részt vegyen az alkotmányozásban. 3. oldal Az elmaradt Kossuth-díjas Kézdy György 75 éves Az elmaradt Kossuth-díj fáj, de nem érdekel - mondja lapunknak a 75 éves Kézdy György színész, akit ötször terjesztettek fel az elismerésre, de mindig eltűnt a jelölés. Sohasem rejtette véka alá a véleményét, de nem politizál nyilvánosan, mert nem ért hozzá. Amit közölni akar a világgal, az hallható az önálló estjén. 18. oldal Born Free-jelentések Állatkerti borzalmak Fliába született uniós irányelv az állatkertekre, az intézmények zöme nem tartja be ezeket az előírásokat - állítja idei jelentésében a Szabadnak született (Born Free) nevű állatvédő szervezet. Az állatkertek működését roppant kritikus szemmel figyelő Born Free országjelentéseket készített, s több kertet is bezáratna az ott tapasztalt borzalmak miatt. Magyarországon jobbak lettek az állatok életkörülményei. 14. oldal Egy világpolgár klubtulajdonos Halad a futballkaraván Martin Scorsese diáktársa volt New Yorkban, a rendezői szakon. Jogász, ingatlanbefektető, a Honvéd tulajdonosa. George F. Hemingway szerteágazó pályája azt bizonyítja, valóban az élet a legnagyobb rendező. A világpolgár klubtulajdonos szerint amúgy a hazai futballkaraván, ha lassan is, de halad. 16. oldal TUDOMÁNY - TECHNIKA: 14. OLDAL Kacskaringós útdíj Sztráda kilométerenként hat forintért személyautóval, motorkerékpárral Orbán Viktor kormánya magáévá tette elődje terveit: kapuk nélkül ugyan, de a megtett úttal arányos sztrádadíjak bevezetése eldöntött kérdés. Csak az átállás időpontjáról kell határozni, és arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak. Megszerzéséért a fejlesztési, a nemzetgazdasági, a közigazgatási és a belügyi tárca egyaránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mondták, az új rendszert „az autóstársadalom kétharmada támogatja”. Kilométerenként nettó hat forint 2009-es árakon számolva ennyivel sarcolnák meg az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőket. Elvben csak néhány fillérrel többet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés talán 2013-2014-es indulását követően elsőként a négynapos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matrica szűnne meg. Újabb egykét év elteltével, valamikor 2017-2018 táján a havi címke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani. Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a 2009-es nettó hat forint az új, elektronikus díjrendszer bekapcsolásakor már nem hat forint lesz értéke a rendszer üzembe állításának egyelőre bizonytalan időpontjától függően akár nyolc vagy tíz forint is lehet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Gödöllőről az M3-as autópályán személygépkocsival fővárosi munkahelyükre tartó autósok alkalmanként legkevesebb mintegy 120-160 forintot fizetnek majd a sztrádahasználatért az új díjrendszer kiépítését és a matricás díjfizetés megszüntetését követően. Ez az összeg azonban csak egy útra szól, így aki Gödöllőről személyautóval jár munkába, naponta 240-320, havonta 4800-6400, egy évre pedig akár 57,6-76,8 ezer forintot is fizethet az M3-as használatáért a forgalmi adó nélkül. Részletek a 10. oldalon » Sokkal többért keringhetünk Fotó: Sopronyi Gyula Élelmiszerválság fenyeget Az ENSZ élelmezésügyi szervezetének, a FAO-nak a februári jelentése szerint az élelmiszerár-index hét hónapja töretlenül emelkedik, s immár túlszárnyalta a 2007-08-as, az eddigi legsúlyosabb válságidőszak csúcsát is. A gondok nagyrészt a viszontagságos időjárásnak tulajdoníthatók: az ausztráliai, indonéziai és malájföldi esőzéseknek, áradásoknak, valamint az Egyesült Államok mezőgazdasági övezetét sújtó szokatlanul erős téli viharoknak. Másrészt a múlt évi oroszországi szárazság és tüzek okozta terméskiesés, a brazíliai Amazonas hatalmas vidékén fél évszázada nem tapasztalt szárazság is rontott a helyzeten. S még lehet sorolni: Kína középső és északi részén október óta nem hullott érdemi csapadék, ami kétségessé teszi a termést, további magasságokba küldve a világ élelmiszertőzsdéin a jegyzéseket. Az árak elszabadulásához vezetett: a piac előre beárazza, hogy a szárazság miatt Kína feltételezhetően jelentős gabonaimportra szorul az idén (pedig az elkövetkező egy-másfél hónap még hozhatna annyi esőt, hogy a helyzet ne váljon drámaivá). Nemcsak az igen szeszélyes természet löki egyre feljebb az árakat, az ipar alapanyagigénye is növeli a hiányt. Részletek a 9. oldalon »