Munkás-Heti-Krónika, 1877 (5. évfolyam, 1–52. sz.)

1877-09-16 / 37. szám

37. szám. Egyes szám ara 5 kr. V. év tolva­ji Munkás-Heti-Króni Társadalmi és saraászati r­ epiac. A magyarországi munkások közlönye. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztőség és kiadóhivatal: dob-ntcza 67 sz., a hova minden pénzküldemény intézendő. Ke/.nanek vissza nem kirhietnek Hirdetmények: legolcsóbban­­cam­ittatnak. Budapest, 1877. szeptember 16-án. Előfizetési föltételek. Az egész 1877-ik évr. . . 2 frt. 40 kr. Félévre . . . .­­ „ 20 „ Negyedévre . . . „ 60 „ Egy hóra . ... „ 20 „ Az előfizetési pénzek legolcsóbban 5 kros postautalvány mellett küldhetők be. Az ez évben, valamint a mult év utolsó felében megjelent számok még mindig teljesen kaphatók. r Általános szoczialista­ kongresz­szus — Eredeti tudósítás. — Gent, szept. 10. A gyűlést megelőző demonstráczió a legimpozánsabb volt. Tegnap 9 órakor reggel néhány ezer genti szoczialista vo­­nult több vörös zászlóval a Pays-de-Waes-i pályaudvarhoz az antwerpeni küldöttek fogadtatására.­­ Miután az antwerpeni szoczialisták megérkeztek, a menet visszafelé a városon keresztül haladva, a Marché du Vendredh téren levő Van Artewelde»szobornál meg« állott, hol Verhaven elvtársunk lelke­­sedést keltett beszédet tartva, elso­­rolta Artewelde érdemeit, melyet 500 év előtt a nemesség, a papság és a­­ monarcha elleni küzdelmekben magáé­nak szerzett, s felszólította a jelenlevő­­ket e népember példáját az elnyomók elleni küzdelemben követni. Miután még a menet, mely idő­­közben körülbelül 10,000-re nőtt, az ál­­lampályához ment a megérkezetteket fogadni, a város legnépesebb utczáin keresztül, élén zeneszóval a gyűlés helyére, a „Mont-Parnasse"-be vonult. A roppant nagy terem nem volt képes a jelenvolt szoczialistáknak még csak felét sem befogadni. Tizenegy óra lehetett, a­midőn a menet a Mont Parnasse termébe gyűlt, a­hol Van B­e­v­e­r­e­n, a szervező­­bizottság egy tagja, a szónoki állványra lépve, körülbelül következőleg ü­dvö­­zölte a jelenlevő szoczialistákat: „Gent népe! A központi­ bizottság, a világ szoczialistái nevében üdvözöllek benne­­teket és köszönöm a ma tapasztalt magatartásokat. Mily óriási a különb­­ség a mi törekvéseink és a keleten lezajló történetek között. Itt a népek a szoczializmus zászlaja alá csoportosul­­nak, hogy a nyomasztó igát lerázza magáról, amott a kormányok zsarnok nyomása alatt a népeket látjuk egy­­mást marczangolni. —Melyik párt van áthatva a testvériség és béke érzeté­­től? a szoczialisztikus párt, a jövő pártja.Tisztelet tehát e pártnak ! — Gent polgárai! Tietek az érdem, hogy da­­czára elleneink botrányos ellenagitá­­czióinak, a vörös zászló alá csoporto­sultatok, daczára azon katholikus gyárosnak, azon római gróf nyomorult ellenműködésének, ki azt akarja, hogy Gent népe előtte meghajolják. Már évek óta kivántátok magatokat a papi uralom — melynek képviselője a római gróf,— befolyása alól kiszabadítani,de itt nem szabad megállnotok ! Kell hogy gyű­­léseinken, értekezleteinken és ünnepé­­lyeinken megjelenjetek; értekezleteink és gyűléseink tiszta fogalmat nyújtanak nektek elveinkről s azon czélokról, melyeket elérni óhajtunk. A Szónok ezután felszólítja a jelenlevőket a mel­lükön levő jelvények eltávolítására, mert ilyen jelvényeket adnak elleneink azoknak, kiket czéljaiknak akarnak meg­­nyerni. Van Beveren beszéde alkalmával Pécsről a következő lelkesedéssel foga­dott távirat érkezett: „A szabadságért, egyenlőségért és testvériségért, az el­nyomott emberiség felszabadításáért küzdő rettenthetlen vezérférfiaknak üdvözletünket. A pécsi elvtársak nevé­­ben: Fuchs Maier." Erre A u s e e 1 1 e elvtárs a gentiek nevében megható szavakban üdvözli a megérkezett küldötteket. Utal a német szoczialisták eredményeire s beszédét a következő szavakkal zárja: „Le a reakc­ióval! Éljen a szoczializ-­­mus!" Ezután Van Beveren elvtár­­sunk a gyűlést bezárja, miután a jelen­­levőket felszólította az este tartandó hangversenyen megjelenni, melynek tiszta jövedelme a kongresszus kiadá­­sainak fedezésére és az általános választási jog elérhetése czéljából létesítendő agitáczióra fog fordíttatni. Nyelvzavar. Ki ne ismerné a bábeli nyelvzavar regéjét ? A midőn az emberek — mondja a rege — egyesülve, egy nagy, kimagasló, minden országot belátó épület felállítására, „isten" a dolgozó nép nyelvét zavará össze, úgy, hogy nem értették meg többé egymást, műveket, abban hagyták és szétosz­lottak. Ez a rege — úgy mint más has­­onló rege — azon szükségből eredett, hogy megmagyarázzák a nyelvek sok­féleségét vagy értelmezték más magya­­rázati alap hiányából; a mindent kutató és felvilágosító tudomány azonban meg­mutatja, hogy épúgy mint az emberi­ség az állati mindenségből fejlődött, úgy fejlődtek a nyelvek is a kötetlen, formátlan, sokoldalú állati érzelem­­nyilvánulásokból, s csak lassan fejlőd­tek érthető gondolatkifejezésekké. De abban a regében ezen gondolat mindig igaz marad: érthetőség, szaba­tosság, a nyelv tisztasága és annak érthető alkalmazása a gondolattarta­lomra nézve okvetlen szükséges, ha azt akarjuk, hogy egy a társadalomban együttesen kezdeményezett mű sike­rüljön ; ha valaki azt zavarni, megaka­­dályozni, meghiúsítani akarja, az okvetlen előbb a nyelvet kisérelte meg zavarni vagy hamisítani, félre­értést belevonni; de a­ki azt elő akarja segíteni, az a hamisságot fölleplezi, a félreértést eltávolítja. Ilyen minden reformtörekvés, ha annak létesítésére az élő szó eszköze használtatik a tö­meggel szemben; ez bizonyos tekin­­tetben szintén a nyelvegyenlőségért való küzdelem , helyreigazítása a hamis, ferde, elcserélt kifejezéseknek. — — Munkaadó és munkavevő: e sza­vak köznyelven forognak és ezzel egy bizonyos eszmét kötnek össze, de ám micsodát! Munkaadó —ezen érte­lemben — az, a­ki maga m­­u­n­k­a­k­e­rülő, mások munkája után élő­­dik, és ezen másokat nevezik munka­vevőknek Roppant nyelvzavar ez. Munkavevőnek tehát azt nevezik, ki az éhség által kényszerítve munkáját ideadni kénytelen ; azt azonban, ki a munkát veszi és termékeit fogyasztja, munkaadónak nevezik. Honnan szár­­mazik ezen őrült, hazug nyelvszokás? vagy jobban mondva, mi czélra hasz­nálják ? Nem másra, mint a dolog igaz értelmének e­­­h­o­m­á­l­y­os­­ítására, alázatosságunk fentartás­­ára; mert, ha igaz, hogy az adó a vevő jóltevője, ugy ez amannak minden bizonynyal tisztelettel és köszönettel tartozik; miután bennünket, kik kény­­telenek vagy­unk munkánkat ideadni, munkavevőknek neveznek, oly kegye­letes helyzetbe vagy hangulatba hoz­nak, a­melyben okvetlen azon bő óha­junknak kell lenni, a tőzspolgárság osztályát, a „munkaadókat" jólétben fentartani. De nem ! Azon állítást nem kocz­­káztatják, hogy azon emberek adj­ák nekünk munkájukat és mi az ő munkájukat elfogadjuk, ezen ha­­zugság nagyon kézzelfogható volna, s ez ellen nem is kell küzdenünk, mi­vel azon hatalmaskodók a jóléttel egy­­bekötött semmittevést, mint nagy előnyt hirdetik és nyilvánosan büsz­­kélkednek vele a bámuló „nép" irigy­sége mellett. De mivel azon urak semmi esetre sem adják ide m­u­nká­j­u­ka­t, de egyáltalában nem is eszközölnek mun­­kát, mi értelme van tehát a „munka­adó" nevezetnek? Azon értelme­­k megbízásokat adnak van.

Next