Népszava, 1897 (25. évfolyam, 1–13. sz.)

1897-01-08 / 1. szám

al. összetévesztették a populus „Werbőczyanus -sal, egyszer a populus „Bánffyanus"-sal egyszer a nemes­ségül egyszer a „vállalkozókkal". Szaporítottak már­ a­ magyar törvények az egyén szabadságai a társadalom javára. Csakhogy a társadalmat, az ösz­szességet annak mindig egyes tényezőivel, egyes osz­tályával azonosították. Nem akarunk visszamenni a régi magyar jog­szervezetbe, a­mely elismerte, hogy mily fontos az emberre, ha nemcsak agyon nem k­­ik, hanem agyon nem is éheztetik és a mely korlátlan csereforgalmat csak az akkor még nagy értéket nem képviselő ingó vagyonra nézve ismert, míg a föld, ha nem is igaz­ságos mértékben, de mégis némileg a nép használa­tában volt és abból a nemesek, habár a tulajdonjo­got maguknak követelték is, a munkásparasztot ki nem becsülhették. Nem. Erre nem fogunk rámu­tatni, mert féktelen lárma fog kitörni a kapitalista társadalomban, hogy a „röghöz kötött jobbágyot" ő szabadította fel, hogy ő rombolta le a kasztok vár­falait, ő tette lehetővé, hogy mindenki maga ková­csolja meg sorsát. Nem akarjuk megkérdezni őket, hogy nemes szándékukban mily része volt a váro­sokban fölhalmozódó tőkének, a­melynek tulajdo­nosai alkalmat kerestek, hogy ledöntvén a magyar ősiségnek szorongató, de legalább a puszta életet megvédő falait, beronthassanak a ledőlt falak mö­gött kuporgó nép millióira és „szabad versenyben" üthessék agyon a védteleneket modern fegyverekkel. Nem érdeklődünk az után, hogy miért lelkesült a kapitalizmus annyira a parasztjavak szabad adás­veréséért és miért hallgatott el a lidercommissum­ok előtt? Még azt sem kérdezzük, hogy a kapitalizmus börtön és rendőrállama mért nem­ hagyta az úrbéres parasztoknak szabadjukra az úrbéri megváltást, ha­nem a közjó szempontjából beavatkozott és — meg­nyirbálva az annyira féltett személyes szabadságot, kényszerűen kimondotta a megváltást, előlegezte a földművesnek a váltságösszeget és kivetette azt ál­lami adó alakjában és odaadta kötvények alakjában a nemességnek. Nem keressük, hogy ennek mi volt az oka. Lelkesedés volt-e az emberi szabadságért vagy „befektetés" kellett a bankároknak, vagy jára­dék a nemességnek? Ez okokat nem keressük. Tény azonban az, hogy az úgynevezett „közjó" szempontjából kisajá­tították a nemesek szent tulajdonát, megkényszerí­tették a „személyes szabadságot" és közadót vetettek ki — nem a katonaságért, nem a börtönökért — hanem a milliók kedvéért. Legalább úgy mondották. De nézzük meg, hogy váljon azóta feltétlenül respektálta-e az állam az oly magasra tartott és az emberiség boldogságára okvetlenül szükséges magán­tulajdont ? Vájjon akkor is „szent" volt a ma­gántulajdon, amidőn az uralkodó osztályok érdekéről volt szó? Vájjon annyira vitték-e a személyes sza­badság, a szabad verseny, a féktel­en individualizmus az egyéni akarat szilaj­ságának elvét, hogy alatta összeroppant az uralkodó osztály hatalmi szervezete? Vájjon megengedte-e a kapitalizmus, hogy egy elv kedvéért, bármily nagy és „szent" legyen is az, ösz­szedőljön az osztályállam? Nem, azt azóta sem tűrte, sem pedig soha megtűrni nem fogja! A „szent" tulajdon nem szent többé, ha a hatalmon lévők egyéni érdekeiről vagy hatalmi szervezetükről van szó. Ha szüksége van a föld urának arra, hogy a víz birtokát el ne öntse, akkor kényszerítheti az ösz­szes szomszédokat, hogy belépjenek az ármentesítő társulatba és az árvizszabályozás költsége a tulajdo­nosok akarata nélkül földjüket erheli Ugyanigy terhelik a földbirtokot az öntözés és vizlecsapolás­­ költségeivel. (L. 1885. évi 23. t.-cz.) Midőn tehát arról van szó, hogy a föld ura jövedelmét a viz el ne öntse, akkor megterheltetik és megszoríttatik a magántulajdon. Nehogy azonban ezzel a joggal a nép is élhessen, a törvény az ár­mentesítő társulat megalakitását a kat. holdak mennyiségétől teszi függővé és igy ez a törvény is a földesurak osztá­lyának törvényévé válik. Ugyanígy szorítja meg az ál­am a „szent" ma­gántulajdont az erdőtörvényben (1. 1879. évi 31. t.-cz.), a melyben a földesúr érdekeit a hegyekről jövő veszedelem elől ugy védi meg, hogy ráparan­csol az erdő tulajdonosára, hogy erdősitse saját „szent" tulajdonát akkor, a mikor " nincs kedve er­dősiteni és ne irtson akkor, a midőn van kedve irtani. Hasonlót tesz az állam, a mi­dőn arról van szó, hogy a nagyúri asztalok csemegével, hallal ellátas­sanak, a halászatról (1893. évi 19­­.-cz.) szóló tör­vényben megparancsolja, hogy a­­knek nagy birto­kuk nincsen, kötelesek „szent" tulajdonukat egy halászati társaságnak akár tetszik, akár nem átadni. Hol van a „szent" tulajdon? Hát az uri asztal • nem i­ga a-.g szentebb a tu­szoritja meg a törvény a­­szati törvényben. A „közjó", a szentség megbecstelenitését vadászsport és a vadpecsenye! . t.-cz.) .De rámutatunk az ital­mérési jog meg­szóló törvényre (1888. évi 36. t.-cz.),ha az állam egyszerűen megszünteti az ital­­re vonatkozó „szent" tulajdont, zsiros kártala­n«s tejeben, a melyet az egész nép fizet, indok a­­»zentség megsértésére: itt is a kapitalista osztálytól tönkbe kergetett volt nemesség kis fölsegélyezésére Itt van végre a magántulajdon szentségének legerősebb megtámadása a­ Kisajátítási törvény. (1881. évi 41. t.-cz.) Ez a nagylelkű törvény meg­hozói érezték magukban, hogy a kapitalista osztály­uralom hatalmi szervezetének védelmére készített kétélű karddal magát, a kapitalista társadalmat seb­zik meg. De hát az osztályuralmat pusztán elvekkel fenntartani ,nem lehet. Arra hatalmas szervezetek kellenek. És hogy a szervezet kőfalait fölépítsük, nem baj az elvekből is föláldozunk építő­anyagnak valót. Tehát ki fogjuk mondani, hogy „közérdekből" (L. törvény 1. §-ai), van helye a tulajdon megtáma­dásának és megszorításának. Nehogy azonban vala­mely „véresszájú agitátor" a közérdeket máskép magyarázza, azonnal megmagyarázzuk mi a törvény­ben, hogy mi is az a közérdek. Közérdek pl. egy vic­inális­ vasút építése, vagy egy börtön vagy egy kaszárnyáé vagy egy részvény­társaság raktárának fölállítása . . . Ezen súlyos közérdekek igazolják, hogy a ma­gántulajdon megszűnjék, hogy az a tulajdon egysze­rűen kisajátíttassék. Hát oly nehéz lett volna ahhoz a 13 közérdekhez, melyet ez a törvény felsorol, még egy 14-iket is hozzátenni? Például úgy, hogy az is közérdek, hogy a nép millióinak kenyér jusson? Midőn azonban a vic­inális vasút konc­essiójá­nak közérdekét a törvényhozó kimondotta és éppen eszébe jutottak a fényesen jövedelmező viczinális két oldalán éhező milliók — akkor megakkadt a gondolat agyában, bennrekedt a szó szájában, mert itt végződik a „közérdek" ! Mit gondol a kormány, ha nemcsak a vicziná­lis, a dock, a kaszárnya és a börtön benne „közér­dek" : nem lehetne akkor a hazafias ruthéneken se­gíteni ? . . . W­h. NÉPSZAVA Szószátyárok. A Sándor-utczai szóőrlő-malomban nagy a csen­desség. A gúnyos értelemben vett „honatyák" kará­csonyi vakáczión vannak, valószínűleg azért, hogy nagy törvényhozói fáradozásaikat kipihenjék. Nem sírunk utánuk és legkevésbbé bánjuk, ha akár benn ülnek a Sándor-utczai palotában, akár vidéki pátriáik­ban telelnek, hiszen munkájuk egyaránt nulla itt is, ott is De fölhasználjuk ezt az alkalmat, hogy kissé körültekintsünk a mi politikai pártjaink nagy nyo­morúságain és levonjuk a levonandókat. Tudvalévő, hogy a legutóbbi választások óriási többséget biztosítottak a Bánffy-kormánynak. A pénz­zel, csendőrszuronyok segélyével, az egész hivatali apparátus mozgósításával összetoborzott többség olyan nagy, hogy vele szemben az a törpe kisebbség szá­mításba is alig jöhet. Nézzük most, kikből áll ez a többség ? Mindazok, a­kik a parlamentet ismerik, igazat fognak nekem adni abban, hogy a képviselőház több­sége, t. i. azok, a­kik az országot kormányozzák, a­kik a végrehajtó hatalomnak, azaz a kormánynak irányítói, semmiféle politikai elvet,vagy irányt nem képviselnek. Nincs egy közös politikai gondolat, nincs egységes programmjuk, a­mely vezérelné őket. Máról holnapra élnek a politikában, éppen úgy, mint kapitalistáink m­áról holnapra cselekesznek a gazdasági életben. Az utolsó képviselőháznak még volt valami politikai gon­dolata, a­mely köré csoportosult a többség, ott volt a polgári házasság és ennek sorában több „szabad­elvű" vívmány. De ennek a többségnek még ez sincs. Ők maguk is belátják ezt, hiszen az ő Max Falkjuk volt az, a­ki olyan éles bírálatot irt a trónbeszédről a „Pester Lloyd"-ban. Azt mondhatná valaki, hogyha nincsen is poli­tikai irányeszméjük, van elég erkölcsi erő abban a többségben, hogy a kormánypárt politikai hitelét fentartsa és a napi szükséghez képest programm­pontokat felállítson és azokat megvalósíthassa. Ez tévedés. Kikből áll a többség? Egy-kettő kivételével csupa stréberből. A párt vezére egy olyan kormányelnök, a­kitől politikai ellenségei, teljes joggal a legelemibb tudást is megtagadják, a párt zöme pedig volt üzér, gsejtember, üresfejű stréber, tönkre ment dzsentri, egy pár nyálas szájú mágnás és más semmi. Politikai nagyságot nem találunk abban a pártban. Azt a néhány embert, a­kinek a politikai karakterét eltagadni nem lehet, sutba tették, abból az egyszerű lélektani indokból, hogy a szellemi nyomorékok, természetesen gyűlölettel vannak a szellemi naivság iránt. Csupa szamár közt a bölcs lesz a szamár és a szamarak a bölcsek. Van tehát egy többség politikai karakter és egyéni nagyság nélkül. Még csak egy rongyos czafat az, a­mely köré csoportosának : a szabadelvűség rég elkoptatott és lejárt frázisa. Nézzük most az ellenzéket. Komoly ellenzék nincs. A függetlenségi és 48-as párt valamikor szeme­fénye a sovinisztáknak, a szó szoros értelmében el­züllött. Nem­ elég, hogy számuk az utolsó válasz­táson százról ötven-hatvanra sülyedt, a belviszály is marczangolja őket. Az egyik részt egy nagytehetségű apa gsejtszellemű­, stréber fiának a vezérlete alatt, nyíltan azzal vádolják és erre számos bizonyíték van, hogy a kormány zsoldjában van és csak a forma szerint ellenzék. A másik része, az Ugron­párt, fej nélkül, egy pár emberrel sehogy se tud érvényesülni. A szónoklásokban utazó komédiásnak, Apponyi Albert grófnak a pártja pedig szóra sem érdemes. Semmi sem választja el őket a kormánytól és hogy mégis ellenzékiek, annak az a magyarázata, hogy azt hiszik, hogy így hamarabb beülhetnek a minisz­terek piros bársony­székébe. A legfanatikusabbak, de szintén jelentéktelenek a néppártiak. Egy sötét, középkori babonának vak , és vad lovagjai ezek, kik éppen csak ennek a babonának élnek és egyéb politikai működésük, nem képzelhető. Egy csomó reverendás népbolonditóból, néhány mágnásból áll ez a párt és politikai pro­­­grammjuk összefoglalható abban: ne bántsd a papot, ne bántsd a mágnást és rakd máglyára azokat, a­kik nem hívei az egyedül üdvözítő katolic­izmusnak. Igazán nem túloztam, a­mikor ilyennek festet­­­tem a mai parlament képét. Hiszen ugyanazt írtam, a­mit, az ellenzéki lapok napról napra leírnak, ter­­­mészetesen mindig kiemelve a maguk pártját, a­mely egyedül tiszta és mocsoktalan. Teljesen igaza van­­ Ugrón Gábornak, a­mikor kijelenti, hogy nem vágya­kozik arra a dicsőségre, hogy egy ilyen parlament-­­ben helyet foglaljon. Apropós Ugrón Gábor. Határozott politikai ka­r­rakter, a­kitől — bár óriási űr választ el tőle, — el­­ kell ismernünk, hogy egy nagy kérdésnek, az álta­l­nos választói jognak felvetésével, szolgálatokat tett­­ a magyar népnek. De úgy látszik csalódtak benne­­ mindazok, a­kik bíztak határozottságában, bátor­­­ságában és elvhűségében. Hosszú idő telt el az új­­ parlament összeülése óta és a ,,nagy" Ugrón még semmi életjelt sem adott magáról. Avagy csak azért vetette fel az általános választói jog kérdését, hogy a küszöbön álló választásoknál szavazatokat fogjon ezzel a jelszóval? S a­mikor látta, hogy a jelszó a várt hatást nem eredményezte, mint annyi sok más politikai ideálját, ezt is, a sutba dobta? Rómában az Isten-szobrokra írták az intést: „Brutus te alszol/" S Brutus nem tűrhette, hogy kételkedjenek szabadságszeretetében és leszúrta Cäsart, a zsarnokot. Vájjon lesz-e a mi intelmünk­nek hatása? S megembereli-e magát az a férfi, a­ki fülem hallatára azzal dicsekedett, hogy meg nem szűnő politikai kérlelhetlen harczot fog indítani az álta­lános választási jogért és ha kell kiviszi a mozgalmat az utczára. íme itt az alkalom, hogy ígéretét valóra váltsa. Ne aludjon most Brutus, mert komoly, válságos időket élünk. Komoly időket élünk s csak tőlünk függ, hogy a komoly időknek leszakítsuk a gyümölcseit. Hatal­mas, mindent a mi útját állaná, elsöprő népmozgal­mat kell teremteni, első­sorban az általános válasz­tási jog kivivása érdekében. Az a pipogya parlament, a­melyet élethűen jellemeztünk, nem lesz képes ennek a hatalmas népáramlatnak ellentállani. Az a csomó stréber csak nem lesz elég erős arra, hogy a magyar polgárok millióinak hatalmasan nyilvánuló akaratá­val szemben az eredményos tatradás áll-ispánt jó­­-­ helyezkedjék. Fel kell rázni az alvókat az egész országban, egy hatalmas, nagy akc­ióra. Ne piruljunk tovább. A reaktezonáriusnak híresztelt szomszéd Ausztriában kemény küzdés után elérték a munkások legalább azt, hogy ők is képviselőket küldhetnek a parlamentbe. Csak mi magyar munká­sok lennénk olyan pipogyák, hogy legelemibb jogun­kat ne tudnák kiküzdeni? Egy jelszónk legyen ezentúl, amelytől tágíta­nunk nem szabad . Az általános és egyenlő válasz­tási jogot, ha törik, szabad az országgyűlésnek még ez öt évi czilclusában ki kell küzdenünk. M. V. Szemle. Megvedlett végre a szellemi vallás. Dr. Schmidt Henrik Jenő úr, volt miniszteri hivatalnok (lakik Budán „saját házában" — mint ő maga egyszer hir­dette) végre vihar űzte hajócskájával kikötőbe jutott. Addig járt az ő „szellemi vallásával" házalni, míg végre a budapesti „anarkisták" nyakába sózta. Meg­próbálta nálunk szocziáldemokratáknál is, de minden­ütt kitették a jámbor szűrét. Most jobb vevőkre akadt. A Berlinben és Budapesten leálcrázott anar­kista rendőrkém Hamn Rikhárd által megalapított buda­pesti anarkista csoport fölfogadta őt körébe és 50 százalékra kiegyezkedett vele: az anarkisták át­alakultak félig a „szellemi vallás" híveivé és Dr. Schmidt ép oly könnyen félig anarkistává vedlett. E bájos frigynek eredményeként egy lapot is indí­tottak meg nem rég „Állam nélkül" czim­ alatt, mely azzal akarja magát észrevehetővé tenni, hogy lelke­sen szidja az öntudatos munkásságot. Hosszú vajúdás után tehát megszületett az­­ egér. Eredményt nem jósolunk neki, nem fog sikerülnie a szervezett mun­kásság körében zavart és félreértést terjeszteni. Hosszú életűnek sem ígérkezik a lap, vagy kiakol­bolitják az anarkisták Dr. Schmidtet, a­ki ők jóvá teszi, vagy pedig kimúl a lap vérszegénység a csak nem támogatják arról a bizonyos oki , melyről már sok anarkista újságot támogattak.. Üzleti reklám. A budapesti demokrata-„párt” (értsd: Vázsonyi-Wollák és társai czég) jó fogást csinált. Alkalom akadt, hogy életjelt adjon magáról. A bátorlelkű Sztojalovszky pátert a budapesti rendőr­ség elfogta,, és börtönbe vetette a lengyel kizsákmá­nyoló főnemesek és főpapok kívánságára. Vázsonyi uraimék most Kronawetter dr. bécsi demokrata kép­viselő fölszólítására nagyban készülődnek a galicziai földművelők jogtalanul f elfogott szószólója mellett tüntetni és kiszolgáltatását megakadályozni. E czélból vasárnap e hó 10-én nyilvános népgyűlést is szándé­koznak tartani. Sztojalovszky megérdemeli, hogy a nép minden barátja pártját fogja, de csodálkoznunk kell ezeken a fél lábbal a kormánypártban, fél lábbal 1. szám.

Next