Népszava, 2023. május (150. évfolyam, 100-124. szám)

2023-05-02 / 100. szám

2 I ________________________________________________REFLEKTOR Több közérthető és erős üzenet VIZIT Ha az Orbán-kabinet azt remélte, hogy Ferenc pápa látogatása igazolást jelent majd politikáj­a számára, csalódnia kellett. A katolikus egyházfő, ha udvariasan is, de egyértelmű bírálatokat fogalmazott meg a jelenlegi kurzust illetően, méghozzá nem is egyetlen kérdésben. RÓNAY TAMÁS Sokan azt találgatták Ferenc pápa háromnapos vizitje előtt, miért is érkezik Magyarországra. Összessé­gében megállapíthatjuk: fel akarja rázni Európát és egyúttal minket, magyarokat, a II. vatikáni zsinat szellemiségét követve. Ne feledjük, XXIII. János friss levegőt akart be­engedni az egyházba. A pápa egyér­telmű üzeneteket fogalmazott meg, s amint maga is utalt rá, ezek a ma­gyar társadalomnak is szólnak. A Vatikánban is volt némi aggo­dalom amiatt, hogy Orbán Viktor kormánya eszközként használja a pápalátogatást, és azt sugallja, hogy az egyházfő a kormány szövetsé­gesévé vált, s ki akarta fejezni kö­zelségét a „béketeremtő” magyar politikával vagy a családpolitikával kapcsolatban. Ferenc az ilyenkor megszokott udvarias megnyilat­kozások mellett több kérdésben is egyértelmű bírálatokat fogalmazott meg a kormánynak címezve. E kér­déseket vesszük górcső alá. „LEGYETEK NYITOTTAK, BEFOGADÓAK” A magyar társadalom számára Kos­suth téri szentbeszédében fogal­mazta meg a legerősebb üzenetet. A nyitottság követelése egyértelművé teszi, hogy a szentszék mennyire tisztában van a magyarországi vi­szonyokkal, azzal, hogy az ország bezárkózik, nem hallja meg a kül­föld üzenetét. Igaz, a pápa elsősor­ban nem politikai tartalmat akart közvetíteni ezzel, hanem arra utalt: a bezárkózás elutasítása krisztusi kötelesség Ez a fontos üzenete azt is jelzi, hogy a Vatikán nem hagyta meg­téveszteni magát. Ugyan itthon fő politikusaink sokszor hangoztatták, milyen sok menekültet fogadtunk be az Ukrajna ellen megindított orosz agresszió óta, valójában csak 35 ezren telepedtek le itt. Bár a pápa méltatta, amit az ország az ukrán menekültekért tett, ennél többet akar, támogatást vár el Magyaror­szágtól mindazok számára, akik üldöztetés vagy akár jobb élet remé­nyében menekültek Európába. A Kossuth téren elmondott be­szédét azért is nevezhetjük törté­nelminek, mert ilyen egyértelmű­en soha egyetlen társadalomtól sem követelt nyitottságot. De még ennél többet is mondott. Mint fo­galmazott, befogadók legyünk, ne kirekesztőek, ápoljuk a testvériség kötelékeit, és ami szintén rendkívül erős üzenet volt, nyilvánvalóan a magyar kormány politikájára utal­va: „ne tekintsük saját tulajdonunk­nak közösségünket”. Sok külföldi újságcikk foglalkozott azzal, men­­nyi a közös Orbán Viktorban és Fe­renc pápában. Ez a néhány monda­ta jelezte: ugyan lehet, hogy vannak metszéspontok a genderelmélet és a családpolitika megítélését illető­en, amint erre megérkezése utáni beszédében is utalt, ám világnéze­tük alapvetően különbözik egymás­tól; másként tekintenek a világra, máshogy képzelik el azt, hogyan is kell vezetni egy „közösséget”, egy országot. Ferenc pápa tanításának egyik legfontosabb eleme az irgalmasság. A pápa ezt hiányolja a magyar veze­tésből. Ahogy Ferenc pápa egy már­ciusi beszédében elmondta, aki nem A pápa na­gyon is fon­tosnak tar­totta, hogy elmondja a magyarok­nak, hogyan tegyék jobbá a társadal­mat, gyakorolja az irgalmasságot, nem is tekinthető Krisztus őszinte követő­jének. „Legyünk nyitott kapuk”, han­goztatta Ferenc a Kossuth téren. Hogy ezt oly sokszor ismételte, en­nek szintén teljesen egyértelmű üzenetértéke van. Ez ugyanis arra is utal, hogy úgy látja: nem sokat változtak a magyarországi állapo­tok legutóbbi, 2021-es budapesti látogatása óta. Akkor szintén a nyi­tottság üzenetét fogalmazta meg a magyar közjogi méltóságokkal foly­tatott rövid találkozója után. MENEKÜLTEK Már első budapesti beszédében rá­mutatott, ha az ország hű akar ma­radni keresztény gyökereihez, akkor hajlandónak kell lennie befogadni a menekülteket. Mint mondta, „ne csak a rokonoknak és a rokonság­nak vagy a hatalmasoknak és a gaz­dagoknak vagy a szomszédoknak és honfitársaitoknak mutassatok kegyelmet, hanem az idegeneknek és mindazoknak is, akik hozzátok jönnek” - mondta Ferenc, Szent Ist­vánra utalva. Egyfajta diplomáciai mestermű volt ez az üzenet, hiszen az államalapítónk politikáj­ára hivat­kozott, akit oly szívesen emlegetnek azok, akik az országot a keresztény­ség bástyájának nevezik. A Vatikán­ban is jól ismerik Orbán Viktornak a migránsokról alkotott véleményét, amikor például a „terrorizmus trójai falovaként” jellemezte őket. A pápa azonban utalt arra, a magyarság egykori keresztény vezetőit a mások iránti nyitottság és a lélek „szelídsé­ge” jellemezte, és ezt a magatartást kellene követnie a mai magyar tár­sadalomnak is. A pápa tehát teljesen más han­got ütött meg a menekültekkel kapcsolatban, mint azt itthon meg­szokhattuk. Keményen elutasítja például azt, hogy a menekülteket a kereszténységre való veszélyként értelmezzék, ahogy ezt nemegy­szer miniszterelnökünk hangoz­tatta. Ferenc pápa ugyan sosem nyilatkozott nyíltan a nagy lakos­ságcsere- elméletről - ez a szélső­­jobboldali összeesküvés-elmélet is előkerült Orbán Viktor tavalyi beik­tatási beszédében -, de tanításából logikusan és egyértelműen követ­kezik, hogy ezt keményen elutasít­ja. Ezen elmélet értelmében a más kultúrából érkezettek a keresztény identitást fenyegetik, mivel a ke­resztény országokban egyre kisebb a születések száma. Bár vélhetően nem volt tudatos a pápa részéről, hazafelé tartó re­pülőgépen is közvetetten bírálta a magyar kormányt. Mint mondta, az Unió egyes országaira (Olaszország­ra, Görögországra...) nagy nyomás nehezedik a menekülthullám kap­csán, ezért igazságosabban kellene szétosztani őket a többi tagország­ban. A menekültek kvóták szerinti elosztását azonban részben épp a magyar kormány akadályozta meg. EURÓPAI UNIÓ A látogatás leginkább politikai ele­me Ferenc pápa első beszéde volt, amelyben az Európai Uniót arra intette, legyen hű az alapító atyák szellemiségéhez. Mit akart ezzel mondani? Egyfajta szövetséget hir­detett a magyar miniszterelnökkel a gender- és a családügyi kérdések­kel kapcsolatban? Szó sincs erről, teljesen más értelemben beszélt a témáról. Ennek jobb megértéséhez vissza kell utalnunk Ferenc 2014 őszén, az Európai Parlamentben elmondott beszédéhez, amelyben élesen bírálta Európát, ahogyan a menekültekkel bánik. Mint fo­galmazott, Európa elgyötört lett, „öreggé” vált, egy egységes gazda­sági modell túszává, amely aláásta a demokráciát, miközben az emberi jogok központi szerepét összeke­verték és kiszorították az individu­alista nárcizmussal. Mint fogalma­zott, az EU-nak olyan törvényeket kellett volna alkotnia, hogy a mene­kültek jogait védjék, ehelyett „önér­dek-politikát” folytatott, amely csak táplálta azokat a konfliktusokat, amelyek elől az emberek elmene­kültek. Szó szerint kijelentette: „az egység nem jelent egyformaságot”. Ferenc tehát egy színes, de egységes Európát képzel el, amelyet nem az individualizmus határoz meg. Azért volt egyébként feltűnő ez a beszéde, mert II. János Pál még a civilizáció világítótornyának nevezte az Uniót. Budapesti beszédében a pápa visszafogottabb volt az EU-t érin­tő bírálatában, s inkább az egység szükségességét hangoztatta, hiszen amint utalt rá - az Unió csak egy­séges fellépéssel vállalhat tevékeny szerepet a háború megoldásában. Úgy is lefordíthatnánk mondan­dóját, hogy több Európát akar, ami szintén teljesen ellentétes a magyar kormány politikáj­­ával. NACIONALIZMUS, POPULIZMUS Budapesten sem hagyott kétséget afelől, mennyire fontosnak tartja a nacionalizmussal és populizmus­­sal szembeni fellépést, hiszen az egység legnagyobb veszélyesnek tartja őket, és úgy véli, ellentétesek az „európai lélekkel”. A két fogalom a pápa tanításában sokszor a me­nekültek befogadásának szükség­­szerűségével kapcsolatban kerül elő. 2019 májusában például rámu­tatott, minden nemzet bevándor­lások, sajátos kultúrák elegyedése révén jött létre, így az „egészséges hagyományok egyesítenek”. Ezért bármely nemzet, amely naciona­lista érzelmeket szít más nemzetek vagy embercsoport ellen, elárulja küldetését. Mint akkor fogalma­zott, a katolikus egyház mindig is támogatta a nemzet és a kultúra iránti szeretetet és tiszteletet, mi­közben óva intett attól, hogy ezt a vonzalmat mások gyűlöletévé és kirekesztésévé változtassa­­ „konf­rontatív nacionalizmussá, amely falakat emel, sőt rasszizmust és antiszemitizmust”. A járvány idő­szakában született Fratelli tutti enciklikájában is figyelmeztetett a „rövidlátó, szélsőséges és agres­­­szív” nacionalizmusra. Budapes­ten ezt azzal egészítette ki, hogy a szupranacionalizmus szem elől téveszti a nemzet életét. E tekintet­ben sem osztja tehát a magyar kor­mány nézeteit, éppen ellenkezőleg. Gyakran lép fel a pápa a popu­­lizmussal szemben. Mint 2021-ben Görögországban fogalmazott, a po­pulista politikusok a demokráciát fenyegetik, s az elégedetlen polgá­roknak könnyű megoldást ígérnek a világ legsürgetőbb problémáira. Ennél még keményebben fogalma­zott 2017-ben az El País napilapnak adott interjújában. Amellett, hogy a populizmus veszélyeire mutatott rá, kifejtette: a politikai válságok Hitlerhez hasonló diktátorok meg­jelenését segítik elő. A megjegyzést épp Donald Trump volt amerikai el­nök eskütétele idején tette, kettejük viszonya meglehetősen feszült volt. HÁBORÚ A háború kérdéséről a vártnál ke­vesebb szó esett. Ennek két oka is lehetett. Egyrészt az: a pápa fon­tosnak tartotta, hogy elmondja a magyaroknak, hogyan tegyék jobbá a társadalmat, másrészt pedig az, hogy - amint erre már a hazafe­lé haladó repülőgépen is utalt - a háttérben lépéseket tesz a vatikáni diplomácia a békéért, erről azonban egyelőre nem akar részleteket elá­rulni. Feltehetően egy Kirill orosz pátriárkával való találkozó előké­születeiről van szó, erről is tárgyal­hatott Budapesten Hilarion metro­­politával, az orosz ortodox egyház előző „külügyminiszterével”. Szinte rock­sztárként fogadta hívők és nem hívők sokasága Ferenc pápát, aki - amikor csak tehette - bement az emberek közé 50 ezer ember hallhatta Ferenc pápa nagy empátiává elmondott, de félreérthetetlen üzeneteit 0Q%­­<01 ZD zn.ÖO

Next