Népszava, 2023. szeptember (150. évfolyam, 204-229. szám)

2023-09-01 / 204. szám

^MWoU moMa­­­iveszte« .rhi 4 OLDALAS MELLÉKLET A MAI LAPSZÁMUNKBAN AJÁNLÓ Beborul a napelemes háztartások fölött A szöveg gyakran komplikált, de a képlet lényegét tekintve nem túl bonyolult: a házi napelemes rend­szerbe beruházó családok rosszul járnak, az MVM pedig jól. Leg­alábbis akkor, ha a kormány való­ban havi elszámolásra akarja átál­lítani az eddigi éveset. A felhábo­rodott szakma aláírásokat gyűjt a tiltakozó nyílt levélhez. 2. oldal Megbélyegezték, pedig maga sem tudja, hol áll Rossz üzenete van, ha egy politi­kus luxuséletet él. Hogy akar va­laki a mindennapokat befolyá­soló döntéseket hozni, ha sosem száll fel egy villamosra? - teszi fel a kérdést a vele készült interjúnk­ban Reisz Gábor, akinek filmje, a Magyarázat mindenre ma debütál Velencében. 5. oldal a NÉPSZWAI ^^^^^^Szociáldemokrat^iapila^^^ ^^^023^zeptember^entel^^^150^áffolyam^0^^zár^^^^Ára^2^^orin^^^^M^^Sjj Mészáros nyer a késésen is VASÚT Egyetlen hazai speciális munkagép oldaná meg gyorsan a széteső hegyeshalmi vonal gondjait. Az pont a leggazdagabb magyar érdekeltségéé. P BATKA ZOLTÁN, SZALAI ANNA „A MÁV már áprilisban segélyki­áltással felérő infografikákat tett közzé a pályaállapot-romlás miatt várható idei és jövő évi késésekről, amelyeket Nagy Bálint közlekedési államtitkár akkor még a legros­­­szabb forgatókönyvnek tartott. Mára ez lett a legjobb, hiszen abban 13 perc volt a leghosszabb késés, az 1-es fővonalon pedig már most 20 perccel később érnek be a szerel­vények” - mondta a Népszavának Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár, akit az 1-es, azaz a he­gyeshalmi vasútvonal „szétesése” miatt kerestünk meg Meleg János, a Vasutasok Szak­­szervezetének elnöke szerint az 1-es vasúti fővonal Biatorbágy, Herceghalom és Szárliget közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszá­hoz az elmúlt negyven évben hozzá se nyúltak, a vasúti síneket rögzítő fatiplik egyszerűen elkorhadtak. Emiatt rendelt el azonnali felújítást és sebességcsökkentést Lázár János közlekedési miniszter.­­ Az, hogy egyik napról a másikra 20 perces menetidő-növekedést okozó lassú­jel kerülhetett ki, súlyos válságtünet mondta Vitézy Dávid. Szavait a Vasutasok Szakszerve­zetének a számai is erősítik: a 8426 kilométernyi pályahálózat 42 szá­zalékánál, összesen 3605 kilométer hosszan van már sebességkorláto­zás, 2025-re pedig 3880 kilométe­ren lesz érvényben lassújelzés. A hazai közállapotokról és a MÁV helyzetéről sokat elárul, hogy forrásaink szerint még a he­gyeshalmi szakasz széteséséből is Mészáros Lőrinc húzhat hasznot. A vasútfelújításban is monopol­helyzetbe hozta a NER az oligar­chát, csak az ő érdekeltségének van olyan célgépe, amivel gyorsan lehetne javítani az érintett pályát. ÍRÁSAINK A 3. OLDALON­ ­ o<o 2öo Helyzetbe hozzák a Mé­száros-érde­keltség speciá­lis célgépét Tanévkezdés „bosszútörvénnyel OKTATÁS Jövőre egy pedagógus sem kereshet kevesebbet brut­tó 440 ezer forintnál, változtak a tanárok ellen indítható fegyelmi eljárások szabályai is - derült ki az új pedagóguséletpálya-törvény, ismertebb nevén státusztörvény végrehajtási rendeletéből, amely­nek végleges, a kormány által is elfogadott verziója alig több mint egy nappal a tanévkezdés előtt, szerda este jelent meg a Magyar Közlönyben. A Belügyminiszté­rium elfogadta a szakszervezetek azon követelését, hogy a nem pe­dagógusi végzettségű, nevelés-ok­tatást segítő iskolai dolgozók a garantált bérminimum összegét kaphassák minimálbér helyett. Azt ugyanakkor hiába kérték az érdekképviseletek, hogy legyenek pontosabb szabályai a pedagó­gusbérek megállapításának, így a jövőben előfordulhat az, hogy egy ugyanolyan végzettséggel, szak­mai tapasztalattal rendelkező pedagógus többet vagy keveseb­bet kereshet attól függően, hogy melyik tankerülethez tartozik az iskolája. FOLYTATÁS A 4. OLDALON Évnyitó a XX. kerületi Eötvös József Általános Iskolában 2-<o-< o2o-~- öo Minden Orbán álma és presztízse körül forog OLIMPIA Noha gazdasági realitás nem szól mellette, ez nem jelenti azt, hogy a kormány ne tenne meg mindent a 2036-os olimpia elnye­réséért - így összegezhető a Nép­szava által megkérdezett szakértők véleménye annak kapcsán, hogy újra napirendre került a budapesti játékok ötlete. „Recesszió van, és rengeteg minden történhet a kö­vetkező 13 évben” - mondta Dénes Ferenc, aki 2017-ben még a rende­zés mellett érvelt. „A társadalmi vita nem megúszható” - rögzítette a Momentum elnökségi tagja, Kele János, s úgy véli, Orbán Viktor ne­hezen viseli, hogy a számára fontos kérdésben nem tudta még keresz­tülvinni az akaratát. CIKKÜNK A 14. OLDALON Sosemvolt drágulás jön ÚTDÍJ A meglévő 1400 kilomé­ternyi út mellett további 170-re terjeszti ki januártól az e-matricás fizetést a kormány, ám a bevétel­terveket mégis horribilis módon növeli. Tavaly 367 milliárd forin­tot kasszírozott a költségvetés ezen a címen, jövőre ezt az infláci­ós szorzón felül legalább 150 mil­­liárddal szárnyalná túl. Nem an­­­nyira az úrvezetők, sokkal inkább az árufuvarozók fizetik majd ezt a tetemes summát, ugyanis új, a teherautók és a kamionok motor­jainak euronorma-besorolásán és tengelytávjain alapuló környe­zetvédelmi s úthasználati díjat terhelnek rájuk. Szakmai szerve­zetük szerint a hazai áruszállítás díjtételei jövőre meghaladják a német kollégáikét. RÉSZLETEK A 6. OLDALON Az M4-esen utazók is a teljes útsza­kaszért fizethetnek jövőre I­FOFNCFTAKARAS ÜZÖMFDI ISI X Pécs Ti ><o oo o Navracsics: Elküldtük a hitelkérelmet HELYREÁLLÍTÁS - Ma van a ha­táridő, ma küldjük el a programun­kat, összesen 3,9 milliárd eurónyi összegre jelentünk be hitelkérel­met - válaszolta lapunk kérdésére a Semmelweis Egyetem egy csü­törtöki rendezvényén Navracsics Tibor területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért fe­lelős tárca nélküli miniszter. Mint emlékezetes, a kormány még 2021- ben állította, Magyarország „nem kér hitelt” a helyreállítási alapból. A felvehető 6 milliárd helyett kért 4 milliárd eurónyi hitelből - mint megtudtuk - többek között ener­getikai infrastruktúra-fejlesztési és energiahatékonysági pályáza­tokat, valamint zöldátállást támo­gató projekteket finanszírozna a kormány. FOLYTATÁS A 6. OLDALON Navracsics Tiborra hárult a hálátlan feladat, hogy jelentse: mégiscsak nagyon kell a brüsszeli kölcsön A kormány 2021-ben még állította, hogy „nem kér hitelt” a helyreállítá­si alapból. zon:< CD— <öo

Next