Népszava, 2023. október (150. évfolyam, 230-254. szám)

2023-10-02 / 230. szám

AJÁNLÓ Jobb, ha van, mint ha nincs Ha a Fidesz meg akarna ágyaz­ni az Európai Unióból való eset­leges kilépésnek, annak nem a Huxit Párt, hanem Orbán Viktor ágyazna meg - vélekedik Mikecz Dániel Volner János pártja kap­csán. A politológus szerint a Huxit Párt annyiban kedvezhet a Fidesz­nek, hogy el tudja magát határol­ni a kilépési szándéktól, amely a kormánypárti szavazóknál is érzé­keny téma. 3. oldal Mégsem áll le Amerika Közel járt az USA a költségveté­si leálláshoz - egyes kormányza­ti ügynökségek már a szolgáltatá­sok átmeneti fenntartásáról szóló stratégiákat dolgoztak ki­­, de az utolsó pillanatban, szombat este az amerikai szövetségi kormány­zat haladékot kapott. A kongres­­­szus meg tudott ugyanis egyez­ni egy áthidaló költségvetési tör­vényjavaslatról, amely további 45 napig, azaz november 17-ig garan­tálja a szövetségi intézmények fi­nanszírozását. 7. oldal Politikai témákról is posztolhatnak A BBC prominens munkatársai mostantól politikai témákban is posztolhatnak közösségi oldalai­kon, de pártsemlegességüket meg kell őrizniük - ez a brit közszolgá­lati óriás új irányelve. 7. oldal &NÉPSZava| WEBEJm Szociáldemokrata napilap 2023. október 2., hétfő 150. évfolyam, 230. szám Ára: 500 forint Mindent a hatalomért SZLOVÁKIA Fölényesen nyerte az előre hozott választásokat Robert Fico pártj­a, de kormányt csak komoly kompromisszumok árán tud alakítani. GÁL MÁRIA Hogy mennyire elenyészők a ma­gyarok és a szlovákok közötti kul­turális különbségek, azt a szlo­vákiai előre hozott választások is igazolták. Nemcsak azzal, hogy a magyar választók jó része is szlo­vák pártokra ikszelt, parlamenti képviselet nélkül hagyva a 8 szá­zaléknyi magyar kisebbséget. Az ország bevörösödött, a legtöbb járásban Fico populistái nyertek, az exkormányfő kalandor gyűlö­letkampánya hatásosabbnak bizo­nyult a Progresszív Szlovákia és a Peter Pellegrini vezette formáció EU-kompatibilis programjánál. Fico ma megkapja a kormány­alakítási megbízást Zuzana Ca­­putova államfőtől, de Pellegrini támogatása nélkül nem tudja ezt véghez vinni. A kulcspozícióban lévő szociáldemokrata politikus azonban máris jelezte: támoga­tására csak akkor számíthat Fico, ha Szlovákia jelenlegi EU- és NATO-hű külpolitikája változat­lan marad. A volt miniszterelnök azonnal ígéretet is tett erre, csöp­pet sem zavarta, hogy választóinak a kampányban épp az ellenkezőjét ígérte, így könnyen megtörténhet, hogy korai Budapest öröme. Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter ugyan az el­sők között gratulált a nyertesnek, és készpénznek vette Fico „vissza­térését” -jelezve, mennyire várják az újbóli együttműködést -, de a populista szlovák politikus hosszú politikai pályafutása alatt több­ször bebizonyította, hogy a hata­lom érdekében kész feladni elveit. Miniszterelnöki bársonyszékét aligha teszi kockára egy EU- és Ukrajna-ellenes Pozsony-Buda­­pest-tengely kedvéért. RÉSZLETEK A 8. OLDALON Fico gyűlö­letkampánya hatásosnak bizonyult Túltolná a kormány az adóemelést BENZIN Ha az Orbán-kormány az EU előírásainak megfelelően a mos­tani euróárfolyam alapján határoz­ná meg az üzemanyagok január 1-jétől hatályos jövedékiadó-szint­­jét, a már törvénybe foglalt literen­ként nettó 33 - bruttó 41 - forint helyett nettó 20 - bruttó 25 - forint is elegendő lenne - számítottuk ki a nemzetközi pénzügyi oldalakon tegnap feltüntetett, 390 forint kö­rüli kurzusból. Orbán Viktor alap­talanul állította be tehát a lépést uniós kötelezettségként, mivel az EU nettó 13 - bruttó 17 - forinttal kisebb adónövelést is elfogadna. Az uniós „kötelezettség” azért állt be, mert Magyarország nem kívánj­a be­vezetni az eurót, a forintban megha­tározott jövedékiadó-szint viszont a hazai deviza gyengülése miatt már három éve az engedélyezett jövedé­­kiadó-mérték EU-szerte euróban meghatározott szintje alá került. ÍRÁSUNK A 6. OLDALON Orbán Vik­tor alaptala­nul állította be a lépést uniós kötele­zettségként. 70 -<2 ov Az EU bruttó 17 forint­tal kisebb adónövelést is elfogadna Autópályadíj: előzzük az osztrákokat DRÁGASÁG Ausztriában 20 ezer forinttal kevesebbet kell majd fizet­ni jövőre az éves autópálya-matri­cáért, mint idehaza. Az osztrák éves matrica személyautók esetében 96,4 euróba, vagyis mostani árfo­lyamon számolva 37 596 forintba kerül majd, míg a magyarért 57 260 forintot kell fizetni. Csehországban is olcsóbb lesz szinte bármilyen típusú matrica vásárlása, mint ná­lunk, sőt, több esetben csökken is a fizetendő összeg - derül ki körké­pünkből. Egy uniós döntés alapján 2024-től a tagországoknak biztosí­taniuk kell a napi, heti, havi és éves autópálya-matricákat. BŐVEBBEN A 6. OLDALON Egy járat, hat le- és felszállás MÁV Nem csak a nemzetközi jára­tokkal, a belföldiekkel sem sikerült összehangolnia a MÁV-nak a kao­tikus biatorbágyi pályafelújítást. A Budapest-Csorna-Szombat­hely-vonal mindkét végén egyszerre dolgoznak, így a vasi megyeszékhely­ről a fővárosba tartóknak hatszor kell le- és felszállniuk. Szombathely­től Csornáig busszal, aztán Tatabá­nyáig vonattal, aztán megint busszal kénytelenek utazni. A szombathe­lyi munkáért felelős GYSEV állít­ja: több évig tartó előkészület után kezdték el a munkát, a vágányzárról „a vasútvállalatokkal több körben” egyeztettek. A MÁV nem vitatta ezt, de szerinte a biatorbágyi mun­ka „üzembiztonsági szempontok” miatt halaszthatatlan volt. Azt nem tették hozzá: a MÁV nemrég még a vonatok lassításával is beérte volna a szakaszon. Lázár János minisz­ter utasítására indult el kapkodva, alapos előkészítés nélkül a munka. Vasárnapra a MÁV helyjegyfoglalási rendszere is akadozott már. CIKKÜNK A 4. OLDALON Kaotikusra sikeredett a pályafelújítás, aminek az utasok látják kárát <2ozoc­>o <öo Q>'<O '< inÖO Vadásztársaságoknak kedvez a kormány HÁTSZÉL Az autósok, a fuvarosok és a sztrádakezelő kárára kedvezett a vadásztársaságoknak egy nyári törvénymódosítással a kormány. A változtatások nyomán az állatot elgázoló járművezetőnek kell bi­zonyítania: nem vétkes, különben még a nagyvadban esett kárt is fizet­heti. A bizonyítás nem lesz könnyű, lényegében csak akkor felelős a va­dásztársaság, ha igazolható, hogy az elütött vadat vadászat során űzték, hajtották, és így került az úttestre, vagy pedig az, hogy nem volt kitéve a közelben a vadveszélyt jelző tábla. A kabinet úgy segít most a több kormánytag számára kedves ága­zatnak, hogy az Országos Vadgaz­dálkodási Adattár kimutatásai szerint a vadgazdálkodás országos pénzügyi mérlege pozitív volt. A 2021-22-es vadászati évben az ágazat bevételei 336 milliárdra bő­vültek, ami bő 12 százalékos növe­kedés. RÉSZLETEK AZ 5. OLDALON ID ZD m OD Ha elgázol egy őzet, a sofőrnek kell igazolnia: nem vétkes

Next