Népszava, 2023. október (150. évfolyam, 230-254. szám)
2023-10-02 / 230. szám
AJÁNLÓ Jobb, ha van, mint ha nincs Ha a Fidesz meg akarna ágyazni az Európai Unióból való esetleges kilépésnek, annak nem a Huxit Párt, hanem Orbán Viktor ágyazna meg - vélekedik Mikecz Dániel Volner János pártja kapcsán. A politológus szerint a Huxit Párt annyiban kedvezhet a Fidesznek, hogy el tudja magát határolni a kilépési szándéktól, amely a kormánypárti szavazóknál is érzékeny téma. 3. oldal Mégsem áll le Amerika Közel járt az USA a költségvetési leálláshoz - egyes kormányzati ügynökségek már a szolgáltatások átmeneti fenntartásáról szóló stratégiákat dolgoztak ki, de az utolsó pillanatban, szombat este az amerikai szövetségi kormányzat haladékot kapott. A kongresszus meg tudott ugyanis egyezni egy áthidaló költségvetési törvényjavaslatról, amely további 45 napig, azaz november 17-ig garantálja a szövetségi intézmények finanszírozását. 7. oldal Politikai témákról is posztolhatnak A BBC prominens munkatársai mostantól politikai témákban is posztolhatnak közösségi oldalaikon, de pártsemlegességüket meg kell őrizniük - ez a brit közszolgálati óriás új irányelve. 7. oldal &NÉPSZava| WEBEJm Szociáldemokrata napilap 2023. október 2., hétfő 150. évfolyam, 230. szám Ára: 500 forint Mindent a hatalomért SZLOVÁKIA Fölényesen nyerte az előre hozott választásokat Robert Fico pártja, de kormányt csak komoly kompromisszumok árán tud alakítani. GÁL MÁRIA Hogy mennyire elenyészők a magyarok és a szlovákok közötti kulturális különbségek, azt a szlovákiai előre hozott választások is igazolták. Nemcsak azzal, hogy a magyar választók jó része is szlovák pártokra ikszelt, parlamenti képviselet nélkül hagyva a 8 százaléknyi magyar kisebbséget. Az ország bevörösödött, a legtöbb járásban Fico populistái nyertek, az exkormányfő kalandor gyűlöletkampánya hatásosabbnak bizonyult a Progresszív Szlovákia és a Peter Pellegrini vezette formáció EU-kompatibilis programjánál. Fico ma megkapja a kormányalakítási megbízást Zuzana Caputova államfőtől, de Pellegrini támogatása nélkül nem tudja ezt véghez vinni. A kulcspozícióban lévő szociáldemokrata politikus azonban máris jelezte: támogatására csak akkor számíthat Fico, ha Szlovákia jelenlegi EU- és NATO-hű külpolitikája változatlan marad. A volt miniszterelnök azonnal ígéretet is tett erre, csöppet sem zavarta, hogy választóinak a kampányban épp az ellenkezőjét ígérte, így könnyen megtörténhet, hogy korai Budapest öröme. Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter ugyan az elsők között gratulált a nyertesnek, és készpénznek vette Fico „visszatérését” -jelezve, mennyire várják az újbóli együttműködést -, de a populista szlovák politikus hosszú politikai pályafutása alatt többször bebizonyította, hogy a hatalom érdekében kész feladni elveit. Miniszterelnöki bársonyszékét aligha teszi kockára egy EU- és Ukrajna-ellenes Pozsony-Budapest-tengely kedvéért. RÉSZLETEK A 8. OLDALON Fico gyűlöletkampánya hatásosnak bizonyult Túltolná a kormány az adóemelést BENZIN Ha az Orbán-kormány az EU előírásainak megfelelően a mostani euróárfolyam alapján határozná meg az üzemanyagok január 1-jétől hatályos jövedékiadó-szintjét, a már törvénybe foglalt literenként nettó 33 - bruttó 41 - forint helyett nettó 20 - bruttó 25 - forint is elegendő lenne - számítottuk ki a nemzetközi pénzügyi oldalakon tegnap feltüntetett, 390 forint körüli kurzusból. Orbán Viktor alaptalanul állította be tehát a lépést uniós kötelezettségként, mivel az EU nettó 13 - bruttó 17 - forinttal kisebb adónövelést is elfogadna. Az uniós „kötelezettség” azért állt be, mert Magyarország nem kívánja bevezetni az eurót, a forintban meghatározott jövedékiadó-szint viszont a hazai deviza gyengülése miatt már három éve az engedélyezett jövedékiadó-mérték EU-szerte euróban meghatározott szintje alá került. ÍRÁSUNK A 6. OLDALON Orbán Viktor alaptalanul állította be a lépést uniós kötelezettségként. 70 -<2 ov Az EU bruttó 17 forinttal kisebb adónövelést is elfogadna Autópályadíj: előzzük az osztrákokat DRÁGASÁG Ausztriában 20 ezer forinttal kevesebbet kell majd fizetni jövőre az éves autópálya-matricáért, mint idehaza. Az osztrák éves matrica személyautók esetében 96,4 euróba, vagyis mostani árfolyamon számolva 37 596 forintba kerül majd, míg a magyarért 57 260 forintot kell fizetni. Csehországban is olcsóbb lesz szinte bármilyen típusú matrica vásárlása, mint nálunk, sőt, több esetben csökken is a fizetendő összeg - derül ki körképünkből. Egy uniós döntés alapján 2024-től a tagországoknak biztosítaniuk kell a napi, heti, havi és éves autópálya-matricákat. BŐVEBBEN A 6. OLDALON Egy járat, hat le- és felszállás MÁV Nem csak a nemzetközi járatokkal, a belföldiekkel sem sikerült összehangolnia a MÁV-nak a kaotikus biatorbágyi pályafelújítást. A Budapest-Csorna-Szombathely-vonal mindkét végén egyszerre dolgoznak, így a vasi megyeszékhelyről a fővárosba tartóknak hatszor kell le- és felszállniuk. Szombathelytől Csornáig busszal, aztán Tatabányáig vonattal, aztán megint busszal kénytelenek utazni. A szombathelyi munkáért felelős GYSEV állítja: több évig tartó előkészület után kezdték el a munkát, a vágányzárról „a vasútvállalatokkal több körben” egyeztettek. A MÁV nem vitatta ezt, de szerinte a biatorbágyi munka „üzembiztonsági szempontok” miatt halaszthatatlan volt. Azt nem tették hozzá: a MÁV nemrég még a vonatok lassításával is beérte volna a szakaszon. Lázár János miniszter utasítására indult el kapkodva, alapos előkészítés nélkül a munka. Vasárnapra a MÁV helyjegyfoglalási rendszere is akadozott már. CIKKÜNK A 4. OLDALON Kaotikusra sikeredett a pályafelújítás, aminek az utasok látják kárát <2ozoc>o <öo Q>'<O '< inÖO Vadásztársaságoknak kedvez a kormány HÁTSZÉL Az autósok, a fuvarosok és a sztrádakezelő kárára kedvezett a vadásztársaságoknak egy nyári törvénymódosítással a kormány. A változtatások nyomán az állatot elgázoló járművezetőnek kell bizonyítania: nem vétkes, különben még a nagyvadban esett kárt is fizetheti. A bizonyítás nem lesz könnyű, lényegében csak akkor felelős a vadásztársaság, ha igazolható, hogy az elütött vadat vadászat során űzték, hajtották, és így került az úttestre, vagy pedig az, hogy nem volt kitéve a közelben a vadveszélyt jelző tábla. A kabinet úgy segít most a több kormánytag számára kedves ágazatnak, hogy az Országos Vadgazdálkodási Adattár kimutatásai szerint a vadgazdálkodás országos pénzügyi mérlege pozitív volt. A 2021-22-es vadászati évben az ágazat bevételei 336 milliárdra bővültek, ami bő 12 százalékos növekedés. RÉSZLETEK AZ 5. OLDALON ID ZD m OD Ha elgázol egy őzet, a sofőrnek kell igazolnia: nem vétkes