Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-03-26 / 8. szám

.IL VU« I lUVUI 'J. ViIIIIl. ^»hiúitok, marcz. NÉPTANÍTÓK LAPJA. M­ETI KÖZLÖN­Y a magyarországi kisdedóvodák, elemi- és felső-nép­iskolák számára. Kiailja a vallás- és közoktatásügyi m. kir. minisztérium. A szerkesztőségi és kiadó-hivatal van Bu­dán a vallás- és köz­oktatásügyi m. kir. ministeriumnál az Or­szágházban. A „Néptanítók lapját" minden magyarországi népiskola tanítója és kisdedóvoda vezérlője állj nélkül kaphatja következő­ feltételek alatt : 1-er, hogy azt segédtanítóival olvasás végett közölje, 2-ér hogy azt mint az iskola tulajdonát megőrizze, és utódának átadja. Nem népiskolai tanitók előfizethetnek . Egy évre 3 frttal , fél évre 1 frt 50 krral. A hallgató és kérdezkedő tanítási modorról. Ha a gyermekek a szülői háznál szüleiktől, mint első nevelőjöktől jó rendre taníttattak, ha el­vetették ama magvat, melynek csirája éltető nap­sugár által kifejleszthető, nem fog azon gyermek, midőn a szülő gondos karjai közül, egy mindenhol nélkülözhetetlen képző iskolába lép, ez intézettől, mely a közoktatás czéljára rendeltetett, rettegni. E közoktató intézet az, melyet pótolni mással nem lehet, s ez nem csak azt pótolja, mit a szülők meg nem adhatnak gyermekeiknek, hanem ez egyszersmind azon hely, hol a gyermek emberi nemesebb kötelességeinek méltó betölthetésére képessé tétetik. Az iskola az, hol az ifjú nemze­dék legelőször lát társaságot és pedig olyant, melynek minden egyes tagjai ugyanegy czélból gyűltek össze s igy az iskola nemcsak képző, ha­nem egymás iránti szeretetet is eszközlő hely, mi soknak áldás még akkor is, midőn már a nagy világban eveznek. A gyermek szendergő szellemi erejét az iskolában ébreszti és fejleszti a tanitó, s ott nyerhetik ama kincset, melyet „sem a tolva­jok el nem oroznak, sem a rozsda meg nem emészt." A tanító oktatása a gyermekek tehetségéhez mért lehet, mert tudjuk, hogy nemcsak a testi erő, hanem a lelki tehetség is bizonyos természeti tör­vény szerint szokott kifejlődni, és pedig minden­kiben némi változással. A tanítás pedig hallga­tó vagy kérdezkedő módon történik. Hallgató tanítási módon történik, ha a gyer­mekek csend­­ét figyelemre intvék s a tanitó foly­tonos beszédben közli velők a fogalmakat, ítéle­teket és igazságokat. Kérdezgető módon történik, ha mindezek a ta­nulók elméjéből fejtetnek ki. De e két tanítási modor nem minden tanítási tárgynál alkalmazha­tó. A közlő, vagyis a hallgató tanítási modor a ter­mészet- és történettudományoknál alkalmasabb, míg a kifejtő vagyis a kérdezkedő tanítási modor a gyermek elméjében a már meglevő ismereteket fejti ki s azon tanitási tárgynál alkalmazható, hol legnagyobb mértékben az erkölcsi igazságok tüntettetnek elő ; de igen tanácsos e két modort egymással fölcserélve ugyanazon egy tárgyra al­kalmazni. *) A kérdezkedő modor azonban kétféle t. i. pár­beszéd általi és Kateketai. A párbeszéd általi tanítási modorral minden is­kola mester él , de sok a­nélkül, hogy figyelne vagy tudná, hogy melyik, vagy minő modort kö­­­vet a tanításban. Ugyanis, midőn különféle kér­déseket terjeszt a tanulók elé, ezek pedig felelnek, az nem egyéb, mint párbeszéd általi tanítási mo­dor. A párbeszéd általi tanítási modor tehát abban áll, hogy a tanulókat saját előismereteiknél fogva, majd kérdezősködésekkel, majd ellenvetésekkel oda vezetjük, hogy valamely ismert tárgyról még világosabb fogalmuk legyen, annak­­valóságáról még tökéletesebben meggyőződjenek, vagy pedig saját előismereteik által, más ismeretlen tárgygyal, igazság-, törvény- és szabálylyal megismerked­jenek. A katekerai tanítási modor pedig abban áll, hogy a tanító többféle kérdések és feleletek által oda vezeti a tanulókat, hogy az előadott tárgyat helyesen megértsék, fölfogják és róla meggyőződ­jenek; a­miből kitűnik, hogy a katekerai tanítási modor épen nem abban ál, hogy a tanulókat szó­ról szóra kikérdezzük valamely tantárgyból, ha­nem hogy a kérdéseket úgy intézzük, hogy a gyermekeknek ne csupán emlékező tehetsége, ha­nem összes szellemi tehetségek vétessék igénybe, képeztessék és tökélesbitessék. Iskoláinkban, a­mennyire egy pár évi tapasz-Minden a szerkesztői vagy kiadói hivatalt illető közlemény a szerkesztőséghez kül­dendő. A mi nézetünk szerint a népiskolában minden tárgy­ra nézve mindkét modor kapcsolatosan használható s a tanító az egyiket, vagy a másikat akkor válaszsza , mi­dőn arra a pillanat legczélszerűbbnek mutatkozik. Szerk.

Next