Néptanítók lapja 8. évfolyam, 1875

1875-09-16 / 17. szám

Till. évfolyam. 17. szám. s*s)i£eóra Budapest, 1875. szeptember 16. ANITOK LAPJA xx­­ goo-o— Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. minisztérium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és a kiadó-hivatal a vall-és közoktatásügyi m. k. minisztériumnál az országházban van Bu­dapesten a várban. A „Néptanítók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép­oktatási intézet ingyen és pedig : azon intézetek, melyekben egy vagy két, legfölebb három tanító működik egy példányban ; azon intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanító foglalkozik, két példányban ; azok pedig, melyekben hatnál több tanító mű­ködik , három példányban. Vezérelvek az elemi rajztanításban. A rajzolás a népiskola tantárgyainak legifjabb testvére. Még a felett sincs teljes egyetértés miként kell bánni vele; mekkorára engedjük nőni; hosszú vagy rövid hajat hordjon-e; vá­szon vagy selyem ruhát adjunk-e reá s minő divat szerint szabjuk; járszalagon inditsuk-e lé­pegetni ; vagy kezdjen egyenesen saját erején járni; egyenlő jogokban részesítsük-e többi test­véreivel vagy legyen csak inas a háznál, ki port töröl, csizmát fényesít, ruhát kefél és időtöltést szerez kedvenceinknek ? A rajztanítás és rajztanítási rendszerek törté­nete nem egyéb, mint töprengés e kérdések fe­lett. S mindaddig, míg csupán a tárgyat magára tekintjük, nehéz is a fennebbi kérdésekre a fe­lelet. Vegyük alapul tehát az iskolát, melyben ezen tantárgyat kezelni akarjuk, s az ezen is­kola növendékeinek érdekeit, így valószínűleg könnyebben kijelölhetjük a mértéket és az irányt. A népiskola legelső­sorban is nem szak,­­ hanem elemi humán­ iskola. Növendékei­nek szakképzettséget ha akarunk sem adhatunk. Nyújtunk az adott körülmények között minden­ből annyit, a­mennyivel az általános népmive­lődést és anyagi fejlődést előmozdítani hisszük. A görögök azt a „szép, jó és igaz" jelszó alatt igyekeztek megvalósítani. Pestalozzi a "szó, alak és számot" teszi az egyetemes képzés központ­jává. Mi azon meggyőződésben élünk, hogy a neve­lés czélját megtámadhatlan vezérszavakba (Schlag-Ezen számhoz egy fel iv wort) foglalni felette nehéz. Átalánosabb tétel­hez fordulunk tehát, melyet a paedagogiától kölcsönzünk s mely eképpen hangzik: az em­ber összes képességei közül egyet sem szabad elhanyagolnunk. S Pesta­lozzival tartunk, a ki azt mondja hogy a képző elemet nemcsak kivül, hanem benne kell keresnünk; nem kívülről kell bevinnünk, hanem belülről kifejtenünk. Mint minden tantárgy ke­zelésénél, úgy a rajztanításnál is csak ez lehet a helyes kiindulás. Helyezzük a kérdést nevelés­tani alapra, zárjuk ki a művészi fellengzés ar­gument imáit, ha szilárd, határozott és az álta­lános keretbe beillő tervet akarunk az iskolában számára biztosítani. Mint Hippius mondja: mű­vészek által ne engedjük magunkat félreve­zettetni, mert tanító és művész ritkán értik meg egymást. A művészek kívülről gyakorolják a képző hatást befelé az ők tehetségük által, a tanítók belülről képeznek kifelé — tudásukkal Amazok zajos dicsőséget, ezek csendes áldást terjesztenek. A szakemberek hibája az, hogy könnyen egyoldalúságba, túlzásba esnek. S pedig a szélsőségek mindenike egyformán hátrányos a különben is annyira kimért téren mozgó nép­iskolára nézve. Jelöljük ki tehát a legszigorúbb korlátokat, melyeken belől az elemi rajztanítás­nak mozognia kell. A szakemberek túlnyomó nagy része kizárólag a szépészeti irányt követi e tárgynál. Mások meg azt mondják, hogy míg ez az elv uralko­dik és a rajztanítás a gyakorlati élet közvetlen szolgálatába nem áll, addig annak mai ingado­zó állása az iskolában jobbra nem fordul. Mon­danunk se kell, hogy amazok a művészi, ezek mellék­let van csatolva. Minden küldeményt a szerkesztőséghez ké­rünk czimezni. Előfizetési ár: egész évre 8 frt, félévre 1 frt 50 kr.

Next