Néptanítók lapja 12. évfolyam, 1879

1879-06-30 / 12. szám

XII. évfolyam 12. szám. SÍS^.G) Budapest, 1879. junius 30. —©­oo§§ooo- Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. minisztérium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és kiadóhivatal a magy. kir. egyetemi nyom­da épületében van iskolatér 125. szám alatt. A „Néptanitók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép­ Minden küldeményt a oktatási intézet ingyen és pedig: azon intézetek, melyekben egy szerkesztőséghez ké­vagy két, legfölebb három tanitó működik egy példányban; azon r­ink czimezni. intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanitó foglalkozik. Előfizetési ár: egész két példányban ; azok pedig, melyekben hatnál több tanitó mű­­évre 3 frt, félévre kötlik, három példányban. 1 frt 50 kr. A lélektan (psychologia), mint a törté­nelem segédtudománya. "Irta MAYER MIKSA. 1) Az egyéni- és néplélektan, vala­mint az össze­h­as­onlító nép­lélektan, mint a történelem szükséges segéd­tudományai. A lélektan eddigelé nem igen szerepelt a tör­ténelem segédtudományai között. Mindazonál­tal merjük állítani, hogy a történettudomány mai állása szerint, épen a lélektant azok sorá­ban az első hely illeti meg. Mert az kétségtelen, hogy az eszmék befo­lyással vannak a történelemre : az egyedek, nemzetek, sőt az emberiség fejlődése lényegileg eszméktől függ. De nem elvont eszméktől ám, hanem olyanoktól, melyek az emberek tu­datában élnek, s őket cselekvésre készteti­k. Az eszmék keletkezését, fejlődését, kölcsönös viszonyaikat s hatékonyságukat a lélektan tár­gyalja. S ha — mint más helyt bebizonyítot­tuk — a történelmi fejlődésnek legfontosabb tényezői az eszmék , akkor a lélektan kétségkí­vül a történelemnek legnélkülözhetlenebb segéd­tudománya. Vizsgáljuk meg tehát behatóan a történelem és a lélektan közötti viszonyt. Vizsgálódásunk határainak szoros megszabása végett itt három kérdést vetünk föl, ugyanis : f) „Mely feladatok megoldását várhatja a történész a lélektantól ?" 2) „Miben lehet a lélektan segítségére a tör­ténésznek ?" és 3) „Mi oknál fogva igényelheti a lélektan a történész figyelmét?" *) Ezen kérdések szoros összefüggésben állnak egymással, a két első részben azonos, és a har­madikat magukban foglalják. Az elsőre adandó feleletünkben jelezni fogjuk a lélektannak azon körét, mely a történészt leginkább érdekli, mert abból meríthet anyagot saját, t. i. a történelem kérdéseinek megoldá­sára; a második pont megfejtése tanítani fogja olvasóinkat arra, hogy a lélektan vívmányai miként értékesíthetők a történettudomány ér­dekében. S ha bebizonyítanunk sikerül, hogy a lélektannak igen­is van a történettudományban felhasználható anyaga, s ennek felhasználhatása módjáról is tisztában leszünk, akkor a har­madik kérdésre adandó válasz iránt n­em lehe­tünk kétségbe, t. i. képesek leszünk indo­kolni, hogy miért igényelheti a lélektan a tör­ténész figyelmét? A történész feladata általán véve abból áll, hogy valamely nép szellemi életének összes tör­ténelmi jelenségeit az illő nép szelleméből kö­vetkeztesse le. *) Nyelv és irodalom, vallás és hit­regék, kormányforma és magán­tevékenység, el­méleti rendszerek és gyakorlati irányzatok : mind megannyi nyilvánulásai a nép-szellemnek, melyeket a történész tehát ebből lehozni és megmagyarázni köteles. Amennyiben már most a nép egyénekből áll, kik egyéni törvények szerint éreznek, gondol­koznak és cselekednek , magától értetik, hogy a történész azon tudományt, mely az egyéni érzetek, gondolatok és cselekedetek törvényeit kifejti, hogy t. i. a közönséges értelemben vett — mondjuk itt egyéni — lélektant nem nélkülözheti. De ennyivel a történész be nem érheti. Mert az egyén csak az által lehetett azzá, ami, mi­vel más egyénekkel érintkezik, velük a társada­lomban „együtt él". Ezen érintkezés és tár­sadalmi együttélés következtében az egyéni szel­lem tetemesen módosul. Tapasztalhatja ezen *) Dr. Stein thai H. : „Philologie, Ge­schichte und Psychologie in ihren gegenseiti­gen Beziehungen." 1. 1. Ezen szám­h­oz ejrj' n­egyed *) Dr. S­t­e­i­n t­h­a­l u. o. 48­1. Iv melléklet van csatolva.

Next