Néptanítók lapja 16. évfolyam, 1883
1883-06-30 / 26. szám
XVI. évfolyam 26. szám. Budapest,1883. jirnius 30. NÉPTANÍTÓK LAPJA. Heti közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szombaton egy ívnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi népoktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső népes polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Néptanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. IHT" Kéziratok nem küldetnek vissza. A HIRDETÉSEK RUSZAIIU.YI : Pályázatoknál az első két hasábos petitnyomása 5 sorért 1 frt, s azontúl minden következő sorért 10 kr. fizetendő. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvannegyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számittatnak. A (Ujak előre beküldendők. ) Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, I. kerület, Országház utcza 13) czimezendő. Az oktatás követelményei a tanítót illetőleg. a) A tanító ismereteinek alapossága. Ki valamit tanítani akar, elsőben is magának kell jól tudni azt, amit tanítani fog. A tanítványokkal bármi módon közlött ismeretek igazsyáért a tanító felelős. Mennél kevesebb az az ismeret, melyet az elemi oktatásban adhatunk, annál inkább megvárhatni, hogy annak bizonyosságához kétség ne férkőzzék, melyekre csak feltevéssel, valószínűségekkel adhatunk feleletet, melyeknél aztán tág tér nyilik a vélemény eltérésekre. E hypothesisek amily szükségesek a felfedezések megkönnyítésére s maga a kétség amily kívánatos a bírálat nélküli elfogadás nehezítésére , annyira hibáztatandók volnának az elemi tanításban ahol szilárd alapot kell vetnünk. Csak kitisztázott, beigazolt s átalánosan elfogadott tételei veendők itt fel e tudományoknak. A vélemények közlése azok irányában engedhető meg, kiknek itélőtehetségében s bíráló képességében bizni jogosítva vagyunk. Az alapvető ismeret legyen mindenek előtt pozitív tudás. Az, amit a népiskolában tanítanunk kell, mindössze sem sok. S mert úgyszólván minden tudományból van valami a népiskola tananyagában, kipaerítő teljességet a tanító ismereteiben sem követelhetünk. Sőt a sokat tudás könnyen kísértetbe hozná a tanítót oly ismereteket is bevenni tanításába, oly részletekre is kiterjeszkedni, melyek nem elemi tanulóknak valók, nem is említve a nyegle tudóskodásnak itt megbocsáthatlan hiábavalóságát. De azért a tananyagot mennyiségileg is csak az a tanító kicsinyelheti, ki elég balgatag hinni, hogy a tanítónak nem kell többet tudni, mint amennyit tanítva-Mai számunkhoz van mellékelve: Calderoni és társanyaitól megkíván, vagy hogy elég néhány népiskolai tankönyvet jól betanulni. Bizony a rész csak az egészben lesz igazán érthetővé, a szélesebb körű, lehetőleg átalános tájékozottság mindig előnyös a részletek közlésénél; a szükséges tanítani valóknak csak az átalános jártasság tehet bennünket mesterévé. De a külterji (extensiv) ismereteknek nem szabad a belterji (intensív) ismeret rovására, a mennyiségnek a minőség kárára szaporíttatni. S a tanítótól elsősorban a népiskolai tananyag ily belterji feldolgozását, hibátlan elsajátítását követelhetjük. Ebben érezze magát különösen otthonosnak. S ne csak tudja ezeket, de meg legyen győződve ezek igazsága felöl. E biztonság hiányában meggyőzőleg nem taníthat. Mindentudóságot segélyezni a tanítónak tanítványai előtt nevetséges visszaélés volna azok tudatlanságával és könnyenhivőségével. De önbizalomra szüksége van s ez önbizalomnak egyik feltétele a tudományos készültség és készség. A tanítványok bizalmának egyik titka az, hogy feltétlenül hihessenek a tanitó szavainak igazságában. Vége azon tanitó tekintélyének, kit csak egyszer is habozni, megzavarodta, magának ellenmondani tapasztalnak növendékei; koczkáztatva van ezzel egyéb paedagogiai működésének eredménye is. Az igazságnak könnyelmű elferdítése, hamis tanoknak hirdetése pedig oly bűn, mely mig egyfelől a növendék itéletet egész életére megvesztegeti, magán a tanitón előbbutóbb megboszulja magát. Ellenben ha a tanitó fáradhatatlan szorgalommal törekszik a tanítandó tárgygyal tisztába jönni, ha gondosan összekutat mindent, ami tárgyára közelebbről vagy távolabbról vonatkozik, ha minden előfordulható szó egész seregét ébreszti fel lelkében a gondolatoknak : magyatermészettani és légtünettani műszerek árjegyzéke.