Néptanítók lapja 16. évfolyam, 1883

1883-06-30 / 26. szám

XVI. évfolyam 26. szám. Budapest,1­883. jirnius 30. NÉPTANÍTÓK LAPJA. Heti közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szombaton egy ívnyi ter­jedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép­es polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. IHT" Kéziratok nem küldetnek vissza. A HIRDETÉSEK RUSZAIIU.YI : Pályázatoknál az első két hasábos petitnyomása 5 sorért 1 frt, s azontúl minden következő sorért 10 kr. fize­tendő. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvan­negyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számittatnak. A (Ujak előre bekül­dendők. ) Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, I. kerület, Országház­ utcza 13) czimezendő. Az oktatás követelményei a tanítót ille­tőleg. a) A tanító ismereteinek alapossága. Ki valamit tanítani akar, elsőben is magá­nak kell jól tudni azt, amit tanítani fog. A tanít­ványokkal bármi módon közlött ismeretek igaz­s­­y­áért a tanító felelős. Mennél kevesebb az az ismeret, melyet az elemi oktatásban adha­tunk, annál inkább megvárhatni, hogy annak bizonyosságához kétség ne férkőzzék, melyekre csak feltevéssel, valószínűségekkel adhatunk fe­leletet, melyeknél aztán tág tér nyilik a véle­mény eltérésekre. E hypothesisek amily szüksé­gesek a felfedezések megkönnyítésére s maga a kétség amily kívánatos a bírálat nélküli elfoga­dás nehezítésére , annyira h­ibáztatandók volná­nak az elemi tanításban ahol szilárd alapot kell vetnünk. Csak kitisztázott, beigazolt s átaláno­san elfogadott tételei veendők itt fel e tudomá­nyoknak. A vélemények közlése azok irányában engedhető meg, kiknek itélőtehetségében s bí­ráló képességében bizni jogosítva vagyunk. Az alapvető ismeret legyen mindenek előtt p­o­z­i­t­í­v tudás. Az, amit a népiskolában tanítanunk kell, mind­össze sem sok. S mert úgyszólván minden tu­dományból van valami a népiskola tananyagá­ban, kipaerítő teljességet a tanító ismereteiben sem követelhetünk. Sőt a sokat tudás könnyen kísértetbe hozná a tanítót oly ismereteket is bevenni tanításába, oly részletekre is kiterjesz­kedni, melyek nem elemi tanulóknak valók, nem is említve a nyegle tudóskodásnak itt megbo­csáthatlan hiábavalóságát. De azért a tananya­got mennyiségileg is csak az a tanító kicsinyel­heti, ki elég balgatag hinni, hogy a tanítónak nem kell többet tudni, mint amennyit tanítva-Mai számunkhoz van mellékelve: Calderoni és társa­nyaitól megkíván, vagy hogy elég néhány nép­iskolai tankönyvet jól betanulni. Bizony a rész csak az egészben lesz igazán érthetővé, a szélesebb körű, lehetőleg átalános tájékozottság mindig előnyös a részletek közlésénél; a szük­séges tanítani valóknak csak az átalános jártasság tehet bennünket mesterévé. De a kül­terji (extensiv) ismereteknek nem szabad a bel­terji (intensív) ismeret rovására, a mennyiségnek a minőség kárára szaporíttatni. S a tanítótól első­sorban a népiskolai tananyag ily belterji feldolgozását, hibátlan elsajátítását követelhetjük. Ebben érezze magát különösen otthonosnak. S ne csak tudja ezeket, de meg legyen győ­ződve ezek igazsága felöl. E biztonság hiányá­ban meggyőzőleg nem taníthat. Mindentudóságot segélyezni a tanítónak ta­nítványai előtt nevetséges visszaélés volna azok tudatlanságával és könnyenhivőségével. De ön­bizalomra szüksége van s ez önbizalomnak egyik feltétele a tudományos készültség és készség. A tanítványok bizalmának egyik titka az, hogy feltétlenül hihessenek a tanitó szavainak igaz­ságában. Vége azon tanitó tekintélyének, kit csak egyszer is habozni, megzavarodta, magá­nak ellenmondani tapasztalnak növendékei; kocz­káztatva van ezzel egyéb paedagogiai működé­sének eredménye is. Az igazságnak könnyelmű elferdítése, hamis tanoknak hirdetése pedig oly bűn, mely mig egyfelől a növendék itéletet egész életére megvesztegeti, magán a tanitón előbb­utóbb megboszulja magát. Ellenben ha a tanitó fáradhatatlan szorga­lommal törekszik a tanítandó tárgygyal tisztába jönni, ha gondosan összekutat mindent, ami tárgyára közelebbről vagy távolabbról vonatko­zik, ha minden előfordulható szó egész seregét ébreszti fel lelkében a gondolatoknak : magya­természettani és légtünettani műszerek árjegyzéke.

Next