Néptanítók lapja 29. évfolyam, 1896
1896-03-26 / 13. szám
XXIX. évfolyam, 13. szám. Budapest, 1896 márczius 26. KIADJA A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI M. KIR. Úttól Megjelenik e lap minden héten egyszer, csütörtökön (este). Megkaphatja e lapot minden magyarországi népoktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák és tanítóképző - intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló és az illetékes kir. tanfelügyelő által láttamozott községi elöljárósági bizonyítványnyal együtt, a „Néptanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Ö^terUM. NÉPTANÍTÓK la ÍMA. Előfizetési ár: az : 2 frt: az 1896. év I. és 11. negyedére külön-ki^^fVfrt.az 1896. év második felére : 2 frt 50 kr.: az 1896. év fyl! és lyV^negyedére külön-külön: 1 frt 25 kr. — Egy negyed evgnél kevesebb időre előfizetést nem fogadunk el. — Az előfizetési pénzel a kiadóhivatalba küldendők. A hirdetések árszabása. — A pályázati hirdetéseknél minden egyes szóért, minden közlés után 3 kr. fizetendő. Az ily módon mindenki által kiszámítható hirdetési dij előre küldendő be. Egyéb hirdetéseknek az egész oldal egy hetvenketted részét tevő petit nyomású és egyhasábú sora 50 kr. Ezek a dijak is előre a kiadóhivatalba küldendők. SZERKESZTŐSÉG : KIADÓHIVATAL . BUDAPEST, TI. KEK., PODMANICZKY-UTCZA 35. SZÁM. MAJGY. KIK. EGYETEMI NYOMDA, I. KER., ISKOA-TÉR 8. Kéziratokat nem ad 1 v nll vissza.. Egy jeles népiskolai tanításterv. Radó Vilmos az elemi népiskolai tanításterv revízióját sürgető czikkében helyesen hangsúlyozza, hogy a ministeri tanterv az „erkölcsi oktatásról sehogysem gondoskodik." Na van hamupipőke-szerepre kárhoztatott mostoha gyermeke az elemi iskolai methodikának, úgy bizonyára a hit- és erkölcstan módszertana az. Sehol annyi zűrzavar a tanítási anyag feldolgozásában, sehol annyi önkényes eljárás a tárgy kezelésében, mint a hit-és erkölcstannál. Talán túlságos felekezeti érzékenykedés az oka annak a tartózkodásnak, hogy bár léptennyomon hirdeti s hangsúlyozza laikus és szakértő a vallásos és erkölcsös nevelés fundamentális jelentőségét, mégis éppen a hit- és erkölcstan tanításáról találunk tanügyi szaklapjaink bőtermésű irodalmában legkevesebb gyümölcsöt, habár csak félig-meddig érett volna is az. Ez nem jól van így. Tapasztalatokon alapuló meggyőződésem szerint égető szükség van a lat-és erkölcstan tanítási módjának mennél tüzetesebb megvitatására, mert ma ennek a tantárgynak a tanításánál követnek el legtöbb lábát. S talán éppen a hibás tanítási módnak eredménye az, hogy a növendék agyát telepréselik ugyan száraz tantételekkel . Legtöbbnyire dogmatikus philosophiai anyaggal, de a felnőttek társadalmába átlépő nemzedékben nincs meg az igazi élő és éltető hit; nincs eléggé jegeszedve keresztény társadalmunk sarkalatos elve, Krisztus tanítása: az általános felebaráti szeretet. Sokan, százak és milliók hordják ajkaikon azt a magasztos elvet: „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!" s mégis lépten-nyomon találkozunk a nemzet erejét és társadalmunk szervezetét gyöngítő türelmetlenséggel, fanatikus egyoldalúsággal. Ily körülmények között annál inkább jól esik rámutatnom egy valóban jeles népiskolai tanítástervre, mely a „Néptanítók Lapja" szerkesztőségéhez beküldetett. Nem ismerek közkézen forgó elemi iskolai tanítástervet, mely úgy a hit- és erkölcstan, mint általában a népiskolai tantárgyak anyagának kiválasztásában annyi pedagógiai helyes tapintatot mutatna, mint ez. A római katholikus elemi iskolák tanításterve (melyet szintén ismertetni fogunk) most van átdolgozás alatt, a székesfővárosi hatóság szintén most revideálja tanítástervét, a miniszeri tanterv reformja is küszöbön van, időszerű tehát a közfigyelmet az ily szakba vágó sikerült munkára fölhívnunk. Tanulságot, aku-Lapunk 13-ik számához egy melléklet van csatolva. «il