Népújság, 1980 (24. évfolyam, 1-51. szám)

1980-01-10 / 1. szám

Hol vannak már a régi nagy telek, amikor... És itt tör­ténetek következnek a ha­talmas, kéményekig érő hóról, megfagyott emberekről és ki tudja, még miről nem. Aztán melléjük csatolva jön az el­mélet is a mai tudós világnak címezve. íme: az atomrobban­tások, a szennyezettség, a ke­mizálás, az űrutazások úgy­mond átrendezték az időjá­rást. Tudálékosság, ráérő fan­tázia próbálja kitalálni a ma­gyarázatot, hogy évek óta mi­ért is nincs igazi, havattába csomagolt tél. Nézem a sűrű hóesést. »Ma hull a hó, és álom hull a hó­ban«. Idézet és igézet együtt. A pillanat valóság és Juhász Gyula szép sorainak összecsen­gése. Jó nézni a természet meggyőző válaszát a botcsinál­ta természettudósoknak. Vég­re hó, igazi, amiről már szin­te lemondtunk. Megjött örö­mével, gondjával együtt! Egy nagy, vakító ünnepi vá­sár a tér. Ábrándozva sétáló, szánkókkal rohanó, kipirult ar­cú emberek élvezik a tiszta levegőt, a puha csendet, és csil­logó szemmel köszöntik egy­mást. Lám igazolva a tétel: a természet hangolja az embert. Fiatal, magas férfi dombo­rú mellel feszül neki az emel­kedőnek, mögötte zajos öröm­mel kapaszkodik egymásba és a ródli keretébe a két apró­ság. Apjuk, aki harminc éves sincs, már nem látta az igazi háborút, az élelmiszerjegye­ket, a millpengőt, a régi nagy telek meghatározó tartozékait, ők, a 3—4 évesek még nem találkoztak a valódi hóval. S a nagyobbak, az iskolások is alig. Eddig csak a felnőttek elbeszéléseiből, képekről, a te­levízióból tudhattak róla, só­vároghattak az északi népek, meg a magas hegyek lakóinak hóöröme láttán. A zúzmara, a jégvirág, a hóhalál, a ziman­kó kifejezés idegenül ütődött fülüknek, nem tudták saját ta­pasztalatokkal behelyettesíte­ni a fogalmakat. Tétován ol­­vasták a Puszta télen gyönyö­rű sorait, és hallgatták tanító­juk magyarázatát a költőről, aki soványan, hóviharral bir­kózva, echós szekér ponyvái mögül kilesve, pusztai kármen­tők melegénél élt együtt a tél­lel, s alkotta halhatatlanná verseiben a hóvilág természeti csodáit. S ez a másik tétel, az oly sokszor igazolt. Sor­sából ítél az ember, környeze­téből tákol össze viskót, vagy emel magasba katedrálist. Furcsa. Igazi hó nélkül ezt is nehezebben értik gyerme­keink? Úgy látszik. Talán ezért is vártuk a nagy havat. Ezért vettünk reménykedve szán­kót, ródlit, silécet már évek óta ajándékba, hogy siettes­sük megérkezését, hogy hite­lesebbé tehessük gyermekeink előtt a régi nagy telekről szó­ló történeteket. Sokáig vár­tunk rá, s most itt van, meg­jött. Helyrebillent a világ! »Ma hull a hó ...«, és a meteorológia újabb hóesést je­lez, helyenként hófúvással. Az utak csúszósak, az autósok fo­kozott figyelemmel vezesse­nek, az útügyelet őrködik, a hóekék egy része dolgozik, a többi 2—3 készenlétben áll, a fővárosban hómunkásokat vesznek fel, a vonatok álta­lában 80 percet késnek, mert az elektromos váltókat ellepte a hó ... Zuhog mindenfelől az infor­máció áradat. Mert most már sorsunk ez is, és életünk is. Hó és tűnődés. A havas táj messze viszi a tekintetet, nosz­talgiába billenti a gondolko­dást. Többször megyünk az ablakhoz, türelmesebbek va­gyunk a gyerekkel, eszünkbe jutnak régi versek, meg taní­tások arról, hogy a hó alatt melegszik a jövő évi kenyér. Békés örömünk hát, ezért sem oktalan. És csak »hull a hó«. — Ha tudtam volna, hogy nem magamnak húzlak ki! Ej! Régen volt az! Akkor még a »dorozsmai malom« nó­táját sem dalolták. — Új nótát hoztál? — ka­pott rajta a leány. S azzal oda kuporodott a legény mellé a padra. — Dalold el nekem, hadd tanulom meg tőled. Az már fele útja a kibékü­lésnek, ha a legényt rá lehet bírni, hogy dalolja el az új nótát. Decsi Sándor a falnak vetet­te a hátát, s az egyik kezét a kalapjára, a másikat az asz­talra téve, rákezdé azt a mé­­labús dallamú nótát, amely úgy hozzáillik a vers tartal­mához. Nem fúj a szél, megállóit a dorozsmai szélmalom. Hova tűntél, hová lettél, kedves édes galambom? Hűtlen lettél, mással éled világod. Ez az oka... — ez az oka, hogy a malom megállóit. Ez is olyan pusztában pusz­tában termett nóta, mint a ka­tángkóró, amit kitép a szél, s aztán végigtáncoltatja határ­ról határra. A leány utána pró­bálta dalolni a nótát. Egyszer­re a fülébe ment az. Ahol nem tudta, a legény kisegítő, szá­jába adta a hangot, máskor is így tették, azután együtt da­loltak, míg beletaláltak, s ha készen voltak vele, megcsókol­ták egymást: ez volt a vége. Most azonban Decsi Sándor csak megint a szájába dugta a makrapipáját, mielőtt Klá­ri az utolsó taktust elénekel­te. — Hát ezt a csúnya pipát már megint a szádba kellett dugnod? — mondta duzzogva a leány. — Magam is olyan csúnya vagyok. — Az már igaz. Cudar, för­telmes vagy. Ilyen legény mint te, csak gazsalyszárnak való, az is az ajtó mögé tá­masztani való. S egyet taszított rajta a könyökével. — Hát akkor mit söntörkö­döl körülöttem? — Én söntörködöm körülöt­ted? Kellesz is énnekem! Tu­catszámra árulnának, akkor sem vennék belőled. Bolond voltam, vak voltam, amikor szerettelek. Olyan legényt mint te, kapok minden ujjam­ra kettőt. Olyan elevenen adta a perle­kedőt a lány, hogy még Bod­ri kutyát is megtévesztette ve­le. A komondor azt hitte, hogy asszonya igazán harag­szik arra csúnya emberre, és keményen megugatta. Erre a lány aztán elnevet­te magát. De a legényre sem magától nem jött a nevetés, sem a le­ányról nem ragadt rá. Csak ült ott nagy komolyan, az a­­gyarára vágott pipát szortyog­tatva. Pedig nem is égett. Meg sem volt tömve. Akkor aztán a leány el­kezdte körülcirógatni. — Úgy! Úgy, gyönyörűsé­gem! Tudod te, hogy milyen szép vagy. Világért el nem rontanád szépségedet azzal, hogy elnevetnéd magad. Ez a te két bogárszemed hogy össze­húzódna, ez a te piros szád hogy, hogy kétfelé törne, ha nevetni találnál, elveszne a szépséged bele. — Nem is azért fizet engem Debrecen város, hogy szép le­gyek. — De én azért fizettelek. Nem jól fizettelek? Kevés volt a béred? — De olyan sok volt, hogy másnak is jutott belőle. Azon az egy szál sárga rózsán. — Már megint ott kezded? Hát már irigykedel a jó paj­tásodra? A kenyeres társadra? Mit tehet róla szegény? Ha egy városi gavallérnak meg­fájdul a szíve a rózsákra, ott áll előtte az egész virágoskert, válogathat benne: fehér rózsa, piros rózsa, sárga rózsa, tej­szín rósza, százféle fajta. Nem tudod a nótát: »De a pa­rasztlegény baján — Nem se­gít csak a parasztlány«. — Még pártjád fogod? — Hát ki a hibás? A le­ány-e, aki azt dalolja: »Tun­ná róla, tönné róla! Hogyha tunná, tenné róla!« Avagy a legény, aki azt megérti? — Még magadra veszed a hibát? — Azt mondtad, hogy a meg­bocsátasz. — Tartom a szót. — Hát szeretni fogsz? — Majd. — A »majd« nagy szó. — Most is szeretlek. — Így szeretsz, hogy muta­tod? — Erre a legény is felállt az asztal mellől, s a makrapi­páját a kalapja magas kari­mája mögé tette. Aztán átö­lelte a leánynak a vállát, úgy beszélt a szeme közé nézve. — Tudod, galambom, kétfé­le a hideglelés: forró láz, meg hideg láz. A forró erősebb, a hideg tartósabb. Kétféle a szerelem is. A forró erősebb, a hideg tartósabb. Az egyik elmúlik, a másik visszajár. De hát nem cifrázom a szót, magyarán beszélek. Én vol­tam a hibás. Ha én rá nem lehettem volna a sárga rózsá­ra, nem nyiltott volna ki, más sem szagolhatta volna az illa­tát, darázs, lepke meg nem szállat volna. Most másképpen kezdelek el szeretni: eljárok én hozzád hűségesen, mint a­­harmadnapos hideglelés, s »olyan igaz leszek hozzád, mint tulajdon édesanyád«. S amint egyszer számadó csikós leszek, megyünk együtt a pap­hoz. S aztán élünk nagy hűség­ben. De ha addig itt találok valakit körülötted legyesked­­ni, annak, Isten engem úgy se­géljen, ha az édesapám leg­kedvesebb fia lesz is, betö­röm a fejét. Itt a kezem. Decsi Sándor odanyújta a kezét a leány elé. A leány az­zal felelt rá, hogy kiakaszta a füléből az aranyfüggőket, s odatette a legény tenyerébe. — De csak viseld, azt mond­tad, az én vettem ezüstfüggők ezek, megfuttatva arannyal. Hinnem kell a szavadban. A leány ismét feltette a füg­gőit, s azzal együtt a szivébe az tért vissza, amíg eddig ott lakott. Nem volt kedve szerint való ez a harmadnapos hideglelés képében ellátogatós szerelem. A forró lázhoz volt szokva. Egyet gondolt. Levette a szűrt a legény nyakából, s bea­kaszta a söntésbe, mint mikor zálogban ott fogják a fizetni nem tudónak a szűrét. — Ne siess, hát. Ráérsz. A doktor délnél előbb nem kerül vissza a mátai tanyára, mert előbb az eladott marhákat kell neki vizitálni, s passzust írni róluk. Csak a vén gazdasszo­nyát találnád meg otthon. Itt jó helyen vagy, nem ázol meg. Se zápor nem ér, se a sze­retőd könnyhullatása. Látod, milyen jó kedvet csináltál az­zal, amit most mondtál­? E­­gész nap az lesz a fejemben. — Hát, hogy lássad, milyen messziről, gondoltam én arra, amit most mondtam neked, amhol én is hoztam neked egy ajándékot. Ott van a szűröm ujjában, eredj, keresd ki be­lőle. Volt abban a szűrujjban sok mindenféle: acél, kova, bükk­fa tapló, dohányzacskó, pénzes erszény, a sok között rátalált a leány az újra. Selyempapi­rosba volt takarva. Mikor ki­bontotta, akkor látta, hogy az egy hajfeltüzőfésű, sárga teknősbékahéjból. A leány arca ragyogott az örömtől, mikor ezt meglátta. — Nekem hoztad ezt? — Hát kinek másnak. Mikor a parasztlány a be­font haját feltűzi a fésűre, az már azt jelenti, hogy van vő­legénye, akkor az már nem »édes mindnyájunké« azt már nem illeti meg a nóta, hogy azt sem tudom, ki babája va­gyok. A tükör elé állt, feltűzte a haját a konytba a fésűre, így aztán még szebb volt. — Hát most sem csókolsz meg? Maga kínálta a csókját, a karját is széttárta. A legény kezével visszatar­tó. — Majd ha melegem lesz. Mostan fázom. A leány összehúzta a szemöl­dökeit. A visszautasítás meg­­szégyenítő. Valami forrott a szivében. Erőltette a nyájasságot, sze­lídséget. Pedig inkább­ inkább harag és szerelem forrott a szivében. Harag a szerelem miatt. — Hát amíg a halat kisü­töm, eldaloljam a kedvenc nó­tádat? — Nem bánom. A leány a tűzhelyhez ment: a haltartó hordóból kivett a Hortobágyban fogott kárá­szok közül egyet, a konyha­késsel száz vágást tett a két oldalán, behintette sóval, pap­rikával, aztán cserepcsikra tűzve odatette a parázs mellé, s amellett elkezdte szépen da­­nolni. (Folytatjuk) Jókai Mór Sárga rózsa (5) A AA*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAfAAA - Az igazgató elvtárs üzeni, hogy köszö­ni az őszinte bírálatot és kéri, vizsgáljam meg magát... 4 NÉPÚJSÁG Népünk múltja, de jelene is elevenen bizonyítja, hogy — más nemzetekhez hasonlóan — nálunk is különös gondot fordítottak az emberek min­den időben egymás illő üdvöz­lésére, vagy ahogy közhaszná­latú szóval szoktuk emlegetni, a köszönésre. Sok példa utal arra, hogy— fiatalságunk nevelése közben — talán mert más, fontosabb kérdések kötik le figyelmün­ket — megfeledkezünk erről a látszólag jelentéktelen neve­lési problémáról, s csak akkor figyelünk oda, ha az efféle zsörtölődéseket halljuk. »Egy lépcsőházban lakunk tíz éve, s szüleivel jó barátságban va­gyok, és mióta udvarolni jár, nem köszön«. Vagy: »Négy é­­vig tanítottam, ő volt az osz­tályban s legtisztelettudóbb s most átnéz rajtam«. Ilyenkor aztán meghallgatunk egy két »bezzeg-példát«, és elhatároz­zuk, hogy a továbbiakban mindent megteszünk ... stb. Bizonyára sokan meg is tesz­nek mindent. Ezt bizonyítja az a sok tisztelettudó, »jó kö­szönő« fiatal, akivel naponta öröm a találkozás. De ellen­kező példa is akad éppen e­­lég. Nem szabad figyelmen kí­­vül hagynunk, hogy fiatalok­ról van szó, olyan emberek­ről, akiket naponta sokféle hatás ér. A »gyorsuló idő« — Marx György találó kifejezé­se — érthető módon — éppen az ő sebességüket fokozza a legnagyobbra, s ebben a mo­dern szédületben, kevesebb idő jut az »illemtanra« mind a családban, mind az iskolában. S talán azt is érdemes még megemlíteni, hogy fiatalsá­gunk egy bizonyos rétege ne­hezen közelíthető meg, kiok­tatásnak, felesleges időtöltés­nek tekinti az ilyen »formasá­gokról« való beszélgetést. Mi hát a teendő? Mit tegyen a szülő, a család az iskola, a tár­sadalom felnőtt rétege, hogy a köszönés, a kollektív együt­télés egyik szép megnyilvánu­lása újból »elterjedjen« fiatal­ságunk körében? A zsörtölődés bizonyára nem elég, hiszen az elvárás közismerten csak egyik, a sor­ban későbbi fázisa (mozzana­ta) a nevelésnek, mint a pél­daadás, a következetes és tü­relmes értelmi és érzelmi rá­hatás, s a pozitív személyiség vonások kialakításának még számtalan módja, eszköze. Eze­ket kell érvényesítenünk sze­retettel és kitartással, mindig figyelve arra, hogy a köszönés csak egyik és nem is legsar­kalatosabb problémája ifjúsá­gunk nevelésének. Olyan rész viszont, amelynek alakításá­val az egész is formálódik. Közös segítéssel kell eljut­tatnunk fiataljainkat oda, hogy önmaguktól jöjjenek rá, a köszönés nemcsak szép ha­gyomány az emberiség történe­tében, de hozzátartozik a nor­mális társadalmi együttéléshez is. Különösen a mi társadal­munkban, amelynek erejét ép­pen a kollektív gondolkodás, a jó társadalmi közérzet adja.

Next