Népújság, 1992. január-június (36. évfolyam, 1-25. szám)

1992-01-10 / 1. szám

KILATO ­ A magyar kisebbség integrálódásán van a hangsúly GÖNC LÁSZLÓ BERZSENYI DÁNIEL IRODALMI DÍJAT KAPOTT December 19-én Budapesten a Rátkai klubban kiosztot­ták a Berzsenyi díjat. Az említett díjat a Berzsenyi Dániel Irodalmi és Művészeti Társaság 1988. decemberében alapí­totta. A Társaság szabályzata szerint »Az elismerés oda­ítélhető itthon, kisebbségben és diaszpórában élő sze­mélynek, aki a romlás, szétszóratás és szétszóródás annyi ténye ellenében is, kis közösségek szellemi összetartozá­sát, emberség és magyarság jegyében példaszerű erkölcsi­­séggel szolgálja és képviseli. Az idén mindhárom díjazott az egykori Jugoszlávia térségéből való. Berzsenyi-díjat kapott Csörgits József, költő, a Horvátországi Magyarok Szövetségének elnöke, Du­dás Károly, szabadkai író, a VMDK egyik alapító tag­ja, valamint Gönc László, a Mura­vidéki Magyar Nem­zetiségi Közösség titkára. Az ünnepi díjkiosztás után megkérdeztük Gönc Lász­lótól, hogy milyen gondola­tok jegyében vette át Buda­pesten ezt a magasfokú magyarországi irodalmi díjat. - Mindenképpen a meg­­hatódás szellemében, de nagyon vegyes érzésekkel. Elsősorban azért, mert éppen a díj­átvétel előtti na­pokban vettünk tudomást arról, hogy a muravidéki magyarság száma ezerrel csökkent. Ha az ember a legtöbbet teszi is a munka­helyén, mégis fel kell tenni a kérdést, hogy eleget te­­szünk-e a muravidéki ma­gyarságért. Másodszor meg azért, mert ezt a díjat Mu­ravidéken más is megkap­hatta volna és ezért én e díjat a kisebbségi politika terén valamennyiünk által vállalt harc és küzdelem eredményének tartom. A Berzsenyi Társaság ezzel a gesztussal próbált elégté­telt tenni a magyarság szempontjából s katasztro­fális helyzetének, hogy az egykori Jugoszlávia ma­gyarlakta területeiről szedte össze a díjait. - A muravidéki nemzeti­ségi közösség szakszolgá­lata valóban megtett-e mindent a magyarság meg­maradása érdekében? - A muravidéki magyar­ság elsőrendű és legna­gyobb nehézsége a kis lét­számban van. Ebből ere­dően nálunk olyan problé­mák merültek fel az egyéb­ként ideálisnak minősített jogi deklarációk mellett, amelyek egy nagyobb lét­számú kisebbségi közössé­gen belül nem észlelhetők. Ettől függetlenül meg kell állapítanunk, hogy követ­tünk el hibákat a nemzeti­ségi politika terén is. Itt nem annyira némely sze­mélyek általi hibákra vagy azok lépéseire gondolok, hanem inkább arra, hogy sohasem sikerült az adott lehetőségeknek megfele­lően egyfajta kisebbségi centrikusságból eleget tenni a kihívásoknak. Min­denképpen a leggátlóbb tényező a magyarság egy­kori helyzetében lelhető, amikor egy ilyen közösség egy lepattant sziklaként bázisa, tűzhelye nélkül ma­radt és csak arra építhe­­tett/ha épített?/, amit a többségi nemzet biztosított számára. Ennek folytán öntudatzavarok csúsztak be hétköznapjainkba, ami­kor máról holnapra az át­mentés politikáját vállal­tuk magunkra és nem tud­tunk gyökeres változásokat kieszközölni.­­ A vajdasági magyarok megalapították az elmúlt időszakban a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségét, a horvátor­szági magyarok is alapítot­tak magyar pártot csak itt Szlovéniában nem sikerült eredményesen szervezked­ni, talpraállni és erőtelje­sebben bekapcsolódni a de­mokratikus folyamatokba. Mindezt mivel magyaráz­hatod? - Ezt követően a helyzet igen komplikált és össze­tett. Én úgy vélem, hogy a muravidéki magyarságnak (ha ez még lehetséges) bel­sőleg, azaz tartalmilag kell megújulnia. Az nyilvánva­ló, hogy szinte valamennyi területen kilátástalan problémákkal állunk szem­be. Az is biztos, hogy az újonnan bekövetkező tár­sadalmi viszonyok köze­pette és a közösség sem lehet olyan amilyen eddig volt. A jelen kérdése az, hogy hogyan kellene átalakítani és tartalmilag megtölteni. Szerintem ez a jelen leg­fontosabb kérdése. Másutt a miénkhez közel álló szer­vezetek mint a CSEMA­­DOK, a KMKSZ, stb. to­vábbra is megmaradtak, ugyanakkor valójában ki­sebbségi pártszervezetek is alakultak mellettük. Vala­mennyi szervezetnek és közösségnek egyfajta in­tegrált szerepet kell betöl­tenie a művelődés, az okta­tás és a tájékoztatás terén.­­ Mindkét díjazott társad író és nemzetiségi politi­kus. Te hivatásos nemzeti­ségi politikusként mű­ködsz. Hol jelentek meg műveid, cikkeid és tanul­mányaid? - Valahogy mindig a ki­sebbség ügyes-bajos, min­dennapi teendőivel foglal­koztam. Számomra nagyon fontos kérdés volt az össz­­magyar és egyéb kultu­rális értékek megismerése. Kisebbség a tömbtől elsza­kított közösség és ezért fej­lődése csak az anyanemzet­tel való további integráció szellemében valósul meg, ezért tanulmányaim során legtöbbször a kisebbség és az anyanemzet viszonyát és összmagyarsági vonat­kozásait boncolgattam. Ezek a cikkek és tanulmá­nyok a muravidéki újság­ban, folyóiratokban, vala­mint a vajdasági és horvát­országi és némely magyar­­országi központi lapokban jelentek meg. Most éppen a Kapuban jelenik meg egy írásom a muravidéki ki­sebbségről. A díjazottak a Rátkai klubban találkoztak Cseres Tiborral a Vérbosszú Bács­kában című könyv szerző­jével, aki a jugoszláviai nemzetiségi viszonyok és megtorlások alapos isme­­rete- Szúnyogh Sándor Gönc László Még megmenthető Ha az anya a gyermekének ad valamit, azt a gyermeknek illedelmesen meg kell köszönnie. Igen, ha ünnepkor, például újévkor vagy születésnapjára kapja azt, de nem köszöngethet reggeltől estig, mivelhogy mindent a szülőtől kap. A hálálko­­dásnak inkább abban kell kifejeződni, hogy majd a gyermek is a saját gyermekének az életétől kezdődően minden tőle telhetőt megad. A közelmúltban olyan bírálatot kaptam, hogy a családfa egyikét megemlítve, nem emeltem ki az össz Magyarország utóbbi időben nyújtott segítségét a tények felsorolásával. Ami­kor aztán egy anyaországbelinek azt a kérdést feltettem, hogy valóban minden segítséget kötelesek vagyunk-e külön-külön megköszönni, ő harsányan válaszolta: nem. Talán inkább az anyaországnak kellene jó édesanya módjára magához melen­getni azt a gyermekét, aki nagyon sokáig alig érezte, hogy van édesanyja, mert az vasfüggönyes elzárkózott előle és nem is vett róla tudomást. Talán szégyellte ennek a gyermeknek a kicsiny­ségét, gondolván, ez a satnya magzat ha el is tűnik, nem jelent nagy veszteséget a családnak. Az erősebbekért kell inkább harcolni. Meg az akkori rendszerben lehetetlen volt az anya körül lévő ágakkal való törődés. Ez a vérszegény, vézna gyermek azonban nem hagyta magát. Az anya, miután látta, hogy a másik édesanya az ugyanolyan vézna gyermekével kezd odaadóan törődni, ráeszmélt a köteles­ségére. Közben fizikailag satnyult a gyermek, de szellemileg nem hagyta magát. Habár a tíz év alatt két falunyival megcsap­pant, még van benne élet, még érdemes vele foglalkozni, habár már odáig jutott, hogy eléggé elhagyja magát, már csak a kisebbik fele mutat életerőt. Most azt a gyógyszert kell felfedni és behatóan alkalmazni, amellyel visszanyerheti akaraterejét, önbizalmát. Érzi a gyermek, hogy ez az anyanyelvápolás. Ezt nem szabad elfelejteni, mert akkor mindennek vége.. Igen, és ezt meg kell azokkal is értetni, akik már a gyermeküknek nem is beszélnek magyarul. Őket kell visszamenteni, hogy megáll­jon, vagy legalább jobban lelassuljon a beolvadás. Van még erre remény? Van. A hetven éves is hozzáláthat az idegen nyelv megtanulásához, akkor az anyanyelvet is meg lehet tanulni egy kis akarattal, könyvek olvasásával. Mutassuk meg az »anyá­nak«, hogy van bennünk akarat és öntudat, hogy még életerősek vagyunk. Korcsmár R. A­­bizalom zarándokai EURÓPAI IFJÚSÁGI TALÁLKOZÓ BUDAPESTEN Az ünnepek között Budapes­ten szervezték meg a 14. euró­pai katolikus ifjúsági találko­zót, amelyen sikerült nekem is résztvennem. A Sportcsarnok­ban ökonomikus istentisztele­tet hirdetett a Taize közösség. A világ húsz országából érkez­tek fiatalok, hogy hirdessék a békét. E közösséget 1940-ben alapította a burgundiai köz­pontban Roger testvér. Azóta követői esztendőről esztendőre más országban találkoznak. Ezek az összejövetelek a biza­lom zarándokútjai, így jöttek össze fiatalok Párizsban, Ró­mában, Londonban, Barcelo­nában, Kölnben, majd Kelet- Európában folytatódott to­vább legutóbb tavaly Prágá­ban tartották meg. A közösség soha nem akart mozgalmat indítani, hanem arra ösztönözte a fiatalokat, hogy odahaza saját egyházkö­zösségükben éljenek elkötele­zett életet. A vallásos elmélke­dés alapul­­szolgált 75 000 összegyűlt fiatal mindennapi életében. Az ember csodálkozó szemmel fedezi fel messzi or­szágok fiataljait, akiket meg­bénít a csüggedt kilátástalan­­ság. Az igazi emberi remény elvesztése mintha megder­­mesztette volna egész életün­ket. A fiatalok mégis töreked­nek arra, hogy felismerjék életük értelmét, s önmagukhoz szólnak:­ »Indulj! Kezdd újra! Lépj ki a csüggedésből! Hagyj föl a reménytelenséggel! En­gedd élni lelkedet!« Ezt a len­dületet sohasem szerezzük meg egyszer s mindenkorra. Egész életünkben, gyermeké­veinktől kezdve egészen öreg korunkig szükségünk van erre a merészségre, hogy egyszer is nekivágjunk az útnak. Ez a lendület átsegít a kétség óráin, amelyekben a hit elgyengülni látszik. A Taizéi Közösség Kelet-Eu­­rópában 1962 óta van jelen, a legnagyobb titoktartás kö­zepette tett látogatások által. A keresztények, mint annyian, miközben Krisztusban hisz­nek, megmaradnak a megosz­tottságban. Tulajdonképpen a találkozónak az volt a célja, hogy a fiatal lányok és fiúk, akik ártatlanok a történelmi megosztottságban, újra talál­kozhassanak, és építsék a ki­engesztelés útjait. Ne veszte­gessék az idejüket magyaráz­kodással, s ne késlekedjenek annak keresésével, hogy vajon, ki tévedt és kinek van igaza, hiszen ennél semmi sem bé­nítja jobban az alkotóegészsé­get. Az elsődleges kérdés a kö­vetkező volt: »Építed-e majd a bizalom és a kiengesztelődés útjait az emberiség családjá­ban, ugyanúgy mint a saját egyedülálló közösségében. »A világ állandó megpróbáltatá­sok között él. Európában is a megrázkódtatások korszaka uralkodik, de ugyanakkor az újjáépülésé is. Nem futhatunk el a felelősség elől, amely a béke, a szabadság és a kien­gesztelődés építésére kötelez. Nem egyszerű ez az út, főleg a fiataloknak. Csuka Judit NÉPÚJSÁG 1992. január 10.

Next