Népújság, 2007. március (59. évfolyam, 49-75. szám)

2007-03-01 / 49. szám

Maros medve legolvasottabb napilapja! LIX. évfolyam 49. (16531.) sz., 2007. március 1., csütörtök 12 oldal, ára 60 báni ! Marosvásárhelyen Felhőátvonulások . Hőmérséklet: min. +-2°C Több mint száz fiatal vett részt az eseményen, közülük 43-an szavaltak, 24-en pe­dig a népdalversenyre ne­veztek be, a többiek kísérő­ként voltak jelen. (Versmondó és népdal­­verseny Nyárádszeredában) A gyerekeket rendszeresen viszik oltani, a terhesek pontosan járnak vizsgálat­ra, a krónikus betegek pe­dig minden hónapban fel­íratják a gyógyszert. (Éjszaka is van orvosi ügyelet) 7. oktat­ ó idén Marosvásárhelyen rende­­ik a belföldi kosárlabda All Star mérkőzését, a liga gálatalálkozó­­it, amelyen a legjobb belföldi já­­tkosok a román bajnokságban tereplő legjobb külföldi játéko­­okkal mérkőznek Minden sztár Vásárhelyre jön!) max.+ll°C fLf-cV 0.0­031 Csak az árakkal igazodn­n­k Európához? Kult­úr krízisben a vasút Tudósításunk a 2. oldalon Fotó: Szász Károly Cölesgencsben az államfő öv pracedúrája Az RMDSZ kiszáll a „buliból”? Tegnap a parlament két háza együttes ülésen, miután meghallgatta a Szoci­áldemokrata Pártnak (PSD) az államelnök felfüggesztéséről szóló javaslatát, több mint négyórás vita után 258 igen, 76 nem szavazattal, 21 tartózkodás mellett, a Traian Basescu „szavait és tetteit" kivizsgáló parlamenti bizottság létrehozásáról szavazott. Meglepetésre - hiszen a PNL is a bizottság létreho­zása mellett szavazott-, az RMDSZ tartózkodott. Mózes Edith (Folytatás a 4. oldalon) Húsz százalékkal nőtt a forgalom a magyar-román határszakaszon 220 szabályszegés A vártnál nagyobb mértékben, csaknem 20 százalékkal nőtt a forgalom a magyar-román határátkelőhelyeken az elmúlt két hónapban, Románia euró­pai uniós csatlakozása óta - mondta a magyar Vám- és Pénzügyőrség Dél­alföldi Regim­ális Parncsnokságának vezetője szerdán Szegeden Márkus András a magyar-román regionális vámparancsnoki megbe­szélést követő sajtótájékoztatón kö­zölte: korábban 10-15 százalékos forgalomnövekedést prognosztizál­tak, tíz nem feltétlenül csak az uniós csatlakozás miat történt, hanem azért is, mert több bolgár fuvarozó már nem a szerb-magyar határon kel át, hiszen a magyar-román szaka­szon nem kell kilépniük az Európai (Folytatás a 4. oldalon) BUSZ- Pénz vagy büntetőpont A hivatalos adatok szerint Romániában a tavaly 342.194 csupán anyagi következményekkel járó baleset történt, ami 684.338 gép­kocsivezetőt érintett. Az ilyen jellegű balesetek száma a 2005-ös évhez képest közel hatvanezerrel nőtt, és nem valószínű, hogy az idén csökkenő tendenciára váltana. Ennek ellenére az elmúlt év­ben elfogadott új közlekedési törvény előírásai közül rövid időn belül törölték a felek közötti békés megegyezés lehetőségét a mind­össze enyhébb anyagi következményekkel járó balesetek esetében. Tették ezt annak ellenére, hogy a szóban forgó előírás megkönnyí­tette volna a rendőrség dolgát, hisz lényegesen csökkentené a zsú­foltságot a közlekedésrendészetek baleset-bejelentő irodáiban, a gépkocsivezetőket pedig megkímélné a hosszú órákat tartó várako­zástól. A biztosítótársaságok számára viszont olyan pluszmunkát jelentene, amit nem akartak és nem mertek vállalni. Az illetékesek legutóbbi bejelentése szerint a rendőrséget kiikta­tó békés megegyezésre, ami a nyugat-európai országokban a köz­lekedés egyik természetes velejárójának számít, Romániában talán 2008-ban nyílik lehetőség. Ehhez a szakemberek szerint módosíta­ni kell a biztosításokra és viszontbiztosításokra vonatkozó 1995. évi 136-os jogszabályt valamint az új KRESZ-t is. A békés meg­egyezés érdekében ugyanis szükség van egy olyan kimutatásra, amely a biztosított balesetei előtörténetét tükrözi a biztosítótársa­ság által kifizetett kártérítéssel együtt. A hírek szerint a kormány március 31-ig nyújtja be a békés megegyezésre vonatkozó új jog­szabályt, a Biztosításokat Felügyelő Társaság pedig már kidolgoz­ta a 136-os törvény módosítását. A baleseteket nyilvántartó adat­bázis elkészítése azonban olyan tetemes összegeket követel, ami kétségessé teszi a törvény 2008-ra tervezett alkalmazását. Amíg az érintett hatóságok és minisztériumok a lehetőségeken gondolkod­nak, a koccanások többségében a békés megegyezést megoldja az élet. Amikor az első mérgen túl az érintett gépkocsivezetők lekör­­mölik a történteket és szembekerülnek a szolgálatos közlekedés­­rendésszel, többségüknek rögtön elmegy a kedve a hivatalos úttól. Ha tudomásukra hozzák ugyanis, hogy hány büntetőpont jár a koccanás okát képező szabálytalanságért, percek alatt megkötik az egyezséget. Igaz, nem a biztosító terhére, hanem a balesetet okozó személy zsebe bánja azt. Ami egyszerűbb a rendőrségnek és ol­csóbb a biztosítónak. Emiatt több mint valószínű, hogy nem sietik el az új törvény megalkotását. Aki pedig a koccanások valós szá­mára kíváncsi, a balesetek hivatalosan közzétett adatait kettővel vagy talán hárommal is nyugodtan beszorozhatja. Bodolai Gyöngyi Tudósításunk az 5. oldalon • Fotó: Vajda György

Next