Népújság, 2017. július (69. évfolyam, 146-171. szám)
2017-07-01 / 146. szám
2 NÉPÚJSÁG JÚLIUS 1., szombat A Nap kel 5 óra 32 perckor, lenyugszik 21 óra 18 perckor. Az év 182. napja, hátravan 183 nap. / \ ^I&eyvélteMes! Ma TIHAMÉR, ANNAMÁRIA, holnap OTTÓ napja. OTTÓ: Több germán név becéző alakjából önállósult. /c * * ____________________________g IDŐJÁRÁS a VALUTAÁRFOLYAM BNR- 2017. június 30. Kánikula 1 EUR 4,5539 Hőmérséklet: ^ — 3,9915 max. 32 °C lOOHUF 1,4734 min. 15 C 1g ARANY 159,6080 Korunk-július Sárkányok, képzelt lények A képzeletbeli lények leírásainak vizsgálata az emberi képzelet történetének fontos kiindulópontja lehet, régebbi és új mítoszaink sokat elárulnak rólunk. A lapszám szerzői azt vizsgálják, a történetekben, filmekben, bestiáriumokban, képi ábrázolásokon megjelenített képzelt lények milyen összefüggésben állnak egymással, hogyan vándorolnak szövegről szövegre, hogyan vannak jelen napjaink kultúrájában, hogyan, milyen helyzetekben, milyen szándékkal beszélünk róluk. A lapszámban szó esik a Rowling-univerzum legendás állatairól, Borges képzelt lényeiről, a Kádár-korszak sárkányairól, Mircea Cartarescu sárkányenciklopédiájáról, mezőségi prikulicsokról, pozsonyi garabonciásokról. Klasszikus irodalmi anyagok mellett (Beowulf, Ambroise Páré Szörnyek és csodalények című munkája) prózával, verssel van jelen a lapszámban András Sándor, Balázs Imre József, Boda Edit, Ghijász Ahmad Gaddi, Sánta Miriám, tanulmányokat, eszszéket közöl Beretvás Gábor, Amedeo di Francesco, Kányádi András, Keszeg Vilmos, Mihály István, Serestély Zalán, Szabó R. Ádám, Székely Bíborka, Végh Balázs Béla. A képanyag Szakács Zsuzsánna textilmunkáit reprodukálja. HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK - KÜLFÖLD 2017. július L, szombat Ismét téríteken az autópálya ügye (Folytatás az 1. oldalról) A vásárhelyi szervezet medveprogramját vezető Domokos Csaba az elmúlt két év eredményeit mutatta be, amely időszakban a nagyragadozók életterét és vándorlásuk útvonalait tanulmányozták. A tervezett autópálya két természetvédelmi területet vág át, illetve az itt élő medvék vándorlási területeit is. A szervezetnek nem célja a beruházás akadályozása, viszont szeretné elérni, hogy a vadak átvonulására biztosítsanak úgynevezett zöld folyosókat, továbbá egyes helyeken olyan kerítéseket építsenek a nyomvonal mentén, amelyen a medve és szarvas nem tud átjutni, hisz az autópályára való bejutásuk az állatok és az utazók számára egyaránt végzetes lehet. Marius Nistorescu környezetvédelmi tanácsadó pozitív európai példákat hozott fel annak bizonyítására, hogy a környezetvédelmi érdekek nem jelentenek akadályt egy ilyen beruházásnál, és léteznek megoldások az egészséges kompromisszumra. Mit kell tudni az autópályáról? Románia közlekedési mestertervét a szállításügyi minisztérium munkatársa, Madalina Teodor ismertette a jelenlevőkkel. A Marosvásárhely— Jászvásár-Ungheni autópálya a 3. számú európai közlekedési folyosó része lenne, 31 ezer jármű venné igénybe és 42 százalékkal csökkentené az utazási időt. Marius Juran, a Közúti Infrastruktúra-kezelő Országos Társaság (CNAIR) munkatársa szerint 2007-ben elkészült a pálya előtanulmánya, 2010-ben a megvalósíthatósági tanulmánya, de ez utóbbit több helyen is javítani kellett azóta. A pálya három szakaszból áll, a Németvásár (Târgu Neamț) és Ungheni közötti szakaszt 2017-2021 között építenék meg, míg a Marosvásárhely-Gyergyóditró-Németvásár közöttit csak 2021 és 2030 között. A hegyvidék (Keleti-Kárpátok) miatt az autópálya megépítése igencsak költséges, akár hatmilliárd euróba is kerülhet, síkvidéken 8-10, hegyvidéken 25-30 millió euróba is kerülhet egy kilométer út, a hely magasságától és domborzatától függően a kétoldali kerítések közötti távolság 40-150 méter között lehet majd - mindezeket már Julian Panu tervező ismertette, aki elmondta: a pálya megyénkben Lukafalva térségében csatlakozna az észak-erdélyi autópályához, a Vécke-csatorna bal oldalán haladna fel a Nyárád mellékén, Nyárádmagyarós községben térne át a Kis-Küküllő vidékére, Szovátát (itt épülne egy csatlakozási pont) délen érintve vonulna át Hargita megyébe. Backamadaras mellett pihenőparkolót, Sóvárad közelében szolgáltatási pontot (töltőállomás, étterem, mosdók, szerviz) építenének ki. Mivel a helyi közösségek megkérdőjelezték a pálya hasznosságát olyan körülmények között, hogy a Nyárádmentén nem szerepelt benne le- és felhajtási pont, az igényeket figyelembe véve utólag módosítottak a terven, így Nyárádszereda mellett lesz egy csatlakozási pont, illetve megpróbálják kikerülni és nem átszelni a kisvárost. Jó is, nem is Nyárádszereda polgármestere, Tóth Sándor úgy véli, ez az autópálya akkor lehet jó projekt, ha mentalitásváltás következik be, mert ma az európai és hazai törvényeknek való megfelelés és a medvék védelme fontosabb, mint az ember, a közösség, érdeke. Amikor ez a sorrrend megferul, akkor beszélhetünk ilyen hazásokról. Számára két elfogadhatatlan jelenleg: az egy, hogy nem szerepelt csatlakozási pont a Nyárádmentén. Ha Szereda mellet megépül a le- és felhajtó rész, akkor, jeddi, ákosfalvi és csíkfalvi megyei utak irányából is megközelíthető lesz a pálya egy, a Székelytompa mellett építendő körforgalom révén. A másik gond az, hogy a nyomvonal Szeredában a szentannai városrészt ketté vágná, emellett lakóházakat kellet lebontani. Azt javasolná, hogy Nyrádgálfalva és Szereda közigazgat? határán a pálya vegyen egy enyhe k? nyárt, és Demeterfalvát és Szenta, kikerülve a Varga-dombon át *’ vissza Székelybere határába. Ha repülést kikerülik és csatlakozási útot is építenek, Szereda támor fogja a pálya tervét, ellenkező est viszont mindenhol keresztbe fog annak - jelentette ki lapunk a város polgármestere. Szovátának mindenképp fejbe fog hozni az autópálya, a vidék töb részének kevésbé - véli Dósa Sándor Kis-Küküllő Térségi Társulás elöké, aki Kibéd polgármestereként ismeri, hogy nekik sok hasznuk nem lesz belőle, hisz két alagút és háro felüljáró vezeti majd át az utat a Száraddal való közös határon. Sóvár polgármestere sem örül a tervre Biró Csaba elmondta: a falu egy mellékutcáját (amely egyben megnt is) átszelné az autópálya, ott is azakat kellene lebontani, ezért ő is a szeredaihoz hasonló enyhe kent látna szívesen a projektben. Georg Paul Hefty: Kohl a legsikeresebb kancellár volt az NSZK történetében A Német Szövetségi Köztársaság (NSZK) legjelentősebb kancellárjaként jellemezte a 87 éves korában elhunyt Helmut Kohlt Georg Paul Hefty magyar származású német újságíró, politológus. Hefty szerint a modern Németország 1871-es alapítása óta Kohl a legsikeresebb kancellár volt, aki még az első német birodalmi kancelláron, Otto von Bismarckon is túltett, mivel nem vérrel és vassal, hanem egyetlen halálos áldozat nélkül egyesítette a kettészakított országot. A Frankfurter Allgemeine Zeitung konzervatív német lap korábbi vezető szerkesztője a mai strasbourgi gyászszertartás, illetve németországi temetés előtt az MTI-nek adott interjúban úgy értékelte: a második világháború utáni Nyugat- Németországnak szerencséje volt, hogy Kohl a legoptimálisabb időszakban lett kancellár (1982-től 1998-ig). Konrad Adenauer konszolidálta a szörnyű háborús bűnökkel terhelt, háborút vesztett ország nyugati részét. Willy Brandt és Helmut Schmidt enyhítette egy szovjet támadás veszélyét és az emberek ezzel kapcsolatos félelmeit. Az országot egyesítő Kohl sikeréhez Georg Paul Hefty szerint nemcsak politikai tehetségére volt szükség, hanem egy olyan szerencsés időpontra is, amikor Lengyelország és Magyarország a Szovjetunió ellenállása nélkül aláásta a Varsói Szerződés cselekvőképességét. Kohl felismerte, hogy a német és az európai egyesülés ugyanannak a folyamatnak a két oldala. Ezzel kapcsolatban Hefty arra emlékeztetett: az európai egyesülés gondolata, melyet Richard Coudenhove- Kalergi gróf az első világháború után - akkor kevés sikerrel - hirdetett meg, a második világháború után erőre kapott, mert bebizonyosodott, hogy Németország túlerejét az európai történelemben csak megszámolhatatlan véráldozattal lehet lefékezni. Ebből született az a gondolat, melynek Winston Churchill 1946-os zürichi beszédében első szószólója volt, nevezetesen, hogy Németországot és iparát - úgymond - „be kell szervezni”. A francia Jean Monnet és az olasz Alcide de Gaspari úgy fogadták be az akkor alakuló európai szervezetekbe Nyugat-Németországot, mintha néhány évvel korábban mi sem történt volna. Ezért helytelen az, hogy az európai integráció a német újraegyesítés következménye, hanem az a helyes, hogy az akkor már négy évtizede zajló integráció tette lehetővé a német egyesülést. Kohl megbízható partnere volt az akkori amerikai, francia és szovjet elnöknek, George Bushnak, Francois Mitterrand-nak és Mihail Gorbacsovnak. Amerikai elnökként Bush valójában nem is tehetett mást, csak azt, hogy kezdettől fogva támogatja Kohlnak az egyesülésre irányuló törekvéseit. Hiszen 1949- ben az Egyesült Államok jóváhagyásával került bele az NSZK alkotmányába az, hogy a demokratikus német állam a nép egységének és szabadságának beteljesülését szolgálja. Bush Ronald Reagannek volt az alelnöke, aki felszólította Mihail Gorbacsovot a berlini fal ledöntésére. Ha Bush tétovázott volna, összeomlott volna Amerika szavahihetősége. Francois Mitterrand francia elnök addig is már jó barátságban volt Kohllal. Neki viszont tétovázni kellett, nehogy a kikerülhetetlen új német túlerő tovább kicsinyítse a német-francia barátság amúgy is kisebb partnerét. Kohl erre egyértelműen megígérte, hogy együttesen építik Európát, és Mitterrand ezzel megelégedett. Gorbacsov ezzel szemben a hidegháború idején sokáig a nyugatnémet kancellár ellenfele volt. Később azért vált engedékennyé, mert a Varsói Szerződés gyakorlatilag megszűnt és a szovjet gazdaság a csőd szélén állt. Lengyelországot, Magyarországot és Romániát elveszettnek látta a Szovjetunió számára, ezért új gazdasági partnereket keresett Nyugat-Európában, a német ipar és kereskedelem szállítóképességében reménykedett. Kohl Gorbacsovot nem kezelte fölényesen, de az egyenlőséghez ragaszkodott. Hefty szerint Kohl valójában csak 1988/89-ben vett teljes mértékben tudomást a politikai és rendszerváltásra készülő Magyarországról. De attól kezdve „romantikus viszony” fűzte a magyarokhoz, a magyar vezetőket „szívébe zárta”, Németh Miklóst épp úgy, mint Antall Józsefet és Orbán Viktort. Büszke volt arra a jellemvonására, hogy képes hálásnak lenni. A hálát politikai erénynek tartotta, nem gyengeségnek. Ez a hála meghatározó volt Magyarországhoz fűződő viszonyában is. 1999 decemberében a CDU-nak juttatott illegális pénzadományok körül kirobbant válság árnyékot vetett Kohl megítélésére. Hefty szerint ez rendkívül bonyolult ügy volt. Tény, hogy Kohl olyan pénzekkel szolgálta pártja versenyképességét, melyeknek a felhasználását és birtoklását törvény tiltotta. Abban viszont a különféle politikai pártok érdekeltek voltak, hogy ebből a kihágásból az egész országot földi botrány legyen. Az új vezető gáz Angela Merkel vezényletével az is félt, hogy a baloldal támadói mindaddig kivédhetetlenek leszn, míg közösséget vállalnak Kohl Pártjában, a CDU-ban a Kohl új generációnak épp úgy, mint a rabbi, párton belüli kritikusainak volt az érdeke, hogy végre szabdaljanak befolyásától . „Ma azoban már mindenki tudja, hogy Ke tettei mérhetetlenül nagyobbá mint hibái” - vélekedett. Hefty visszaemlékezett az, hogy még újságírói munkássá előtt három éven keresztül Kohl közelében dolgozott a Bundes- CDU/CSU-frakciójának referensként. „Akkor tapasztaltam, hol messze felülmúl mindenkit. De politikája nem volt hibátlan” - fogamazott. Attól kezdve, ho£ elvesztette kancellárságát, töt mint tíz éven keresztül kapcsolaban álltak, egészen addig, míg Kol balesete következtében visszavonulásra kényszerült. „Közelről, aki négyszemközt, olyan volt mint nyilvánosság előtt: egyidejűleg dmináló és érdeklődő talmas, adó és fogadó, szívérzékeny, nagylelkű és szélyes és rosszkedvű, ol távozott” - mondta Georg Paul Hefty. (A NÉPÚJSÁG ÖNÁLLÓ MAROS MEGYEI NAPILAP Kiadja az IMPRESS KFT. FŐSZERKESZTŐ: Karácsonyi Zsigmond LAPSZERKESZTŐK: Antalfi Imola Benedek István MUNKATÁRSAK: Antalfi Imola, Bodolai Gyöngyi, Farczádi Attila, Menyhárt Borbála, Mezey Sarolta, Mózes Edith, Kaáli Nagy Botond, Nagy Miklós Kund, Nagy Székely Ildikó, Nagy Tibor (fotó), Szerkálosy Piroska, Vajda György. KORREKTÚRA: Horváth Éva, Kiss Éva. TÖRDELÉS: Iszlai Anna, Makkai Katalin, Makkai Melánia, Vajda Gyöngyi. FŐKÖNYVELŐ: Nagy Melinda. REKLÁMMENEDZSER: Borbély Ernő - e-mail: reklam@e-nepujsag.ro, tel. 0742-828-647. REKLÁM-LAPTERJESZTÉS: Madaras Éva Adrienn, tel/fax: 00 40-(0)265-268-854. APRÓHIRDETÉS: Petres Emília. SZERKESZTŐSÉG: 540015 Marosvásárhely, Dózsa György út 9. szám, II. emelet. Internet: www.e-nepujsag.ro E-mail: nepujsag@e-nepujsag.ro Telefon: titkárság: 0265/266-780 és tel/fax: 0265/266-270, közönségszolgálat: 0365/410-440,0265/266-780. Nyomda: Palatino. A szerkesztőség véleménye nem feltétlenül azonos a szerzők véleményével. Előfizetés a postahivatalokban, postásoknál és a szerkesztőségben, tel.: 0742-828-647. Hirdetési irodánk nyitvatartási rendje: hétfő, kedd, szerda, csütörtök: 8-16 óra, péntek: 8-15 óra, szombat zárva, vasárnap: 10.30-14.30 óra között. 6423578000052 ISSN 1220-3475 (print); ISSN 1584-3238 (online)