Az Érem, 1942 (10. évfolyam)
1942 / 1. szám - Szentgáli Károly: A kegyérmek ismeretének alapjai - 3. Történelmi visszapillantás
A bibliai érmek az olaszoknál, a dolgok természetéből kifolyólag, nem találtak utánzókra. Kisplasztikájuk nem zökkent ki a régi nyomokból a tárgyválasztás szempontjából sem, de ragaszkodtak az anyaghoz, a bronzhoz is, ellentétben a germán éremművesek nemesfémben való dúskálásával, s míg lehetett, megmaradtak a régi önzési eljárásnál, melyben mindig nagy mesterek voltak. Örökké szép bibliai tárgyú plakettjeik témáit az újszövetség kevésbé drámai, már szelídebb erkölcsökkel bíró emberiségnek szánt példabeszédeiben találják meg, de kifogyhatatlan kedvvel merítik azokat Jézus életéből is. Határoljuk körül pontosan, hogy mely éremcsoport viseli joggal a kegyérem nevezetet? Véleményem szerint ebbe a körbe kizárólag csak azokat az érmeket sorozhatjuk, melyeknek hordásuk az egyház hatalmánál fogva kegyelemmel, malaszttal járnak. Ezeket ily célból meg is áldják, meg is szentelik, vagy ez az érmek szelleménél fogva, nincs kizárva, így a zarándokhelyek, kegyhelyek, ereklyék, mártírok, szentek stb. érmeit, vagy a katolikus hitéletben bizonyos kivételes tisztelettel ápolt kultusz, mint például a szentszív és az Immaculata dogmájának érmeit. Ezért aggodalom nélkül nevezhetjük az eddig „kegyérem” néven osztályozott éremféléket egyszerűen katolikus érmeknek, a katolikusság érmeinek. Hazai ilynemű verdetermékeinket pedig a magyar katolikusság érmeinek. Ez az átfogó elnevezés felölelheti mindazt a vallásos tárgyú érmet is, melyek az egyháztörténetre, ünnepségekre, személyekre vonatkoznak, vagy szertartásokkal vannak összefüggésben. A kegyérem elnevezést azonban nem vetjük el, hanem annak a legjellemzőbb katolikus érem félének megjelölésére használjuk, melyet ezzel a szóösszetétellel világosan meg is határozunk, t. i. a kegyelemmel járó érmekére. 3. Történelmi visszapillantás. Azt mondottam, hogy a kegyérem a legjellemzőbb katolikus érem. Ezért, midőn a római egyház érmészetének szinte beláthatatlan világát akarom bemutatni kis lapunk terjedelméhez mérten, ezt részletesen kívánom tárgyalni, lehetőleg úgy, hogy szóba kerüljenek egyéb fontos éremcsoportok is. Magától értetődő, hogy célom a hazai anyag megismertetése elsősorban, de ide csak úgy vezethetem gyűjtőtársaimat, ha a mi szerény termésünket nem szedem ki a világegyház talajából. Gyökértelen sorozatok szemléltetése igen kevés haszonnal járna. Felkell tárnom a kegyérem jellegét, hogy igazi értelmét azok a gyűjtők is lássák, kik a vallás dolgaiban kevésbé járatosak. Érinteni kell ezért az eredet okát, az egyház álláspontját és szokásait és azokat a kortörténeti, valamint lélek - Az ó- és újszövetség véráldozatának allegóriája. Német renesszánsz-érem. (Reinhardt, 1530.) — 3 (239) —