Az Érem, 2010 (66. évfolyam)

2010 / 1. szám - Juhász Lajos: Három érdekes vexillumos hátlap a viminaciumi verdéből

2 Az Érem ■ LXVI. évfolyam, 2010/1. szám nűsíthetjük, hogy a büsztös hátlapon sem az imago és a vexillum keveredéséről van szó, hanem a mellképek valójában a szövetrészt díszítették. Ezen interpretációt támasztják alá a párhuzamok is. Az egyik legszebb bi­zonyíték erre a Licinius-kámeón (4. ábra), amely a császár 313-as Maximinus feletti győzelmét követő antiochiai bevonulását áb­rázolja. [8] A kő jobb oldalán Victoria kezé­ben vexillumot tart, amelynek szövetrészén két büszt jelenik meg. A másik meggyőző párhuzam az V-VI. századi Codex Purpu­­reus Rossanensisben található. [9] A Krisz­tus Pilátus előtt című jelenetben (5. ábra) az ülő Pilátus mögött két oldalt egy-egy vexil­lum látható. A textileket jelen esetben is két­­két mellkép díszíti. Hogy ezen a kódexlapon hadijelvényekről beszélhetünk, azt egyrészt a rómaiaknak azon szokása is alátámasztja, miszerint a császár képmása jelen volt az íté­lőszékeken, hogy ellenőrizze és szentsége­­sítse a nevében hozott ítéleteket. [10] Más­részről fennmaradtak olyan legendák is, amelyek szerint a Pilátus ítélőszékénél felál­lított hadijelvényeken lévő császárportrék meghajoltak Krisztus, vagyis a világ tényle­ges urának fensége előtt. A császárbüsztök­­kel díszített vexillumok típusa a IV. századi érméken is megtalálható, így például I. Cons­tantinus centenionalis veretén [11] (6. ábra) a labarum alatti szövet 3 pöttyel van díszít­ve, amelyeket azonban az uralkodó és két fia, II. Constantinus és II. Constantius Cae­sarok mellképeként kell értelmeznünk. [12] Büszttel ellátott hadijelvények később is meg­jelennek a IV. század folyamán. [13] Láthatjuk tehát, hogy a viminaciumi pén­zek esetében a vexillumok tetején megjele­nő tárgyak valójában a hadijelvény szövet­részére voltak ráfestve vagy belehímezve. A sajátos megoldásra a helyhiány miatt volt szükség, mert a kis hátlapon ezt nem lehe­tett volna úgy ábrázolni, hogy azok felis­ 4. ábra 5. ábra 6. ábra

Next