Katolikus gimnázium, Nyitra, 1885

emberi auctoritás: a király, a pap, a tanár, a szülő, a hatóságok, a társada­lom, a család felelősek érte és miatta vannak megállapítva. A fegyelem, a tanítás, a tudományok, a vallás, a munka és erény minden jutalma sőt maga az isteni gondviselés is érte és miatta van itt, mert ő maga az Istentől és az Istenért van teremtve. Íme az okok, melyek miatt minden embernek a világon kötelessége a gyermek helyes nevelési munkájában részt venni, abban hatékonyan segéd­kezni. Kívánja ezt a saját, a társadalom, az egyház, a haza érdeke. Vizsgáljuk most, kihez és mennyiben tartozik ezen kötelesség elő­sorban. Pestalozzi a híres paedagogus mondja: „Az egyedüli biztos talaj, a me­lyen az ember a tiszta humanitás czélját elérheti a szülő szive. Egyedül a család szentélyében tartható főn és biztosítható a fejlődésben levő emberi erők egyensúlya. Ezen pontra kell a nevelés művészetének hatni, ha áldást gyümöl­csözzön.“ Ha valaha úgy napjainkban válik különösen ezen alapelvnek fölelevenítése szükségessé, mert átalában csak kevés szülő igyekszik egy jó nevelést annak útmutatásait komolyan tanulmányozni, hogy magát valamint minden miheztar­tását ezen irány felé intézze. Kevés szülő látszik tudni azt, hogy a családban a gyermekek nevelési módja egészen és mindenkor a ház vezetőjének lelki álla­potától kapja jellegét, és hogy e szerint csak a vallásos és erkölcsös szülő hordozza magában mindazon legszükségesebb kellékeket, melyek egy jó neve­lőhöz tartoznak. Csak ilyen szülőben van meg a gyermek lelke iránti becsülés, melynél fogva azon, bárminemű szennyfoltot soha megtűrni nem fog. Csak ilyen szülő fog gyermekének jó példával előljárni , és azon lenni, hogy annak lelkét és szívét minden jók kútforrásával, tehát az Istennel és az isteni féle­lemmel betöltse. Meglehet azonban, hogy a szülő gyermekei nevelésénél ezen fontos fel­adatát felfogta, tehát igyekezni fog minden ezzel járó követeléseknek eleget is tenni. De a nagyobb része tenni fogja ezt csak addig, mig a gyermek és különösen a fiú közvetlen és kizárólagosan az ő szárnyai alatt van, és ezen kötelmek alól fölmentettnek hiendi magát mihelyt a fia azon borba lép, a melyben neki a magasabb oktatásban kell részt vennie, azaz mihelyt megkezdi a czélirányos magasabb iskolázást. Ilyenkor kényszerítve van a szülő a fiút némikép kezéből kibocsájtani, gyakran az egész évre magától, családjától, há­zától elszakítani és átadni másoknak. Ekkor, midőn a gyermek, mint egy a szülői szemnek tá­köréből kimozdíttatik, érzi magát följogosítva a szülő a sem­mit­tevésre. Ekkor állnak be azon válságos symptomák, melyek a helyes neve­lés folytatására ép úgy, valamint a szellem czélhoz vezető kiművelésére, tehát a tanulásra a legkárosabb befolyással szoktak lenni. Ezen időben a szülő vagy nem törődik behatóan többé gyermekével, vagy pedig nagyon is korán emeli azt a saját niveaujára, a­mi még rosszabb . Mily veszedelmessé válhatik mind a két körülmény a gyermekre, nyilvánvaló.

Next