Örökmozgó, 1992 (1-12. szám)

1992-02-01 / 2. szám

MYSTERY TRAIN írta és rendezte: Jim Jarmusch Kép: Robby Müller Zene: John Lurie Szereplők: Youki Kudoh, Masatoshi Nagase, Screamin’ Jay Haw­kins, Cinqué Lee, Nicoletta Braschi, Elizabeth Bracco, Joe Strummel, Rick Aviles, Steve Buscemi, Tom Noonan és Tom Waits hangja JVC PRESENT An MTI Production Magyarországon forgalmazza a Magyar Filmintézet, a Magyar Mozgókép Alapítvány Filmforgalmazási Szakkuratóri­um támogatásával. Színes amerikai film, készült 1989-ben „Létünk útközbeniségére,­­hogy soha nem vagyunk ott, ahová megérkeztünk, a szálloda a legalkalmasabb helyszín. A szálloda olyan hely, ahová azért érkezünk, hogy rövid idő után elhagyjuk. Ez az ember egzisztenciájának is parabolája, ami miatt tragiko­mikus jelen­léte. A filmben a gyilkosság után érzett rosszkedvű részegség a mo­ralitás relativizmusából fakad. A kisember egyszerre foglya és előidézője ennek az életérzésnek. Innen csak mesei fordulattal lehet szabadulni, ’a még minden jóra fordulhat’, a ’don't worry, bhe happy’ feelinggel. Jarmuscht mégsem ezért az okosságért szeretjük igazán, hanem mert hozzánk beszél, tegező formában, érthetően. John Cage aforizmáját ('Mindenki máshol akar lenni, pedig most itt va­gyunk!’) Jarmuschnál frappánsabban senki sem bizonyítja és szemlélteti. Az Ő fantáziája az emberléptékű alázat, amely ké­pes a lét és a létezés elrejtettségét kutatni-filmezni. Ez egysze­rűségében egyszerre nehéz és könnyű, mint lefilmezhetetlen saját életünk, melynek szerves része Jarmusch mozija, a Mystery Train." (Bakács Tibor Settenkedő: Mystery Train Varázsmenet/Filmvilág 1991/12.) nagyterem Jim Jarmusch Dermedj meg - halj meg - támadj fel (Zamb­­­ umri­­ voszkresznyi!) írta és rendezte: Vitalij Kanyevszkij operatőr: Vlagyimir Briljakov szereplők: Pavel Nazarov, Dinara Drukarova, Jelena Popova fekete-fehér szovjet film, készült 1989-ben Magyarországon forgalmazza a Magyar Filmintézet „(...) Talán ezért is aratott olyan egyetemes, szinte tapintha­tó szeretettel kísért sikert (amelynek csak tárgyi kifejezése volt a legjobb elsőfilmnek ítélt Arany Kamera-díj) az ötven esztendős debütáns, Vitalij Kanyevszkij: Dermedj meg, halj meg, támadj fel! című remeklése, amely az átszellemített és megregulázott szenvedély méltóságával és bölcsességével eleveníti fel a leépülés, elsivárosodás közegébe vetett gyer­mekkorát, tudván azt, hogy az igazi szenvedés önmagában hordja jutalmát és büntetését. Kanyevszkij nyolc évet töltött börtönben, a filmművészeti fő­iskola elvégzése után egy kisfilm kivételével minden próbál­kozását visszautasították, a verdikt tehetségtelennek bélyegezte. Alekszej German, aki mint tudjuk, maga is meg­járta saját kálváriáját, tekintélyével, pártfogói makacsságával segítette hozzá, hogy végül érett, mondhatni túlérett fejjel el­készíthesse önéletrajzának első fejezetét.” (Létay Vera: A gazdag keleti rokon - Filmvilág 1990/9) nagyterem BÓDY GÁBOR FILMJEI ÉS VIDEÓI Rettenetesen viszolygott attól, hogy filmrendező legyen. Csak rendező, aki csak filmeket rendez, bár nagy kedvvel, erős invencióval készített filmeket, amelyek közül némelyiket (pl. a Nárcisz és Psyché-1) pár hónap alatt a fenntartásaikat hangoztató napilap-kritikák és a forgalmazási nehézkesség ellenére is százezrek nézték meg. Tehát nem volt avantgárd kísérletező sem, szűk közönség számára érdekes, hatásos csodabogár. Csak ez sem volt. Mindjárt a személyisége, a személyes megjelenése elindította a hatást azokban, akik ta­lálkoztak vele. Úgy húszéves kora táján barátai Angyalnak is nevezték. Angyal, Tüzes Angyal, a Halál Angyala. Az angya­lok ráforrtak az életére, de ezzel se kívánunk semmi különö­set mondani. Élete mindig egy köz lankadatlan figyelme közepette folyt. Akármihez nyúlt, ez a kör reagált, így vagy úgy, hevesen vagy kevésbé hevesen, érdeklődést vagy el­utasítást mutatva, megrándult. Legutoljára egy késhez nyúlt, és egy nagyra tágult köz, határon belül és túl följajdult és el­némult. Izgatottan és lefojtottan átélt valamit, de hogy mit? Egyszerre csak rengetegen úgy érezték, hogy itthagyta őket. (...) Lehet, hogy egyszer majd egészen miénk lesz az öröm, ami nélkül olyan nehéz a levés? Bódy ennek az ősrégi vágynak a merész, könyörtelen hőse. Ne nevezzük művésznek, hiszen mindnyájan azok vagyunk! Azok a nézők - ők vannak többen, s nem véletlen, hogy túl­nyomórészt húszévesek vagy még fiatalabbak, mert kezdet­ben minden tisztábban, közvetlenebbül élünk át­­, akik nem történetet, filmgondolatokat, filmnyelvet és egyebeket látnak a filmjeiben, hanem valahogy egy személyt keresnek, mert maguk is személyes élményként élik át a látványt, jobban ér­zik, miről van szó. Egy közösség erejét vagy gyöngeségét mutatja az is, hogy milyen hősei vannak, sőt az is, hogy milyen módon születnek ezek a hősök, mennyi erő fecsérlődik el, hol hanyatlik le az akarat, hogy legyenek közös hősök, ha már voltak, ha már támadtak. A közösség saját magát méri föl, a saját lehetősé­geit. Saját magát éli át, saját magát valósítja meg. Bódy sze­mélye, szerteágazó tevékenysége, hirtelen, meghökkentő kiszállása közülünk így is, úgy is, elindítja a folyamatot, máris elkezdődött. (...) Nem tragikus sorsú művész járta az utcáinkat, aki után ilyen­olyan filmek maradtak, hanem emeljük be az egészet, az élet a kultúránkba, ha nekünk a lelkünkben úgyis benne van, mint szépség és riadalom, mint más halála és zűrzavar. Nem minden történetnek van a végén tanulsága. Nem azért mutatta nekünk pazarló szenvedéllyel, hogy mennyire él, hogy mi a földről elkívánkozás vágyát hitetlen­­kedve sémává egyszerűsítsük. Ezután majd nekünk kell kitalálni, hogy merre jár. Részletek Csaplár Vilmos Bódy két forgatókönyvéhez írt előszavából, JAK füzetek 30.) Bódy Gábor bemutatásra kerülő filmjei: Agitátorok 1969. (A film forgatókönyvírója, első filmes mun­kájának tartja.) A harmadik 1971. (Kísérleti dokumentumfilm, BBS) Fogalmazvány a féltékenységről 1972. (Főiskolai vizsga­film) Ifivezetők 1972. (Dokumentumfilm, BBS) Tradicionális kábítószerünk 1973. (Főiskolai vizsgafilm) Hogyan verekedett meg Jappe és De Escobar után a vi­lág 1974. (Főiskolai vizsgafilm) Négy bagatell 1972-75 (Kísérleti film, BBS Filmnyelvi soro­zat) Amerikai anzix 1975. (Kísérleti játékfilm, BBS) Aldrin 1976. (Kísérleti film, BBS) Pszichokozmoszok 1976. (Computer kísérlet, BBS) Privát történelem 1978. (Rekonstruált háború előtti amatőr­filmek, Dók. Stúdió) Nárcisz és Psyché 1980. (Nagyjátékfilm, Hunnia Stúdió) Mozgástanulmányok 1880-1980. 1980. (Kísérleti film, Dók. Stúdió) Kutya éji dala 1983. (Kísérleti játékfilm, Társulás Stúdió) Filmiskola 1976.­­ „A film és a fotográfia eszközeiről”, „A mozgókép lehetőségeiről” (Oktatófilm, MTV) Ez a divat (78 tavasz-nyár) (Reklámfilm) L. Hszing-Tao: Krétakör 1978. (MTV) Beszélgetés Bódy Gáborral a videoművészetről 1985. (Bonta Zoltán, BBS) Bódy Gábor videói 1990. (Peternák Miklós, Videovilág) Bódy külföldön készült videofilmjeinek vetítése még bizonyta­lan. A bemutatásra kerülő művek címét a heti moziműsorban illetve az Örökmozgó hirdetményein tesszük közzé. videogaléria 2000 KIÁLLÍTÁS 1992. február 10-én 20.30-kor ÚJ BARÁZDÁT SZÁNT AZ EKE* címmel kiállítássorozat nyílik az ÖRÖKMOZGÓ videó­­galériájában. Az Egyesült Képek Fényalapítvány és Egyesület 1991. elején alakult az egykori Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának tagjai­ból. A kiállítássorozat a közel 30 fős egyesület néhány tagjá­nak munkáiból mutat be válogatást. I. február 10-16. Eperjes Ágnes - Várnagy Tibor: GYÜMÖLCSÖZŐ ZÖLDSÉGEK II. február 17-23. László Piroska kiállítása III. február 24-március 1. Kodolányi Sebestyén: MÉLYSZÁNTÁS *EKE­K Egyesült Képek Fényalapítvány Egyesület A VIDEOGALÉRIA PROGRAMJA ! A magyar „független film” a 80-as években I. rész (A Magyar Független Film és Video Szövetség összeállítása) 1. A Kőbányai Non-professional Stúdió filmjei (kb. 55 p.) Hajdú József: Gondolatjel Hajdú József: Happening Bíró József: Jó napot, elvtársak! Ács Miklós: Dialektikus Ács Miklós: Gólem Kósa László: Maher 2. A Kőbányai Non-professional Stúdió filmjei II. blokk (kb. 60 p.) Szőke András: Ősbizalom Szőke András: Kakukkfészek Geszler Antal: Tejútrendszertelenség Geszler Antal: 1+1 brémai ólompióca 3. Klencsár Gábor: A menyasszony (15 p.) Klencsár Gábor-Káplán Géza: Aranypor (40 p.) 4. Válogatás az 1991-es országos fesztivál filmjeiből (kb. 65 p.) Nagy Sándor-Komár István: Vannak napok Hartyándi Jenő: Egykor a Gyimesben jártam Major Gyula-Wollmuth Frigyes: Hírhedt lettem Medgyesi Gabriella-Fuksz Lehel: Az óra, amikor hatot üt 5. A Közgáz Vizuális Brigád filmjei (kb. 60 p.) (Czabán György, Dóka Tibor, Ganczer Sándor, Kövesdy Gábor) Mazsola dead és egyéb hercehurcák Fény-kép Cicavízió Impulse Csók Bevezetés a filmművészetbe II. (videogaléria) A sorozatot márciusban folytatjuk február 1. szombat február 2. vasárnap február 3.­­ hétfő február 4. kedd február 5. szerda február 6. csütörtök február 7. péntek február 8. szombat február 9. vasárnap február 10. hétfő február 11. kedd február 12. szerda február 13. csütörtök február 14. péntek február 15. szombat A bagdadi tolvaj 1940. (The Thief of Bagdad) r: L. Berger M. Powell, T. Whelan / mf A bagdadi tolvaj 1940. (The Thief of Bagdad) r: L. Berger M. Powell, T. Whelan / mf A kék angyal (Der blaue Engel) 1930. r: Joseph von Sternberg Dietrich / repriz: II. 4. / mf A kék angyal (Der blaue Engel) 1930. r: Joseph von Sternberg Dietrich / mf New Orleans angyala 1941. (The Flame of New Orleans) r: René Clair Dietrich / repriz: II. 19. / mf Orgonavirágzás (Maytime) 1937. r: Robert Z. Leonard Régi idők... / repriz: II. 7. / mf Orgonavirágzás (Maytime) 1937. r: Robert Z. Leonard Régi idők... / mf Tarzan és fia (Tarzan Finds a Son) r: Richard Thorpe 1939. mf Tarzan és fia (Tarzan Finds a Son) r: Richard Thorpe 1939. mf Bijou 1940. r: Ray Garnett Dietrich / repriz: II. 11. / mf Bijou 1940. r: Ray Garnett Dietrich / mf zártkörű előadás Algír (Algiers) 1938. r: John Cromwell Régi idők... / repriz: II. 14. / mf Algir (Algiers) 1938. r: John Cromwell Régi idők... / mf A dzsungel könyve (The Jungle Book) r: Korda Zoltán 1942. mf nagyterem A test ördöge 1947. (Diable au corps) r: C. Autant-Lara Gérard Philippe / repriz: II. 2. / mf A test ördöge 1947. (Diable au corps) r: C. Autant-Lara Gérard Philippe / repriz: II. 2. / mf Négy bagatell 1972-75. A harmadik 1971. r: Bódy Gábor Extázis (Extase) 1932. r: Gustav Machaty Filmerotika / mf Egy nyáron át táncolt 1951. (Hon dansade en sommar) r: Arne Mattson Filmerotika / mf Hölgy kaméliák nélkül 1953. (Signora senza camelie) r: M. Antonioni Antonioni / mf Agitátorok 1969. r: Magyar Dezső, r: Bódy Gábor Bódy Az ördög szépsége (La beauté du diable) 1949. r: René Clair Gérard Philippe / repriz: II. 9. / mf Az ördög szépsége (La beauté du diable) 1949. r: René Clair Gérard Philippe / mf Egy tinédzser naplója (Stine og drengene) 1968. r: Finn Karlsson Filmerotika / mf Egy tinédzser naplója (Stine og drengene) 1968. r: Finn Karlsson Filmerotika / mf Kiáltás (Il grido) 1957. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / repriz: II. 17. / mf zártkörű előadás Fogalmazvány a féltékenységről 1972. Ifivezetők 1972. r: Bódy Gábor Királylány a feleségem 1951. (Fanfan la tulipe) r: Christian-Jaque Gérard Philippe / repriz: II. 16. / mf Dermedj meg - hal,­ meg - támadj fel 1989. (Zamb­ - umri - voszkresznyi!) r: Vitalij Kanyevszki / mf Mystery Train 1981 r: Jim Jarmusch mf Hölgy kaméliák né­kül 1953. (Signora senza can­elie) r: M. Antonioni Antonioni / repriz: I. 6. / mf Veszedelmes viszo­nyok (Les liaisons dangereuses) r: Roger Vadim 1953. Gérard Philippe / repriz: II. 7. / mf Mystery Train 1981 r: Jim Jarmusch mf Mystery Train 1989 . r: Jim Jarmusch mf Veszedelmes viszonyok (Les liaisons dangereuses) r: Roger Vadim 1953. Gérard Philippe / mf Barátnők (Le amiche) 1955. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / repriz: II. 11. mf Amerikai anzix 1975. r: Bódy Gábor Body Szégyenlős Charlie (Lyckliga Skitar) 1970. r: Vilgot Sjöman Filmerotika / mf Barátnők (Le amiche) 1955. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf A nap szépe (La belle du jour) 1967. r: Luis Bunuel Filmerotika / repriz: II. 14. / mf El Paoban nő a láz (La fiévre monte à El Pao) r: Luis Bunuel 1959. Gérard Philippe / repriz: II. 18. / mf Dermedj meg - halj meg - támadj fel 1989. (Zamb­­­ umri­­ voszkresznyi!) r: Vitalij Kanyevszk­i / mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf Legyőzöttek (I vinti) 1952. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / repriz: II. 5. / mf Dekameron (II decameron) 1970. r: Pier Paolo Pasolini Filmerotika / mf Canterbury mesék (I racconti Canterbury) 1971. r: Pier Paolo Pasolini Filmerotika / repriz: II. 7. / mf Legyőzöttek (I vinti) 1952. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / mf Szégyenlős Charlie (Lyckliga Skits r) 1970. r: Vilgot Sjöman Filmerotika / repriz: II. 10. / mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf A kaland (L’avventura) 1959-60. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / repriz: II. 13. / mf Az érzékek birodalma (Ai no corrida) r: Nagisa Oshima 1978. Filmerotika / repriz: II. 22. / mf Az utolsó asszony (La ultima donna) 1976. r: Marco Ferreri Filmerotika / repriz: II. 15. / mf A kaland (L’avventura) 1959-60. r: Michelangelo Antonioni Antonioni / mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf Mystery Train 1989. r: Jim Jarmusch mf nagyterem Videón bemutatásra kerülő művek: február 10. február 11. február 12. február 13. február 14. február 15. február 16. február 17. február 18. február 19. február 20. február 21. február 22. február 23. február 24. febru­ár 25 február 26. február 27. február 28. február 29. március 1. vasárnap A vetítések minden nap 19 órakor kezdődnek. február 1. szombat február 2. vasárnap február 3. hétfő február 4. február 5. február 6. február 7. február 8. február 9. kedd szerda csütörtök péntek szombat vasárnap hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat vasárnap hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat vasárnap hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat Független Film 1. (kb. 55 p.) Bódy: Filmiskola (87 p.) Bódy: Ez a divat (13 p.) Beszélgetés Bódy Gáborral - Bonta Zoltán (43 p.) Infermentál 111/1 (52 p.) Független Film 1. (kb. 55 p.) Bódy: Filmiskola (87 p.) Bódy: Krétakör (95 p.) Független Film 2. (kb. 60 p.) Bódy: Ez a divat (13 p.) Beszélgetés Bódy Gáborral­­ Bonta Zoltán(43 p.) Infermentál 111/2 (42 p.) Független Film 2. (kb. 60 p.) Bódy: Krétakör (95 p.) szervezés alatt Független Film 3. (kb. 55 p.) Infermentál 111/3. (47 p.) szervezés alatt Független Film 3. (kb. 55 p.) szervezés alatt szervezés alatt Bódy Gábor videói - Peternák Miklós: Videovilág (40 p.) Független Film 4. (kb. 65 p.) Infermentál 111/4. (50 p.) Független Film 4. (kb. 65 p.) szervezés alatt szervezés alatt Infermentál 111/5. (53 p.) Független Film 5. (kb. 60 p.) Infermentál 111/6. (50 p.) Bódy Gábor videói - Peternák Miklós: Videovilág (40 p.) Független Film 5. (kb. 60 p.) Dekameron (II decameron) 1970. r. Pier Paolo Pasolini Filmerotika / repriz: II. 3. / mf Canterbury mesék 1971. (I racconti Canterbury) r: Pier Paolo Pasolini Filmerotika / mf Az érzékek birodalma (Ai no corrida) r: Nagisa Oshima 1978. Filmerotika / repriz: II. 11. 22. / mf 14.30 16.30 18.30 20.30 22.20 A nap szépe (La belle du jour) 1967. r: Luis Bunuel Filmerotika / mf Az utolsó asszony. (La ultima donna) 1976 Filmerotika / mf A Magyar Filmintézet Filmmúzeuma Budapest VII., Erzsébet krt. 39. Tel.: 142-2167 1992. február

Next