Muszter örökmozgóképújság - Filmkultúra Muszter, 2008 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2008-01-01 / 1. szám
_________________________________________________________________________________________________január MUSZTER Szerkesztőségi rovat ahogy leírtam őket. A filmben a mintha-cselekvéseket valóságosnak állítják be. Valahogy így: ne töprengjünk, ne meditálgassunk, hanem csapjunk bele a lecsóba! Miért is? Mi a cél? Mi a következmény? Hagyjuk ezeket! Just Do It! És Erzsébet teszi is a dolgát, ahogy a sors eléhozza. S lám, sikerül neki. Egyedül. Minek is társ, ha az embernek mindig van annyi cselekvési lehetősége, hogy azok kitöltsék az életét. Hogy egy pillanatra se maradjon egyedül önmagával. Mert ez utóbbi esetben nem marad más, csak a kandalló elé való lerogyás. Az pedig a gyengeség jele. Beismerni, hogy az ember társas lény, hogy érzelmeiben létezik, s nem csupán a tetteiben - nehogy már! Jó a szingli lét. Egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell önmagunk méricskélésére időt fecsérelnünk. Nem kell önmagunkat folyamatosan másokban mint tükrökben látnunk. A szintén Erzsébet királynőről szóló Szerelem és vérpad című filmben a már idős uralkodó szimbolikusan összetöri az összes tükröt a szobájában egy hisztirohama alatt. Nem azért, mert nem tud szembenézni a kor nyomaival az arcán, hiszen egy gyönyörű fiatal férfi szerelmes belé, hanem mert fél, hogy a szerelem kivezeti őt a biztos védelmet nyújtó magányból. Mert nemcsak fenyegetően tornyosulnak azok a kőfalak, hanem védelmet is nyújtanak. A film képi világa szintjén azt sulykolja, hogy II. Fülöp világa zárt, sötét birodalom, Erzsébeté ezzel szemben nyitott, az újra, a változásra mindig fogékony. Pedig a két zárt világ között csak színeiben és dimenzióiban van különbség. Fülöpöt a vallási fanatizmus tartja rabságában, Erzsébetet a látszatszabadságot mutató önmagába zártásága. A Szerelem és vérpad majdnem hatvan évvel ezelőtt merészelt olyan uralkodói portrét felrajzolni, amelyben Erzsébet gyenge, és önmaga érzelmeinek kiszolgáltatott volt. Szerette Essex grófját, de a féltékenysége és gőgje miatt elvesztette. Ma olyan királynőképet favorizálnak, amelyben ilyen emberi renyheségeknek nincs helyük. A királynő szereti Raleigh-t, de a férfi hagyja el őt méltatlanul. Erzsébetnek mindig csak a külső erőkkel kell szembenéznie, soha sem önmagával. Ezért lehet a film végén szerelme árulásával kapcsolatban megbocsátó. Szemernyit sem kell évődnie azon, miben hibás ő maga, hogy odáig jutottak a dolgok, hogy a férfi elfordult tőle. Hiszen ő a körülmények börtönében él. A Szerelem és vérpad Erzsébetje halálba küldi szerelmét felségárulásért, és amikor a férfi eltűnik a süllyesztőben (valóban, a palota padozata alatt van a börtön), elkeseredetten utánakiált, hogy mindent odaad neki, hatalmat, országot, csak jöjjön vissza, és szeresse. Egy erős és egy gyenge nő. Felszínes megközelítésben. Számomra sokkal inkább egy műnő és egy igazi. Nem tudom, mivé lesz Mátyás király az uralkodásra lépésének 550. évfordulója kapcsán rendezett megaparádésorozaton. Nem tudom, mit szeretne a kormányzati propaganda bizonyítani vele. De bármi is legyen az, csak abban reménykedem, hogy nem a mostani honlap stílusában fogják tenni. Ugye nem a Hősök vagy a Született feleségek fénytörésében kell majd szemlélnünk a sasorrú királyt. A torzkép is legyen legalább olyan formátumú, mint amilyen vizuális színvonalú az Elizabeth: Az aranykor című film. Impozáns, lenyűgöző hazugság. Ez jár Mátyás királynak is, a reneszánsz koráról már nem is beszélve. Elizabeth: Az aranykor MUSZTER 6. évfolyam 1. szám megjelenik havonta címlapfotó: Boldog új élet ISSN 1785-0789 szerkesztőség: Magyar Nemzeti Filmarchívum 1021 Budapest, Budakeszi út 51/e • telefon/fax: 394-52-05 e-mail: tannerg@mail.datanet.hu • web: www.filmarchiv.hu Kiadja: Magyar Nemzeti Filmarchívum felelős kiadó: Cyürey Vera • szerkesztők: Forgács Iván, Tanner Gábor műszaki szerkesztő: Sóti Gábor • korrektor: Kerekes Andrea olvasószerkesztő: Schiller Erzsébet nyomda: Érdi Rózsa Nyomda Felhívjuk minden szerzőnk figyelmét, hogy lapunk az interneten is megjelenik. Amennyiben nem járulnak hozzá ahhoz, hogy ott is közöljük az írásaikat, kérjük, ezt a cikk elfogadásakor írásban jelezzék. fő támogatóink: mozgókép KÖZALAPÍTVÁNY