Muszter örökmozgóképújság - Filmkultúra Muszter, 2008 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2008-01-01 / 1. szám

_________________________________________________________________________________________________január MUSZTER Szerkesztőségi rovat ahogy leírtam őket. A filmben a mint­­ha-cselekvéseket valóságosnak állítják be. Valahogy így: ne töprengjünk, ne meditálgassunk, hanem csapjunk bele a lecsóba! Miért is? Mi a cél? Mi a követ­kezmény? Hagyjuk ezeket! Just Do It! És Erzsébet teszi is a dolgát, ahogy a sors eléhozza. S lám, sikerül neki. Egyedül. Minek is társ, ha az embernek mindig van annyi cselekvési lehetősége, hogy azok kitöltsék az életét. Hogy egy pilla­natra se maradjon egyedül önmagával. Mert ez utóbbi esetben nem marad más, csak a kandalló elé való lerogyás. Az pedig a gyengeség jele. Beismerni, hogy az ember társas lény, hogy érzel­meiben létezik, s nem csupán a tet­teiben - nehogy már! Jó a szingli lét. Egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell önmagunk méricskélésére időt fecsérel­nünk. Nem kell önmagunkat folyamato­san másokban mint tükrökben látnunk. A szintén Erzsébet királynőről szóló Szerelem és vérpad című filmben a már idős uralkodó szimbolikusan összetö­ri az összes tükröt a szobájában egy hisztirohama alatt. Nem azért, mert nem tud szembenézni a kor nyomaival az arcán, hiszen egy gyönyörű fiatal férfi szerelmes belé, hanem mert fél, hogy a szerelem kivezeti őt a biztos védelmet nyújtó magányból. Mert nem­csak fenyegetően tornyosulnak azok a kőfalak, hanem védelmet is nyújtanak. A film képi világa szintjén azt sulykolja, hogy II. Fülöp világa zárt, sötét biroda­lom, Erzsébeté ezzel szemben nyitott, az újra, a változásra mindig fogékony. Pedig a két zárt világ között csak szí­neiben és dimenzióiban van különbség. Fülöpöt a vallási fanatizmus tartja rab­ságában, Erzsébetet a látszatszabad­ságot mutató önmagába zártásága. A Szerelem és vérpad majdnem hatvan évvel ezelőtt merészelt olyan uralkodói portrét felrajzolni, amelyben Erzsébet gyenge, és önmaga érzelmeinek kiszol­gáltatott volt. Szerette Essex grófját, de a féltékenysége és gőgje miatt elvesz­tette. Ma olyan királynőképet favori­zálnak, amelyben ilyen emberi reny­­heségeknek nincs helyük. A királynő szereti Raleigh-t, de a férfi hagyja el őt méltatlanul. Erzsébetnek mindig csak a külső erőkkel kell szembenéznie, soha sem önmagával. Ezért lehet a film végén szerelme árulásával kapcsolatban meg­bocsátó. Szemernyit sem kell évődnie azon, miben hibás ő maga, hogy odáig jutottak a dolgok, hogy a férfi elfordult tőle. Hiszen ő a körülmények börtöné­ben él. A Szerelem és vérpad Erzsébetje halálba küldi szerelmét felségárulásért, és amikor a férfi eltűnik a süllyesztőben (valóban, a palota padozata alatt van a börtön), elkeseredetten utánakiált, hogy mindent odaad neki, hatalmat, országot, csak jöjjön vissza, és szeres­se. Egy erős és egy gyenge nő. Felszínes megközelítésben. Számomra sokkal inkább egy műnő és egy igazi. Nem tudom, mivé lesz Mátyás király az uralkodásra lépésének 550. évfordulója kapcsán rendezett mega­­parádésorozaton. Nem tudom, mit sze­retne a kormányzati propaganda bizo­nyítani vele. De bármi is legyen az, csak abban reménykedem, hogy nem a mos­tani honlap stílusában fogják tenni. Ugye nem a Hősök vagy a Született feleségek fénytörésében kell majd szemlélnünk a sasorrú királyt. A torzkép is legyen legalább olyan formátumú, mint ami­lyen vizuális színvonalú az Elizabeth: Az aranykor című film. Impozáns, lenyűgö­ző hazugság. Ez jár Mátyás királynak is, a reneszánsz koráról már nem is beszélve. Elizabeth: Az aranykor MUSZTER 6. évfolyam 1. szám megjelenik havonta címlapfotó: Boldog új élet ISSN 1785-0789 szerkesztőség: Magyar Nemzeti Filmarchívum 1021 Budapest, Budakeszi út 51/e • telefon/fax: 394-52-05 e-mail: tannerg@mail.datanet.hu • web: www.filmarchiv.hu Kiadja: Magyar Nemzeti Filmarchívum felelős kiadó: Cyürey Vera • szerkesztők: Forgács Iván, Tanner Gábor műszaki szerkesztő: Sóti Gábor • korrektor: Kerekes Andrea olvasószerkesztő: Schiller Erzsébet nyomda: Érdi Rózsa Nyomda Felhívjuk minden szerzőnk figyelmét, hogy lapunk az interneten is megjelenik. Amennyiben nem járulnak hozzá ahhoz, hogy ott is közöljük az írásaikat, kérjük, ezt a cikk elfogadásakor írásban jelezzék. fő támogatóink: mozgókép KÖZALAPÍTVÁNY

Next