Ország-Világ, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-05 / 1. szám

Tizennégy nap után elhallgattak a fegy­verek, a 24 éven belül lezajlott harma­dik indiai—pakisztáni háború fegyveres része lezárult. A súlyos kérdések sokasága azonban ezzel még nem oldódott meg a Hindusztáni-félszigeten. A most következő fejlemények, a ..hogyan tovább?” — kér­désre adandó válasz e terület 700 millió lakosát közvetlenül érinti. Ami azonban itt most történni fog, az kihat az ázsiai földrész egész helyzetének további alaku­lására, sőt a világpolitika menetére is. Kelet-Pakisztán határai között kikiáltot­tak egy új, független államot, a Bangla Desh (bengáliai) Népi Köztársaságot. Azon­ban a lemondott pakisztáni elnök, Jahja Khan, örökébe lépett és az ENSZ ülés­szakáról hirtelen hazahívott Ali Bhutto eddigi külügyminiszter továbbra is Pakisz­tán állami egységéről beszél és Kelet- Pakisztánt, a mai Bangla Desht, az or­szág „elidegeníthetetlen részének” tekinti. Ez magában hordozza a további ellenté­tek magvát és nem mutat arra, hogy a csaknem negyedszázadan át elhibázott pa­kisztáni politika a tisztes visszavonulás útját választotta volna. A kérdés politi­kai rendezése tehát még meglepetéseket és veszélyeket rejteget. A szenvedélyeket e területeken nem ne­héz felkorbácsolni. Hiszen erre épített egy negyed évszázaddal ezelőtt az az angol dön­tés is, amely állami függetlenséget adva Indiának és Pakisztánnak, az új államok határvonalait a vallási határvonalakon húzta meg, megbontva ezzel évszázados gazdasági egységeket, elhintve az ellen­tétek magvát. Céljuk egy volt: úgy ki­vonulni az addigi Indiai-félszigetről, hogy közben bent maradjanak ugyanott — és hogy hosszú időre biztosítsák a földkerek­ség, népesség tekintetében második (India) és hatodik (Pakisztán) legnagyobb álla­mának szembenállását. Ami pedig Pakisz­tán életképességét illeti, nem kell sok szót vesztegetni annak az elképesztő hely­zetnek megmutatására, hogy mit jelent a gyakorlatban, ha egy ország elkülönített nyugati és keleti felét csaknem kétezer kilométer választja el egymástól. Erre egyetlen még megközelítően hasonló pél­dát sem ismerünk a világtérképen. A londoni politikusok és stratégák „gon­doskodtak” még egy hatékony biztosíték­ról az eredendő konfliktus tartósítására: a kasmíri kérdés megoldatlanul hagyásával eleve éket vertek a szomszédok közé. Vi­tathatatlan­­ tehát Nagy-Britannia uralkodó köreinek történelmi felelőssége az áldat­lan állapotokért, tízmilliók szenvedéseiért, három háború megpróbáltatásaiért. Ma azonban már nemcsak erről van szó. A gyarmatosítók által teremtett hely­zetet három háború sem oldotta — nem is oldhatta — meg, de a rendezést még tovább nehezítik azok a súlyos ellentétek, amelyek az elhibázott iszlamabadi politika következtében Pakisztán nyugati és keleti része között éleződtek ki, s amelyek — túl a gyarmatosítók negyedszázaddal ez­előtti szándékain — a mostani összetűzés­hez vezettek. Gyarmat — egy országon belül Ismeretes, hogy a gyarmatosító orszá­gok általában a tőlük meglehetősen nagy távolságra, idegen földrészeken élő népe­ket hajtották kolonialista járom alá. A pakisztáni példa ez esetben is rendhagyó, miképpen kivételes volt minden tekin­tetben az egész államképződmény. A karachi, rawalpindi, majd végül a fényűző, új fővárosban, Iszlámábádban letelepedett központi kormány, a nyugat­pakisztáni gazdasági érdekeltségek, az üz­leti körök kezdettől fogva gyarmatbirtok­ként kezelték Kelet-Pakisztánt. Mérhetet­lenül kizsákmányolták és kegyetlenül el­nyomták. A világ legtermészetesebb dolgá­nak tekintették, hogy a keleti rész nyers­anyag kincsei, 75 millió ember munkája és verejtéke Nyugat-Pakisztán monopolis­táinak, földesurainak, tábornokainak és fő­tisztviselőinek gazdagodását, kényelmét és nyugalmát szolgálja. Néhány fontos statisztikai adat szemlél­tetően bizonyítja az egy országon belüli gyarmatosítás szomorú példáját. Pakisztán megteremtésekor lényegileg hasonló volt a két országrész gazdasági helyzete: keleten a juta, nyugaton gyapot számított a szinte monokulturális a termelés alapjának. Fejlett gyáriparral egyikőjük sem rendelkezett, sőt igazán ko­moly ipari vállalatokról egyáltalán nem beszélhettünk. A nyugat-pakisztániak gaz­dasági tevékenysége már az első év­tizedben éreztette rendkívül káros hatását a keletiekre nézve. 1959—1960-ban az egy főre jutó jövedelem Nyugat-Pakisztánban 32 százalékkal volt magasabb, mint kele­ten. A következő tíz esztendőben a jöve­delem évenként 6,23 százalékkal emelke­dett nyugaton és csupán 4,2-vel keleten. Ennek eredményeként 1969—1970-ben Nyu­gat-Pakisztánban az egy főre jutó jöve­delem 61 százalékkal múlta felül Kelet- Pakisztán lakóinak bevételét. Megjegyezve, hogy egész Pakisztán la­kosságának több mint 55 százaléka élt a keleti területen, különösen szembetűnő önként jelentkeztek az indiai kollégiumok és egyetemek női hallgatói a haza védelmére Indira Gandhi indiai miniszterelnök-asszony és Andrej Gromiko szovjet külügyminiszter a szovjet—indiai béke-, barátsági és együttműködési szerződés ünnepélyes aláírása után 4

Next