Orvosi Hetilap, 1863. november (7. évfolyam, 44-48. szám)

1863-11-01 / 44. szám

871 lyagcsák úgy kezdetben, mint a lefolyás alatt végkép hiányoztak, a bőr felülete rendes nem volt, s maga a bőr sem találtatott beszűrődve, azonban mindenhol meg volt vörösödve, róla a hám kisebb-nagyobb czafatokban leváladozván, mi mellett viszketést vagy épen nem, vagy alig lehetett észrevenni. Itten meg­jegyezzük még, hogy a szóban levő alaknál előjövő vörösség és hám­vedlés a pikkelyesizzagnál is előjön, ezenkívül azonban egyéb érintkezési pontok nem mu­tatkozván. Ha tehát a szerzőknél a pikkelyes izzag vagy a vörös korong leírásakor bör­beszű­rödésre, visz­ketésre, nedvességre sar­­akodunk, Hebra vörös kor­­ongára, ezen annyira ritka betegségre kell gondol­nunk , melyet joggal önálló betegségnek lehet ne­vezni, s felfedezőjének nevét mellette meghagyhatjuk. *) Ezen az elmekórh­atározat körébe vágó értekezetet szerző, ki most a Bene-féle stipendium segélyével külföldön utaz, a magyar orvo­sok és természetvizsgálók gyűlése alkalmára szerkesztette , de mi­után ott, a tárgyak bősége miatt, föl nem olvastathatott, Bene Fe­­rencz tr. úr azt közlés végett hozzánk beküldeni szíveskedett. B. tr. úr kötelességet vélt teljesíteni, midőn ez értekezetét a nagy­gyűlés számára írta, annál inkább, mivel, hogy saját szavait idéz­zük „a gyülekezet nemcsak újra összejöhetésének örömünnepét üli, de egyszersmind halhatlan emléket emel azon jeles férfiú boldogúlt szellemének, ki e gyűlések alapkövét elsőben tette le, s kinek ke­gyeiből én is jelen tudományos külföldi utazásom élvezhetem“. Sz. 872 Ki tulajdonképen elmebeteg?*) Bolyó Károly tr., jelenleg Gentben, Belgium. A kérdés, melynek megfejtéséhez szólani kívánok, csak az újabb időben komolyan felkarolt tannak — az elmegyógyá­sza­tnak köréből van merítve, mely annyira nehéz és törvény­­széki- lélektani szempontból annyira fontos, hogy nemcsak orvosnak, de minden törvényszéki bírónak is felette szükséges tudni. Ki tulajdonképen elmebeteg? Ezen kérdés megoldása felett az általánosan elterjedt tévnézetek özöne — ez elme­kórt nem a gyógyászat, de a lélektan (psychologia) köréhez tartozottnak tekintvén — századok hosszú során keresztül mintegy meghonosulva a szerencsétlen elmekórosok sorsára önsúlyként nehezült, s egyszersmind még alkalmat nyújtott nemcsak a szakértőknek, de lak­ásoknak is e tan felett ítéle­tet hozni, holott azt mindegyikünk tudja, hogy valamely tan vagy kérdés felett alaposan ítélni egyedül az képes és az hiva­tott, ki magát annak tanulmányozására szentelvén, azt még elemi részecskéiben is a legparányibb részletekig annyira ku­tatja, mennyire annak belső szervi összefüggése engedi, vagy általában lehetséges ; míg ellenben ki valamely tannak valódi lényegéről csak felületes vagy részletes ismeretekkel bír, s ennek csak némely tételeiben jártas: az általános erkölcsi szabadság elvei szerint ahhoz szólhat ugyan, s felette egyéni nézetét elmondhatja; irányadó alapvéleményt azonban itt egyedül oly tekintélyektől várhatunk, kik e tan teljes felfo­gása és helyes megítéléséhez a szükségképen megkívántató te­vőleges ismeretekkel bírnak. — E tan ily tévnézetek káros befolyása alatt nyögött egészen a jelen század első negyedéig, — mindaddig míg Esquirol, Pinel, Guslan s több más jeles időről-időre tett értekezéseik és irataik által e tannak a természettudományok — illetőleg az orvostanhoz való ter­mészetes tartozását kimutatván, az elmekórosok sorsa feletti ítélethozást is egyedül és határozottan szakértő orvosok ke­zére bízták. Ekként tehát ki jön mutatva a helyes irány és kijelölve annak hivatott bajnokai, ha azonban ezzel mégis visszaélések történnek (mint ez még sok helyen és különösen édes hazánkban szomorúan tapasztalható) a vád súlya többé nem a tudományra, de ezen kontárkodásokat meggátolni nem tudók, vagy nem akarókra háramol. Habár a szellembajok lényeges bélyegéhez tartozik is, hogy az magát rendellenesen kűlölje, mindamellett ezzel még korán sincs az mondva, mintha mindenki, ki félszegül beszél, félszegül gondolkodik, vagy cselekszik, egyszersmind elme­beteg is. A mindennapi tapasztalat bizonyítja, s minden or­vos, kinek csak némileg is alkalom nyílt elmebeteget észlel­hetni, bizonyára tapasztalhatta, hogy némely elmekóros épen beteg állapotában (nem mindig) bizonyos esetben helyeseb­ben gondolkodik, beszél, vagy cselekszik, mint más egészsé­ges ; sőt ez olykor kedvesebb, hajlékonyabb és átalában en­gedékenyebb is tud lenni, mint volt egészséges korában, vagy mint midőn rendes állapota újra visszatért. A szellembajok felismerésénél tehát nem egyedül egyes tüneteket, de ezek összegét, egy több részből egygyé alakult kórképet kell figyelmünkbe venni, mely sokszor jóval is előbb mint figyel­münk tárgya lett, már bizonyos fejlődésen ment keresztül. Valamint bizonyos szerv megváltozott rendellenes mű­ködése annak kóros állapotát jelöli, úgy az ész vagy szellem zavaránál, mely előbbi ép állapotban mindenkinél a kifejlett­ség törvényei vagy műveltségi fokozat befolyása szerint bi­zonyos sajátsággal nyilvánul, az agynak mint saját szerveinek megmásult beteges állapotát föltételezhetni. A lélek úgyneve­zett szellem-kózjeleinél vagy a rendellenes képzelményeknek bizonyos sorozata mintegy szükséges kényszerültséggel nyomul az előtérbe, midőn is a félszeg eszmék egymást mintegy ösz­tönszerű mohósággal váltogatva vagy gyorsan egyesülnek, vagy bizonyos fokozatos lassúsággal sorakozva egymás körül kórképpé alakulnak; vagy az agynak közép (centrális) részei ■­ből érzékcsalódások (hallucinationes) keletkeznek, így termé­szetesen a beteg által többé nem ellenőriztetvén, ennek tet­teire is határozott befolyást gyakorolnak. A szellembajok kezdeténél eleinte, midőn az ítélő és felfogó tehetség döb­bent rendes működését még — bár csekély hiányossággal — teljesíti, s ennek visszahatása az egyén egész szellemi öntuda­tának lényegére és akaratára még némi befolyást gyakorol, a beteg ezen megváltozott szellemi rendellenes állapotát többé­­kevésbé érzi, s ezt a külvilág előtt minden áron — a legna­gyobb óvatossággal eltakarni igyekszik. Mivel azonban en­nek elpalástolása a folytonosan növekvőfélben lévő észbaj által már úgyis meggyöngült szellemi hogylétnek csak nagy megerőltetésével történ, ugyanazért ezen nagy belső küzde­lem, erőlködés és ingatag önállatlanság, mely az előbbi álla­pottal épen nincs öszhangzatban, szakértő figyelmét el nem kerülheti; sőt ez a szellemkor meghatározásánál, ennek első és tévedhetlen kalauzul szolgál. Az észhangzatában már így megzavarodott szellemi működés a kor tovább fejlődésé­vel lalonkint nemcsak a beszéd, arczkinyomat, de ennek az összes szervezetre való ingerlő hatása következtében előidé­zett taglejtés által is a külvilág színe elé hozatván, a beteg szellemileg egészen átváltozott kóros lényegében most már határozottan felismerhető. Valamint az ép észnek, úgy a megmásult szellemiség és beteg érzetek külöletének is azért bizonyos néma jelei van­nak, melyeknek jelenléte egyaránt minden emberfajnál, sőt még a beszélni nem tudó oktalan állatnál is magát bizonyos kinyomat vagy önálló mozgásban nyilvánitja.­­ A szenve­delmek : az öröm, a bánat, a fájdalom, a harag stb. az arcz­nak és különösen a szemeknek más fényt, más kinyomatot (Ausdruck) kölcsönöz, de ezen különböző érzelmek az egész magatartás és testhordozásra, különösen a törzsnek hajlott vagy merev állására, olykor egészen az ujjak feszültségéig­­ határozott befolyást gyakorol. Szóval az egész anyagi mibenlét összege átváltozott, s annyira idegenszerű lesz, hogy bármint erőlködjön is, ezt a különben is már meggyen­gült akarat befolyása kormányozni nem képes, mely az arány­talanság és öszhangzatlanság szakértő figyelő előtt többé el nem palástolható. Ezen néma jelek: taglejtés, arckinyomat és általános magatartás tehát a belső érzelmeket akaratlanul és a külvilág színe elé tárja, ha mindjárt ezt a beszéd más szín­ben előtüntetni igyekszik is; sőt ekkor még anyival inkább, mivel ezen nagy óvatossággal történő erőltetett beszéd csak álarcul szolgál a valódi szellemi hogylét elpalástolására. A kór tovább fejlődésével, midőn a már meggyengült önuralom és megmásult ítélő és felfogó tehetség a beteg „én“-je 44*

Next