Orvosi Hetilap, 1986. december (127. évfolyam, 49-52. szám)

1986-12-07 / 49. szám - Rák Kálmán: A klinikai kutatás nemzetközi helyzetének néhány mai vonása

2980 ringésről írt munkája („De motu cordis”) a 17. sz. közepén született. A kínai orvostörténelem is sok évszázadra nyúlik vissza. Az adatok megbízható­sága kérdéses lehet, de tény, hogy „pulzus-tudo­mányuk” volt, ismerték az aritmiákat, a ritmus és az élettartam kapcsolatát. Közöttük lehettek a mai epidemiológusok előfutárai. Többek szerint az első kontrollált klinikai tanulmányt az angol tengerészet sebésze, James Lind végezte. Az 1740- es években a skorbut a szó szoros értelmében pusz­tított a flotta legénysége körében, a mortalitás az 50%-ot is meghaladta. Lind rájött arra, hogy a citrusfélék nedve, a citrom és a narancs leve meg­gyógyítja a betegeket. Kezelt és kontroll csoportot alkalmazva bizonyította a kezelés teljes gyógyu­lást eredményező hatását, így vált lehetővé, hogy James Cook körülhajózza a Földet 1769—71 kö­zött. Az viszont szomorú, hogy még a mi száza­dunkban is haltak meg skorbutban, így angolok is, az Antarktiszon. A tudományos ismeretterjesz­tésnek is fejlődnie kellett. Nagy felismerés a 18. század végén Jenner himlővakcinája, s feltűnést kelt száz évvel később Wunderlich munkássága a lipcsei egyetemen, s a betegség és a láz kapcsola­táról írt könyve („Manual of medical thermomet­ry”). Ő a mai lázlap megteremtője. Időben őt kö­vette Osler. S bár híres, szabad akadémiai és val­lási szellemükről ismert egyetemek működtek már szerte a Európában (a páduai, leydeni, edinburghi, majd a bécsi, a párizsi, a berlini Humboldt stb.), a nagy változást a 20. század hozta. Már az első harmadában megjelentek a modern eszközök, az EKG, az X-ray, a vérnyomásmérő, jelentkezik a klinikai kémia, az orvosi mikrobioló­gia, a világháború után a szívkatéter és az angio­­gráfia, tehát a klinikus több adathoz juthat, mint bármikor korábban. Talán Paget használta a cli­nical science kifejezést, de általános a nézet, hogy a klinikai orvostudomány főhőse Sir Thomas Le­wis. Cardiológusnak mondanánk ma, EKG-val foglalkozott. Hatással volt a jól ismert Sir George Pickeringre és a londoni Postgraduate Medical School neves kutató orvosára, Sir John McMi­­chaelra. Ő javasolta, hogy alakuljanak a már ko­rábban, a múlt század végén Londonban és másutt is Angliában létrehozott orvosiskolákban (medical school-okban) az ún. akadémiai osztályok kereté­ben új részlegek, clinical science néven, melyekben klinikai kutatás folyik. Ez nem valósult meg, de a klinikai osztályok ezt a működést lelkesen vállal­ták, s nagy kezdeti aktivitással gyakorolták. Ox­ford és főleg Cambridge állt aránylag sokáig el­len. Nőtt általában a klinikai és az oktató kórhá­­zak-osztályok full-time orvosainak, s köztük a kli­nikai kutatóknak a száma. A harmincas évek kö­zepén Angliában a Postgraduate Medical School, az USA-ban a második világháború után a Natio­nal Institute of Health és annak intézményei ad­nak nagy lökést a klinikai kutatás fejlődésének. A felkészítést és a kutatást támogató ösztöndíjak, egyéb anyagi juttatások segítenek megteremteni a kedvező feltételeket. A hatvanas-hetvenes évek a klinikai kutatás aranykora, Európában, s az Egyesült Államokban egyaránt. A század utolsó harmada azonban újra változást hoz. De erről ké­sőbb. Vizsgáljuk meg közben, hogy szükség volt-e, s főleg, hogy szükség van-e ún. klinikai kutatóra? Köztudott és elfogadott, hogy nagy tudományos haladás csak eredményes alapkutatástól várható. Ismert az is, hogy ezeknek csak elenyészően kis százaléka lesz közvetlenül vagy rövid időn belül gyakorlati értékű a klinikus és a beteg számára. Hosszabb távon a hatása alig becsülhető, de sem­miképp nem tagadható. A klinikus azt hiheti, fő­leg, ha a mai bonyolult kutatási eszközöket lát­ja, hogy legjobb a kutatást az alapkutatóra, a „scientist”-re, vagy a „pure scientist”-re bízni. De tudjuk, hogy például a modern molekuláris bio­lógia modern technológiája nem egyenlő a kuta­tással. Más szóval: a kutatás nem a legmodernebb technika alkalmazása, hanem sokkal inkább a tu­dományos módszerek felhasználása a kérdések megoldásában, „problem solving” tudományos eszközökkel. A kutatás lelke — kétségtelenül — a kísérlet. S a klinikus mindennap számos kísérletet végezhet. Az első lépés — mint minden kutatás­ban — a kérdés definiálása. A felkészítés és a gya­korlat nyújtotta jó érzék segítségével a klinikus­nak ki kell választania a nap mint nap felmerülő, számtalan kérdés közül azt, amelyik még megvá­laszolatlan. S erre kell megkeresnie a választ. Ha a módszere tudományos, kísérletet végez. A kuta­tás célja új ismeret megszerzése. Eszköze lehet a statisztika, de lehet laboratóriumi, akár állatkísér­let is. Sőt, a könyvtári munka is lehet kutatás, ha a módszere tudományos. Mindaz, amit az em­beriség napjainkig kigondolt, elért, elvégzett, tisz­tázott, megtalálható a könyvek lapjain. A keresett választ fel kell kutatni. Nem mindig lehetséges, hiszen nem biztos, hogy minden kérdésre a helyes választ írták le, de az sem, hogy a keresett infor­máció egyáltalán már elérhető. Nem juthatunk olyan ismerethez, melyet még senki sem tárt fel. Ha például senki sem végezte el azt a tanulmányt, mely egy therápiás rezsim értékének a meghatá­rozásához szükséges, könyvtárnyi irodalom átta­nulmányozása sem vezethet más konklúzióhoz, mint hogy egy valamely feltételezés még bizony­talan. Szervezett, prospektív adatgyűjtés, statisz­tikai feldolgozás a klinikai kutatásnak egyszerű, nem a legigényesebb, de szinte valamennyi, gya­korlatát magas szinten végző orvosnak rendelke­zésre álló formája. Minden valódi haladás csak új tények felismeréséből származhat. Bizonyos felis­merésekhez, alkalmazott orvosi kutatás révén csak a gyakorló orvos juthat, egyszerű eszközökkel, s az sem lényegtelen, hogy olcsón. Elég talán John Ryle-ra hivatkoznom: „there is no disease of which a fuller or additional description does not remain to be written”. S ugyan ki más vállalkozhatna a betegségek jobb és teljesebb leírására, mint a be­teg embert észlelő orvos. Röviden az Egyesült Államok orvosiskolái­nak, oktató kórházainak, a klinikai kutatás szem­pontjából legtöbbet vitatott általános belgyógyá­szati osztályoknak (a mi fogalmaink szerint bel­klinikáknak) a helyzetéről. Az ún. Flexner-elvet érvényesítették 1910 után, amikor az akadémiai orvosi centrumok megalakultak, mint az oktatás, a betegellátás és a klinikailag releváns, beteg-

Next