Pajtás, 1967. július- december (22. évfolyam, 26-50. szám)

1967-07-06 / 26. szám

Kedves Barátom! ölcsönösen meg­ígértük, hogy minden élmé­nyünkről beszá­molunk egymás­nak. Tudod, hogy apu harc­kocsizó. Parancs­nok. Képzeld, az egyik nap azt mondja édesanyám­nak: „Holnap reggel egyhetes kihe­lyezésre megyek. Légy szíves ké­szítsd össze a szokott holmimat. De ne csak rám gondolj, hanem a fiam­ra is. Velem jön.” Hidd el, hogy egész éjjel egy per­cet sem aludtam. Állandóan az mo­toszkált a fejemben, milyen lesz végre közelről egy T-54-es harcko­csi. Reggel, mire megjött apuért a gépkocsi, már én is útrakészen áll­tam. Másnap berendezkedtünk kö­zös sátrunkban, utána, m irány a vezetési pálya! Erről a pályáról elmondhatom ne­ked, hogy ugyancsak próbára teszi a harckocsivezetőket. Keskeny ka­pukon, zegzugos útvonalon, széles árkokra fektetett gerendákon, me­redek lejtőjű mélyedéseken kell ke­resztülhatolniuk, ráadásul nem is valamiféle széles ablaküvegen néze­lődve, hanem egy lőréshez hasonló nyíláson át figyelve a szörnyű ne­héz terepet. Apu elmondotta, hogy a harckocsivezetők az ülésből egy bizonyos tért nem is látnak. Ez az úgynevezett holt tér, amit valóság­gal vakon küzdenek le. Elegendő egy parányi túlhúzás a botkormányon — két botkormány van a harckocsi­ban! — s máris kész a katasztrófa. Mindezt — s még sok mindent — apu, meg a harckocsizók magyaráz­ták el tüzetesen, miközben naphosz­­szat figyeltem az acélkolosszusok mozgását, a vezetési pályán. A T-54-esek a világ legjobb harc­kocsijai közé tartoznak. Gyorsak, fürge mozgásúak, 100 milliméteres lövegük lövedéke képes átütni a leg­vastagabb páncélozott „ellenséges” harckocsikat is. Páncélfaluk nagyon vastag, megvédi a kezelőszemélyze­tet a szemből, vagy oldalról jövő „ellenséges” lövedékektől, rakéták­tól. Emellett ezeket a harckocsikat is ellátták infra-berendezéssel, ami­nek a segítségével a személyzet sö­tétben is jól látja az utat, a terepet, a felbukkanó, akadályokat. A harckocsi parancsnoka, aki rá­dión keresztül kapja elöljárójától az utasításokat, periszkópon át figyeli a terepet, s a parancsoknak megfele­lően rádión irányítja három beosz­tottját. (A nagy dübörgés elnyomja a beszédet, ezért nélkülözhetetlen a rádió-összeköttetés.) A harckocsi­vezető a motorszerkezet gazdája, az egész acélóriás mozgatója. Leküzdi az útjába eső akadályokat, áthatol a szűk erdei utakon, gerendahidakon, sziklaszorosokon. Nélküle a harc­kocsi harmadik embere, az irányzó semmire sem menne, hiszen előre­­mozgós, gyors fordulatok nélkül egyszerűen képtelen lenne irányzó­műszereivel megcélozni az „ellensé­ges” célpontokat. A kilövést végző embert apuék töltőkezelőnek hívják. Fontos az ő munkája is. Azon a szűk helyen, ami egy-egy embernek a harcko­csiban fut, a töltőkezelő szüntele­nül le-fel hajolva emelgeti a több mint harminckilós lövedékeket, tölt és ürít, ráadásul kezeli a nehézgép­puskát is. Sok, nagyon sok gyakor­lás szükséges ahhoz, hogy a T-54-es kitűnő adottságai győzelemre segít­sék a személyzetet. Bármikor képe­sek egymás helyére állni, ha erre szükség van. Lassan be is fejezem soraimat. A stabilizátor ügyes kis szerkezet! Se­gítségével a T-54-es lövege állan­dóan a megcélzott „ellenségre” irá­nyul, függetlenül attól, hogy éppen dombra kapaszkodik, vagy mély árokba ereszkedik-e. Amikor pedig elérkezik a lövés pillanata, akkor a töltőkezelő megnyom egy kis gom­bot, s máris repülhet célja felé a fé­lelmetes gyorsasággal száguldó lö­vedék. Most pedig búcsúzom, ölel barátod: Zoli. Lejegyezte: BARKOVITS ISTVÁN őrgy. A LEVÉL ÍRÓJA: ODORICS ZOLI .

Next