Pápai Lapok, 1874 (1. évfolyam, 1-35. szám)

1874-11-21 / 30. szám

^6gyböiaiiaiuiu iciiöauaiun írcuici A pápai jótékony nőegylet, lövész- ismeretterjesztő és a pápai önkéntes tü­z­o­lt­ó­e <r­ü­l­et A lap szellemi részét illető közlemények . a szerkesztő lak­ására : Anna-tér 1216. sz. a küldendők. Előfizetési és hirdetési (Ujak, felszól­lamlások, a kiadói teendőkkel megbízott "W­aj­d­i­ts Iva­n­os úr könyvkereske­désébe, megyeházzal szemben, intézendők. Pápa, 1874. nov. 21. 30. sz. Megjelenik e lap heten/cini egyszer, szombaton, egy iven. Tartalma: Még egyszer a polgári iskoláról I.— A tű­zoltóegylet ügyében. — Az árak emelkedéséről.­­ Városi óvodánk megnyitása. — Társalgási órarend óvodánkban. — Törvényszéki csarnok. — Tanulmány. Vége van a . . . — Feneketlen. — Levél Devecserből. — Különfélék. Előfizeté­si­­ líjak­: Félévre 7> ír. Negyedévre­­ 1 Ir. ;10 k. A flix^dotósii d­íjak­ a három­szori hasábozott pelitsorért egyszer hirde­tésnél (i kr. kétszer hirdetésnél :i kr. három­szori hirdetésnél A< kr. és a többszöri hir­detésnél lehető árleengedéssel szállíttatnak. Mindig külön bélyegdíj fizetendő. Mégegyszer a polgáriskoláról. ^^Hosszu harcok után végre ugy látszik megvalósu­ld Jáshoz közélg városunkban a polgáriskola eszméje, Í a­mennyiben a leányok osztályának első éve már rövid időn, még ez évben, meg fog nyittatni. Örömmel üdvözöljük az iskolaszék, s a városi kép­viselő testületnek ezen iskola felállítására vonatkozó határozatát. Igaz, a kétely, az idegenkedés, mely eddig ezen ügyet hátráltató — bár lassanként visszavonulva a nyilt ellenzés teréről — megvan több helyen még ma is; biz­ton reményijük azonban, hogy ezen iskolának áldásos működésével mind nagyobb körben sikerül maga iránt feléleszteni a meleg pártolást, másrészről eloszlatni min­den gyanút, kételyt, mellyel az áldozattól való túlzott aggodalom, vagy a féltékenység róla nyilatkozni szokott. Iskolák emelkedése mindég s mindenütt örvendetes jelenség, mert haladást jelez, mi pedig az életrevalóság el?y leghűbb bizonysága. Elvitázhatlan tény másrészről, hogy városunkban hiányt pótol a polgáriskola s így fel­állítása indokolt is. A múlt idők még könnyebben megbocsátották a hiányos nevelést; a mai kor e tekintetben szigorúabban ítél, s a művelődés terén többet követel. Ma már beis­mert igazság, hogy mint egy nép jólétének valódi zá­loga műveltségében rejlik, más­részt a családok is nö­vendék-tagjaiknak, az alapos nevelésben adják át a legbiztosb örökséget, így már az önfentartás ösztöne is sürgeti a jövendőt biztosító képzettség tényezőinek mi­nél gondosabb alkalmazását. A célszerű nevelés egyik hatályos közege a polgáriskola; ennek pártolását azért hangosan követeli a kor, mind a társadalom, mind az egyes családok részéről. A polgári­­ iskola ellen, mint döntő érveket szokták felhozni, először hogy városunk szegény, és igy nem birja el az ily vállalat által kö­vetelt áldozatokat. Továbbá, hogy különben is az egyes felekezeteknek kitűnő elemi iskoláik vannak, — ezeken felül még itt helyben egy nevezetes col legitim, s egy jól szervezett algymn­osium a tovább törekvő ifjak szá­mára. Végül, hogy ezek folytán egy ily iskolának nincs kilátása növendékekre, s így céltalan lesz a reá fordí­tandó költség. Igaz, hogy városunk jövedelmi forrásait az eddigi szükségletek is nagyon igénybe veszik, ugy hogy új nevelő intézet szervezésére nem ajánlhat fel száz­ezer forintot meghaladó lökét, s ezenkívül még ugyan ily összeg 10%-kát évenként. Ez eltagadhatóan. E mellett azonban az is köztudomású, hogy a szándékolt nemes cél csekélyebb mérvű áldozatokkal is elérhető. Más­részről ismét, 15000-nyi lakosság egyesült akarata, lelkes buzgalma a saját s a közügy érdekében már na­gyobb akadályok ellenében is ünnepelt diadalt, mint egy célszerű polgári iskola megalapításának anyagi nehézsé­gei. Tekintetbe vehetjük itt még azon biztató körülményt is, hogy az áldozatkész törekvés a kormány részéről is számíthat résztvevő gyámolitásra. Az elemi oktatást illetőleg, az egyes felekezetek — bár a legkitűnőbb népiskolákkal rendelkezzenek is — meg fogják engedni, hogy ezek még így sem pótolhatják ma már a művelődést tovább terjesztő polgári iskolát. Nem teszik azonban ezt feleslegessé a collegiumok s 30

Next