Ciszterci rend Nagy Lajos katolikus gimnáziuma, Pécs, 1852

a gossák hatásán hosszabb ideig maradtak. Minden elmélet és kísérletnek sem sikerült a bajon segíteni, és a képeknek a fény további behatása ellen maradandóságot biztosítani, a­mi elvégre több tudósok által lehe­tetlennek nyilváníttatott. Minek azonban kivitele az ünnepelt nevű Davy, Wedgewood és egyebektől a számnélküli kísér­letek nem sikerülten lehetetlennek tartatott; annak kivihetőségét két­ férfiú: Niepce József és Daguerre La­jos tettleg bemutatta. Amaz a fényképeknek maradandóságot eszközölt, emez pedig társának fölfedezését tökéletesítette. A fényképek létrehozásánál máig is divatozó főmódszer az ő műve­; d e képek nevéről Daguerreféle képeknek neveztetnek. Eredeti feltalálója e képeknek Niepce nem lehet, szerencsés résztvenni ama végső diadalban, mellyben valónak helyezve éltének minden reményei, irányozva 20 évi fáradalmai; meghalt ugyanis Chalonban, 1833. Júl 5. éltének 63. évében — szegényen és ismeretlenül. Daguerre, Niepce már azelőtt szerződésileg átvett titkának birtokában, egyedül fáradoza ezentúl a nagy mű minden kivánatot kielégítő tökéletesítésén, mi néki társa halála után sikerült is olly kiterjedésben, miszerint a nevét örökített találmánnyal nyilvánosan fölléphetett. A nagyszerű fölfedezés 1839. jan. 7. jutott a nagyobb közönségnek is tudomására, melly napon Arago a tudományok párizsi akadémiájának ülésében Daguerre találmányáról nyilvános jelentést tett. Az e hit által okozott benyomás nagy volt egész Európában, és az ezelőtt kevés nappal csak néhányaktól ismert Daguerre név dicső fényben díszlett minden felé. Csak a szerencsétlen Niepce maradt ismeretlen, nem emelkedett hangja az elismerésnek ügyében. Csak későbben sikerült fiának atyja érdemeit e nagy fölfedezés körül kellő világba helyezni, és a feledettségből kiemelni. Tudva van, miszerint ha a sötétkamara valamelly, kellően világos tárgy felé irányoztatik, ennek képe abban a részek teljesen arányos nagyságával és színeivel lerajzoltatik. Ha már van ismerve valamelly mód a tárgyaknak e képen létesített, és bármilly — papír, érez stb. — lapra ejtett képét akként fogni fel, hogy ez többé elre tűnjék (fixb­en), kész a fénykép minden kivonatot kielégítő hasonlóságban. E mód Niepce és Daguerre fáradozásai által fölfedeztetett. E két férfiúnak jutott a dicsőség a természettani kérdések leg­­legnehezebbeinek emez egyikét ollykép fejteni meg, miszerint a világ bámulatra ragadtatott. Könnyen elgondolható, hogy egy találmány, mellyh­ez már természeténél fogva annyi érdek csat­lakozott, nem maradott a tökéletességnek azon álláspontján, mellyen az létrejöttekor vala, sőt szorgalmas búvárkodók kitörő fáradozásai által napról napra tovább képeztetett. E fáradozásoknak köszönhető, misze­rint a fényképek ma sokkal kielégítőbbek mint a kezdetben készültek, és létrejöttök ideje is csak néhány pillanatra szorítkozik, mi különösen arczképek készítésénél eldöntő fontosságúnak tekintendő. Noha tehát a fényrajzolást Daguerre alapelve jellemzi ma is, a kivitelben mégis számos — javítási — eltérések történtek. Az első műtétéi, melly e képek létrehozásánál előfordul, az ezüsttel bevont rézlemeznek tripol — égetett csontpor — vagy egyéb alkalmas eszköz — finom pamut — tovább lavendula- vagy terpetinolaj­­jal a lehető legtökéletesb megtisztítása. E műtétéitől eldöntőleg függ a kép sikerülése. E tisztaság tökéletes­sége azonban nincs mindig hatalmában a kísérlettevőnek, mivel a reáható különféle befolyások eddi ismérve nincsenek. A legválogatottabb tisztítószerek használata mellett sem sikerült még a legügyesebb mű­­­vésznek sem teljes biztosságot szerezni minden balsüker ellen. Az így elkészített lemez, farámába foglalva, egy­­ fenekén száraz jódot tartalmazó üveg vagy porczellán csésze fölé tartotik mindaddig, m­íg az sötétsárga szint ölt magára. Ezáltal a lap neveze­tes érzékenységet nyer, a világosság hatására jóddal belepett felületén megváltozni. Hogy e megváltozás

Next