Ciszterci rend Nagy Lajos katolikus gimnáziuma, Pécs, 1882

Ugyan ki ne emlékeznék vissza, mily lázas mohósággal siettünk — nem annyira új iskolákat állítani ott, hol nem voltak, mint inkább elközösíteni a kath. egyháztól az elemi iskolákat, mert nem tetszett bennök az egyház szelleme , és kihajigáltuk a feszületeket, mert azok folyton arra emlékeztettek bennünket, hogy keresztények vagyunk, mintha európai társadalmunk nem volna keresztény jellegű? Majd azután leszállítottuk a középtanodák felső osztályaiban a vallás­tanulmányi előadások idejét kegyelmi egy heti órára, párhuzamba tévén a szép­írással azt a tantárgyat, mely az eszmélni kezdő 14—15 éves ifjak elveire és er­kölcseire nézve oly kiváló fontosságú; szerkesztettünk később történelmi és földrajzi tankönyveket, de melyekben nem mulasztottuk el, hogy alkalmilag oldalvágásokat ne mérjünk a kath. egyház fejére és kormányzóira, hogy gyöngítsük az egyházi tekintélyt; a természetrajzi könyvekbe bevittük Marvin elméletét, hogy lerontsuk általa a bibliát; végre, hogy mellőzzem a bölcs, propaideutikai élvezhetetlen német majmolásokat,* lefordítottuk anyanyelvre a pogány mythologia egyes részeit és azon jogtalan czím alatt, hogy így követeli azt a tanterv, a nem épüle­tes meséket föltálaltuk olvasmányul az ifjúságnak, hogy lássa és tanulja meg már­zsenge korában, hogyan lehet ügyesen lopni, csalni és sikamlós kalandokat űzni. Hát régi egyetemünkkel hogy vagyunk ? Várjon minő sors vár jövőben Európaszerte az egyetemekre; meg fogja-e tűrni a kereszt, társadalom azokban a korláttalan tanszabadságot, t. i. hogy tetszés szerint állást foglalhassanak a kinyilatkoztatott ker. vallás ellen, nem tudom ; azt tudom, hogy, a keresztény vallás hozván létre az európai czivilizációt, vele a tudo­mány, hacsak tévútra nem jutott, nem ellenkezhetik ; azt is tudjuk, hogy a múlt századok egyetemei, melyek tanszékein oly sok kitűnő tanférfiú ü­lt, a tudományos kutatásban karöltve jártak a kereszténységgel. De hogy megfeleljek a fent tett kérdésre, a Pázmán Péter alapította régi egyetemünkkel úgy vagyunk, hogy tény­leg megváltoztatták annak kath. jellegét, bevivén oda a korláttalan tanszabadságot — las quidquid docendi et agendi ! Cantu Caesar az európai társadalomról idevágólag ezeket írja világtör­ténelmében : Miután kiküszöbölték a vallásos nevelést és fizetik a tagadót, a valódi ismeretek gyérsége lehetővé tette a társadalom vallásos jellegének elpusz­títását, hogy közvetetlenül saját önkényének vessék alá az embert; az alacsony gondolkodásmód kap azon a tanításon, mely szerint egyedüli Isten az ember. * Általános kezd lenni a panasz, hogy ifjaink a bölcsei, propaedeutikában nem tesznek kellő előmenetelt. A­helyett, hogy ott keresnék a bajt, a­hol rejlik, t. i. visszatér­nénk az egyszerűséghez, oly kútfők után szerkesztett tankönyveket adunk a 17—18 éves tanulók kezeibe, melyek, mint mély, elvont spekulatív gondolkodás eredményei, a megérthe­tésre nézve valóságos előkészületet szükségesnek, az­ ifjúénál érettebb elmét föltételeznek, itt, amott hitkételyt ébresztenek. Úgy vagyunk ezen szakkal jelenleg, mint kis gyermekével az egyszeri apa. Hassal tömte másféléves fiát, hogy gyorsan erősödjék ; midőn azután a gyermek satnyulni kezdett, sonkát reggeliztetett vele és fiinek-fának elpanaszkodott, hogy a fiú csak nem akar megerősödni !

Next