A Pécsi Magyar Királyi Középiskolai Tanárképzőintézeti Gróf Széchenyi István Gyakorló Reáliskola 1932-33. Tanévi Értesítője

A földrajztanítás szimbolikus szemléltető eszközei és azok módszertani alkalmazása

A földrajztanítás szimbolikus szemléltető eszközei és azok módszertani alkalmazása. A múlt század természettudományos gondolkozásának és ana­litikus szellemének eredőjeként az utóbbi évtizedekben teljesen meg­változott a földrajz lényegéről, módszeréről és célkitűzéseiről alkotott felfogás. Ez a felfogás más nevelőértéket tulajdonít a középiskolai földrajztanításnak is, s ezért az új értékelést visszatükröző tantervek és utasítások is más, a réginél jóval nagyobb, — megvalósíthatóság szempontjából különösen felső fokon — szinte túlméretezett felada­tok elé állítják a tanárt és tanulót egyaránt. Képzett geográfusnak, de még képzettebb pedagógusnak kell lennie annak, aki a modern földrajzot eredményesen akarja tanítani. Mert ma nemcsak a tisztult földrajzi fogalmak és topográfiai ismeretek tömegét kell tanulóink­nak maradandó módon átadni és az ismeretnyújtással kapcsolatban a nevelő célokat is megvalósítani, hanem a földfelszín életének ezer és ezer jelenségét, azok egyéni nyilvánulását a tanodók szellemi képességei­hez mérten már az alsó foktól kezdve okszerűen kell magyaráznunk, a földrajzi hatóerőket, összefüggéseket törvényszerűségeket észrevé­­tetnünk, és együttes hatásukban bemutatva, a Föld és ember legszo­rosabb kapcsolatát megértetnünk. Szóval a Földet, ezt a hatalmas és rendkívül bonyolult egyéniséget minden élet jelenség­ével együtt kell megismertetnünk, ami a gyakorlatban igen súlyos és sok fáradságot igénylő feladat. Ennek megoldásához nemcsak a korral haladó alapos szaktudás és módszertani jártasság szükséges, hanem méginkább lelkiismeret, becsületes tanári munka, buzgó tanári lélek, amely nem retten vissza a fokozottabb erőkifejtéstől sem, sőt rendszeres önképzéssel állandóan keresi azokat a módokat és eszközöket, amelyeknek segítségével a leggazdaságosabban oldhatja meg a modern földrajz tanításának ne­héz problémáit. Tárgyunk új célkitűzésével (állampolgári nevelés megvalósítása, földrajzi gondolkozás kifejlesztése) kapcsolatban tanítási gyakorla­tunkban fokozottabb jelentőséget nyert a biztos topográfiai ismeret­­nyújtás és térszemlélet kifejlesztése. E kettő nélkül, közép és felső fokon, az egész Földet átfogó modern földrajzi világkép kialakítása meg sem kísérelhető. A topográfiai ismereteket és térszemléletet pedig tanításunk szimbolikus szemléltető eszközei adják, ezért ezek módsze­res alkalmazásának is a réginél nagyobb jelentőséget kell tulajdoní­tanunk. Az alábbiakban megkísérlem összefoglalni a szimbolikus szemlél­tető eszközöket illető fontosabb módszeres elveket, amelyeket a mo-

Next